Tol betalen vanaf 2016 in Duitsland ist nicht toll ..

Heerlijk toch die tol in Duitsland er ook bij.

De inwoners zelf krijgen wel korting op de wegenbelasting alsof ze veel wegenbelasting betalen !
En bij ons gooit de overheid elk jaar wel wat bovenop vergeleken met duitsland betalen wij bont en blauw !
 
Laatst bewerkt:
ze hebben het over tol betalen op de A en B snelwegen. De b-weg is kleine weg en is tolvrij
 
Heerlijk toch die tol in Duitsland er ook bij.

De inwoners zelf krijgen wel korting op de wegenbelasting alsof ze veel wegenbelasting betalen !
En bij ons gooit de overheid elk jaar wel wat bovenop vergeleken met duitsland betalen wij bont en blauw !

Het blijven politici en het is een kwestie van aftellen voordat de wegenbelasting daar weer terug is op het oude niveau. Soort van kwartje van Kok maar dan anders.
 
Herhaling..: ik denk dat "wegenbelasting" en/of "brandstofaccijns" nog de meest effectieve tolheffingen zijn. Wellicht niet perfect rechtvaardig (wegenbelasting is niet per km, niet PAYG), maar wel het meest simple, en daarmee goedkoop).

Alle andere constructies met portalen, tolpoorten, cameras of vignetten zjin intrinsiek duurder, en zijn m.i. nutteloze werkverschafing. More Waste. Not Green.

Dan geef ik toe dat bv CH en A een probleem hebben: peperdure wegen waar vreemdelingen zoals ik zomaar overheen raggen. Vandaar dat ze daar Vignettes hebben en Tol heffen. Die regios hebben een reeel probleem (bergen) en zoeken oplossingen (Geld voor wegen. betaalmogelijkheden).
Darwin zegt; de oplossingen van Zwitserland en Oostenrijk komen bovendrijven. Daar is de nood het hoogst, daar is het langst over nagedacht, en die oplossingen zijn waarschijnlijk "goed" en robuust. (Maar niet de allerbeste?)

Wat is nu een een goede oplossing???

- Wegenbelasting? Eenvoudig, maar bewoners van "dure" gebieden kunnen kosten voor tunnels en viaducten niet alleen opbrengen. Niet rechtvaardig.

- Accijns: benzine in de alpen duurder maken ? werkt niet als autos grote tanks hebben (je kan door Austria goed doen op 1 tank)

- Vignettes ? (per land? per regio, denk aan vlaanderen of Bavaria...): Duur. Inefficient. Frictieverlies. Maar met vignettes per land relatief rechtvaardig: landen/regios met dure infra kunnen meer geld vragen per vignet). Vandaar Austria, Zwitserland, Slovenia.

- Kenteken-belasting per gebruik? (vgl congestion charge of hongaars systeem: je betaald per kenteken voor bv 7 dgn, controle is electronisch. iets efficienter dan vignettes, maar zelfde probleem: inefficient, extra systemen, extra mensen, extra kosten). Wellicht geschikt voor bv Hongarije, Duitsland en NL omdat het over grote en relatief homogene gebieden gaat.

- Electronisch PAYG? Congestion-charge in London en variabele toll in Singapore. Lijkt goed te werken, maar is bedoeld om autos buiten te houden, niet om wegen te betalen). Is rechtvaardig want gebruiker betaald. Is relatief duur in overhead met kastjes, portalen en transponders en/of cameras (or is it??)

- Toll per object (peage, Maut...) dit vind ik het Lastigst: het is ouderwets, werkverschaffing en oponthoud. maar is relief rechtvaardig: je betaald voor de weg waar je overheen gaat... (of niet meer.. ik vond de altijd-onverwachtte Maut in Austria bv meer lijken op struikroverij?). Ik heb nota-bene al een vignet moeten kopen, en nu moet ik ook nog irritant stoppen en betalen per tunnel en per pass...


Opinies Alhier ?
 
Herhaling..: ik denk dat "wegenbelasting" en/of "brandstofaccijns" nog de meest effectieve tolheffingen zijn. Wellicht niet perfect rechtvaardig (wegenbelasting is niet per km, niet PAYG), maar wel het meest simple, en daarmee goedkoop).

Alle andere constructies met portalen, tolpoorten, cameras of vignetten zjin intrinsiek duurder, en zijn m.i. nutteloze werkverschafing. More Waste. Not Green.

Dan geef ik toe dat bv CH en A een probleem hebben: peperdure wegen waar vreemdelingen zoals ik zomaar overheen raggen. Vandaar dat ze daar Vignettes hebben en Tol heffen. Die regios hebben een reeel probleem (bergen) en zoeken oplossingen (Geld voor wegen. betaalmogelijkheden).
Darwin zegt; de oplossingen van Zwitserland en Oostenrijk komen bovendrijven. Daar is de nood het hoogst, daar is het langst over nagedacht, en die oplossingen zijn waarschijnlijk "goed" en robuust. (Maar niet de allerbeste?)

Wat is nu een een goede oplossing???

- Wegenbelasting? Eenvoudig, maar bewoners van "dure" gebieden kunnen kosten voor tunnels en viaducten niet alleen opbrengen. Niet rechtvaardig.

- Accijns: benzine in de alpen duurder maken ? werkt niet als autos grote tanks hebben (je kan door Austria goed doen op 1 tank)

- Vignettes ? (per land? per regio, denk aan vlaanderen of Bavaria...): Duur. Inefficient. Frictieverlies. Maar met vignettes per land relatief rechtvaardig: landen/regios met dure infra kunnen meer geld vragen per vignet). Vandaar Austria, Zwitserland, Slovenia.

- Kenteken-belasting per gebruik? (vgl congestion charge of hongaars systeem: je betaald per kenteken voor bv 7 dgn, controle is electronisch. iets efficienter dan vignettes, maar zelfde probleem: inefficient, extra systemen, extra mensen, extra kosten). Wellicht geschikt voor bv Hongarije, Duitsland en NL omdat het over grote en relatief homogene gebieden gaat.

- Electronisch PAYG? Congestion-charge in London en variabele toll in Singapore. Lijkt goed te werken, maar is bedoeld om autos buiten te houden, niet om wegen te betalen). Is rechtvaardig want gebruiker betaald. Is relatief duur in overhead met kastjes, portalen en transponders en/of cameras (or is it??)

- Toll per object (peage, Maut...) dit vind ik het Lastigst: het is ouderwets, werkverschaffing en oponthoud. maar is relief rechtvaardig: je betaald voor de weg waar je overheen gaat... (of niet meer.. ik vond de altijd-onverwachtte Maut in Austria bv meer lijken op struikroverij?). Ik heb nota-bene al een vignet moeten kopen, en nu moet ik ook nog irritant stoppen en betalen per tunnel en per pass...


Opinies Alhier ?


Als ik het moest regelen, dan zou ik vooral het vrachtverkeer belasten, dat maakt het meeste kapot en zwaar door vrachtverkeer belaste wegen hebben meer onderhoud nodig. Binnen de EU is daar al een verrekeningssysteem voor, dus wat landen daarnaast aan extra tol binnenharken valt onder het begrip melkkoe. Gewone burgers zou ik zoveel mogelijk vrijwaren van extra tol en vignetten. Betalen per wegvlak zoals in Frankrijk lijkt eerlijk, maar de exploitatiekosten maken de tolwegen peperduur. Als ik in NL zoveel per km moest betalen, zou ik voor mijn klanten te duur worden en alleen dichter bij huis betaalbaar kunnen werken. Ik ben er van overtuigd, dat veel mensen Duitsland gaan mijden en hun geld elders gaan uitgeven. De tol zal uiteindelijk meer kosten, dan dat hij opbrengt. Immers goedkoop tanken en boodschappen doen kost je gelijk toegang.

De roep van sommigen om dan uit wraak ook tol in te voeren, drijft de prijs voor het gebruik van wegen alleen maar meer op. Als de Duitsers een reële wegenbelasting hadden betaald, was dit hele tolplan niet nodig. In NL is de opbrengst aan alle verkeersbelastingen (houderschapsbelasting, bpm en accijnzen) vele malen hoger, dan wat er aan infrastructuur wordt uitgegeven. De rest zal wel besteed worden aan veel te hoge salarissen, veel te dure consultants en feestjes. :P


Ik vraag me af, hoeveel Dobrindt onder de tafel doorgeschoven krijgt, van de bedrijven, die de infrastructuur en ict aan moeten leggen, om tolheffing mogelijk te maken. })
 
Laatste nieuws.......

BERLIJN -
Maandenlang zag het ernaar uit dat Nederlanders die met de auto op een Duitse Autobahn (snelweg) willen, vanaf 1 januari 2016 een tolvignet zouden moeten kopen en achter de voorruit plakken. Volgens het wetsontwerp dat minister Alexander Dobrindt (CSU) van Verkeer donderdag naar het kabinet heeft gestuurd, hoeft dat niet meer.

De tol moet elektronisch van tevoren worden betaald via internet of bij een tankstation, in Duitsland en ook vlak over de grens in Nederland en andere buurlanden. De Duitse autoriteiten controleren dan op snelwegen de kentekens van langsrijdende auto's en vergelijken die met de in de computer opgeslagen gegevens. Wie niet betaald heeft, krijgt een boete van 150 euro. Mensen die herhaaldelijk in de fout gaan, krijgen boetes tot 390 euro.
Naast een 'jaartol', al naargelang het type auto 74 à 130 euro, bestaat er voor Nederlanders de mogelijkheid 10 euro 'entreegeld' te betalen voor 10 dagen of 22 euro voor 2 maanden. De tolheffing voor buitenlandse automobilisten moet 700 miljoen euro per jaar opleveren.
Het innen van de tol gaat naar schatting 195 miljoen kosten. Zo worden er 74 nieuwe medewerkers aangenomen om de tol te innen en 400 om te handhaven. Het half miljard dat overblijft, moet worden geïnvesteerd in de infrastructuur, aldus de minister. Critici zeggen dat er waarschijnlijk niets overblijft en het een vestzak-broekzakverhaal wordt.
Automobilisten die in Duitsland wonen, worden via de wegenbelasting gecompenseerd voor de tolheffing. De middenstand in de grensstreek vreest dat buitenlandse klanten wegblijven als er 'entreegeld' wordt geheven voor Duitsland.
Duitsland gaat controleren of buitenlandse automobilisten de Autobahnen mijden om de tolheffing te ontlopen. Als dat zo is, worden desnoods ook gewone wegen 'tolplichtig' gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
ze hebben het over tol betalen op de A en B snelwegen. De b-weg is kleine weg en is tolvrij

B wegen zijn geen snelwegen, dat zijn Bundesfernstraßen. Gewone doorgaande wegen dus, net als bij ons de N wegen. En die zijn dus niet tolvrij straks.
 
Een Belgische site zegt dat de tolheffing niet voor motoren gaat gelden :o
Rit op Duitse Autobahn kost u vanaf 2016 geld

Buitenlanders betalen wel. De regeling gaat normaal gezien begin 2016 in. Een wegenvignet voor tien dagen zal 10 euro kosten, voor twee maanden 22 euro. Wie geregeld naar Duitsland moet, koopt beter een jaarvignet. De kostprijs daarvan hangt af van de uitstoot van de auto. Wie met een motor rijdt, moet niets betalen.
 
Stel dat ik een dagje naar Duitsland ga met 't blik, kan ik dan ook een dagkaart aanschaffen? Wil daar best een eurootje voor betalen...
Als ik de nieuwssites zo volg zie ik overal alleen maar 10 dagen, 2 maanden of een jaar. Betalen naar gebruik is het toch? Prima, kom maar op met die dagkaart.
 
Stel dat ik een dagje naar Duitsland ga met 't blik, kan ik dan ook een dagkaart aanschaffen? Wil daar best een eurootje voor betalen...
Als ik de nieuwssites zo volg zie ik overal alleen maar 10 dagen, 2 maanden of een jaar. Betalen naar gebruik is het toch? Prima, kom maar op met die dagkaart.


Waarom denk je, dat de kaarten voor 10 dagen zijn ? Ga je een weekje naar Oostenrijk, dan betaal je altijd 3 dagen teveel, ga je 2 weken, dan betaal je 6 dagen teveel. Zo wordt de redelijke prijs voor een zogenaamde 10 dagen kaart ineens een stukje duurder. Politieke rekenkunde noem ik dat. :(

En ze weten donders goed, dat bijna niemand 10 dagen gaat.
 
Stel dat ik een dagje naar Duitsland ga met 't blik, kan ik dan ook een dagkaart aanschaffen? Wil daar best een eurootje voor betalen...
Als ik de nieuwssites zo volg zie ik overal alleen maar 10 dagen, 2 maanden of een jaar. Betalen naar gebruik is het toch? Prima, kom maar op met die dagkaart.
Daar gaat het niet om. Waarom in Duitsland of Frankrijk wel betalen en hier kunnen alle Europeanen vrij rondrijden? We betalen hier al teveel en dan ook nog in het buitenland nog een keer betalen?
 
Herhaling..: i...

Opinies Alhier ?
(Quote ingekort). Er is geen ideale oplossing. Lekker simpel zoals onze motorrijtuigenbelasting en brandstofaccijns, of ingewikkelde IT systemen met kentekenplaatherkenning of alle meuk die ondertussen is bedacht. Ik vind het syseem in NL niet zo slecht, alleen de bedragen zijn te hoog.

Ik neem aan dat ook in D de brandstofaccijns voldoende opbrengt, maar dat een deel van dat geld een heel andere bestemming heeft. Dus is dit een gewone belastingverhoging met een soort compensatie voor de duitsers zelf. Eigenlijk gewoon buitenlandertje pesten... Dom want ze verdienen eraan. D is nog steeds een populair land voor vakantie, uitstapjes en boodschappen.

Het vervelendste vind ik eigenlijk nog niet het geld, maar dat je weer dingen moet regelen om de grens over te kunnen. Dit is een beperking voor het vrije verkeer door de EU. Daar zou de Commissie en zeker onze overheid een stokje voor moeten steken.
 
(Quote ingekort). Er is geen ideale oplossing. Lekker simpel zoals onze motorrijtuigenbelasting en brandstofaccijns, of ingewikkelde IT systemen met kentekenplaatherkenning of alle meuk die ondertussen is bedacht. Ik vind het syseem in NL niet zo slecht, alleen de bedragen zijn te hoog.

Ik neem aan dat ook in D de brandstofaccijns voldoende opbrengt, maar dat een deel van dat geld een heel andere bestemming heeft. Dus is dit een gewone belastingverhoging met een soort compensatie voor de duitsers zelf. Eigenlijk gewoon buitenlandertje pesten... Dom want ze verdienen eraan. D is nog steeds een populair land voor vakantie, uitstapjes en boodschappen.

Het vervelendste vind ik eigenlijk nog niet het geld, maar dat je weer dingen moet regelen om de grens over te kunnen. Dit is een beperking voor het vrije verkeer door de EU. Daar zou de Commissie en zeker onze overheid een stokje voor moeten steken.

We zijn het eens.

hoe gaan we dit nu (laten) oplossen ?
(hier was de EU voor , maar Bxll heeft ondertussen ook een slechte reputatie...)
 
Er komt weinig goeds uit Brussel. Daar zitten ze allemaal dingen te bedenken waar de burger dan de dupe van wordt. Regeldrang en zelfoverschatting ten top. Bah. :(
 
Waarom denk je, dat de kaarten voor 10 dagen zijn ? Ga je een weekje naar Oostenrijk, dan betaal je altijd 3 dagen teveel, ga je 2 weken, dan betaal je 6 dagen teveel. Zo wordt de redelijke prijs voor een zogenaamde 10 dagen kaart ineens een stukje duurder. Politieke rekenkunde noem ik dat. :(

En ze weten donders goed, dat bijna niemand 10 dagen gaat.
Op dat gebied zijn de politici dan wel slim. Op een belgische site staat trouwens dat motoren niet hoeven te betalen. (kan de site niet vinden nu :( )
 
Hoezo niks aan de hand? Tol voor autobahn komt er dus wel.!
Voor ons flink balen, aangezien wij wel wekelijks naar Duitsland gaan, ook wel op de A31. Soms met de auto, soms met 2 motoren.
Wordt straks dure actie.
En dat terwijl de Nederlandse overheid (lees: wij dus) heeft meebetaald aan de aanleg van diezelfde A31...


*edit: lees net dat het gelukkig niet voor motoren komt *O*.
maar voor de rest blijf ik het belachelijk vinden, dat we tol moeten betalen voor een weg waaraan we zelf hebben meebetaald.... -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er helemaal voor....
Of ik daar nu met de motor of auto rijdt, tis levensgevaarlijk met die k*thollanders die het neit gewend zijn dat daar sneller gereden wordt...

Hopenlijk blijven die sufkutten nu thuis
 
Hmmm... Dus als je in 2016 via een grote stad in Duitsland (milieuzone Vignet) naar Italië wil via Oostenrijk of Zwitserland, moeten we maar hopen dat er niet nog meer vignetjes bij verzonnen worden die ook op je vooruit geplakt moet zitten, naast de parkeervergunning.
Heb je straks nog een kijkgaatje over, zoals sommige mensen rondrijden die te lui waren om na een een sneeuwbui hun auto helemaal schoon te krabben.....

Alhoewel?! Als je ziet dat er nog steeds mensen zijn die met een zuignap de tomtom midden in het zicht hangen..... :N
 
Hoezo niks aan de hand? Tol voor autobahn komt er dus wel.!
Voor ons flink balen, aangezien wij wel wekelijks naar Duitsland gaan, ook wel op de A31. Soms met de auto, soms met 2 motoren.
Wordt straks dure actie.
En dat terwijl de Nederlandse overheid (lees: wij dus) heeft meebetaald aan de aanleg van diezelfde A31...


*edit: lees net dat het gelukkig niet voor motoren komt *O*.
maar voor de rest blijf ik het belachelijk vinden, dat we tol moeten betalen voor een weg waaraan we zelf hebben meebetaald.... -O-

Dat scheelt, voor zo lang het duurt maar toch mooi *O*
Kalender - KNMV
 
Hmmm... Dus als je in 2016 via een grote stad in Duitsland (milieuzone Vignet) naar Italië wil via Oostenrijk of Zwitserland, moeten we maar hopen dat er niet nog meer vignetjes bij verzonnen worden die ook op je vooruit geplakt moet zitten, naast de parkeervergunning.
Heb je straks nog een kijkgaatje over, zoals sommige mensen rondrijden die te lui waren om na een een sneeuwbui hun auto helemaal schoon te krabben.....

Alhoewel?! Als je ziet dat er nog steeds mensen zijn die met een zuignap de tomtom midden in het zicht hangen..... :N

+1

en het kan toch niet zo zijn dat al die "locale" initiatieven, hoe goed ook, beter zijn dan 1 of enkele simpele, efficiente oplossingen: per land of per grotere regio.
ik had dit jaar al 6 vignettes op de kuip kunnen hebben (maar oude afgepeld).
Verder heb ik >25 tolstops gemaakt, meestal een vorm van werkverschaffing.

ik heb geen zin om over 10 jaar voor elke locale roofridder een vignet of tol te moeten betalen. Dat is middeleeuws.

Politici en/of stemvee kunnen toch de verleiding niet weerstaam om die tarieven op te voeren en dan is het straks echt struikroverij.

vb: als je van Zagreb naar Graz wilt door Slovenie: Vignet voor <2uur rijden...
Daar werden twee passerende russen terecht kwaad om, maar de arme toldame kon er ook niets aan doen. En 2 uur later sta je aan de Austria border en moet je weeer een vignette kopen.

Ik kan dit niet tegenhouden, maar volgens mij gaat dit op termijn niet goed.
Putin zou een hulpkonvooi moeten sturen om al die locale baronnen tot orde te roepen.
 
Putin zou een hulpkonvooi moeten sturen om al die locale baronnen tot orde te roepen.

Dat werkt nooit, die komen nooit aan omdat ze vast wel ergens onderweg ergens een vignet zijn vergeten te kopen :+

Maar inderdaad, op zich vind ik het niet heel erg om tol te betalen maar heb geen zin om tig stickers, vignetten en geregel van te voren en ik vind ook dat er een alternatief moet zijn. Zoals in Frankrijk vind ik een prima systeem. Wil je snel grote afstanden afleggen dan betaal je, geen vignet oid nodig. Wil je lokaal rijden of desnoods het hele land door zonder te betalen dan kan dat ook over de lokale wegen. Met zo'n systeem heb ik echt totaal geen probleem. Maar al dat moeilijke gedoe met van te voren vignetten aanvragen heb ik echt geen trek in. Zeker niet als straks elk land, elke stad etc aparte systemen gaat verzinnen :( Nog even en de tolwachters komen weer terug aan de stadsgrenzen -O-

Fijn hoor, 1 Europa :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan