Motor kopen zonder te betalen.

Heb je jouw motor zelf betaalt, of via financiering.

  • Het spaarvarkentje geslacht.

    Stemmen: 133 61,9%
  • Een financiering afgesloten.

    Stemmen: 3 1,4%
  • Ik koop nooit nieuwe motoren.

    Stemmen: 70 32,6%
  • Cadeau gekregen.

    Stemmen: 9 4,2%

  • Totaal aantal stemmers
    215
Kunst en cultuur zijn zeker graadmeters van beschaving enz. Maar om nou zeg 500+ personen per jaar (ik denk nog wel meer) in NL op te leiden voor werkloosheid of iets waar ze niet voor geleerd hebben (enkel op die opleiding al) vind ik ook wat... En als je weinig verdient hoef je de studiefinanciering ook niet terug te betalen, los van wat zo'n opleiding kost buiten wat de student zelf ziet. Moet je kijken wat een kosten tov de toegevoegde waarde.
Ik ga graag naar concerten, vind het mooi om kunstwerken te zien in steden enz. En daar mag ook best wel eens (veel) voor betaald worden. Ik pleit ook absoluut niet voor sluiting, maar een wat gepaster studieadvies lijkt me wel op zijn plaats.

Agenten, leraren enz worden inderdaad door de maatschappij betaalt, maar de maatschappij heeft het lullig gezegd maar te betalen. Een werknemer krijgen kost X bedrag, dat is nou eenmaal niet anders.
Als je er niemand voor kunt krijgen zul je iets aan het werk, het salaris of de bekendheid moeten doen, afhankelijk waarom mensen niet komen. In principe tot het niveau dat je voldoende volk kunt krijgen. Dat is zo bij bedrijven, maar ook bij overheden.
Als een overheid een advocaat nodig is betalen ze ook advocaat tarieven... Die advocaat wordt dan ook niet even uit landsbelang te werk gesteld en met een zak ''patriottische gevoelens'' + een portemonnee vol ''voldaanheid'' naar de supermarkt gestuurd. Zelfde gaat op voor een publiek gebouw. Die bouwbedrijven krijgen ook gewoon marktconform betaald, ook als marktconform een ongelofelijke zak geld betekent.

@Fallingout
Ik denk dan ook eerder dat het schreeuwende tekort aan leraren en dat soort beroepen een teken is dat die gewoon achter lopen in voorwaarden en daarom geen volk kunnen krijgen. Als een leraar het leven niet kan betalen in zijn huidige beroep, maar hij een passende baan kan vinden in het bedrijfsleven waar hij het leven wel kan betalen dan is die leraar weg, hoe groot de passie voor kinderen opleiden ook is. Wij zaten bijvoorbeeld destijds ineens zonder leraar Engels omdat hij in het bedrijfsleven met cursus geven voor 1/4 minder werken de 1/2 meer betaald kreeg. Dat is een ervaren werknemer die je nooit meer terug zien,

En welke student/leerling zie je tegenwoordig nog lopen zonder dure telefoon om maar een voorbeeld te noemen? Het is totaal niet uitzonderlijk om daar apparaten van €500+ in de handen te zien met een internet bundel van minstens €10 in de maand. Klinkt als niet veel, maar als zo'n ding 2 jaar mee gaat is het al €30 in de maand voor iemand die eigenlijk niks te besteden heeft. Oke dat abonnement ben je zeker nodig om mee te kunnen, maar nog geen 15 jaar geleden was dat totaal niet nodig.
Verder zou ik zeggen, kijk eens in willekeurig huishouden van nu en 30 jaar geleden welke extra spulletjes nu standaard zijn en toen bijna niemand had. Een tv, game console of pc, wat spelletjes er voor zijn zelfs in minima gezinnen verre van ongewoon. Niet dat dat erg is. Maar zelfs naar verhouding is dat veel duurder dan de bal en paar poppen van vroegah.
En hoeveel mensen ken je die nog nooit naar het buitenland op vakantie zijn geweest? 30 jaar geleden was een trip naar Italië iets waar je jaren naar uit keek, nu is het redelijk de standaard.
Het leven kan relatief goedkoop zijn, maar de levenstandaard is erg hoog geworden tov 1 of 2 generaties terug is wat ik probeer te zeggen
Sluit me helemaal aan bij de eerste 3 stukken, en dat is ook precies mijn punt.

Het stukje smartphones en vakanties/tv/ect wil ik nog wel wat over zeggen/aanvullen.

Een smartphone van €500 is, voor smartphone begrippen vrij goedkoop. Dan zit je tegen de ondergrens van midrange modellen en ga je richting echte budget modellen. €10 per maand voor een abbonement is ook erg weinig. Het kan misschien wel iets goedkoper, maar het is zeker niet duur.

Daarbij moeten in mijn ogen niet vergeten dat een smartphone gewoon nodig is. Je kan als volwassene of jongvolwassene niet meer normaal ondereel uitmaken van de maatschappij zonder.

Ik denk dat het logisch is dat je steeds meer mensen ziet klagen, ondanks dat ze nogwel 'luxe' hebben zoals een TV of op vakantie gaan naar het buitenland. Even los van het feit of je dat luxe wilt noemen.

Dat soort luxeproducten zijn steeds goedkoper geworden. Je koopt zonder moeite een redelijke TV voor €250 en vakanties zijn ook veel goedkoper geworden. Vergelijk dit met de woningen die juist vele male duurder geworden zijn.

Die €250 is volledig verwaarloosbaar als jij een huis wilt kopen, zelfs een TV van €1000 of 2 weken Italie voor €2000 slaat geen deuk in een pakje boter als het op woningen aankomt.

Daarintegen geven die dingen je een enorme boost in je kwaliteit van leven.

Kortom het zou juist enorm slecht voor je zijn om die dingen te laten, alleen maar in de hoop dat dit op de lange termijn je een mini beetje gaat helpen om een woning te krijgen.

Het is toch te debiel voor woorden dat we tegen een gezin van twee fulltimers gaan zeggen 'Je wilt een huis kopen én TV kunnen kijken? dan vraag je echt teveel!'

Wii hebben zelf ook besloten meer te gaan investeren in vakanties, omdat het geld op de bank ons eigenlijk nogsteeds nergens brengt. We sparen nu 50% voor vakanties en 50% voor een hypotheek. We wachten dan nog wel een jaar of 2 langer, maar kunnen dan wel zeggen dat we iets hebben gedaan in ons leven ipv alleen maar leven om te werken.
 
Laatst bewerkt:
Smartphone rond €200 ,abbo € 10 ,onbeperkt bellen ,16 gb ,ik heb er meer dan genoeg aan 👍
16gb, dan gebruik je hem niet of nouwelijks?

Onbeperkt bellen is dan weer jouw 'verspilling' op dat gebied. Ik heb zat aan 150 minuten ;)
 
Het ontspoort ook want het gaat over huizen, telefoons en vakanties.
Ach, als je alles bij elkaar optelt dan blijft er geen geld over voor een motor…dus dan maar eentje op afbetaling.

Ik deed vroeger ‘70 op het terras de hele avond over een glas cola en bleef geld over voor benzine waardoor je meer kans had op brommers kieken. En geen dating app nodig zoals nu, jonge lui op het terras op hun mobiel loeren…..:X

Kortom, prio’s….. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan