Motor kopen voor rijbewijs, hoe dom is het?

Andrevs9

Rookie
2 jun 2023
6
6
Hallo iedereen!

Binnenkort heb ik dan ook eindelijk mn roze pasje, en was dan al serieus aan het rondkijken voor goeie deals, en ik kwam er dsn ook 1tje tegen.

Nou is de vraag een beetje hoe dom is het om zonder een proefrit er 1 te kopen? 125cc staan er toch echt weinig te koop en komen niet veel nieuwe naar het lijkt, zit toch al zowat een halfjaar marktplaats en andere sites te stalken haha.

In die zin is het qua model etc wel heel duidelijk wat ik wil hebben, maak me vooral zorgen om het technische deel, zonder proefrit kan je ook niet echt voelen( als dat al kan) of er misschien wat fout is met mijn motor. Voelt niet helemaal safe.

Dus, dom idee of niet?
 
Ik heb ook mijn eerste motor zonder proefrit gekocht.
Het was dan wel een splinternieuwe. :9

Je moet e.a. natuurlijk altijd even onderzoeken qua technische staat.
Misschien kan er iemand met je meekijken en eventueel proefritten.

Ik heb de laatste vijftien, twintig motoren ook geen proefrit gemaakt trouwens.
Als iets is wat ik denk te willen.. hebben.

Bij een oudere tweedehands is het natuurlijk meer opletten.
Maar ook met een vrij nieuwe motor kan al van alles gebeurt zijn.
(Verborgen of gemaskeerde) Schade etc.. checken dus. :Y

Op internet staan genoeg checklists*.
Maar enige ervaring "wat je ziet" is wel gewenst.
(*YouTube misschien zelfs goed voor de leercurve)
 
Laatst bewerkt:
Voorbeeldje zonder de video gekeken te hebben.
Bekijk er gewoon zoveel mogelijk dan zie je onderling wel wat goed is.
Dan ga je steeds meer herkennen.
 
Iemand in je kenniskring zal toch wel een motorrijbewijs hebben? Diegene even laten proefrijden. Bij voorkeur iemand die ook technisch een beetje kijk erop heeft. Zelf ben je als beginnende motorrijder vaak blind qua aankoop en is alles geweldig. Iemand die even serieus kan kijken naar de technische staat is dan wel fijn.

En als je niemand kent dan zal er iemand hier van het forum in je buurt niet de beroerdste zijn om even mee te gaan misschien?..
 
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik zou best wel even (kostenloos) met je willen kijken hoor. Als het niet in de buurt is, zijn er vast wel meer MFers die dat kostenloos willen doen
 
Ik heb ook mijn eerste motor zonder proefrit gekocht.
Het was dan wel een splinternieuwe. :9

Je moet e.a. natuurlijk altijd even onderzoeken qua technische staat.
Misschien kan er iemand met je meekijken en eventueel proefritten.

Ik heb de laatste vijftien, twintig motoren ook geen proefrit gemaakt trouwens.
Als iets is wat ik denk te willen.. hebben.

Bij een oudere tweedehands is het natuurlijk meer opletten.
Maar ook met een vrij nieuwe motor kan al van alles gebeurt zijn.
(Verborgen of gemaskeerde) Schade etc.. checken dus. :Y

Op internet staan genoeg checklists*.
Maar enige ervaring "wat je ziet" is wel gewenst.
(*YouTube misschien zelfs goed voor de leercurve)
Haha dat geld heb ik helaas niet. Ik kan in geval van nood nog iemand meevragen van mn kenniskring, maar gezien aantal privé dingetjes wil ik dat hem eigenlijk niet aandoen haha.

In principe zijn het nog relatief nieuwe gelukkig 2017+ en die 125cc hebben vaak ook niet al te veel Km.

Zat nog wel over die schade, kan valschade (zegmaar gwn staand je fietsje om laten vallen) al schadelijk zijn? Verder heb ik ook liever geen schademotor oid. Helaas nog geen ervaring met dat soort dingetjes, hoop theorie maar daar heb je niks aan haha

En dat videotje had ik over het hoofd gezien, bedankt! Zal hem checken.
 
Iemand in je kenniskring zal toch wel een motorrijbewijs hebben? Diegene even laten proefrijden. Bij voorkeur iemand die ook technisch een beetje kijk erop heeft. Zelf ben je als beginnende motorrijder vaak blind qua aankoop en is alles geweldig. Iemand die even serieus kan kijken naar de technische staat is dan wel fijn.

En als je niemand kent dan zal er iemand hier van het forum in je buurt niet de beroerdste zijn om even mee te gaan misschien?..
Helaas weinig haha, in geval van nood kan ik hem meevragen maar heb dat liever niet gezien hij wat andere zaken aan z'n hoofd heeft ipv een motor helpen kopen haha.

Precies, kheb heel leuk heel wat theorie kennis, maar ervaring is toch wel altijd het belangrijkste haha, zag het idd al iemand aanbieden
 
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik zou best wel even (kostenloos) met je willen kijken hoor. Als het niet in de buurt is, zijn er vast wel meer MFers die dat kostenloos willen doen
Woon in Hoevelaken (rond amersfoort, is wat bekender vermoed ik haha) leuk dat je het aanbied!
 
Mijn eerste motor was een import motor uit Amerika, toen gunstig met de lage dollar.
Bij een handelaar, die in een hal zat in Soesterberg, achter MVM motoren.
Proefrit gemaakt en de motor gekocht.
Nog een paar keer op gereden en een paar weken later afgereden en geslaagd.
 
Iemand meenemen zonder roze bril is heel verstandig. De motor kan er prachtig uit zien maar van alles mankeren. Ik zou zelf alert zijn op zweten en lekkages. Die 125cc worden op maximaal vermogen gereden. In jouw omgeving zit je gauw op de snelweg, daar wordt zo'n fiets niet blij van. Blijf kritisch. Banden en remmen zijn gewoon slijtage spullen, maar zeggen wel iets over de staat van onderhoud.
Kopen als hij goed is, dat motiveert alleen maar meer om je rijbewijs te halen
 
Dat ding staat dus bij een particulier? Waar precies?

Komen genoeg MF-ers uit Amersfoort en omgeving. Er wil vast wel iemand met je mee?
 
ik kocht mijn nieuwe vfr in 1989 18.000 gulden,maar zag in de moto 73 dat er een nieuwe kwam in 1990.
das die afgebeld en de nieuwste besteld voor 22.000 gulden nog voordat ik een rijbewijs of zelfs lessen had!
dus toen had ik wel een drive om te gaan lessen :+
lessen was makkelijk,dus dacht dat rijbewijs heb ik zo binnen,nou dat viel dus tegen !
uiteindelijk 2x gezakt naar wat later bleek onnodig volgens de laatste examinator.
die 3e keer examen kwam dus 2 dagen voordat ik slaagde in mei.
je had mijn instructrice moet zien kijken toen ik hem liet zien
helaas werd die na 8 maanden al gestolen,nooit meer wat over gehoord natuurlijk.
was wel allrisk verzekerd,alleen die kleine lettertjes niet gelezen,bleek dat alleen het eerste half jaar volledig werd betaald.
kreeg dus 18.000 uitbetaald.
toen maar een nieuwe CBR 600 F gekocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan