vacuüm meter te leen?

Romeolima

MF'er
21 okt 2013
33
0
Hilversum
Dag mensen,

In mijn queste mijn relatief nieuwe motor (bmw r 1100rs) optimaal aan het lopen te krijgen ben ik alles helemaal strak aan het afstellen en divers onderhoud aan t plegen. Nu ben ik aangekomen bij het stellen van de gaskleppen. En daarvoor heb ik een vacuüm meter nodig.

Heeft iemand in de regio Hilversum die toevallig te leen? Ik heb niet meer dan dubbel nodig maar eentje met 4 aansluitingen werkt net zo goed. Ik zet daar naar believe een sixpackje fijn bier naar keuze of een flesje wijn tegenover :)

Alvast bedankt!

Robin.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook een een doorzichtig slangetje gebruiken met daarin wat olie, en dat in een u-vorm plaatsen. Daarna zo de gaskleppen stellen dat het olieniveau gelijk is.
Nog goedkoper als een sixpack bier *D
 
Kijk eens wat een reacties, blijft fijn zo'n forum :)

Beste Robin,

Niet helemaal in de regio Hilversum, maar ik ben woonachtig in Amsterdam Zuid-Oost. Heb een splinternieuwe, als in 1x gebruikt, Carbtune die hiervoor geschikt is.

Tenzij er voor het weekend een aanbod komt dat belachelijk veel dichterbij is ga ik daar graag op in :)

Je kunt ook een een doorzichtig slangetje gebruiken met daarin wat olie, en dat in een u-vorm plaatsen. Daarna zo de gaskleppen stellen dat het olieniveau gelijk is.
Nog goedkoper als een sixpack bier *D

@ merijn, Klinkt als een mooie oplossing, heb jij daar ervaring mee bij een olihead boxer? Zou bang zijn dat hij aan één kant de olie op gaat zuigen.

Een kwikgevulde vacuum-meet-unit geeft al gauw een centimeter of 2 tot 4 verschil aan.
Dichtheid kwik is 13,8 kg/l, olie +- 0,9 kg/l. da's ruim een factor 15 verschil. Dat vertaald naar een factor 15 verschil in niveau. (in mijn logica wel i.e.g.)

Dan zou ik met een oliegevulde unit dus kans op niveauverschillen van 30 tot 60cm hebben :o
Zoveel ruimte heb ik niet onder de middenbok :9 (en die motorlift moet nog komen :P )....
 
Dag mensen,

In mijn queste mijn relatief nieuwe motor (bmw r 1100rs) optimaal aan het rommelen te krijgen ben ik alles helemaal strak Saab het afstellen en divers onderhoud aan t plegen. Nu ben ik aangekomen bij het stellen van de gaskleppen. En daarvoor heb ik een vacuüm meter nodig.

Heeft iemand in de regio Hilversum die toevallig te leen? Ik heb niet meer dan dubbel nodig maar eentje met 4 aansluitingen werkt net zo goed. Ik zet daar naar believe een sixpackje fijn bier naar keuze of een flesje wijn tegenover :)

Alvast bedankt!

Robin.

Slangetjes aan een plankje, weet niet of de tekening groter gemaakt kan worden
full
 
TS is welliswaar al geholpen, maar ik gebruik een plank van 2 meter en heb daar doorzichtige silicone slang op vast gezet.
Werkt geweldig, geen water in de inlaat en erg nauwkeurig juist vanwege de lage dichtheid...
 
Laatst bewerkt:
TS is welliswaar al geholpen, maar ik gebruik een plank van 2 meter en heb daar doorzichtige silicone slang op vast gezet.
Werkt geweldig, geen water in de inlaat en erg nauwkeurig juist vanwege de lage dichtheid...

Hoe zwaarder de vloeistof hoe korter de plank hoeft te zijn, hele dunne naaimachine olie o.i.d. kun je gebruiken, maar zal daarom minder reageren op vacuüm verschillen.
 
slechte foto maar dit is mijn zelfbouw.
het werkt niet perfect maar ik kan de motor welke te slecht loopt om fatsoenlijk te rijden genoeg afstellen om soepel te rijden. naar de motorzaak welliswaar, om hem goed af te laten stellen. schijnt dat mijn motor er gevoelig voor is.
full
 
Vergeet de U vormige slangetjes op planken en nodeloos geknoei met olie. Ik heb op de laboratorium school gezeten en hoop zoveel mogelijk van wat ik nog weet door te geven. We leren genoeg van jullie. :Y

Zorg voor twee flesjes met kurken die ieder twee buisjes daardoorheen hebben. Van beide flesjes één buisje doorverbinden. Zelfs voor zes cilinders met carburators kan je alle flesjes doorverbinden maar dan gebruikmakende van "T" stukjes. Dit bepaalde buisje in de kurk verleng je binnen in de fles, met slangetjes, vrijwel tot op de bodem maar in ieder geval tot ver over de helft. Op de andere buisjes moeten de vacuümslangetjes. Bedenk tijdig dat één vacuümslangetje de automatische benzinekraan zou kunnen openen en dat die in dat geval in de juiste stand moet staan - of moet worden vervangen door een "T" stuk - of dat er aan de automatische benzinekraan een vacuüm apparaat gehangen moet worden.

De flesjes kunnen worden gevuld met een bodem water. Ik zou niet meteen te veel doen. Na het starten van de motor zal er een iets verschillend vacuüm bovenin de flesjes zijn. Het water loopt dan allemaal naar de fles met de grootste onderdruk. Draai aan de schroeven die het verschil maken (nadat de carburatie is afgesteld volgens het boekje wanneer dat nodig is) en je ziet dat het water naar een andere fles begint te lopen.

Let op: niet de hoogte van de vloeistof is bepalend voor de druk maar of het peil daalt of stijgt (relatief) en hoe snel. Probeer dus alleen om het tot rust te brengen. Waar je aan denken moet is dat je de carburators liever synchroon zou willen stellen als die moeten presteren, want een groot deel van de tijd maakt de motor veel toeren. Bij dit systeem is het geen enkel probleem om de toeren daarna te verhogen want de vloeistof blijft mooi onderin de flesjes en kan niet opgezogen worden.

Als je water gebruikt dan kan daarna alles los en zo terug in de kast bij wijze van spreken.

Op YouTube zie je verschillende voorbeelden van deze opstelling.
Respect. Alfred
 
Interessant :Y
Vergeet de U vormige slangetjes op planken en nodeloos geknoei met olie. Ik heb op de laboratorium school gezeten en hoop zoveel mogelijk van wat ik nog weet door te geven. We leren genoeg van jullie. :Y

Zorg voor twee flesjes met kurken die ieder twee buisjes daardoorheen hebben. Van beide flesjes één buisje doorverbinden. Zelfs voor zes cilinders met carburators kan je alle flesjes doorverbinden maar dan gebruikmakende van "T" stukjes. Dit bepaalde buisje in de kurk verleng je binnen in de fles, met slangetjes, vrijwel tot op de bodem maar in ieder geval tot ver over de helft. Op de andere buisjes moeten de vacuümslangetjes. Bedenk tijdig dat één vacuümslangetje de automatische benzinekraan zou kunnen openen en dat die in dat geval in de juiste stand moet staan - of moet worden vervangen door een "T" stuk - of dat er aan de automatische benzinekraan een vacuüm apparaat gehangen moet worden.

De flesjes kunnen worden gevuld met een bodem water. Ik zou niet meteen te veel doen. Na het starten van de motor zal er een iets verschillend vacuüm bovenin de flesjes zijn. Het water loopt dan allemaal naar de fles met de grootste onderdruk. Draai aan de schroeven die het verschil maken (nadat de carburatie is afgesteld volgens het boekje wanneer dat nodig is) en je ziet dat het water naar een andere fles begint te lopen.

Let op: niet de hoogte van de vloeistof is bepalend voor de druk maar of het peil daalt of stijgt (relatief) en hoe snel. Probeer dus alleen om het tot rust te brengen. Waar je aan denken moet is dat je de carburators liever synchroon zou willen stellen als die moeten presteren, want een groot deel van de tijd maakt de motor veel toeren. Bij dit systeem is het geen enkel probleem om de toeren daarna te verhogen want de vloeistof blijft mooi onderin de flesjes en kan niet opgezogen worden.

Als je water gebruikt dan kan daarna alles los en zo terug in de kast bij wijze van spreken.

Op YouTube zie je verschillende voorbeelden van deze opstelling.
Respect. Alfred
 
Vergeet de U vormige slangetjes op planken en nodeloos geknoei met olie. Ik heb op de laboratorium school gezeten en hoop zoveel mogelijk van wat ik nog weet door te geven. We leren genoeg van jullie. :Y

Zorg voor twee flesjes met kurken die ieder twee buisjes daardoorheen hebben. Van beide flesjes één buisje doorverbinden. Zelfs voor zes cilinders met carburators kan je alle flesjes doorverbinden maar dan gebruikmakende van "T" stukjes. Dit bepaalde buisje in de kurk verleng je binnen in de fles, met slangetjes, vrijwel tot op de bodem maar in ieder geval tot ver over de helft. Op de andere buisjes moeten de vacuümslangetjes. Bedenk tijdig dat één vacuümslangetje de automatische benzinekraan zou kunnen openen en dat die in dat geval in de juiste stand moet staan - of moet worden vervangen door een "T" stuk - of dat er aan de automatische benzinekraan een vacuüm apparaat gehangen moet worden.

De flesjes kunnen worden gevuld met een bodem water. Ik zou niet meteen te veel doen. Na het starten van de motor zal er een iets verschillend vacuüm bovenin de flesjes zijn. Het water loopt dan allemaal naar de fles met de grootste onderdruk. Draai aan de schroeven die het verschil maken (nadat de carburatie is afgesteld volgens het boekje wanneer dat nodig is) en je ziet dat het water naar een andere fles begint te lopen.

Let op: niet de hoogte van de vloeistof is bepalend voor de druk maar of het peil daalt of stijgt (relatief) en hoe snel. Probeer dus alleen om het tot rust te brengen. Waar je aan denken moet is dat je de carburators liever synchroon zou willen stellen als die moeten presteren, want een groot deel van de tijd maakt de motor veel toeren. Bij dit systeem is het geen enkel probleem om de toeren daarna te verhogen want de vloeistof blijft mooi onderin de flesjes en kan niet opgezogen worden.

Als je water gebruikt dan kan daarna alles los en zo terug in de kast bij wijze van spreken.

Op YouTube zie je verschillende voorbeelden van deze opstelling.
Respect. Alfred
Raar verhaal.
Synchroon stellen is juist (en bijna enkel) bij lage toeren van belang.
 
Vergeet de U vormige slangetjes op planken en nodeloos geknoei met olie. Ik heb op de laboratorium school gezeten en hoop zoveel mogelijk van wat ik nog weet door te geven. We leren genoeg van jullie. :Y

Zorg voor twee flesjes met kurken die ieder twee buisjes daardoorheen hebben. Van beide flesjes één buisje doorverbinden. Zelfs voor zes cilinders met carburators kan je alle flesjes doorverbinden maar dan gebruikmakende van "T" stukjes. Dit bepaalde buisje in de kurk verleng je binnen in de fles, met slangetjes, vrijwel tot op de bodem maar in ieder geval tot ver over de helft. Op de andere buisjes moeten de vacuümslangetjes. Bedenk tijdig dat één vacuümslangetje de automatische benzinekraan zou kunnen openen en dat die in dat geval in de juiste stand moet staan - of moet worden vervangen door een "T" stuk - of dat er aan de automatische benzinekraan een vacuüm apparaat gehangen moet worden.

De flesjes kunnen worden gevuld met een bodem water. Ik zou niet meteen te veel doen. Na het starten van de motor zal er een iets verschillend vacuüm bovenin de flesjes zijn. Het water loopt dan allemaal naar de fles met de grootste onderdruk. Draai aan de schroeven die het verschil maken (nadat de carburatie is afgesteld volgens het boekje wanneer dat nodig is) en je ziet dat het water naar een andere fles begint te lopen.

Let op: niet de hoogte van de vloeistof is bepalend voor de druk maar of het peil daalt of stijgt (relatief) en hoe snel. Probeer dus alleen om het tot rust te brengen. Waar je aan denken moet is dat je de carburators liever synchroon zou willen stellen als die moeten presteren, want een groot deel van de tijd maakt de motor veel toeren. Bij dit systeem is het geen enkel probleem om de toeren daarna te verhogen want de vloeistof blijft mooi onderin de flesjes en kan niet opgezogen worden.

Als je water gebruikt dan kan daarna alles los en zo terug in de kast bij wijze van spreken.

Op YouTube zie je verschillende voorbeelden van deze opstelling.
Respect. Alfred
het klinkt een beetje alsof het maken en gebruiken hiervan behoorlijk omslachtiger is.
de constructie zoals ik die ook op de foto heb staan is veel simpeler te maken en dood eenvoudig in gebruik. slangetjes naar de carbs en starten maar. aan de hoogte van de vloeistof kun je zien welke bijgesteld moet worden, ook wanneer je rustig aan doet
 
Hmm, iteressant allemaal.
Ik stel me voor dat een constructie met u buizen makkelijker te maken en eenvoudiger in gebruik is.. zolang je vloeistof niet te viscoos is, diameter (binnen) buis niet te groot, en je geen onnodige slanglengte hebt moet de precisie en responstijd prima stel ik me voor.

Als ik het goed bekijk is het bij de flesconstructie een kwestie van kijken of vloeistof overgeheveld wordt, daar zit dan toch een vertraging in voordat je dat goed kan zien lijkt me zo.

Nu met een 'echte' carbotune gedaan en dat was een fluitje van een cent, motor loopt veel rustiger en pakt veel beter op bij lage toeren. verbaasde me eerlijk gezegd hoe duidelijk het verschil te merken is. Al is het ook wel logisch met zo'n boxer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan