VTR Houdt in in 6de versnelling bij steady snelheid

MarkAsta

Rookie
15 jun 2014
13
0
Bussum
Hallo allemaal,

Ik rij een VTR Firestorm uit 1998.

Graag zou ik een probleem delen in de hoop dat iemand een briljant idee heeft die leid naar de oplossing;-)

Nadat mijn spanningsregelaar stuk ging is mijn motor naar de garage geweest. Voor de spanningsregelaar stuk ging liep de motor zoals een getunde firestorm hoort te lopen.

Spanningsregelaar is vervangen, ik heb de motor opgehaald. Eenmaal op de snelweg aangekomen ff lekker doorgetrokken om vervolgens netjes 140km/h te gaan rijden. Daar ontstond het probleem. Bij steady snelheid begon de motor gevarieerd in te houden. Ofwel; even inhouden, op pakken, inhouden. Erg vervelend. Ik reed op dat moment in de 6de versnelling. Ik gooide mijn gas open; vermogen viel weg en met een vertraging pakte hij weer op. Ik ben terug gegaan naar de garage; ze hadden geen idee. Na veel heen en weer gebakkelei hebben ze de motor doorgemeten en ze gaven aan dat de motor onder spanning stond etc etc. Nadat ik hem 3x heb teruggebracht en het probleem niet verholpen was, maar ik wel dik 1000,- heb afgerekend was ik er klaar mee. Ik heb afgedwongen dat de motor naar mijn vertrouwde garage gebracht kon worden voor diagnose. Uiteindelijk stemden zij hiermee in, omdat ze gewoon weg geen idee meer hadden en ik mijn vertrouwen kwijt was in hun.

Uiteindelijk naar mijn vertrouwde garage gebracht. Deze jongens hebben dmv testbank: een zeer goed vermogen bleek aanwezig te zijn.
Motor is bijna geheel uit elkaar geweest. De verbindingen van de regelaar bleken erg amateuristisch te zijn gemaakt. TPS is opnieuw afgesteld, bougies (die door andere garage vervangen waren) bleken niet goed te zijn en 1 dop was aangetast. Is allemaal vervangen. Elektrisch is alles nagelopen en doorgemeten en geen afwijkende waarden zijn ontdekt. Carburateurs zijn nagekeken en opnieuw afgesteld evenals de kleppen. Allemaal in orde. Er zaten K&N filters in, deze lijken "stuk" te zijn geblazen. Originele filters erin. Probleem lijkt minder, maar is nog steeds aanwezig.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?Wellicht dat ik nog wat vergeten ben te vermelden daar we nu al 6 maanden aan een gesloten bezig zijn en er inmiddels al veel, heel veel is vervangen, nagekeken etc.

Heel graag een gedachte van wat het zou kunnen zijn. Ik wil weer flink kunnen blazen op mijn vriend!
 
Dank je wel voor je snelle reactie!

Bij de eerste garage:

Omdat de vtr toch naar de garage moest gelijk maar gevraagd om:
- uiteraard de spanningsregelaar te vervangen,
- luchtfilters schoon te maken,
- bougies te vervangen
- en ik had de indruk een kleine ratel te horen dus gevraagd om de naks te checken, en te vervangen

Ze belden mij met de opmerking dat ze zich afvroegen wie de spanningsregelaar gemonteerd had. Dit omdat ze vonden dat het pruts werk was, grappig want dit hebben zij zelf 2 jaar terug gedaan.

Spanningsregelaar is dus vervangen door hen. Ze kregen spanning op de motor, rook kwam van de dempers af terwijl de motor niet gestart was..
Ze gaven aan dat er met de aansluiting van de startmotor is mis was. Ik ben echt een leek dus dacht, dan moet dat vervangen worden. Dat is dus gebeurd.
Ze hebben, zo blijkt na diagnose van mijn eigen garage, maar 1 Naks vervangen.
Ze hebben nieuwe bougies geplaatst. Een nieuwe kabelboom. Na de laatste keer dat de vtr is teruggegaan omdat het niet goed was hebben ze de TPS vervangen, dit zou het probleem volgens hen hebben opgelost. NIET dus.
Dit is wat ze mij verteld hebben wat ze gedaan hebben.
 
en wat was de a/f ratio bij garage 2 op de hopelijk geremde testbank?


Ik moet je eerlijk zeggen dat ik die exacte data niet weet, kan ik even navragen.
Hij vertelde wel dat alle uitkomsten op de testbank dik in orde waren en dat hij daarom een uitdaging zag in dit probleem. Toen ik hem namelijk belde met het probleem gaf hij aan dat hij de vtr op de testbank zou zetten en het probleem dan zeer waarschijnlijk wel zou kunnen detecteren. Dit was dus niet het geval.
 
en wat was de a/f ratio bij garage 2 op de hopelijk geremde testbank?

Hij gaf wel aan dat hij niet begreep waarom het monteren van een standaard filter zoveel verschil maakte in het probleem. Het probleem is inderdaad een heel stuk minder maar nog steeds aanwezig.
De garage snapte dit niet, dit had namelijk zichtbaar moeten zijn op de testbank.
 
Hij gaf wel aan dat hij niet begreep waarom het monteren van een standaard filter zoveel verschil maakte in het probleem. Het probleem is inderdaad een heel stuk minder maar nog steeds aanwezig.
De garage snapte dit niet, dit had namelijk zichtbaar moeten zijn op de testbank.

tjonge, ga naar een goede zaak @#$%

Een testbank hebben betekend niet dat je er wat mee kan :')
 
Het klinkt als een half aangesloten slang op bijv. luchtfilter, zeker de twee slangen voorin zijn soms lastig goed te krijgen..ik heb hierdoor ook al eens wisselende resultaten op de testbank gehad.

Wellicht ookje carb.ontluchting verleggen en zorgen dat ze synchroon staan, alhoewel deze oorzaken meestal bij lagere toerentallen stotteren ot gevolg heeft...maar zie firestorm topic in sportforum.
 
Het klinkt als een half aangesloten slang op bijv. luchtfilter, zeker de twee slangen voorin zijn soms lastig goed te krijgen..ik heb hierdoor ook al eens wisselende resultaten op de testbank gehad.

Wellicht ook je carb.ontluchting verleggen en zorgen dat ze synchroon staan, alhoewel deze oorzaken meestal bij lagere toerentallen stotteren ot gevolg heeft...maar zie firestorm topic in sportforum.

Dank je wel voor je reactie.

Slangen zijn goed aangesloten.
Carburateurs afgesteld/ synchroon gesteld.

Hij geeft vol vermogen tijdens het rijden. Het probleem manifesteert zich alleen als ik de gashendel bijna dicht heb, in de 6de versnelling rij en probeer een constante snelheid te rijden.
 
hebben die dingen niet ook een benzinepompje??
zoja kijk daar eens naar.....
het klinkt een beetje alsof ie wat te weinig benzine krijgt.
knik in benzineslang kan ook nog.

of je ruilt die "getunede" firestorm gewoon in op een standaard sp1,
heb je gelijk 30 pk extra *O* :X
 
hebben die dingen niet ook een benzinepompje??
zoja kijk daar eens naar.....
het klinkt een beetje alsof ie wat te weinig benzine krijgt.
knik in benzineslang kan ook nog.

of je ruilt die "getunede" firestorm gewoon in op een standaard sp1,
heb je gelijk 30 pk extra *O* :X

Thanks voor je reactie. Ik heb ook gedacht aan te weinig brandstof/ slecht verhouding. Echter zou dat niet alleen bij een constante snelheid te merken zijn.

een SP1.. tja..Ben nogal verknocht aan mijn Firestorm 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan