Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Ik heb de videobeelden opgevraagd bij onze IT afdeling. Even afwachten. Maar de Knalpot rekent de hoofdprijs voor onderdelen. Even afwachten wat er hier mogelijk voorbij komt ;-)

En natuurlijk moeten ze van andermans spullen afblijven, maar dit is wel precies de reden dat ik voor mijn werk, in A'dam, een oud barrel heb.
 
Setje spiegels had ik nog liggen, maar dat blijken vergrotende spiegels te zijn. En dat kijkt ruk! Heb je geen bal aan.
Dus op zoek naar een ander setje. Roukema had deze voor een nette prijs (niks voor Roukema overigens), maar wel in een behoorlijk gebruikte staat. Niet dat mijn funduro nu zo netjes is, maar iets netter had fijn geweest. Maar toch maar gekocht.

Tijdje geleden had ik er een K75 bij gekocht toen deze funduro er geen zin meer had; de boutjes die de starterkrans vasthielden aan het vliegwiel waren losgekomen. Met als gevolg een kapot vliegwiel (ingedeukt) en een kapotte stator. Nadat ik de stator had vervangen deed de motor het nog niet goed. Bleek dat de opgelopen deuk in het vliegwiel de oorzaak was. Vliegwiel moest dus ook vervangen worden. Net als de startkrans omdat die was stuk gegaan van de vele startpogingen... Ik was even behoorlijk klaar met deze motor. Maar kreeg het niet over mijn hart om hem in een hoekje in de garage te zetten. Gelukkig maar.

Maar goed, die K75RT werd ondertussen gebruikt voor W/W. Maar met mijn 1.94m, zit dat voor geen meter achter die kuip. Mijn knieën zaten geklemd tegen de kuip. En het motorkarakter is ook een flinke domper vergeleken met de 650.
Nu de 650 het weer (al een tijdje) doet, staat de K75 ontkuipt en voorzien van een andere koplamp e.d. als Basic-uitvoering-achtig in de scheur. Zijn lot af te wachten; verder opleuken voor 'erbij'. Of verkopen aan een van de vele verbouwers die tegenwoordig op de K-serie geilen. Heeft geen haast.
 
Oeps... M'n vorige post vergeten te posten. Update:
Waarom hij niet wilde starten is me nog steeds een raadsel. Accu was niet stuk. Van alles doorgemeten en geprobeerd met andere accu's. En pats boem hij deed 't weer. Hij liet eerst de startmotor niet draaien ofzo, dus heb alles maar ff in de contactspray gezet. Verder geen last meer van gehad dus.

Vervolgens heb ik de boel uit elkaar gehaald om de carburateurs te reinigen en nieuwe rubbers er in te leggen. Ik had een setje bij MLM-parts besteld, zitten ook 2 rubbers bij die ik niet kon vinden in de carburateurs? Hoe dan ook. Die carburateurs waren flink smering, dus dat was echt wel nodig.
full

Een van de naaldgeleiders...

Vervolgens ook de handvatverwarming geïnstalleerd (met relais op achterlicht), knipperlicht vervangen (was afgebroken), en de afgebroken tellerkabel vervangen. Had ook de kabelboom nog goed willen nalopen om te kijken of ik dat lek nog ergens kon vinden. Maar ik wilde zo graag rijden en m'n vingers vroren er deze week zo'n beetje af met al de sleutelen buiten. Heb hem overigens ook niet meer nagemeten, misschien zat er toch iets niet helemaal goed de vorige keer. 'T nieuwe luchtfilter gaat er komende week in. Binnenkort alle dolle bouten van de kuip vervangen/plaatsen en de olie vervangen. Hoop dat ik dan weer ff klaar ben.

Oh voor ik het vergeet:
Hij rijdt echt fantastisch sinds de carburateurs weer lekker schoon zijn! Hij lekt geen benzine meer uit 't luchtfilter, hij start meteen (zelfs zonder choke), en stationair blijft ie ook weer draaien :)
 
Laatst bewerkt:
Iemand een adresje voor een nieuwe of gebrukte benzinekraan? De mijne lekt dat het een lieve lust is en ik kan zo gauw niets vinden.

Misschien dat iets van een ander model of merk past?
 
Ik heb een MSR uitlaat gemonteerd op mijn 650. Hierbij een filmpje (en vergelijking met standaard).
Kostte totaal zo'n 200 euro en scheelt ongeveer 5 kilo.


EXHAUST APPROVED MSR MOTORCYCLE BMW F650ST F 650 ST 1993/02 - BMW.808 -

De classic round titanium versie.

Ik ga nog langs een testbank om te kijken in hoeverre de carburateur anders moet worden afgesteld. Naar verwachting moeten de naalden 1 stapje lager en een hoofdsproeier #140.
 
Iemand een adresje voor een nieuwe of gebrukte benzinekraan? De mijne lekt dat het een lieve lust is en ik kan zo gauw niets vinden.

Misschien dat iets van een ander model of merk past?

Er zit een rubberen schijfje in dat vaak uithard. Volgens mij gewoon bij een BMW dealer te bestellen toch? Of is er iets anders aan de hand?
 
Graag jullie hulp:
Mij f650 start netjes. Heeft net ietjes meer slagen nodig dan mijn vorige F650, maar hij doet 't wel.
Tot -1 gr.C geen probleem, maar nu bij -3/-4 had ie er geen zin vanochtend. Ronddraaien, maar nauwelijks ontstekingsklappen. Sloeg niet aan. Ook niet toen ik het stationairtoerental omhoog draaide. Vanavond toen ik thuis kwam van het werk (lang leve de reserve K75 waar ik net HVV en aansluiting Gerbing vest op had gemaakt en een ruitje gemonteerd *O* ) deed ie het weer gewoon, zonder problemen. Was ook een paar graden warmer dan vanochtend.

Voordat ik de boel ontregel, waar moet ik beginnen? Carb is op het oog schoon. Open gehad toen ik water in de tank had twee maanden geleden. En geen rotzooi in de carb. Hierna deed de motor het gewoon weer goed.
Luchtmengelschroeven iets uitdraaien??
 
Laatst bewerkt:
Ja, denk ik. De officiele stand is geloof ik 2,5 slagen uit, mar op het Duitse forum kwam ik vier slagen tegen. Een half slagje extra geven kan volgens mij geen kwaad.
 
Carb's eraf gehaald. Met warm weer gaat dat makkelijker dan in een met een klein kacheltje verwarmde schuur (3 gr C).
Rechter luchtmengselschroef stond 4 slagen uit
Linker 0 slagen.....
Het lijkt mij de beide even ver open moeten staan. Ga ik even opzoeken op f650.com
 
Ik wil volgende week m'n olie verversen. Gooien jullie er 10w40 of 20w50 in? Nog een bepaald(e) merk/serie waarvan jullie zeggen die moet je absoluut (niet) nemen?
 
Gaan we een olietopic starten? Dan zeg ik wat er bij mij in zit. Een voorschotje, het is niet duur en je koopt het in de buurt.
 
Zo, weer een werkende brandstofkraan. Kosten 35 euro en wat werk. Bijzonder om te zien dat er flink hoogteverschil is tussen normaal en reserve stand. Prut in de tank viel erg mee, maar dat is natuurlijk omdat het kunststof is. Wel nog een stukje van de oude tankdop gevonden. Ook meteen een flesje forté erin gemikt zodat alles weer, zonder revisie, schoner wordt.
 
Vanochtend -3gr C. En de motor startte gewoon. Beide luchtmengselschroeven staan nu op 4 slagen uit.
Ik ga er wel weer gewoon 10w40 in gooien. Er zit nu 20w50 in, maar dat vindt ie niet leuk met deze temperaturen. te dik. Koppeling grijp ook r#k aan de eerste minuten.
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend -3gr C. En de motor startte gewoon. Beide luchtmengselschroeven staan nu op 4 slagen uit.
Ik ga er wel weer gewoon 10w40 in gooien. Er zit nu 20w50 in, maar dat vindt ie niet leuk met deze temperaturen. te dik. Koppeling grijp ook r#k aan de eerste minuten.

Kijk, daar heb ik wat aan ;) wacht ik nog een paar weken met 20w50.
 
Terug
Bovenaan Onderaan