Honda CB 600 Hornet Motor temperatuur

Franky1983

Rookie
18 jun 2014
5
0
Gouda, Gouda
Beste Lezers,

Ik ben sinds enkele dagen de trotse bezitter van een Honda CB600 Hornet uit 2002.
Na een goede proefrit heb ik de nodige controles uitgevoerd en het één en ander afgesteld.
Alles lijkt goed te zijn alleen valt me op dat de temperatuur meter nauwelijks uit de hoek komt. Als hij helemaal koud is staat hij onder het dikke vlakje. Na langdurig rijden staat de temperatuur op het eerste streepje. Dit is naar mijn idee behoorlijk laag. Zijn er mensen die me kunnen vertellen of dit normaal is?
Ik dacht misschien aan een defecte thermostaat.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,
Frank
 
Beste Lezers,

Ik ben sinds enkele dagen de trotse bezitter van een Honda CB600 Hornet uit 2002.
Na een goede proefrit heb ik de nodige controles uitgevoerd en het één en ander afgesteld.
Alles lijkt goed te zijn alleen valt me op dat de temperatuur meter nauwelijks uit de hoek komt. Als hij helemaal koud is staat hij onder het dikke vlakje. Na langdurig rijden staat de temperatuur op het eerste streepje. Dit is naar mijn idee behoorlijk laag. Zijn er mensen die me kunnen vertellen of dit normaal is?
Ik dacht misschien aan een defecte thermostaat.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,
Frank

Ik heb dat op mijn CBR600F3 ook (bijna identiek blok). Wellicht is de thermostaat kapot? Dat zou je eens kunnen controleren.

Besef dat het blok heel veel rijwind koeling heeft. Meet anders de temperatuur van de radiator, die is waarschijnlijk gewoon een graad of 80. Prima dus....
 
Bedankt voor de reactie.
Ik ga inderdaad maar even naar mijn thermostaat kijken.
Even in een pannetje water testen......

Veel mensen ondernemen alleen actie bij een te warme motor, maar een motor die nooit op temperatuur komt is ook zeker geen ideale situatie....

Vriendelijke groet,
Frank
 
Hier nog even de uitkomst ven enig onderzoek.

Ik heb de thermostaat getest in een pannetje water.
Deze ging inderdaad netjes open rond de 85 graden, zoals ik in de service manual had gevonden.

Toen even met de infrarood thermometer op het thermostaat huis gemeten wat de temperatuur nu daadwerkelijk is bij verschillende standen van het wijzertje op het stuur.

Het dikke streepje onderaan is Koud.
Daarna volgen er enkele dunne streepjes.
Het eerste dunne streepje is 80 graden, de tweede 90 graden, de derde 100 graden enz....
Nu kon ik ook gelijk kijken of de elektrische ventilator goed werkt.... Slaat aan bij 110 graden en weer af bij 100 graden.....

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Groet,
Frank
 
Heb een Hornet 900 en nu is dat een ander blok maar denk dat het instrumentenpaneel vergelijkbaar is.

Mijn wijzer komt ook amper omhoog. Koud ligt ie beneden en warm maar net boven het C-gebied. Dat lijkt vreemd maar hoort toch echt zo (daar was jij inmiddels ook achter). De ventilator gaat al rond halverwege draaien...
 
Hier nog even de uitkomst ven enig onderzoek.

Ik heb de thermostaat getest in een pannetje water.
Deze ging inderdaad netjes open rond de 85 graden, zoals ik in de service manual had gevonden.

Toen even met de infrarood thermometer op het thermostaat huis gemeten wat de temperatuur nu daadwerkelijk is bij verschillende standen van het wijzertje op het stuur.

Het dikke streepje onderaan is Koud.
Daarna volgen er enkele dunne streepjes.
Het eerste dunne streepje is 80 graden, de tweede 90 graden, de derde 100 graden enz....
Nu kon ik ook gelijk kijken of de elektrische ventilator goed werkt.... Slaat aan bij 110 graden en weer af bij 100 graden.....

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Groet,
Frank

Netjes en uitgebreid getest en hier vermeld, dat zie je ook wel eens anders gebeuren.
hartelijk bedankt. :)
fijn dat het in orde is ook, nog veel rijplezier :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan