Weinig compressie met kickstart maar aanlopen start die goed

RM125freak

MF'er
7 jul 2014
34
0
Ik heb een suzuki rm 125 uit 1983 denk ik of 1982.
Nu is het rare eraan, als je kickt lijkt het geen compressie te hebben. je voelt wel wat maar het is te weinig om hem aan te krijgen.
Maar dan wil ik hem aanrennen dan moet het al in zijn 3 want anders blijft de achterband slippen, zal wel in ze 2 kunnen als iemand anders erop zit misschien maar niet geprobeerd.

Nu is mijn vraag wat kan dit zijn?
Ik ga der van de week aan beginnen maar wat zal ik als eerste kunnen bekijken?
Ik dacht zelf bij de onstekings kant even kijken of die krukass keering er nog in zit.
En daarna kijk ik de zuigerveren zuiger en cilinder na maar als die loopt rijdt die goed. dus dat zal het niet wezen denk ik zelf.

Heeft iemand tips voor me?
Alles is welkom! Alvast bedankt iedereen *D
 
Heb geen compressie meter. maar je duwt hem niet in zijn 1e versnelling en 2e versnelling ook niet. dus lijkt me goed te zitten. Maar ik ga even rond vragen voor een compressie meter. wat voor waardes moet ik zeker kunnen halen dan ongeveer?
 
Als je je koppeling gebruikt kun je hem niet kickstarten. Als de kabel te straks staat is hij daardoor net teveel ontkoppeld waardoor je niet kan kickstarten.

Al geprobeerd in zijn vrij?
 
Ik zal het verhaal nog even duidelijk uitleggen. Het is een crossmotor suzuki RM 125cc 2takt bouwjaar vanaf 1981 exact is voor mijn niet bekend.
Als iemand toevallig weet hoe je dat kan zien of waar dan hoor ik het graag!

Het probleem is nu:
Als je op de kickstarter drukt met je hand dan druk je hem er zo door heen en geeft die 4lichte tuffen. je zal denken dat je hem in ze eerste versnelling kan duwen zoweinig compressie hij heeft. maar dat valt zeer tegen in ze 1 en ze 2 ren ik hem in me eentje niet aan ook als ik niet op de zadel ga hangen. in ze 3 red ik het wel. dus dat moet betekenen dat die goed compressie heeft, dacht ik zelf. roken doet die niet echt apart dus dacht al dat de krukas keering aan 1 kant eruit licht. maar weet het niet zeker! Wou zelf de makkelijkste kant even bekijken achter de ontsteking.
Mijn grote vraag is wie weet wat er mis zou zijn ermee,
Is dit een probleem van krukass keeringen
Of zuiger/zuigerveren?

Hierboven staat met de koppeling maar dat kan niet ik kick in zijn neutraal altijd en normaal moet dat goed werken alleen nu niet.
 
crossmotoren hebben meestal zo'n lage gearing in de 1 en 2 dat je ze bij wijze van spreken zonder bougie nog niet rondgedraaid krijgt in bovenstaande versnellingen.
doordat je hem nu aanrent heeft ie waarschijnlijk net genoeg puf om wel te starten.

dat denk ik tenminste.
 
Loopt er van de rechterachterkant van het motorblok een bowdenkabel naar de bovenkant van je cilinder.

Als die aanwezig is dan heb jij een automatische decompresseur. Deze dient om bij het aantrappen met de kicikstarter een klep wat open te zetten waardoor je door de compressie heen kan trappen. Bij het bereiken van de onderste stand of het terug laten komen van de kickstarter moet deze weer sluiten en door de vliegwielwerking van de krukas moet de motor dan aanslaan.
 
Loopt er van de rechterachterkant van het motorblok een bowdenkabel naar de bovenkant van je cilinder.

Als die aanwezig is dan heb jij een automatische decompresseur. Deze dient om bij het aantrappen met de kicikstarter een klep wat open te zetten waardoor je door de compressie heen kan trappen. Bij het bereiken van de onderste stand of het terug laten komen van de kickstarter moet deze weer sluiten en door de vliegwielwerking van de krukas moet de motor dan aanslaan.
Op een 125cc 2-takt :?
 
Ik ga hem woensdag uit me kaar sleutelen.
Wil eerst achter de ontsteking de krukas keerring even bekijken.
En als dat in orde is, dan haal ik de cilinder eraf.
en ga ik de zuiger en cilinder even bekijken.
Als dat het is dan is het simpel en vervang ik wat er stuk is.
Al zijn het de krukas keerringen dan word het net even lastiger maar is ook te repareren alleen kost me veel meer tijd.
Ik laat woensdag avond wel even weten wat ik heb gevonden. voor de mensen die dat graag willen weten :D

En jaap43 dat heb deze niet dat hebben zwaardere motoren alleen.
 
Welke 50 cc brommer ? Afgezien van die mobyletjes dan.

Ghe, Honda PC50/Novio (wel 4takt) , die krijg je zonder het decompressie ding echt niet rond. Me XT500 lijkt daar zelfs nog kinderspel bij, bizar. :)

Krukaskeerring eruit zou misschien kunnen, e.v.t. zou je de motor kunnen starten (met vliegwiel deksel eraf) , en dan even met deo richting/achter het vliegwiel spuiten. Als de motor dan reageert (hoger lopen, uitvallen, ofzo) dan weet je dat de keerring eruit ligt, of in ieder geval lek is.
Scheelt misschien weer wat kloten met het vliegwiel...

Rechter-(olie)keerring eruit merkt je natuurlijk aan idioot veel roken, en meestal ook wel erg beroerd lopen.

Dat van de koppeling was trouwens geen slechte tip hoor :+

7nTnr.png


:+
 
Ghe, Honda PC50/Novio (wel 4takt) , die krijg je zonder het decompressie ding echt niet rond. Me XT500 lijkt daar zelfs nog kinderspel bij, bizar. :)

Krukaskeerring eruit zou misschien kunnen, e.v.t. zou je de motor kunnen starten (met vliegwiel deksel eraf) , en dan even met deo richting/achter het vliegwiel spuiten. Als de motor dan reageert (hoger lopen, uitvallen, ofzo) dan weet je dat de keerring eruit ligt, of in ieder geval lek is.
Scheelt misschien weer wat kloten met het vliegwiel...

Rechter-(olie)keerring eruit merkt je natuurlijk aan idioot veel roken, en meestal ook wel erg beroerd lopen.

Dat van de koppeling was trouwens geen slechte tip hoor :+

[afbeelding]

:+
ligt natuurlijk ook aan hoe de kickstarter vertanding is.
sommige motoren trap je 1 keer gaat de motor 1x rond bij andere 5x
 
Terug
Bovenaan Onderaan