*** Het ZX9R topic - Deel 20 "Vooruit, nog ene dan!"***

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi ding! Maar heb der al eentje 👍 en die bevalt 👍
 
zou een zx9r 2001-2004 nissin klauw ook passen op een zx9r 1998-1999??
naar wat ik lees zou deze 4pots nissin klauw zo goed als onderhoudsvrij zijn (op blokjes na) ten opzichten van de 6pots tokico zx9r klauwen. Die heeft blijkbaar veel last van vastzittende cilinders..

edit. laat maar. ik zie dat de voorvorken en de mounting points niet gelijk zijn aan elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Ja KeeZs die 6 zuigers hebben regelmatig onderhoud nodig wat wel scheelt is als je ze schoongemaakt heb je zuigers en cilinders goed in vetten met Zuurvrije Vaseline toen ik dat gedaan had werkte alles probleemloos
 
Heren ik heb een "vraag "

Laatste tijd een beetje bezig geweest met de vering afstelling van mn 99er zx9r aangezien ik deze gekocht had en toen afgesteld was op een rijder van 1,75 en 80 Kg en ik zelf ruim 2 meter ben en dik 100 Kg weeg.

Eerste seizoen puur die achterveer strakker / hoger gezet en de voorveren 1 click strakker onder aan de veerpoot ( preload ? )
Begin van dit seizoen is de achterveer verhoogd ( goed merkbaar )
Heb onlangs de voor poten nog weer 1 click strakker gezet ( preload ? )

De fiets rijd nu in principe prima, stuk makkelijker te sturen en te handelen dan eerst maar de vraag is natuurlijk wat er haalbaar is ;)
Rijgedrag is sportief te noemen , laatste tijd ook een beetje bezig met knee downs en lekker bochtjes sturen en daarbij kom ik af en toe op het moment dat mijn voorkant een beetje onstabiel aanvoelt zowel bij een lange doordraaier waar je niet compleet kan uit accelereren maar ook bij bijvoorbeeld een rotonde waar je wel aardig hard kan uit accelereren.

Ik heb nu meerdere veranderingen geprobeerd aan de vering maar ik blijf dat gevoel houden, is er iemand die tips of suggesties heeft ? Zelf zit ik te denken aan een stuurdemper inmiddels omdat ik denk dat niet alles uit de vering te halen is.. hiervoor zoek ik wat bevestiging of mensen met ervaring ;)

nu weet ik dat het persoonlijke dingen zijn en dat niemand me kan vertellen wat er precies goed is of wat ik goed vind maar ik ben er toch wel benieuwd na !
Graag wel even rekening mee houden dat het hier dus om een C model gaat.. vanaf het E model is het frame en swing arm veranderd volgens mij dus dat vind ik niet vergelijkbaar ;)

Alvast bedankt !
 
kan je niet zeggen wat goed is. maar ik heb mijn 98ér een keer door hyperpro laten afstellen. Op de originele setup. Het maximale hiervan heeft men ingesteld, maar wil je beter moet je andere veren nemen.
 
kan je niet zeggen wat goed is. maar ik heb mijn 98ér een keer door hyperpro laten afstellen. Op de originele setup. Het maximale hiervan heeft men ingesteld, maar wil je beter moet je andere veren nemen.

Dankjewel Keesz ! Ik heb natuurlijk ook gedacht aan andere voorveren maar zoals ik al aangaf denk ik meer in de richting van een stuurdemper om iets meer "gevoel" of tegendruk te kunnen geven.

Het is namelijk niet zo dat ik ontevreden ben over het veergedrag , de voorkant kan zelfs zo "hard "worden afgesteld dat ik het totaal niet meer prettig vind ;)
 
zou een zx9r 2001-2004 nissin klauw ook passen op een zx9r 1998-1999??
naar wat ik lees zou deze 4pots nissin klauw zo goed als onderhoudsvrij zijn (op blokjes na) ten opzichten van de 6pots tokico zx9r klauwen. Die heeft blijkbaar veel last van vastzittende cilinders..

edit. laat maar. ik zie dat de voorvorken en de mounting points niet gelijk zijn aan elkaar.

Alleen model F1 en F2 ( bouwjaar 2002 en 2003/2004 ) hebben een vierzuiger Nissin remklauw.
 
Ja KeeZs die 6 zuigers hebben regelmatig onderhoud nodig wat wel scheelt is als je ze schoongemaakt heb je zuigers en cilinders goed in vetten met Zuurvrije Vaseline toen ik dat gedaan had werkte alles probleemloos

Op mijn ZX6R had ik ook die zeszuiger remklauwen.
Ze remmen niet verkeerd, ze hebben wel regelmatig onderhoud nodig dat klopt.
De Nissin vierzuiger remklauwen vind ik veel fijner remmen. Deze zijn echt TOP.
 
Dankjewel Keesz ! Ik heb natuurlijk ook gedacht aan andere voorveren maar zoals ik al aangaf denk ik meer in de richting van een stuurdemper om iets meer "gevoel" of tegendruk te kunnen geven.

Het is namelijk niet zo dat ik ontevreden ben over het veergedrag , de voorkant kan zelfs zo "hard "worden afgesteld dat ik het totaal niet meer prettig vind ;)

Op mijn niner zitten compleet andere vering dan op die van jouw en de vering op latere modellen is gewoon goed. Jouw motor is inmiddels al wat ouder en de vering slijt ook.
Ik zou andere veren in de voorvork monteren, dit is echt een groot verschil.
Is het nog niet naar wens dan de achterveer vervangen en de boel laten afstellen door een expert. Ik heb dit vroeger op mijn ZZR ook laten doen en het was echt een vooruitgang.
 
Op mijn niner zitten compleet andere vering dan op die van jouw en de vering op latere modellen is gewoon goed. Jouw motor is inmiddels al wat ouder en de vering slijt ook.
Ik zou andere veren in de voorvork monteren, dit is echt een groot verschil.
Is het nog niet naar wens dan de achterveer vervangen en de boel laten afstellen door een expert. Ik heb dit vroeger op mijn ZZR ook laten doen en het was echt een vooruitgang.


Ja die latere modellen schijnen wel een heel stuk beter te zijn idd, maar mijne schijnt al weer heel wat beter te zijn dan de "oude".

Ik ga deze winter eens even kijken naar andere voorveren en een mooie stuurdemper denk ik ;)
Wat betreft het afstellen door een expert ; ik ken iemand die het goed kan en die wil het gerust voor me doen maar ik vind het wel leuk om het zelf een beetje te proberen en te leren ;)
 
Een stuurdemper heb je niets aan voor de problemen die je beschrijft; is meer bedoeld om tankslappers tegen te gaan. Je kunt dan beter je geld in je zak houden of investeren in een goede set veren en nieuwe olie & keerringen. Deze playlist bevat ook wel goede info voor als je zelf gaat afstellen: Suspension - YouTube
 
Zoals je zelf al aangeeft is het vooral bedoeld om tankslappers tegen te gaan maar zal het niet zo wezen dat het de besturing ook meer gevoel geeft ?

Thnx voor het filmpje , is zeker interessant!
 
Zoals je zelf al aangeeft is het vooral bedoeld om tankslappers tegen te gaan maar zal het niet zo wezen dat het de besturing ook meer gevoel geeft ?

Thnx voor het filmpje , is zeker interessant!
Mijn ervaring is dat het niet meer gevoel geeft aan de besturing (en dat kan ook komen door mijn gebrek aan rijkunsten :P). Op mijn 10 heb ik er ook weer eentje zitten, puur om een mogelijke tankslapper te voorkomen. Maar of het op mijn niveau echt nut heeft, ik weet het niet.
Op mijn ZX7R, ZX9R en ZX10R was/is het vooral zoeken naar de juiste instelling. De demper moet wel werken als hij nodig is, maar niet zoveel "tegendruk" geven dat het sturen niet lekker gaat. En das best lastig.
 
Laatst bewerkt:
Thnx ninjaturtle, blij dat je de ervaring hebt met een zelfde "probleem"
Gewoon blijven zoeken naar de juiste afstelling dus ?! En dan evt een stuurdemper of zelfs nieuwe veren
 
Thnx ninjaturtle, blij dat je de ervaring hebt met een zelfde "probleem"
Gewoon blijven zoeken naar de juiste afstelling dus ?! En dan evt een stuurdemper of zelfs nieuwe veren
Het kan nog zoveel meer zijn. Achtervering die niet goed staat, verkeerde banden voor je knee downs, verkeerde bandenspanning, etc. Als je echt flinke stappen wilt maken dan boek je een circuitdag waar ook een verenboer bij aanwezig is. Dan kan je prima spelen met je vering en de gevolgen van de instellingen. Denk dat je daar meer aan hebt dan een stuurdemper, maar dat is mijn gedachte *D.
 
Het kan nog zoveel meer zijn. Achtervering die niet goed staat, verkeerde banden voor je knee downs, verkeerde bandenspanning, etc. Als je echt flinke stappen wilt maken dan boek je een circuitdag waar ook een verenboer bij aanwezig is. Dan kan je prima spelen met je vering en de gevolgen van de instellingen. Denk dat je daar meer aan hebt dan een stuurdemper, maar dat is mijn gedachte *D.

Het kunnen inderdaad vee meer dingen zijn, wat dat betreft heb ik al heel wat uitgesloten ; 2 verschillende banden sets gereden ( momenteel BT016 PRo )
Achtervering compleet anders gezet , later zelfs nog verhoogd !
Bandenspanning heb ik niet heel veel mee geprobeerd maar alles tussen 2,2 en 2,6 voor en 2,3 en 2,8 achter

Wat betreft vering afstellen heb ik daar wel iemand voor , die wil en kan me goed helpen ;)

Ik ga er gewoon rustig mee verder , was gewoon benieuwd of het een "herkenbaar "probleem was voor meerderen !

Thnx voor je uitleg Ninjaturtle :}
 
Heb nog wel Hyperpro voorvorkveren liggen weinig gebruikt maar is van een 2000 model weet niet of ze passen anders kun je ze goedkoop overnemen zijn nog als nieuw
 
Heb nog wel Hyperpro voorvorkveren liggen weinig gebruikt maar is van een 2000 model weet niet of ze passen anders kun je ze goedkoop overnemen zijn nog als nieuw

Helaas schijnt dit niet 1 op 1 te passen :/

Ben trouwens nog wel op zoek naar een voorbochten set.. origineel is prima maar vervangend mag ook aangeboden worden !
 
Helaas schijnt dit niet 1 op 1 te passen :/

Ben trouwens nog wel op zoek naar een voorbochten set.. origineel is prima maar vervangend mag ook aangeboden worden !

is dat zo? ik meen dat het 2002/2003 model een andere voorvork en remklauwen had dan het 09/99/00/01 model.
 
Ik had nog even gekeken naar de interne delen en de bijbehorende onderdeelnummers maar hierin zit toch wel degelijk een verschil ;)

Als iemand met kan garanderen dat het wil dan koop ik de set ;)
 
Wat ik altijd doe met een andere moter is de Sag afstellen zorg dat je die voor elkaar heb en daarna kan je je ingaande uitgaande demping aanpassen en voor de rest niet te veel aan klooien en 1 ding tegelijk veranderen
Voor mij staat mn vering goed (wat een ander zeg vind ik niet zo spannend) bandenslijtage is bij mij goed band tekent goed en gaat als op een Rail door de bochten
Vergeet niet dat vering persoonlijk is voelt het goed niet meer aankomen ,heb je problemen ga dan ook de olie van je voorvork eens verversen en doe eens wat met de luchtkamer scheelt echt Mega veel :Y :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan