XJ900 Diversion GT2000, een hele mooie, maar wel wat werk

roelhen

MF'er
17 apr 2008
80
11
Eindhoven
Eindelijk een familie span, een XJ900 Diversion met een Eml GT2000
De schuine tekst is een samenvatting van alle informatie die ik heb gekregen

Ik heb een hele tijd gezocht naar een zijspan waar mijn vrouw en zoon warm en droog, naast elkaar in kunnen zitten en binnen mijn budget valt. Ik heb hem gevonden en de deal is gesloten! Vlakbij in Haaren. Een hele nette Eml XJ900 uit '96 met een GT2000 bak, met nog geen 57k km op de teller!

XJ900GT2000aankoop1.jpg


Het grote minpunt aan deze motor, waardoor hij dus wel binnen mijn budget past is dit:

XJ900GT2000aankoop3.jpg

De bak heeft tegen een paaltje gezet. Geen persoonlijk schade, alleen polyester schade.
Door de huidige eigenaar is hij provisorisch gerepareerd met wat staal plaatjes en duc tape waardoor en wel gewoon mee gereden kan worden. En hij rijdt goed! Aan de motor is niks aan te merken, voor mij is het wel even wennen na 8 jaar bijna alleen maar Chang Jiang te hebben gereden. Zo'n XJ reageert veel feller op het gas, schakelt heel ligt, opschakelen met de tenen in plaats van een flinke duw met de hak. De combinatie gaat veel meer naar links en rechts bij remmen en gasgeven dan een CJ, terwijl er toch beste een zware stuurdemper op zit. Je moet hem echt sturen op techniek. Halverwege de proefrit werd het nat en gleed hij gewoon over het voorwiel rechtdoor als ik bij het afslaan naar links niet even het gas dichtdraaide. En zo naar de 160 op de snelweg! Volgens de teller dan, geen idee of eml iets veranderd heeft aan de snelheidsmeter ivm de kleinere wielen. En rondom de zelfde maat velgen, maar elk wiel is anders! Dus ik kan ze niet uiwisselen zoals de CJ wielen. Maar de banden zijn nog lang niet versleten en de remschijven zijn nog bijna nieuw!
Genoeg gel*ld. Terug naar de feiten.

Zoals bij elk voertuig dat ik koop ga ik eerst informatie zoeken:
* handleiding / manual GT2000
* onderhouds boek XJ900 diversion Heb ik gedownload via het Diversion topic
* Advies bandendruk. (Input zeer gewenst. Ik kan me voorstellen dat de bandendruk veel invloed heeft op de grip, met name voor de voorband. Ik ben nogal een scheurneus, en heb dat graag optimaal)
Bandendruk heeft effect, lagere druk geeft meer grip

De stappen die ik ga ondernemen om de motor volledig in de familie te integreren:
* Overschrijven en ophalen motor. (komende zaterdag)
* Reparatie bak schade. Puur polyester schade. Maar ik heb weinig ervaring met dat spul. Dus als iemand advies kan geven. Graag.
De bak kan worden gerepareerd met polyester of epoxy. Met elke zijn voor en nadelen:
polyester: stinkt, goed schoon maken noodzakelijk, niet ondersteboven te verwerken.
Epoxy: duurder, sterker
Advies: kleine scheurtjes wegslijpen, bij alleen plamuren blijven ze terug komen.
tip: vloeibare polyester lost op in azijn. Dus kwasten, rolletjes en mengbakjes schoon maken met schoonmaakazijn
verkooppunten:
mrboat.nl
polyservice.nl


* Grote beurt. De motor heeft voor het laatst in 2011 een grote beurt gehad en heeft sinds dien 4000 km gelopen. Hij doet het verder uitstekend, dus ik verwacht geen vervelende zaken.
* minimal olie lekkage/zweten aan linker kant van het blok. Onder achter de (dynamo?) deksel daar. Ik weet nog niet wat het probleem is. Veel voorkomend probleem?
* lekkage tussen linker uitlaat demper en collector. Hij lekt daar wat, maar ploft niet ofzo. Moet ik daar iets aan doen?
* Communicatie systeem inbouwen.
* radio/versterker inbouwen in bak zodat vrouw en zoon muziek kunnen luisteren.
* vermarmde handvaten monteren. Liggen al klaar in de garage.
* Auto accu inbouwen in bak. Altijd handig tijdens het kamperen enzo. Misschien de originele accu laten vervalen, of een soort van camper systeem maken. Zoiets heb ik wel eens eerder gedaan met een fet + relais die ik op de signaaldraad van de dynamo aansloot. Als dan de dynamo aangaf dat hij aan het laden was worde de secundaire accu pas aangesloten op het circuit. Zo wist ik zeker dat de start accu niet werd leeg getrokken an dat de startstroom nooit over de bedrading van de secundaire accu kon gaan lopen.
* trekhaak maken en monteren. Ik heb een motoraanhanger gebouwd met 19 inch wielen voor achter de CJ. Die wil ik ook achter de XJ hangen. Misschien dat ik er dan ook autowielen op zet om het zwaartepunt te verlagen. Met de XJ gaat het toch allemaal een stuk harder dan met de CJ.
* bak verwarming. Vanaf welke buiten temperatuur zal dat nodig zijn? En een XJ is lucht gekoeld, dus even een auto kachel inbouwen gaat niet werken.
Mogelijkheden:
- verwarmen via olie koeler
- verwarmen via uitlaat ala Ed Pols
- verwarmen met bakje achter cylinders
- verwarmen met 12V kacheltje
- elektrische stoelverwarming
- electrisch vermarmd dekentje/jasje
 
Laatst bewerkt:
Mooie basis! Met polyester heb ik wel wat ervaring. Voor wat betreft de verwarming, je zou een oliekoeler kunnen gebruiken. Je moet er alleen wel voor waken dat je blok in de winter niet te koud blijft.
 
Mooi combi, veel plezier ermee.
Wat voor banden liggen er op, en wat is de druk nu? Wat minder druk erin geeft meer grip. En de stuurdemper helpt niet tegen de zijspanreacties links-rechts. De demper voorkomt schudden van het stuur bij een snelheid van ongeveer 40 km per uur
 
Voor de polyester reparatie;

-De bak van het frame halen, de kap met ruit eraf en rechtop op z'n neus zetten, dat werkt het makkelijkst en dan blijven je glasmatjes zitten. Als je ondersteboven werkt vallen ze er steeds af....
-Metalen plaat aan de binnenzijde verwijderen
-Al het polyester aan de binnenzijde goed schoon slijpen / borstelen
-Metalen plaat aan de buitenzijde erop schroeven als mal. zorgen dat alle delen spanningsvrij zoveel mogelijk weer in het oude model staan.
-glasmatten erop lamineren met polyesterhars, minimaal een laag of 4
-na uitharding de metalen plaat aan de buitenzijde verwijderen
-nog een laag matten aan de binnenzijde om alle schroefgaatjes te dichten
-de toplaag verwijderen (afslijpen/schuren) waar deze is gebarsten
-een nieuwe toplaag aanbrengen van polyesterhars of topcoat
-en dan plamuren, schuren, plamuren, schuren enz.....

Er gaan wel een paar dagen werk in zitten :/

V.w.b. de verwarming; Je kan achter je cilinders, onder de carburateurs, ook een halve schaal van aluminium o.i.d. maken. Aan een zijde dicht, de andere zijde een slang eraan en die in de bak laten uitkomen. De koellucht die door je cilinders heen komt gaat dan via die slang de bak in. Beproefd ontwerp :Y :Y Of je maakt eenzelfde soort constructie om je uitlaat heen.
 
Laatst bewerkt:
Goed verhaal Enigma, kleine aanvulling, voor polyesterreparaties gebruik ik tegenwoordig epoxy hars, blijft veel beter zitten. Na verloop van tijd zie je toch vaak dat de nieuwe laag polyester van de oude loskomt. Nadeel is de prijs, epoxy is een stuk duurder dan polyesterhars en je moet met geweven mat werken. Epoxy is te verkrijgen in dikvloeibare vorm, daar kan je prima mee ondersteboven werken, maar de bak loshalen is natuurlijk een stuk makkelijker.

Eendjes hadden ook zo'n constructie om de uitlaat. (de auto dan hè)
 
Mijn ervaring is dat polyesterhars goed blijft zitten als je de oude laag goed opschuurt/slijpt en met een goed oplosmiddel (MEK, aceton o.i.d) schoonmaakt. Een voordeel van epoxy is dat het minder stinkt en dat je idd ondersteboven kan werken. Maar weet je wel hoe lastig dat is en wat het met je rug doet!! :( :(
En de buitenkant die gebarsten is wegslijpen, heel belangrijk. Alleen een beetje plamuren helpt niet, de barsten komen steeds weer terug. B|
 
Wow, bedankt voor alle reacties. En gelijk al veel antwoorden van vragen waar ik mee loop.

Mooie basis! Met polyester heb ik wel wat ervaring. Voor wat betreft de verwarming, je zou een oliekoeler kunnen gebruiken. Je moet er alleen wel voor waken dat je blok in de winter niet te koud blijft.
De olie koeler heb ik ook over nagedacht. Het is een optie, maar daar moet dan wel een klep in komen ofzo dat als je hem niet nodig hebt de normale koeler wordt gebruikt en als je verwarming nodig hebt de olie naar de verwarming gaat. Ik zat zelf te denken aan een 'Ed Pols' systeem met verwarming rondom de uitlaat bochten. Die worden veel sneller warm dan de olie. Alleen is het nadeel daar weer van dat het afdichten veel lastiger is dan een paar olie leidingen leggen. Misschien kan ik een set RVS uitlaat bochten kopen en er dan een RVS bak omheen lassen en een regelbare fan in de bak die de warme lucht uit die bak zuigt? Of zal zo'n bak een erg nadelig effect hebben op de cilinder koeling?

Mooi combi, veel plezier ermee.
Wat voor banden liggen er op, en wat is de druk nu? Wat minder druk erin geeft meer grip. En de stuurdemper helpt niet tegen de zijspanreacties links-rechts. De demper voorkomt schudden van het stuur bij een snelheid van ongeveer 40 km per uur
Ik heb de motor nog niet staan. Ik ga hem zaterdag pas op halen. De velgen zijn geloof ik 14 inch en de banden 155 of 165 breed. Ze zijn in ieder geval wel allemaal even breed. Zondag, als de motor thuis staat zal ik eens goed kijken en de bandenspanning meten.

Voor de polyester reparatie;

-De bak van het fra.....

Er gaan wel een paar dagen werk in zitten :/

V.w.b. de verwarming; Je kan achter je cilinders, onder de carburateurs, ook een halve schaal van aluminium o.i.d. maken. Aan een zijde dicht, de andere zijde een slang eraan en die in de bak laten uitkomen. De koellucht die door je cilinders heen komt gaat dan via die slang de bak in. Beproefd ontwerp :Y :Y Of je maakt eenzelfde soort constructie om je uitlaat heen.
Geweldige uitleg. De bak eraf halen lijkt me goed te doen. En ik heb een pallet liggen en een zooi sloophoud. Daar moet ik wel iets mee kunnen maken om hem recht overeind te houden.
Verwarmings idee. Geweldig nog niet aan gedacht. Zou ik dat systeem gewoon kunnen laten zitten in de zomer? Zou dat de cylinders niet te heet kunnen maken aan de achterkant als er geen lucht stroom is in het bakje? En hoe lang duurt het voordat de verwarming begint te werken?

Goed verhaal Enigma, kleine aanvulling, voor polyesterreparaties gebruik ik tegenwoordig epoxy hars, blijft veel beter zitten. Na verloop van tijd zie je toch vaak dat de nieuwe laag polyester van de oude loskomt. Nadeel is de prijs, epoxy is een stuk duurder dan polyesterhars en je moet met geweven mat werken. Epoxy is te verkrijgen in dikvloeibare vorm, daar kan je prima mee ondersteboven werken, maar de bak loshalen is natuurlijk een stuk makkelijker.

Eendjes hadden ook zo'n constructie om de uitlaat. (de auto dan hè)
Ik ben rond aan het kijken op bijvoorbeeld mrboat.nl en ben idd door de bomen het bos al kwijt. Polyester vs epoxy. 25gr/ 50gr/ of misschien wel 450 grams glasvezel? Ik ga de bak overeind zetten zodat ik in ieder geval niet ondersteboven hoef te werken.

Mijn ervaring is dat polyesterhars goed blijft zitten als je de oude laag goed opschuurt/slijpt en met een goed oplosmiddel (MEK, aceton o.i.d) schoonmaakt. Een voordeel van epoxy is dat het minder stinkt en dat je idd ondersteboven kan werken. Maar weet je wel hoe lastig dat is en wat het met je rug doet!! :( :(
En de buitenkant die gebarsten is wegslijpen, heel belangrijk. Alleen een beetje plamuren helpt niet, de barsten komen steeds weer terug. B|

Ok polyester en epoxy kan dus allebei als je maar goed schoon maakt. Goeie tip over de barsten, ik zat idd te denken aan alleen plamuren. Niet dus.

Meer tips welkom!
 
En de buitenkant die gebarsten is wegslijpen, heel belangrijk. Alleen een beetje plamuren helpt niet, de barsten komen steeds weer terug. B|
:Y Polyservice (en anderen waarschijnlijk ook wel) verkoopt gelcoatplamuur, gelcoat die zo dik is dat je het met een plamuurmes op kan zetten. Barst veel minder snel. En proberen de onderlaag zo strak mogelijk te krijgen zodat de afwerklaag zo dun mogelijk wordt.
 
Ik gebruik voor reparaties alleen nog epoxy i.v.m. slechte ervaringen in het verleden. (ondanks schoonmaken met aceton). Ik werk bij een watersportzaak en moet nogal eens reparaties doen aan boten. Ik werk dan het liefst met glasvezelband van 250 gram, 10 0f 15 cm. breed. dat is te verkrijgen in verpakkingen van 5 meter, en niet heel kostbaar. Het makkelijkst is dat dan weer aan te brengen met een korte lakroller, niet zo één van schuimplastic maar met van die korte haartjes.
 
Als verwarming kun je ook nog heel eenvoudig een stoelverwarmingshoes halen bij de Action voor 7 euro. Dan verwarm je direct de rug van je passagier en het heeft ook geen opwarmtijd.
 
Nu lees ik net in een oude motorrad-gespanne over bakverwarming bij een boxer. Ik kan alleen geen fotoplaatsen hier vanaf den campingplatz. MG 109 blz 34 35
 
Ik heb die MG ook. Het gaat om een tweede wand die ze om de uitlaatbochten maken. De lucht die tussen de dubbelwandige uitlaatbochten stroomt wordt de bak ingeleid.
Ed Pols heeft dat ooit gebouwd met een BMW in de jaren '70. Volgens mij werkt dat wel.
Bij een Yamaha zou het eenvoudiger moeten zijn, omdat de Yamaha vrij rechte uitlaatbochten heeft.
De bak zou ik gewoon met polyester repareren. Het slijpen en schuren van de rotte delen is erger als het lamineren.
Als je epoxy gebruikt: dan kan je alleen weefsel gebruiken. Epoxy mist de styreen om het bindmiddel van de gesnipperde polyestermat op te lossen.
 
Mooi ding Roel, wel twee cilinders teveel maar toch. Even lekker knutselen en je hebt er een mooi familiespan bij. Voor de verwarming zou ik idd. kijken naar een stoelmatje zoals hellracer voorstelt. Werkt prima. Doortje ging met kouder weer altijd in een oude slaapzak zitten die ik los in de bak had zitten. Lekker warm met als gevolg dat ze meestal binnen 10 km. sliep.

Benno
 
Trouwens werkt die hete lucht over de uitlaat prima hoor, zo is de verwarming van een eend of een Trabant ook geregeld.
 
Ik ken er een paar die zo'n verwarming met een buis om de uitlaat op een Harley hebben gebouwd. In de zomer doen ze gewoon een gootsteenstop in de uitblaasopening in de bak. Niet vergeten! Want als er dan zomers toevallig een fles cola voor ligt raakt deze bijna aan de kook. En als je hem dan opendraait... :Y :Y (echt gebeurd _O- )
 
Zelf ben ik de website van mrboat eens af gaan struinen en heb een lijstje gemaakt van wat ik denk nodig te hebben. Ik ga voor epoxy, overal hebben de reaguurders daar de beste ervaring mee. En de hoeveelheid die ik schat nodig te hebben is financieel wel te behappen. Het lijstje:
Epoxy: 1500 gram. 26 euro.
kwast 5cm 1,60 euro (misschien goedkoper bij de action)
epoxy roller 1,20 euro (is gewoon een stoffen roller)
mengbekers. 0,45 euro per stuk. Of gewoon een ander bakje pakken.
spuitzak om 'fillets' te maken bij scherpe bochten. 1,25 euro voor 10
microballoons 125gram. 6,50 euro (om plamuur en fillets te maken)
glasweefsel 220gram 5m2 35 euro. Of 2 rollen biaxiaal tape 15cmx10m (totaal 3m2) 2x11euro
Totaal zal ik dus op een 75 euro uit komen zonder het schuur papier.

Ik kon nu wel langzaam aan bij wat te doen na de reparatie. De bak gewoon laten bij spuiten in kleur. Of er iets anders op laten spuiten. Of misschien gedeeltelijk latne wrappen? Prowrap zit bij mij in de straat.

Mooi ding Roel, wel twee cilinders teveel maar toch. Even lekker knutselen en je hebt er een mooi familiespan bij. Voor de verwarming zou ik idd. kijken naar een stoelmatje zoals hellracer voorstelt. Werkt prima. Doortje ging met kouder weer altijd in een oude slaapzak zitten die ik los in de bak had zitten. Lekker warm met als gevolg dat ze meestal binnen 10 km. sliep.
Hoi Benno. Ja, het is weer even wennen zo'n hoogtoerig ding. De slaapzak methode hebben we ook al eens geprobeerd. Mijn vrouw bij -5 in de CJ bak naar de Belgische Ardennen. Ze had het niet koud in die open bak. Ik had wel een ruitje gemonteerd en het dekzeiltje goed om haar heen vast gemaakt.

Zo'n stoelmatje is een goede oplossing. Mijn auto heeft lederen stoelen en daar zou ik in de winter zonder stoelverwarming echt niet in willen zitten. Heerlijk zo'n warme stoel. Nu nog stuur verwarming!
Echter ik wil mijn zoon van 3 ook meenemen in het zijspan. En met name mijn wederhelft is bang dat hij kou kan vatten, dus de lucht in de bak moet verwarmd worden.

Ik neig momenteel naar de uitlaat verwarming. Het bakje achter de cylinders heeft het risico dat olie of benzine lucht in de bak komen, en daar heeft mijn vrouw echt een hekel aan. :X
 
Je kan voor epoxy e.d. ook een kijken op de site van de IJssel coatings. Zij zijn de fabrikant van veel van dat spul. Ze hebben ook een webshop. Succes.
 
weet niet hoe sterk je dynamo is in dat ding maar anders zou je nog een 12 volt kacheltje kunnen overwegen.

keramische 12 V AT858 | Conrad.nl

ca. 150 watt (10-15A) en levert genoeg wamte om de bak te verwarmen.

De uitlaatwarmte gebruiken via een soort collector is natuurlijk een beproefd system. (Vw, eend) maar je zult dan een luchthapper moeten maken die de lucht door je collector stuwt.

Benno
 
en anders een stoelverwarming verbouwen naar een electrisch vestje voor de kleine. Staan genoeg voorbeelden op internet hoe je met de verwarmingsdraden uit zo'n stoelhoes ook gewoon je kleding kunt verwarmen.

Benno
 
Leuke combi inderdaad. Mooie reden om meteen je voorvork van die kleur te ontdoen en gewoon zwart of gries te coaten ;) Succes met restauratie.
 
Ik vind het wel netjes, frame en vork in kleur. Geeft wat meer cachet als alleen de tupperware in kleur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan