Voorrem "huilt"

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
KLE 500 ( 1993 )
"gewone" enkele stalen remschijf ( geen gietijzer iig )
Dubbelzuiger remtang.

Heren,

Sinds het vervangen van de remblokjes ( oude waren ebc sinter blokken, nieuwe ook )

"huilt" mijn rem bij het stevig tot hard remmen het is geen licht piepen maar echt een WHOEEEEE geluid :P ( je voelt het zelfs in het stuur ) dus een dikke vette resonantie van de schijf.

Wat ik al heb gedaan om het te proberen te verhelpen:

Remklauw gereviseerd ( klauw schoongemaakt, zuigers gepolijst en revisiesetje in de klauw gemonteerd )

Glijpennen + contactpunten blokken met keramisch vet "ingesmeerd" ( zuinig )
Blokken schuin geslepen ( aanloop en afloop zijde, van zowel de zijkant van de blokken, als van de groef die in het midden van de blokken zit )

Opnieuw de blokken opgeruwd en gemonteerd.

Schijf en blokken GRONDIG schoongemaakt met remreiniger.


Maar helaas.


Wat kan er mis zijn?


P.S. ik heb er nu al weer ruim 800 km opzitten, maar het huilen wordt niet minder/meer.
Het was de eerste dag niet aanwezig, maar daarna is het eigenlijk constant gebleven.
 
Laatst bewerkt:
Ik mis in het overzicht de controle van de remschijf.
Trillend stuur is doorgaans kromme schijf. Hoeft maar een kleine slag in te zitten om dit te merken..
 
Laatst bewerkt:
Ik had t laatst ook even, in mindere mate dan jij schrijft, maar toch.
ik had toen ook nieuwe blokken erop maar is inmiddels weer weg, met vlakken va je schijf zal wel helpen.
kijk ook eens of er van die plaatjes achter je blokken moeten, die zorgen dat je remblok overdreven schuin tegen de remschijf ligt, ook om dit te voorkomen.
 
Ik had t laatst ook even, in mindere mate dan jij schrijft, maar toch.
ik had toen ook nieuwe blokken erop maar is inmiddels weer weg, met vlakken va je schijf zal wel helpen.
kijk ook eens of er van die plaatjes achter je blokken moeten, die zorgen dat je remblok overdreven schuin tegen de remschijf ligt, ook om dit te voorkomen.
Wat zijn dat voor plaatjes ?
 
Wat zijn dat voor plaatjes ?
full
 
Rem je hard genoeg? Soms moet je m op zn flikker geven zodat de dunne remstoftroeplaag er vanaf slijt. Dat was bij mij de oorzaak. Elke keer als een pussy remmen waardoor er een laagje troep komt. Hij remde daarna ook weer vlotter. Heb wel gesinterde blokken.
 
waarschijnlijk zijn de blokken net een beetje te klein waardoor de boel herrie maakt. misschien dat er iets te vinden is waarmee ze ingeklemd kunnen worden. Of anders andere blokken proberen.
 
Leuk al die tips van mensen die niet lezen wat er al gedaan is. Goed bedoelt dat wel.

In het hele verhaal mist de schijfcontrole, voldoende vlees? En recht? Blokken slijten in op schijf, dit voel je soms in het stuur. Door opruwen, moeten ze opnieuw inslijten, normaal is een km of 150 hier voor genoeg.

Het huilen is wel raar, kan aan materiaal remblokken liggen.
 
Precies wat Arcath al zei ,het is heel goed mogelijk dat het aan de remblokken zelf ligt.
Materiaal kan te hard zijn en slecht inslijt.
Weet niet hoe je na het monteren van de nieuwe blokken ermee geremd hebt, maar er wordt
altijd aangeraden de remblokken niet te hard aan te spreken de eerste 100-150 km.
Als dat niet gedaan wordt worden de blokken te snel heet waardoor verglazing kan optreden.
Met gevolg de remkracht minder wordt en dat meestal wel met piepen/krijsen gepaard gaat.
Bij een kromme schijf moet bij rustig remmen al merken in je stuur (net of die wobbelt).
Al met al werk aan de winkel voor je ,want de rem hoeft niet te krijsen ,dat heeft altijd wel een oorzaak.
 
Kromme schijf is duidelijk voelbaar met remmen, weet niet of je de oude blokjes nog heb liggen (waarschijnlijk niet), maar deze erop gooien en kijken of ie nog piept, zo niet dan weet je dat je of huilend de weg op moet of er toch voor kiest om WEER andere blokjes erop te gooien.

Heb het 1 keer gehad met een achterrem, en heeft maanden geduurd voordat de piep weg was, schaamde me dood bij het remmen, maar waren wel de remblokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan