How to: 12v aansluiting

Crip

Die hard MF'er
14 jul 2014
266
0
Amstelveen
Na een middagje te lopen knutselen heb ik vandaag onder de zadel van mijn bandit een 12v aansluiting gemaakt voor stroom voorziening voor mijn gopro.
Dacht waarom om ook niet een mooie "How to" maken.

Wat heb ik allemaal gebruikt?
- metaal plaat (1 euro)
MnZXs9x.jpg

- 12v stekker(waterdicht) (7,50 euro)
d7f9Q0K.jpg

- 12v schakelaar met ingebouwde led van hella (5 euro)
TW0IhVK.jpg

- steek zekering houder + draden en contacten (5 euro)
pwMJuZ9.jpg


Stap 1:
voor de steun heb ik de metaal plaat gebogen en met een stappen boor een gat gemaakt waar de 12v stekker in past, en een rechthoekige gat gezaagd voor de schakelaar(heb helaas in alle enthousiasme vergeten foto's te maken van deze stap)
QR7IiHK.jpg

zoals je hier boven ziet is er een stuk weg gesneden om beter bij de schroef te komen met de schroevendraaier
QFF8vrg.jpg

VUQdPve.jpg

hier is de rand omgevouwen om plaat beter te laten passen

Stap 2:
maak een gat groot genoeg waar het schroef van het zekeringsdoos door heen past
HHolcRR.jpg

MWhXfk3.jpg


Stap 2.5(Optioneel):
voorzie steun van zachte zwarte pluizige tape voor de "looks"
5Pdx14S.jpg


Stap 3:
instaleer de 12v stekker en de schakelaar in de steun
apnuTvz.jpg


Stap 4:
ik heb hier alle bedrading + zekering houder voorzien van de juiste stekkertjes
pwMJuZ9.jpg

ik heb alles als volgt aangesloten:
ankkpEN.jpg

van de plus op het accu met de bedrading met de zekering houder(rood) naar de plus van de schakelaar, van de ACC op de schakelaar naar de plus van de 12v stekker en van de min op de 12v stekker samen met de aarde van de schakelaar naar de min van de accu.
*tip: verbind de bedrading met de accu voor dat je de steun gaat vast zetten aan de motor, het kan wat priegel werk schelen*

Stap 5:
Maak de steun vast door middel van de steun tussen de bout en de zekeringsdoos te zetten en vast te zetten met de originele schroef van de zekeringsdoos
7PpQsHT.jpg

nu alleen nog de usb stekker en in en klaar!
l00Y3qp.jpg

Zadel past er mooi op zonder op de steun of usb lader te drukken.
Heb al een test rondje gereden met de GoPro voor op de windscherm, werkt perfect.
 
Alhoewel het technisch wel prima lijkt, heb ik wel eens nettere stukjes huisvlijt gezien.

Wat ik anders zou doen/heb gedaan:
- Een knap stukje staal of alu nemen ipv dat gaatjesmateriaal. Het zwarte pluizige tape vind ik nou niet bepaald een verbetering.
- Sigarettenaansluitingen zitten (vaak) vrij los. Grote kans dat je stekker er tijdens het rijden uit trilt. Maarja, de industrie heeft dit een soort 'standaard' gemaakt '(
- Ik heb de boel niet direct aan de accu gezet, maar aan het startrelais (+) en frame (-). Al die kabels aan de accu vindt ik persoonlijk niet zo netjes.
- De schakelaar is niet erg nuttig. Als je de apparatuur uit wil hebben, trek je toch gewoon de stekker eruit? In jouw geval is een relais misschien geen optie, maar bij mij zit ie er wel tussen.


Kusje erop omdat ik zo gemeen ben. :j
 
Terug
Bovenaan Onderaan