Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.325
10.935
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Daar heb ik al vele van gehad, door gebruik van de niet voorgeschreven olie. Maar dat hou ik graag zo, hoe meer werk er overblijft voor mij :-)


Kun je daar iets meer over vertellen? Wat moest er dan gereviseerd worden? Was dat voortijdig? Hoe weet je dat? Hoe sluit je andere oorzaken uit?

Zomaar een paar vragen...
 
5W-40 ole bestaat uit een zgn Group 3 basisolie (waar er maar een aantal van op de markt zijn) met een additiefpakket en viscositeitsverbeteraar combinatie die de specificaties gehaald heeft, Vaak SN tegenwoordig met de nodige ACEA en OEM claims, de SN testen kunnen ervoor gezorgd hebben dat er frictie verbeteraars gebruikt zijn die koppelings prestaties negatief beinvloeden. Daar kom je vanzelf achter natuurlijk maar in een specifieke "motor" motorolie heb je dit zeker niet dus wat dat betreft een zekerheidje , deze olieen zijn te herkennen aan een JASO MA, MA1 of MA2 claim buiten de eerder genoemde claims.
Heb je eenmaal een olie geprobeerd die het goed doet in je koppeling dan kun je die prima blijven kopen, op tijd verversen en je kunt je geen buil vallen.
Richard
Waar heb je deze onzin nu weer vandaan geknipt?
 
Is 5W40 niet wat dun voor zo'n dikke twin?
Nou, dat is wel grappig, het boekje vermeld 10W40, maar voor de V-Rapor 5W40. :?
En het is winter.. -3°C vanochtend, straks is de voorspelling -0°C..-1°C.
Ik heb zelfs even 5W30 overwogen? Olie(en water)koeler en na twee km de snelweg op.. 25 km later eraf..

Maar het verschil in afvullen tussen 10W40 en 5W40 is wel groot. :Y
(pas de GSX-F gedaan, ook 5W40, daarvoor de 10W40, de 10W40 lijkt wel dikke stroop zoals het in vergelijking uit de fles komt)
 
Laatst bewerkt:
Kun je daar iets meer over vertellen? Wat moest er dan gereviseerd worden? Was dat voortijdig? Hoe weet je dat? Hoe sluit je andere oorzaken uit?

Zomaar een paar vragen...


Ik blijf niet in herhaling vallen, al meerdere keren uitgelegd, maar de Action oliefans gaan oeverloos in discussie.
Ik heb er meer dan vrede mee dat dit soort olieproducten gebruikt worden, is toch weer een leuke omzet :-)
 
Volgens mij is een forum vooral ook voor ervaringen van gebruikers? Of wil je er een boekhoudersforum van maken. :?
Verder staan er diverse nuttige tips in het topic, discussie over olie. ;)
Het hele topic is een aanéénschakeling van subjectiviteit, en hoort derhalve niet in de sectie techniek thuis, meer in "algemene motorpraat" of in "off-topic".
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het hele topic is een aanéénschakeling van subjectiviteit, en hoort derhalve niet in de sectie techniek thuis, meer in "algemene motorpraat" of in "off-topic".
Van zowel voor als enkele tegenstanders? :)
Theoretisch kan er wel gelijk zijn, vele praktijktesters doen het onder gecontroleerde omstandigheden testen.

En dan niet een enkel flesje als bijvullen, en als de motor iets niet goed doet gelijk net de staart tussen de benen naar de motorzaak, waarna die: "zie je wel" kan roepen.
Dat is niet echt: meten is weten. :)
 
Laatst bewerkt:
Van zowel voor als enkele tegenstanders? :)
Theoretisch kan er wel gelijk zijn, vele praktijktesters doen het onder gecontroleerde omstandigheden testen.
:+ :+ :+ :+
En dan niet een enkel flesje als bijvullen, en als de motor iets niet goed doet gelijk net de staart tussen de benen naar de motorzaak, waarna die: "zie je wel" kan roepen.
Dat is niet echt: meten is weten. :)
 
Ik blijf niet in herhaling vallen, al meerdere keren uitgelegd, maar de Action oliefans gaan oeverloos in discussie.
Ik heb er meer dan vrede mee dat dit soort olieproducten gebruikt worden, is toch weer een leuke omzet :-)
Ik heb de relatie olie/schade nog niet gezien. Dat zou voor mij de aanleiding zijn direct naar een ander merk over te stappen. Maar Action voldoet aan de specs die de fabrikant gesteld heeft en ik rij er al jaren mee rond.
Zou in die Duc met de gebroken kruk goedkope olie gezeten hebben?
 
Nou, dat is wel grappig, het boekje vermeld 10W40, maar voor de V-Rapor 5W40. :?
En het is winter.. -3°C vanochtend, straks is de voorspelling -0°C..-1°C.
Ik heb zelfs even 5W30 overwogen? Olie(en water)koeler en na twee km de snelweg op.. 25 km later eraf..

Maar het verschil in afvullen tussen 10W40 en 5W40 is wel groot. :Y
(pas de GSX-F gedaan, ook 5W40, daarvoor de 10W40, de 10W40 lijkt wel dikke stroop zoals het in vergelijking uit de fles komt)



Dat boekje is door Italianen gemaakt, niet al te serieus nemen :+


Olie voor Cagiva Raptor / Planet Raptor 1000 (2000-2006). Welke olie is het beste? Professioneel smeeradvies - Kroon-Oil


Raptor en V-Raptor zijn qua motorblok gelijk.
 
Laatst bewerkt:
inmiddels zelf zo'n anderhalve ton getuft met m'n ouwe 2ehands Toyota'tje 1,3 L
Karretje loopt als een nieuwe.
Vorig jaar wel distr riem-set ( en uit voorzorg waterpomp ) vervangen.
Motortje krijgt alleen 10W40 olie'tje van de Action , en wordt om de 20.000 ververst ( of jaarlijks zo het uitkomt )
Geen "black sludge" of andere narigheid.
Olie-verbruik = nihil.

Het toerental komt , ondanks het kleine motortje hooguit tot 5000 toeren in het dagelijkse gebruik.
Dit is alvast geen maatstaf voor motorfietsen . :/
Nuchter bekeken is de financiele winst van weinig betekenis in het totale plaatje van normale jaarlijkse auto-kosten , maar aangezien me maatje een auto-garage-bedrijf runt , waar ik zelf ( of met assistentie van hem ) het onderhoud uitvoer , ligt dit voor mij natuurlijk anders.

-----------------------------------------------------------

In m'n Harley evo gebruik ik 15W40 API:SF van Action in m'n primairy ( reductie-/koppelings-kast ) , ....dit bevalt me uitstekend , en van alle olietjes wat ik ooit geprobeerd heb , werkt m'n koppeling met die Action-olie het allerbeste.

Voor m'n motor-smering zit 'r een 20W50 met een hoge zgn "v.i." in.
( overigens kostte dit ook een drol in een vat van 50? 60? liter )
M'n versnellingbak werkt het beste met 80W90 GL4 ,....ook van een goedkoop onzin-merk.

Jaarlijks wordt 't ververst , ...maar het aantal km's per jaar is hooguit 5000/6000 .

In m'n nu aangeschafte HD TC 96" ga ik me voor wbt de motorsmering maar houden aan de door HD voorgeschreven zgn "SYN3" motorolie.
Een synthetische 20W50 kom ik ergens anders namelijk niet tegen , en de type aanduiding van die SYN3 is met die HD-codering ook niet te herleiden naar API-standaards oid :/
 
Laatst bewerkt:
Vele goden onder ons denken als we goedkope olie in onze motorfiets doen en het gaat niet direct stuk dan is het goed.
Als je goedkope olie, tenminste de niet voorgeschreven olie jaren gebruikt en het gaat niet stuk, dan is het nog steeds geen garantie dat het goed blijft gaan.
Ik rij al 20 jaar elke ochtend met 100 km/u door het rode verkeerslicht bij mij de wijk uit, het gaat als 20 jaar goed, dus dan zal het altijd wel goed gaan.
Ik heb al genoeg gesneuvelde blokken gezien door gebruik van een goedkope merkloze olie, zelfs gesneuvelde blokken die een hele dure a merk erin hadden maar niet geschikt voor een motorfietsblok.
Daarom laat ik me maar afzetten door de te dure olieprijzen en rij in ieder geval met de zekerheid dat mijn blok niet door verkeerde olie vast piept.
Wat anderen doen is prima en ik vind het fijn dat het dan altijd goed gaat, maar voorlopig heb ik er gelukkig wel werk aan :-)
 
Nou, dat is wel grappig, het boekje vermeld 10W40, maar voor de V-Rapor 5W40. :?
En het is winter.. -3°C vanochtend, straks is de voorspelling -0°C..-1°C.
Ik heb zelfs even 5W30 overwogen? Olie(en water)koeler en na twee km de snelweg op.. 25 km later eraf..

Maar het verschil in afvullen tussen 10W40 en 5W40 is wel groot. :Y
(pas de GSX-F gedaan, ook 5W40, daarvoor de 10W40, de 10W40 lijkt wel dikke stroop zoals het in vergelijking uit de fles komt)

:? Heb je daar de Raptor voor gekocht?

Motorverkrachter B|
 
Motorfluisteraar :$ dingen zijn toch blij als ze gebruikt worden?
Hij komt ook nog redelijk op temperatuur, het TL1000S blok heeft een soort warmte wisselaar tussen koelvloeistof en olie. *O* ;)
Nee man, een Raptor is een Italiaan. Die wil uitgelaten worden op de dijken en andere slingerwegen.
Niet 50 km/h ww verkeer per dag '(

:P


Deed hetzelfde met mijn Ducati's dus geen recht van spreken _O- :$ :o


;)
 
Vele goden onder ons denken als we goedkope olie in onze motorfiets doen en het gaat niet direct stuk dan is het goed.
Als je goedkope olie, tenminste de niet voorgeschreven olie jaren gebruikt en het gaat niet stuk, dan is het nog steeds geen garantie dat het goed blijft gaan.
Ik rij al 20 jaar elke ochtend met 100 km/u door het rode verkeerslicht bij mij de wijk uit, het gaat als 20 jaar goed, dus dan zal het altijd wel goed gaan.
Ik heb al genoeg gesneuvelde blokken gezien door gebruik van een goedkope merkloze olie, zelfs gesneuvelde blokken die een hele dure a merk erin hadden maar niet geschikt voor een motorfietsblok.
Daarom laat ik me maar afzetten door de te dure olieprijzen en rij in ieder geval met de zekerheid dat mijn blok niet door verkeerde olie vast piept.
Wat anderen doen is prima en ik vind het fijn dat het dan altijd goed gaat, maar voorlopig heb ik er gelukkig wel werk aan :-)

Ben van mening dat het komt doordat mensen van alles door elkaar gooien, verkeerde viscositeiten of gebruik van verkeerde soort mineraal ipv synthetisch of andersom.
In geval je een 10w40 semi syntheet vervangt voor een andere 10w40 semi syntheet met minimaal dezelfde specificaties en bij normaal gebruik dan geloof ik er geen reet van dat het daar door stuk gaat.
 
Als ik anderhalve ton op Action olie kan rijden zonder noemenswaardig olieverbruik, schade of slijtage vind ik het wel goed genoeg.
Na twee ton flikkert de rest van de motor uit elkaar en moet ik toch op zoek naar wat anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan