Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.953
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
riess_kelomat_tuv_austria_700px.jpg
 
Ik lees dit topic al vanaf het begin mee en het is al vanaf het begin een welles/nietes discussie met een hoop onderbuik gevoel. Er wordt continu door de "tegenstanders" verwezen naar het ontbreken van de JASO-MA classificatie.
Dat er Jaso-MA/MA1/MA2/MB op een fles staat wil alleen zeggen dat de olie getest is op hoeveelheid frictie van de koppeling. Wanneer er geen JASO classificatie op de fles staat, wil dat dan ook niet zeggen dat de olie er niet aan voldoet. Het is waarschijnlijk alleen nooit getest. Inmiddels hebben meerdere mensen alleen al hier op het forum deze olie wel in de praktijk getest en daarbij heeft vrijwel niemand problemen met de koppeling ondervonden.
Aangezien de olie ook gewoon een API SL/CF heeft zou ik niet weten waarom deze olie slechter voor mijn motor zou moeten zijn dan bijvoorbeeld een budget no-name thuismerk olie met JASO-MA. Sterker nog: wellicht worden die flessen gevuld met de zelfde olie als die in de techno flessen gaat. Who knows ?
Ik heb er zelf inmiddels al zo'n 40.000 km mee gereden met zowel mijn GPZ600R als met mijn ZXR-750: Tot nog toe geen slippende koppeling of motorschade.
 
:^
Ik gebruik idd de minerale olie, maar mijn motoren zijn dan ook ongeveer 35 jaar oud. Heb net de bus opgezocht en er staat wel nadrukkelijk JASO MA op de verpakking. Bovendien zag ik ook dat er nog genoeg in zit voor nog één olie wissel :X . Budget olie is het overigens idd niet (meer).

Maar ik meende ergens te hebben gelezen dat er bij de Action ook olie te koop is (geweest) met JASO specs. Vandaar mijn opmerking om die dan nadrukkelijk in de OP te zetten. Dan snapt iedereen die dit topic voor het eerst ziet waar het over gaat..

Maar dan is dit meer het 'supergrote auto-olie-in-je-motor-discussie topic' :+

En daar heb ik dan niet echt een heel goed gevoel bij. Miss dat ik het ook eens als flush probeer.
:t
 
Hoeveel km's maakt ie, racegebruik zegt ook niks over gewoon dagelijks gebruik. :-)
De voorgaande jaren reed ik wel wat minder, ging meer op de fiets. :Y
Nu met ander werk sinds 2015 weer 2x >25 km woon-werk per dag. *O*
Ook vandaag weer, gisteren, dinsdag en maandag.
De temperatuur is niet belangrijk, plezier gaat voorop. ;)

En vanochtend was de vertraging op de A13 voor koekblikken: 141 minuten.
Hier slecht vier minuten later @werk. Action powered. Nog meer voordeel. ;) :+
 
Laatst bewerkt:
Ik lees dit topic al vanaf het begin mee en het is al vanaf het begin een welles/nietes discussie met een hoop onderbuik gevoel. Er wordt continu door de "tegenstanders" verwezen naar het ontbreken van de JASO-MA classificatie.
Dat er Jaso-MA/MA1/MA2/MB op een fles staat wil alleen zeggen dat de olie getest is op hoeveelheid frictie van de koppeling. Wanneer er geen JASO classificatie op de fles staat, wil dat dan ook niet zeggen dat de olie er niet aan voldoet. Het is waarschijnlijk alleen nooit getest. Inmiddels hebben meerdere mensen alleen al hier op het forum deze olie wel in de praktijk getest en daarbij heeft vrijwel niemand problemen met de koppeling ondervonden.
Aangezien de olie ook gewoon een API SL/CF heeft zou ik niet weten waarom deze olie slechter voor mijn motor zou moeten zijn dan bijvoorbeeld een budget no-name thuismerk olie met JASO-MA. Sterker nog: wellicht worden die flessen gevuld met de zelfde olie als die in de techno flessen gaat. Who knows ?
Ik heb er zelf inmiddels al zo'n 40.000 km mee gereden met zowel mijn GPZ600R als met mijn ZXR-750: Tot nog toe geen slippende koppeling of motorschade.


Iedereen heeft het alleen over de slippende koppeling, maar niemand denkt na over de constuctie verschillen van een motorfiets motorblok en een auto motorblok.
De versnellingsbak van de meeste motorfietsen word door de gewone smeerolie gesmeerd, en die van een auto door een speciale gear oil.
De specifieke constructie wijken behoorlijk af, zoals de lagering, toerental en belasting.
JASO MA2 is daar voor ontworpen, zolang het goed gaat is het natuurlijk mooi.
Laat de koppeling discussie even in het midden en denk hier even over na.
Ook dit heb ik meerdere keren beschreven, maar we gaan allemaal richting de koppeling.
Je wil niet weten wat er allemaal speelt in de auto olie industrie, welke eisen de fabrikanten stellen aan de olie. Ook hier heeft alles te maken met de constructie van een motorblok.
 
RSV31 kon er ook weinig over zeggen betreffende de versnellingsbak, wel dat API een specificatie voor koekblikken is.
Bij twijfel adviseerde hij om de merkloze olie wat sneller te verversen. (3.000 km werd genoemd..) :)

Ik heb de Action olie in mijn 1998 GSX750 met 41.000 km nu al helder door een keer sneller te verversen. (1.000 km)
Dat is weer het prijsvoordeel dat ik de motor gun. (Toch motorknuffelaar :+ )
Dit doe je weer minder snel met olie van €60,-..
 
Laatst bewerkt:
Bij heldere olie denk ik toch meer aan gebrekkige reinigende en dispergerende eigenschappen.
Snap ik, maar ik doe dit al sinds 2004 vanaf mijn TL1000R, indertijd op Shell VSX olie. ;)
Ging ik net zo lang door totdat ze langere tijd helder bleef. Hoeveel olie blijft er achter in je blok bij de wissel?

De reinigende eigenschappen zijn overigens wel omschreven in een API specificatie. :9

 
Laatst bewerkt:
Er staat nu 4000 km op de teller van mijn Ducati. Die olie is ververst bij 1000 km, zit er dus 3000 km in en begint al redelijk donker te worden. Er zijn alleen maar lange ritten mee gemaakt.Waarom blijft mijn olie dan niet helder?
De verversingstermijn is 15000 km of 1 jaar, wat het eerst komt.
 
Er staat nu 4000 km op de teller van mijn Ducati. Die olie is ververst bij 1000 km, zit er dus 3000 km in en begint al redelijk donker te worden. Er zijn alleen maar lange ritten mee gemaakt.Waarom blijft mijn olie dan niet helder?
De verversingstermijn is 15000 km of 1 jaar, wat het eerst komt.
3-4.000 km en een lichte optische degradatie is voor mij goed, dus je Ducati is WB Appproved. Kan ik hem kopen? :+

Ik heb het meer over binnen de 500 km pik en pikzwart.. ;) :t
(En met 1.500-2.000 km heb ik ook nog enige moeite..)

Even buiten de discussie wat een optische beoordeling waard is. Dat weet ik net zo goed.

Ik kan mij met moeite verzetten om niet voor de 4K te verversen.
Mede daarom ben ik voor alle drie de motoren naar volsyntheet gegaan.
Extra ruggengraat reden. ;)

Nou rij ik niet zo vaak met de RSV4, dus die mag weer het nieuwe seizoen in met vers. (binnen de 1.500 km) :)
 
Maar ik zie geen JASO MA2 op de Action flesjes, ook dat is een benodigde specificatie.
Maar de Action fetsjisten krijg je toch niet om, en dat is mijn bedoeling ook niet. Gaat mij meer om dat mensen hier de juiste info krijgen ipv probeersels die altijd bij anderen goed gaan.
Lees even terug, er is niemand die beweert dat Action olie beter is. Niemand probeert een fetisj uit te dragen. De meest positieve Action rijders delen hun ervaring en daar tegenover staan de Motul fetisjisten die bij hoog en bij laag beweren dat je motor van Action olie kapot gaat.
Van mij mag je elke Jomanda olie in je motor gooien die je kan betalen, ik geloof er niet in.
 
Lees even terug, er is niemand die beweert dat Action olie beter is. Niemand probeert een fetisj uit te dragen. De meest positieve Action rijders delen hun ervaring en daar tegenover staan de Motul fetisjisten die bij hoog en bij laag beweren dat je motor van Action olie kapot gaat.
Van mij mag je elke Jomanda olie in je motor gooien die je kan betalen, ik geloof er niet in.

Da's nou het leuke bij mijn winterhok woon-werk motor (K1100).
Daar zat sinds 2 jaar (en 3,5K) Motul 5100 15W50 in (vorige eigenaar, beurt bij de dealert)
Ik heb de olie vervangen door Action halfsyntheet 10W40, motor loopt hier mooier op, lijkt wel makkelijker snelheid te maken en rijdt zuiniger.
Of dit nou allemaal ligt aan de olieverversing (of aan mijn manier van rijden) maar ik vond het wel een kenmerkend verschil.

Overigens was dit de eerste keer voor mij met Action-olie, gewoon om eens te proberen (onder het mom: is het niks, gooi ik het er weer uit en koop andere olie en in het ergste geval een ander blok a € 200) maar ben dus blij verrast.

In mijn Ducati heb ik ook de olie ververst voor de winter en daar ben ik van 300V naar 7100 van Motul gegaan, je kunt dus wel zeggen dat ik een Motul-fan ben.
En toch, die Action olie in dat autoblok van de K, tsja, zeg het maar...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat mij ook opvalt is dat in die oude K serie hokken de startkoppeling de geest geeft door gebruik van auto olie.
Heb er zat mogen vervangen *O* *O* *O* is gelukkig een dure reparatie, bij de personen die ik gewoon de JASO MA heb geadviseerd hebben daar tot nu toe geen problemen mee, ondanks de droge koppeling.

ik begrijp niet goed wat de startkoppeling met de 'gewone' koppeling te maken heeft?

en dat duur zit waarschijnlijk in de sleuteluren?
 
Het stuk gaan begrijp ik niet, startkoppelingen kunnen evenals natte koppelingen wel doorslippen door bepaalde friction modifiers maar waardoor gaan ze stuk?
ik begrijp niet goed wat de startkoppeling met de 'gewone' koppeling te maken heeft?

en dat duur zit waarschijnlijk in de sleuteluren?
 
Laatst bewerkt:
Startkoppeling van een oude K serie is gelijk aan die van een echte motorfiets. Door de speciale extra smerende dope,s gaat de startkoppeling mogelijk sneller doorslippen.

De olie die een versnellingsbak moet smeren en goed functioneren hebben de auto,s een speciale olie.
Bij de meeste motorfietsen moet de gewone motorolie ook de bak smeren, en het voorkomen van cavitatie tussen de tanden van de tandwielen, dat vereist best wel wat kwaliteit.
Juist de dpoe,s geven de olie de nodige kwaliteit eventjes kort door de bocht gezegd.
Cavitatie is dan ook de oorzaak van pitting.
Ook de schakelwals en schakelvorken vereisen een olie die hoge afschuifkrachten kan verwerken, de dope,s zie je nl niet op de flesjes staan, maar alleen de botte specificaties van de olie zelf.
Mij zegt het niet zo vreselijk veel. Ga maar eens eten kopen in de supermarkt en dan staat er ook niet precies alles wat er werkelijk in zit.
Ik maak me meer zorgen om de bak dan om de koppeling, deze is tijdens de rit toch zo goed als droog omdat de olie tussen de platen wordt weggeslingerd.
 
Startkoppeling van een oude K serie is gelijk aan die van een echte motorfiets. Door de speciale extra smerende dope,s gaat de startkoppeling mogelijk sneller doorslippen.

De olie die een versnellingsbak moet smeren en goed functioneren hebben de auto,s een speciale olie.
Bij de meeste motorfietsen moet de gewone motorolie ook de bak smeren, en het voorkomen van cavitatie tussen de tanden van de tandwielen, dat vereist best wel wat kwaliteit.
Juist de dpoe,s geven de olie de nodige kwaliteit eventjes kort door de bocht gezegd.
Cavitatie is dan ook de oorzaak van pitting.
Ook de schakelwals en schakelvorken vereisen een olie die hoge afschuifkrachten kan verwerken, de dope,s zie je nl niet op de flesjes staan, maar alleen de botte specificaties van de olie zelf.
Mij zegt het niet zo vreselijk veel. Ga maar eens eten kopen in de supermarkt en dan staat er ook niet precies alles wat er werkelijk in zit.
Ik maak me meer zorgen om de bak dan om de koppeling, deze is tijdens de rit toch zo goed als droog omdat de olie tussen de platen wordt weggeslingerd.

je blijft me pijn doen hè ;)

verder duidelijk verhaal, dank.
 
Ik lees dit topic al vanaf het begin mee en het is al vanaf het begin een welles/nietes discussie met een hoop onderbuik gevoel. Er wordt continu door de "tegenstanders" verwezen naar het ontbreken van de JASO-MA classificatie.
Dat er Jaso-MA/MA1/MA2/MB op een fles staat wil alleen zeggen dat de olie getest is op hoeveelheid frictie van de koppeling. Wanneer er geen JASO classificatie op de fles staat, wil dat dan ook niet zeggen dat de olie er niet aan voldoet. Het is waarschijnlijk alleen nooit getest. Inmiddels hebben meerdere mensen alleen al hier op het forum deze olie wel in de praktijk getest en daarbij heeft vrijwel niemand problemen met de koppeling ondervonden.
Aangezien de olie ook gewoon een API SL/CF heeft zou ik niet weten waarom deze olie slechter voor mijn motor zou moeten zijn dan bijvoorbeeld een budget no-name thuismerk olie met JASO-MA. Sterker nog: wellicht worden die flessen gevuld met de zelfde olie als die in de techno flessen gaat. Who knows ?
Ik heb er zelf inmiddels al zo'n 40.000 km mee gereden met zowel mijn GPZ600R als met mijn ZXR-750: Tot nog toe geen slippende koppeling of motorschade.

Dus het al dan niet slippen van de koppeling zegt heel veel over de kwaliteit van de olie?

Ik denk verder dat er een beetje blindgestaard wordt op de keurmerkjes. Een fiat panda en een R8 moeten beide aan dezelfde eisen voldoen vwb toelating voor op de weg. Als ik dit topic zo lees betekent het dus dat het exact dezelfde auto's zijn die hetzelfde presteren en hetzelfde in elkaar zitten. Bovendien ben je dan ook gestoord als je voor de R8 gaat.
 
Laatst bewerkt:
Kwaliteit van olie wordt bepaald door hoe lang de eigenschappen (specificaties) behouden blijven binnen de vervangingsinterval. 8-)

Tevens las ik net dit op Wikipedia: The API oil classification structure has eliminated specific support for wet-clutch motorcycle applications in their descriptors, and API SJ and newer oils are referred to be specific to automobile and light truck use. Accordingly, motorcycle oils are subject to their own unique standards. See JASO below. As discussed above, motorcycle oils commonly still use the obsolescent SF/SG standard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan