De Nieuwe Ducati Scrambler

Nou, dat van die ECU snap ik wel. Die verzamelt informatie over een langere tijd en regelt dan langzaam bij naar optimum. Daar zit dus een vertraging ingebouwd en regelt dus niet telkens na 1 meting bij, maar pas na een hele reeks van metingen. Dat klinkt plausibel.

Volgens mij de Mac langs de snelweg. Is een prima herkenbaar startpunt. 20 augustus is prima. Kijk er naar uit.

Van die Miep Miep nog niets vernomen hier... :)
 
Laatst bewerkt:
Dan houden we het op 20 augustus toertje Veenendaal.
Als ik het goed heb gezien, begint het bij een Mac en daar is dus koffie. Zullen we afspreken 10.00 uur koffie en dan proberen ca. 10.30 uur te rijden?...

Ik heb me laten vertellen dat je daar pas achter komt als je weer minimaal 250 km met originele spullen hebt gereden. Signalen van lambda-sensors waarbij de ECU tijd nodig heeft om op te reageren??? Zoiets snap ik niet, maar goed: Ik heb originele pijp en filter weer gemonteerd en dus even afwachten.

Lijkt me een prima plan.

Het blijft een apart verhaal. ECU's kunnen inderdaad zelf lerend zijn maar dat dingen echt merkbaar zo slecht gaan lopen op hoge toeren is toch raar.

Ik vraag me af of de bougies er goed uitzien en in orde zijn( misschien vernieuwd bij de beurt met een slecht exemplaar) en of er misschien ook een benzine filter is vervangen. Verder zou het misschien
nog kunnen dat de TPS (throttle position sensor) niet helemaal goed staat of gereset moet worden.
Hoop echt dat het snel opgelost is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag ook even de linker SW Motech legend gear zadeltas van 13,5 liter ingepakt om te kijken wat ik er allemaal in kon krijgen. Moet zeggen dat viel helemaal niet tegen. 12 t-shirts, 6 boxershorts, 6 paar sokken en 2 korte broeken. De shirts en korte broeken heb ik gerold zoals in het YouTube filmpje. Ik kende die methode niet maar het werkt perfect.
Dan heb ik in de rechter tas nog plek zat voor 1 paar schoenen, een spijker broek, nog een korte broek en toilet spullen.

Ben ook nog even bij Scarpa motoren in Barendrecht wezen kijken. Erg vriendelijke mensen en veel mooie Ducati's (maar geen Scramblers!). Lijkt me een prima plek om mijn onderhoud te laten doen.

Ingepakt en nog net dicht. Past allemaal precies:
xgmxde.jpg


 
Laatst bewerkt:
Je kunt idd veel aflezen aan je bougie. Deze moet mooi koffiebruin en droog zijn. Dit tezamen met je filter kun je makkelijk checken.
 
Bougies had ik meteen al gecontroleerd: niks mis mee. Computer ziet ook geen verkeerde afstelling of niet correct werkende sensor. Dus nog maar even afwachten!
Je kunt idd veel aflezen aan je bougie. Deze moet mooi koffiebruin en droog zijn. Dit tezamen met je filter kun je makkelijk checken.
 
Afgelopen week ben ik ook bij een scrambler wezen kijken... wat een geweldig leuk apparaat!

Echter twijfel ik een beetje over de grootte, ben zelf 1.89 meter hoog...
In eerste opzicht lijkt het allemaal goed, wel zal ik er echt afstanden mee kunnen gaan rijden.

Hoe lang zijn jullie ongeveer en hoe gaat dat?
 
Afgelopen week ben ik ook bij een scrambler wezen kijken... wat een geweldig leuk apparaat!

Echter twijfel ik een beetje over de grootte, ben zelf 1.89 meter hoog...
In eerste opzicht lijkt het allemaal goed, wel zal ik er echt afstanden mee kunnen gaan rijden.

Hoe lang zijn jullie ongeveer en hoe gaat dat?

Welkom!
Is zeker een geweldig leuk apparaat.
Ik ben zelf 184 en zit met het standaard zadel prima.
Er is ook nog een hoger zadel verkrijgbaar dus dat zou misschien een optie zijn.
Ik heb verhoudings gewijs redelijk lange benen maar de kniehoek is vrij aangenaam ook na een dag rijden.

Ben benieuwd welk model je op het oog hebt en waar je keuze op uit komt.
 
Ik ben 1.86 en rijd met een hoger zadel en een klein windschermpje. Dat gaat prima!
Afgelopen week ben ik ook bij een scrambler wezen kijken... wat een geweldig leuk apparaat!

Echter twijfel ik een beetje over de grootte, ben zelf 1.89 meter hoog...
In eerste opzicht lijkt het allemaal goed, wel zal ik er echt afstanden mee kunnen gaan rijden.

Hoe lang zijn jullie ongeveer en hoe gaat dat?
 
kijk dat klinkt veel belovend. Dank voor de snelle reactie's!

Het betreft een Scrambler full throttle uit 2015 met 2500km... enkel klein krasje op de spiegel (wil graag de bar end spiegels, rechthoekige rizoma's, dus geen punt.)
 
kijk dat klinkt veel belovend. Dank voor de snelle reactie's!

Het betreft een Scrambler full throttle uit 2015 met 2500km... enkel klein krasje op de spiegel (wil graag de bar end spiegels, rechthoekige rizoma's, dus geen punt.)

Gaaf zo'n Full Throttle, toevallig laatst gezien op de Scrambler dag in Zaltbommel.
Die heeft een ander zadel en lager stuur dan mijn Icon.
Mooie kilometer stand, en een paar bar end spiegels zal zeker goed staan.
 
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik met mijn 1.86 niet prima kon zitten op een Full Throttle. Als je die wilt, ga dan nog eens meer dan 30 km rijden en dan weet je of je dat model of evt. een ander zadel wilt.
kijk dat klinkt veel belovend. Dank voor de snelle reactie's!

Het betreft een Scrambler full throttle uit 2015 met 2500km... enkel klein krasje op de spiegel (wil graag de bar end spiegels, rechthoekige rizoma's, dus geen punt.)
 
Weet niet wat ze hier aan deze site gedaan hebben, maar die reclames wordt ik niet goed van. Op mijn iPad staan ze steeds op een idiote plaats, bijvoorbeeld over dit vak waar je je tekst in moet voeren. Welke idioot heeft dit bedacht (wss een marketeer). Wordt er niet beter van.... zucht....

On topic:

Ik ga er van uit dat je voor aanschaf een proefritje maakt. Ik denk als je niemand mee achterop hoeft mee te nemen, het goed te doen is. Als ik naar mijn eigen zithouding kijk, dan zit ik altijd dicht op de tank voor op het zadel. Kwestie van idd ff testen en kijken of het bevalt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo again, Ik ben weer terug van een weekje Griekenland. Even wat andere luchten opgezocht voor de verandering.

Scrambler meeting #3, 20 augustus bij de mcdonald in Veenendaal dus. Nice! Heb er zin an :]
Google geeft dit adres aan: McDonald's Veenendaal A12, Nieuweweg-Noord, Veenendaal

@Skippy, dat is wel heel erg slim inpakken inderdaad! Hoe lang ga je weg? Ik reis zelf altijd met Carry-on only en omdat ik wel eens een lang weekend op de Scrambler wegga, krijg ik steeds meer handigheid in ultra-light packing.

De rol-methode is een hele efficiente. Zelf ben ik een groot fan van cubes en als je die combineert met rollen dan kun je verrassend veel meenemen in een kleine tas.

@Adspeed Ben benieuwd naar je ervaringen met je standaard uitlaat. Mijn Scrambler staat op 11 aug gepland voor de tweede grote beurt (de 24.000 km beurt) en ik ga ze op jouw advies vragen om de software update niet uit te voeren. Ze rijdt nu perfect en dat wil ik graag zo houden.


Komend weekend ga ik weer een weekendje op de motor naar Zuid-Duitsland. Ditmaal met een vriendin van mij. Zij gaat dan deze keer op de Scrambler en ik rij dan op mijn Monster. Ben erg benieuwd hoe het is om op de Monster dezelfde soort Duitse wegen te rijden als ik met de Scrambler reeds gedaan heb. Met de Scrambler is het iedere keer weer groot feest en het is al best een tijd geleden dat ik daar op de Monster gereden heb. Dus laat maar komen die kilometers.
*O*
 
...

@Skippy, dat is wel heel erg slim inpakken inderdaad! Hoe lang ga je weg? Ik reis zelf altijd met Carry-on only en omdat ik wel eens een lang weekend op de Scrambler wegga, krijg ik steeds meer handigheid in ultra-light packing.

De rol-methode is een hele efficiente. Zelf ben ik een groot fan van cubes en als je die combineert met rollen dan kun je verrassend veel meenemen in een kleine tas.


Komend weekend ga ik weer een weekendje op de motor naar Zuid-Duitsland. Ditmaal met een vriendin van mij. Zij gaat dan deze keer op de Scrambler en ik rij dan op mijn Monster. Ben erg benieuwd hoe het is om op de Monster dezelfde soort Duitse wegen te rijden als ik met de Scrambler reeds gedaan heb. Met de Scrambler is het iedere keer weer groot feest en het is al best een tijd geleden dat ik daar op de Monster gereden heb. Dus laat maar komen die kilometers.
*O*

Ik ga precies een week weg als alles goed is en weet dat ik redelijk veel spullen bij me heb maar was ook mijn bedoeling om te kijken wat er zoal mee kan. Ik heb buiten de SW Motech set ook nog een drybag van Touratech(Ortlieb) van 5 liter op mijn zadel voor slot en een regenpak en banden reparatie set. Vast gezet met 2 Rok straps.

Ik ben zaterdag vertrokken naar Rheinböllen dat was 360km knallen over de snelweg. De bagage gaf geen krimp ook niet met 140km/h . Blijf me verbazen hoe goed de Scrambler het ook op de autobahn doet.
In Rheinböllen aangekomen nog zo'n 100km rondgetoerd naar Bacharach over mijn eerste echte bergweg en een heel eind langs de Rijn. Dat over die slingerweggetjes door de bergen viel nog niet mee de eerste keer ook omdat het zeiknat was door een hevige korte regenbui maar het was wel heel gaaf. Moet nog een hoop leren merk ik wel weer.
Op de YouTube link zie je de route van een ander en vooral zo'n bocht als op 2:40 viel nog niet mee (helemaal berg op terug).
Vanochtend 287km over de snelweg naar Ettenheim gereden en dat ging bijzonder vlot. Nu de komende dagen nog veel mooie ritten maken door het Zwarte woud en omgeving. Foto's volgen zodra ik weer terug ben.

Veel plezier in Zuid Duitsland Kees-Jan.

Route Rheinböllen-Bacharach
Bepakt en bezakt klaar voor vertrek.
2uescp1.jpg

Tijd voor een ijsje in Bacharach
2qsnvhi.jpg

Heel klein beetje off road langs de Rijn
54ujva.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Kees-Jan,
Met originele uitlaat en filter meer dan 250 km gereden, zoals afgesproken met de dealer. Er is niks veranderd; het trillen lijkt eerder erger te zijn geworden. Als je bij ca. 4200 tpm het gas helemaal opendraait trilt de motor als een prehistorische Harley.
Ik ga deze week verder met de dealer in gesprek. Eén ding staat voor mij vast: Wordt dit niet verholpen, dan gaat de fiets weg!
Zover zal het nog niet zijn vóór het rondje Veenendaal.
 
Hoi Kees-Jan,
Met originele uitlaat en filter meer dan 250 km gereden, zoals afgesproken met de dealer. Er is niks veranderd; het trillen lijkt eerder erger te zijn geworden. Als je bij ca. 4200 tpm het gas helemaal opendraait trilt de motor als een prehistorische Harley.
Ik ga deze week verder met de dealer in gesprek. Eén ding staat voor mij vast: Wordt dit niet verholpen, dan gaat de fiets weg!
Zover zal het nog niet zijn vóór het rondje Veenendaal.

Dat klinkt wel heel erg serieus. Wat vreemd dat ze het niet kunnen terugzetten. En dat ze je op deze manier in de kou laten staan. Hebben ze al contact met Italie gezocht om dit voor te leggen?

Misschien dat je de mannen van Scarpamoto (even googlen) kunt bellen of zij hier ook ervaring mee hebben. Ronald is een hele goede monteur die alles al een keer gezien heeft. Misschien dat ze je verder kunnen helpen.

Wat een vervelende situatie man!
 
...Als je bij ca. 4200 tpm het gas helemaal opendraait trilt de motor als een prehistorische Harley.
Ik ga deze week verder met de dealer in gesprek. Eén ding staat voor mij vast: Wordt dit niet verholpen, dan gaat de fiets weg!
Zover zal het nog niet zijn vóór het rondje Veenendaal.

Echt vervelend dit verhaal. Ik geloof toch echt dat het heel goed mogelijk is dat er iets anders aan de hand is dan die software update.
Zou toch zonde zijn als je door een foute diagnose of uitgevoerde onderhoudsbeurt je motor de deur uit doet. Vind ook dat de dealer iets doortastender mag zijn, is toch een beetje een moeilijk te verkopen verhaal naar jou toe als klant.
 
Door aanhoudende regen hier is het nog niet echt veel wat het toeren betreft.
Kwam wel bij een exclusive Ducati dealer in Herbolzheim een hele mooie voorouder van onze Scramblers tegen. Erg leuk om deze eens in het echt te zien.
21dhjc.jpg
 
Voor de rest van de week heb ik een Desert Sled onder mijn zitvlak (die trilt in elk geval een heeeeel stuk minder!). De dealer gaat de komende dagen proberen systematisch alle mogelijke oorzaken na te lopen. Met Italië hebben ze eerder al contact gehad. Benieuwd wat er nu uit komt.
Echt vervelend dit verhaal. Ik geloof toch echt dat het heel goed mogelijk is dat er iets anders aan de hand is dan die software update.
Zou toch zonde zijn als je door een foute diagnose of uitgevoerde onderhoudsbeurt je motor de deur uit doet. Vind ook dat de dealer iets doortastender mag zijn, is toch een beetje een moeilijk te verkopen verhaal naar jou toe als klant.
 
@ Adspeed: Nou, ik hoop dat het snel opgelost wordt. Het blijft inderdaad een raar verhaal. Aangezien ik nog nergens anders dan alleen bij jou deze klachten heb gehoord kan het ook goed iets anders zijn. Zijn bij jou al een keer de kleppen gesteld bijvoorbeeld? Het zou toch inderdaad zonde zijn dat je je fiets weg moet doen omdat de dealer met software aan het stoeien is. Met die Desert Sled ben je in ieder geval niet gestraft... De mijne krijgt zaterdag z'n jaarlijkse beurt. Weet op dit moment niet welke versie software ik heb en hoe je dat kunt zien. Wellicht hebben ze dat ongemerkt al aangepast met de terugroepactie van de bout voor de standaard. Geen idee.

Wat een gave fiets, die Scrambler uit de jaren 60. Die wil ik ook nog wel een keertje in het echt bewonderen. En dan in het geel, ook leuk. Is toch een 400cc eenpitter? Heerlijk
 
...Wat een gave fiets, die Scrambler uit de jaren 60. Die wil ik ook nog wel een keertje in het echt bewonderen. En dan in het geel, ook leuk. Is toch een 400cc eenpitter? Heerlijk

Ik vermoed dat dit exemplaar uit ongeveer 1973 komt het is in ieder een geval 450cc.
Maar wel echt een heel gaaf fietsje waarin je duidelijk de oorsprong van het design van onze Scramblers terugziet.
 
Voor de rest van de week heb ik een Desert Sled onder mijn zitvlak (die trilt in elk geval een heeeeel stuk minder!). De dealer gaat de komende dagen proberen systematisch alle mogelijke oorzaken na te lopen. Met Italië hebben ze eerder al contact gehad. Benieuwd wat er nu uit komt.

Hoe rijdt de Desert Sled? Is het een groot verschil of valt het wel mee?
 
Vergelijken met de Desert Sled was wel leuk. Die heeft veel fijnere vering en is standaard een stuk hoger, wat mij wel goed uitkomt. Toch zou ik niet willen ruilen.
Natuurlijk heb ik het trillen nu ook goed kunnen vergelijken. De Desert Sled trilt minder, vooral bij optrekken, maar ...... hij is ook veel trager!!! Mijn Scrambler trekt merkbaar vlotter op en daarin zit een deel van het trilprobleem. Alles is inmiddels nagemeten en getest: Na de beurt heeft de motor een paar pk extra gekregen door betere afstelling en hij reageert feller. Dat trilt op zich al iets meer. Tweede reden: De voorband; de MT slijt onregelmatig op de blokjes (vooral als je rustig rijdt blijkbaar). Dit i.c.m. afstelling veroorzaakt versterkte trillingen. Vanmorgen gereden met ander voorwiel met totaal andere band en dat was een verschil!!!
Kortom: Met een nieuwe (en andere!) voorband functioneert alles weer goed. Met nog wel iets meer trillen dan eerst, maar daarmee is ie ook sneller dan eerst (zonder hoger benzineverbruik).
Ik zie geen reden meer voor andere Scramblers om de software-update niet te laten doen bij een volgende beurt.
Hoe rijdt de Desert Sled? Is het een groot verschil of valt het wel mee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan