GSX600F, een probleemfietsje

crazy987

MF veteraan
7 mei 2012
2.141
3
regio moerdijk
In 2012, zo blij als dat ik was kocht ik mijn eerste echte motor, een GSX600F uit 1998.

Nu 2 jaar later, enkele maanden geleden stond ik helaas stil, ik hoorde wat verkeerds en zette hem maar even aan de kant, er kwam nogal wat rook uit de uitlaat en dat bleef maar gaan, als je hem bij het vaticaan zet denken ze gelijk dat er een nieuwe paus is.
Olieverbruik dus.
Na het probleem niet snel opgelost te hebben maar even een nieuwe motor gekocht en deze er ook maar bij gehouden om te kijken of we het konden fixen.

Nu een maandje of 2 later zijn we wat verder, maar nog geen oplossing.
We hebben het blok uitgebouwd en uit elkaar gehaald voor inspectie.
Kop eraf, cillinderwanden zien er nog goed uit, geen krassen dus de zuigerveren zijn zo te zien nog heel.
hierna de kleppen gedemonteerd en alle 16 de olie-seals vervangen, nu afgelopen weekend eindelijk alles weer een beetje aan kunnen sluiten maar hij rookt nog.

Ondertussen is er een compressiemeter onderweg om toch nog maar even een keer dat te checken.
Maar zijn er verder nog opties waarom de motor zoveel olie verbruikt?
Natuurlijk is de koppakking vervangen evenals de o-ringen (6 stuks).
klepspeling is goed, is na de montage van de nokkenassen gelijk afgesteld.
NAKS is ook nog prima in orde.

Wel even een extra puntje, het luchtfilter zat vol met olie, hoe dat is gekomen geen flauw idee.
Motor heeft volgens de teller +/- 60k gedraaid.
 
Je werkt verkeerd om.

Je moet eerst kijken waardoor het probleem is ontstaan, en dan gaan sleutelen.

Je bent nu een hoop werk en onderdelen verder, terwijl je nog steeds niet weet wat de oorzaak is (helaas).
Daarbij levert het sleutelwerk an sich ook weer risico's op, zodat je nu niet zeker weet of je nog het originele probleem hebt, of misschien ergens een montage foutje, of slecht onderdeeltje.

Mogelijk zit de carter ontluchting aan de onderkant van je luchtfilterhuis. Bij overdruk in het carter spettert dat dan daardoor richting luchtfilter.
 
Dat is dus ook het probleem, het hoofd-probleem is op het moment dat de fiets olie in cillinders 1 en 4 krijgt.
Na demontage van de kleppen leken het de olie-seals bij de kleppen te zijn welke versleten waren, deze dus vervangen maar dat was het dus niet.
Probleem is nu nog exact hetzelfde als voorheen, de straat volblazen met rook :+

Hoe het probleem is ontstaan, geen idee, kan best zijn dat de fiets niet 60K maar 160K heeft gedraaid aangezien bij deze Fjes bij 100k de teller op tilt slaat en je deze moet vervangen of moet laten resetten.
Tevens weet ik dat het een schade-motor is, maar wat de schade is geweest weet ik helaas niet dus daar kan ik ook geen info uit wijzer worden.

Gelukkig valt het prijskaartje met onderdelen nog wel mee :+ anders was ik er allang mee opgehouden.
 
vertel eens het hele verhaal

Wat mis je?
Volgens mij heb ik zo een beetje alles wat van belang is wel verteld.
Maar wil er ook wel bij vertellen dat de koppeling eruit is gehaald, evenals de startmotor & dynamo.
De o-ringen daarvan zijn vervangen en de tandwielen er nog goed uitzien.
Dat de nokkenassen er nog aardig uitzien en er 2 helicoils zijn geplaatst in de houders van het klepdeksel.
Alle pakkingen, o-ringen, koperen ringen & seals vervangen zijn.

Dat we hem gestart hebben afgelopen weekend zonder luchtfilter aangezien deze vol zit met olie en dus geen nut heeft om erop te zetten.
Dat de carbs doorgespoeld zijn met benzine.
 
en wat wil je meten met die compressiemeter die onderweg is meten?

al haal je de hoogst mogelijke compressie, dan nog kunnen je SCHRAAPVEREN helemaal naar de kloten zijn
 
anderhalve liter er bij, terwijl het oliepeil nog boven het minteken stond :? :?

Vult TS bij tot aan bovenkant vulopening ofzo :?

Nee, moet wel goed gelezen worden.

Toen zat die nog net niet op de min lijn.
Deze keer zat die eronder :')

Als hij nog boven min stond mag ik hopen dat je niet 1,5 liter hebt bijgevuld :X :X

Reactie op de 1e zin, 2e mist die zomaar even.
Olie was niet in het kijkglaasje te zien, en toen moest er ongeveer anderhalf bij en toen stond die net onder de max

Maargoed, daar ging het niet over
 
Als je dan toch zo'n beetje het hele blok uit elkaar hebt gehad dan heb je op zijn minst toch wel even de zuigerveren en de olieschraapveren los in de desbetreffende cilinder gedaan en slotspeling gemeten?
 
luchtfilter vol olie wijst op carterdruk. denk een gevalletje van versleten zuigerveren.
is het niet een optie om een ander blok op te scharrelen?

Al geprobeerd, maar tot op heden was repareren goedkoper dan een ander blok.
Setje zuigerveren kost trouwens 44 euro per set, ander blok tikt al snel de 400-500 euri aan.

Maar denk dat dat wel de beste optie gaat worden.
 
In 2012, zo blij als dat ik was kocht ik mijn eerste echte motor, een GSX600F uit 1998.

Nu 2 jaar later, enkele maanden geleden stond ik helaas stil, ik hoorde wat verkeerds en zette hem maar even aan de kant, er kwam nogal wat rook uit de uitlaat en dat bleef maar gaan, als je hem bij het vaticaan zet denken ze gelijk dat er een nieuwe paus is.
Olieverbruik dus.
.

Ahh, nieuwe paus is witte rook. M.a.w. waterdamp dus geen olie verbruik maar koelwater verbruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan