Z650 met veeeeel blauwe rook

tiger38

MF'er
27 aug 2013
48
4
lommel
Hey,
Ik heb me net voorgesteld en heb al een vraagje :)

Men overleden vriend was bezig aan de z650 en zijn vrouw heeft gevraagd of ik hem verder wilde afbouwen,met veel plezier heb ik dat gedaan maar nu duiken er een paar problemen op.

-koppeling doet het niet meer
-veel blauwe rook

De koppeling,
Nadat men buddy overleden was heeft de Z ongeveer 3 weken daar gestaan met de benzinekraan open: de 2de carb lekte en en er dus afgehaald en nagekeken,de gasschuif bleef hangen door vervuiling.dit opgelost en de carb werkte weer goed maar doordat de carb bleef hangen was alle benzine mee in en over het blok gelopen.
dus de olie eraf gelaten en er kwam bijna 6.5 L benzine met olie uit.
kan dit invloed hebben op de koppeling zodanig dat de platen tegen elkaar blijven plakken?(voorheen deed de koppeling het wel)

De blauwe rook,
ik weet ook dat men vriend de kop eraf heeft gehaald omdat de cerkels(oliekeerringen)vast bleven plakken rond de zuiger.ik weet ook dat hij hem starte nadat hij alles terug ineen had staan en toen ook al blauwe rook gaf.
Gisteren heb ik de uitlaat eraf gehaald en bij de 4de cilinder liep de olie er zomaar uit,bij 3 was het minder en bij 2 en 1 geen olie te zien maar wel heel zwart.
als ik hem starte knalde de 4de cilinder nogal hard en de andere cilinders niet
is het mogelijk dat de zuigerveren weer vast zitten of moet ik het elders zoeken?

De nokkenassen en onsteking heb ik nagekeken en ik denk dat deze goed staan,het merkteken staat op het streepje van 1.4 ,de inlaat nokkenas staat op in en de uitlaatnokkenas staat op z6ex.

Alle info of oplossingen zijn welkom,
Grt,
Tom
 
allereerst gecondoleerd met het verlies van je vriend,

ik neem aan dat je vastzittende zuigerveren bedoelt?
dat ga je niet oplossen met alleen een cilinderkopdemontage,
je zou nadat je de fiets lopend hebt gekregen kunnen proberen om het blok te flushen, met forte.
voor info over forte/flushen moet je maar even googlen.
 
ja dat bedoel ik :)
ik heb de carbs eral terug af liggen en de uitlaat ook.Morgen effe alles teug monteren en
misschien toch maar eens proberen te flushen en als dat niet lukt effe de zuigers het daglicht laten zien
 
Hoi kerel,
Je zal de koppeling (platen) even moeten demonteren en moeten reinigen, dan is deze weer oke. Er kan slecht olie bij als er benzine tussenzit, dan wil deze niet ontkoppelen.
Ik denk dat je de olieschraapveren bedoeld?
Die zouden dan wel heel erg slecht moeten zijn als er olie in je uitlaat komt met ff teststarten, ook bij vastzittende veren heb ik dat nog niet meegemaakt.
Je hebt toch niet per ongeluk geprobeert te starten met die grote hoeveelheid (benzine erbij) in het carter?
Dat die 4e cilinder knalt vind ik niet zo vreemd als de olie al uit de uitlaat loopt.

Het is een oud beestje, dus kan het een samenloop zijn van veren en klepseals.
Als je de kop er toch afhaalt, vernieuw de klepseals ook gelijk om verder gezeur ermee te voorkomen.
Is de kop er af heb je ook al snel de cilinders eraf, dan zie en weet je meer...
Ik vermoed dat alle veren vastzitten kerel.

Dat je hem weer toppie wilt maken kan ik mij heel goed voorstellen ivm omstandigheden.
 
die blauwe rook kan ook gewoon komen doordat er veel teveel olie + benzine in het carter heeft gezeten en dat zelfs in de uitlaat is gelopen. Verder als die motor voor aanvang van alles flink olie gebruikte, zit de olie aanslag in de uitlaat en gaat die roken als hij heet wordt.

eerst zorgen dat luchtfilter en luchtfilter ruimte schoon zijn, dan starten en afwachten of de rook verdwijnt/ minder wordt na een kwartier. Doe dat buiten als het flink waait richting de buren waar je een hekel aan hebt.
 
@ Ruudje
Dat was ook men eerste gedacht dat de platen moesten gereinigd worden;)
ik weet dat men vriend kruipolie in het blok had gespoten.nadat hij het blok had gespoten heeft hij het blok voor de kachel gezet om de verf te laten drogen.
Nadien starte hij niet meer en heeft hij hem helemaal open gehad en de zuigerveren en dergelijke gepoetst.
Nadien hebben we samen de nokkenassen en ontsteking nog juist gezet en toen hij startte gaf het blok al blauwe rook.
Voorheen heeft hij goed gelopen.
zijn zoon heeft hem wel even gestart toen met de benzine in het Carter en er kwam gelijk een hele plas met olie en bezien onder staan.
Nadien heb ik de olie eraf gelaten en nieuwe opgedaan.
Morgen toch maar effe open gooien.

@zot,
Voorheen was alles ok en verbruikte geen olie en alles was kraaknet gepoetst,nieuwe luchtfilter,de ruimte gepoetst ,hij bleef roken.
En ik deed het in men werkhuis,was nogal mistig binnen :) dan toch maar men afzuigend opgezet

@ halflive,
De klepseals ga ik zeker nakijken als jij zegt dat ze zo vlug de geest geven

Ik wil jullie alvast bedanken voor de info jongens! Morgen ga ik het blok open doen en met de ervaring die hier aanwezig is moet het zeker lukken om de hem terug in orde te krijgen.

Waarom ik het doe?
Om mijn vriend zijn laatste wens te vervullen,hij wou,als hij te overlijden kwam ,er assen van hem door een motorblok geblazen werden.

En die wens ga ik waar te maken als "last saluut" to my buddy :)

Ik hou jullie op de hoogte ,

Grt,
Tom
 
Proefdraaien in je werkruimte is niet handig, ook niet met de afzuiging aan. CO-metingen doe je beter niet met je longen.

Edit: begrijp me niet verkeerd, het is een mooi gebaar naar je overleden vriend, maar doe je wel voorzichtig?
 
Laatst bewerkt:
Tiger:
Dat verklaart dus ook de olie in je uitlaten, is gewoon via de carterontluchting in je luchtfilterhuis gepompt... Ff starten is dan ook het probleem geweest, en is de overmatige hoeveelheid al in de uitlaten gepompt.. Dat resulteert in knallen en roken, knallen door naverbranding in de uitlaat.

Als hij ervoor niet rookte of olie verbruikte?
Zou ik idd alleen de koppeling schoon maken, en even in verse olie leggen.
De bougies er even uit, en een paar slagen laten maken op de startmotor om wat benzine te verdampen. Bougie's goed reinigen en gewoon terug zetten.

Motor buiten zetten en n poosje laten lopen zonder gas te geven (n beetje om hem aan de praat te houden is genoeg)
99% dat het roken met 10 minuten over is en het blokje weer fris draait..

Note: spuit nooit kruipolie in het blok, als het een type is met grafiet slijpt het (smerend) op den duur je blok verrot.....
Dus als het blokje weer fris draait, ververs je alsnog (nogmaals de olie)

Heel misschien heb je ook alsnog nieuwe bougie's nodig, door het detoneren kan de isolator neus barsten hetgeen je kunt zien aan de vonk. vonken ze nog tussen de punten is het goed..

Komt goed hoor kerel, niet nerveus worden. Foutje is menselijk en gebeurt gelukkig bij iedereen.
 
Hey Ruudje,

Ik heb hem verleden week een paar keer een minuutje of 20 laten lopen maar de rook bleef dus ik denk dat ie toch open moet om de zuigerveren en de klepseals eens te checken.het is een beetje meer werk maar ik neem toch graag het zekere voor het onzekere ;)
Ik dacht eigenlijk ook dat het zou stoppen maar dat is niet gebeurd.
Maar het komt goed,heb ik alle vertrouwen in :)

Grt,
Tom
 
Hey Ruudje,

Ik heb hem verleden week een paar keer een minuutje of 20 laten lopen maar de rook bleef dus ik denk dat ie toch open moet om de zuigerveren en de klepseals eens te checken.het is een beetje meer werk maar ik neem toch graag het zekere voor het onzekere ;)
Ik dacht eigenlijk ook dat het zou stoppen maar dat is niet gebeurd.
Maar het komt goed,heb ik alle vertrouwen in :)

Grt,
Tom


er kan wel zo'n plons olie in de uitlaat staan dat ie voorlopig blijft roken.
als ik jou was zou ik eerst al het andere uitsluiten, je hebt immers nu aanwijzingen genoeg gehad, voor je [onnodig] het halve blok uit elkaar trekt.
 
Heb je wel een WP boek? Ik heb ooit ook zo'n motor gehad en er was iets met merktekens welke vlak moesten staan met de kop.
Vanaf uitlaat nokkenas een aantal schakels tellen tot inlaat nokkenas welke dan ook op de merktekens moesten staan. (waar heb ik mijn eigen wp boek ook alweer liggen.......)

Dat roken: kan je geen compressie meten? rookt ie stationair al?
Als het iets is met klepseals zit ik eerder te denken aan lekkage bij gas loslaten oid.
Mocht het zo zijn dat de nokkenas niet goed staat, dan ben ik verbaasd dat de motor hoe dan ook wel start.
Maar goed, compressie meten is weten.

Overigens: mijn Z650 had een rollen ketting voor de nokkenas, van welk bouwjaar is de motor?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er hier op de forum eentje gevonden maar die is voor een motor van 81,de motor die ik heb is van 82 een F3 dacht ik.

Bij stationair rookt hij niet maar als ik nog maar een klein beetje gas geef,blauwe pluim eruit.

Ik zal morgen eens kijken bij een vriend of hij een compressiemeter heeft .
Ivm de nokkenassen,hij start heel slecht

Grt
 
waarom zit bij de linker nokkenas de bevestigingsbout in een ander montagegat dan bij de rechter nokkenas?

ik kan de merktekens niet goed zien op de foto maar als je T- 1.4 op het merkteken zet [BDP] dan moet de nokkenassen er zo in zitten dat of de 1e cilinder op tuimelen staat of de 4e cilinder.
een van beiden staat dan op arbeidsslag,
en dan zullen de merktekens op de nokkenastandwielen ergens mee in lijn moeten staan.
 
Laatst bewerkt:
Weet ik niet maar de nokkenassen zijn niet uit elkaar geweest zover ik weet

Ga ik straks effe nakijken .
Het merkteken staat nu in lijn met 1-4 en dan staan de nokkenassen in lijn met de bovenkant van het blok
Alvast bedankt voor je input midlifecrisis,van iedereen trouwens,ik waardeer dit echt,

Grt
 
vanmiddag de compressie gemeten,wel met een koud blok en zonder carbs erop.(het ging nu niet anders) de compressie zat zeeer laag,ze kwamen niet boven de 6bar

Lijkt me dan dat er meer of wat anders aan de hand is. Ik zou (mits oliepeil goed, topic tl;dr) de kop er eens afhalen, indien losse cilinderrij die ook los uiteraard (ivm voetpakking) en post maar wat fotos.
 
dat kan, maar dat verklaart dan nog niet de blauwe rook. 6 bar compressie (en dat de carburateurs eraf waren is alleen maar goed want dan kun je niet vergeten om volgas te geven) is wel erg weinig.. zou me niet verbazen als het blok gewoon doodziek is.. zuigerveren zijn al problemen mee geweest in het verleden en nadat ie toen weer gemonteerd werd (zonder dat zuigerveren vervangen zijn..gok ik?) rookte die ook al..

Vind het nogal wat om een blok te reviseren alleen om er as van een overledene doorheen te kunnen jagen. .. wellicht kun je beter de olie geheel aftappen zodat ie nog even loopt zonder rook, en het blok dmv de as ook naar zn laatste rustplaats laten lopen...? klinkt misschien cru maar als je hem eerst goed maakt om dit te kunnen doen zul je het daarna weer opnieuw moeten doen om de motor weer in orde te krijgen... motorblokken zijn niet gemaakt om as te verhappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan