Yamaha RDX 125

MichielVerm

MF'er
16 jan 2012
51
0
Zuid West-Vlaanderen
Hallo,

Ik heb recent een Yamaha RDX 125 gekocht en het zag er uit als die al een eindje stil stond.

Ondertussen heb ik alle rubbers binnenin de motor vervangen, ook de pakkingen van de cilinders, oliepomp.
De carburators afgesteld (en gekuisd in een ultrasoonbad) en de onsteking geregeld.
Hij heeft ook een nieuwe batterij en 2 nieuwe bougies+bougiekoppen (elektrisch is hij inorde, op gebied van verlichting, pinkers en dergelijk).

Hij start vlot, maar heeft precies geen kracht genoeg. Max. snelheid van 50km/u

Wanneer ik wil in eerste vertrekken met de brommer dan valt hij bijna stil en heeft precies nooit kracht genoeg. Ook als ik een helling op rij is het een gevecht tussen stilvallen en vooruit raken.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Dit is de RDX:
r1msyu.jpg


Alvast bedankt!

Groeten,
Michiel
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb eens gechecked:

Hij rijd inderdaad maar op 1 cilinder en de boosdoener was de bougie die geen vonk gaf. Na wat testen en wat rijden reed die weer relatief normaal. Maar ik haal er maar maximum 90 km/u uit en die slaat dan plots terug (valt precies volledig weg) tot 70km/u. Plots begint hij dan terug rapper te accelereren. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Ik heb de carburators afgesteld (de vijzen) zoals aangegeven op de RD manuals die ik liggen heb.

Wat mij ook opvalt is wanneer ik vanuit de eerste vitesse vertrek start hij heel traag, zelfs soms wat uitvallend en plots krijgt hij een boost waar ik bijna achterover van val en achter mijn brommer hang.

Bedankt voor de gegeven tips trouwens!
 
Ok, ik heb eens gechecked:

Hij rijd inderdaad maar op 1 cilinder en de boosdoener was de bougie die geen vonk gaf. Na wat testen en wat rijden reed die weer relatief normaal. Maar ik haal er maar maximum 90 km/u uit en die slaat dan plots terug (valt precies volledig weg) tot 70km/u. Plots begint hij dan terug rapper te accelereren. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Ik heb de carburators afgesteld (de vijzen) zoals aangegeven op de RD manuals die ik liggen heb.

Wat mij ook opvalt is wanneer ik vanuit de eerste vitesse vertrek start hij heel traag, zelfs soms wat uitvallend en plots krijgt hij een boost waar ik bijna achterover van val en achter mijn brommer hang.

Bedankt voor de gegeven tips trouwens!

180 graden kruk of 360 graden?
 
Dus, nu hij terug op 2 cilinders rijd, hoe krijg ik hem terug op punt?

Ik heb al nieuwe contactpuntjes gestoken en nieuwe condensators. Hij heeft ook 2 nieuwe bougies en bougiekoppen. De ontsteking is ook afgesteld.

Hoe kan die brommer dan plots terugvallen in 5e versnelling van 90km/u naar 70km/u en dan na enkele meters toch weer versnellen (dit gebeurd enkel maar na een eindje rijden).

Normaal gezien kan je uit die RD's 125 gemakkelijk 120km/u halen, maar ik raak nooit boven de 90-100km/u... enig idee?
 
is dit niet voldoende als de dempers uit de uitlaat gehaald worden? En hoe ontkool je de uitlaten?

wat ik me kan herinneren uit de brommertijd is dat je vaak aan de demper al kon zien of de uitlaat ontkoolt moest worden.
ik deed dit door met een gasbrander de boel flink heet te stoken en met een kunststof hamer erop te kloppen.
dan kwam de aangekoekte troep los en die schuddelde je eruit.
 
Je hebt ontsteking stellen en je hebt ontsteking stellen. Als hij voor het wisselen van de contactpunten en condensatoren nog goed liep, en nu niet meer, moet je het daar in zoeken.
Weet je trouwens zeker dat de condensators goed zijn? Mijn ervaring met imitatie/china condensators is dat ze vaak uit de verpakking al stuk zijn. Met de Yamaha FS1 brommertjes waar ik veel aan sleutel monteer ik eigenlijk alleen maar een originele Yamaha condensator
 
Terug
Bovenaan Onderaan