navigator en omvormer van 12 naar 5 volt

26 nov 2014
3
0
Schinveld
Rij normaal op de accu van de navi. Wil nu grotere toeren maken en alles "vast" verbinden.
Is er een "aansteker" voor mijn bmw k1200 gt (can-bus) in de handel die 12 volt omvormt naar 5 volt of een aparte omvormer die ik tussen de motoraccu en de navigator kan plaatsen?
Heeft daar iemand ervaring mee?
 
Er zijn trouwens meerdere oplossingen denkbaar. Zo zou je kunnen beginnen met een adapter van de BMW plug (DIN 4165) naar een gewone plug, daarin een omvormer naar USB en dan je USB naar navigator kabel.

Nadeel 4 stekker verbindingen. De meer kans op defecten, storingen en vocht.

Beter is van de BMW plug direct een kabel met omvormer naar de aansluiting van je navigator.

Bijvoorbeeld deze als je een mini USB aansluiting op je navigator hebt:
http://www.ebay.de/itm/Ladekabel-12V-24V-mit-Mini-USB-fur-DIN-4165-Borddose-und-Zigarettenanzunder/331394646427?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20140107083420%26meid%3D8f4eb84329a54667ac08b6d4a84025d7%26pid%3D100011%26prg%3D20140107083420%26rk%3D3%26rkt%3D10%26sd%3D231142783998#ht_2640wt_1299

Deze kan je vinden door te zoeken op bijvoorbeeld : din4165 usb mini

USB connector types kan je vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus
 
Can-bus is de benaming die Bosch aan hun systeem gegeven heeft, maar er zijn meer bedrijven die hun eigen uitwerking aan dat systeem gegeven hebben.

Even simpel gezegd heeft een bus-systeem maar 4 aders nodig, hoe complex het netwerk ook is.

2 aders vormen de voeding, bij auto's en motoren dus 12 V =. Deze kunnen behoorlijk dik zijn omdat er vaak veel stroom door moet. De 2 andere aders vormen de adres- en data-bus. Dit zijn dus de enige 4 adres die in principe nodig zijn om het hele systeem werkend te houden.

Elk apparaat is aangesloten op de voedings- en adres/data aders. Deze 4 aders moet je zien als de straat en elk apparaat als een huis langs die straat.

Elk apparaat in het netwerk heeft zijn eigen unieke (huis)adres. De boordcomputer kent een routine om alle aangemelde adressen van apparaten één voor één langs te gaan (polling) om te kijken of er iets aan de status van dat apparaat veranderd is. Elk aangesloten apparaat geeft een signaal af zo gauw er iets aan zijn toestand veranderd is, bijv. de ruitenwisserschakelaar aangezet. De boordcomputer herkent aan het meegezonden adres dat het de ruitenwisserschakelaar is en aan het vervolg wat er gevraagd wordt, bijv. interval wissen. In de boordcomputer zit voor elk apparaat één of meer stukjes programma die dan de gevraagde handeling aanstuurt. Dit ook weer door nu het adres van de ruitenwissermotor over de adresbus te sturen en daarna de gevraagde actie.

Hieruit volgt dat elk apparaat niet meer een simpele schakelaar of motor is maar ook een stuk hard- en software heeft die aangeeft wat er gebeuren moet (schakelaar) of uitleest wat er gebeuren moet (motor).

Het kan zelfs zo uitgevoerd worden dat het ook onbelangrijke zaken kan controleren. Zo wordt volgens mij bij BMW zelfs gecontroleerd of bij elke stand van de lichtschakelaar ook de daarbij behorende stroom opgenomen wordt. Zo nee, dan volgt een foutmelding.

Vanwege deze hard- en software kan bij motoren met een (CAN)-bus systeem niet meer zomaar een vreemde component aangesloten worden. Vaak hebben auto's en motoren een accessoirestekker die buiten het bus-systeem gehouden is en dus gebruikt kan worden om extra's aan te sluiten.

Veel eenvoudiger kan ik het niet maken, ook niet veel leuker :+
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een lap theorie en weinig duidelijk over hoe het wordt toegepast op motorfietsen en wat de voordelen zijn (en het enkele nadeel). Daarnaast heb je al heel lang geen losse adres en databus meer, bij een bussysteem zoals toegepast op deze (relatief oudere) bmw heb je een can-low en can-high draad die elkaar exact spiegelen ter foutcontrole. En dan heb ik het nog niet nog niet over nieuwere fietsen die met enkele datadraad (LIN-bus) werken...

Het is niet fout maar zo wordt het niet toegepast op motoren...
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een lap theorie en weinig duidelijk over hoe het wordt toegepast op motorfietsen en wat de voordelen zijn (en het enkele nadeel). Daarnaast heb je al heel lang geen losse adres en databus meer, bij een bussysteem zoals toegepast op deze (relatief oudere) bmw heb je een can-low en can-high draad die elkaar exact spiegelen ter foutcontrole. En dan heb ik het nog niet nog niet over nieuwere fietsen die met enkele datadraad (LIN-bus) werken...

Het is niet fout maar zo wordt het niet toegepast op motoren...
Dan even ter verduideling: ik heb niet de exacte uitvoering bij auto's en motoren gegeven maar het principe waar het op werkt.

Het voordeel van dit systeem is de sterk vereenvoudigde draadboom en de mogelijkheid om busvoorbereide systemen er aan te kunnen koppelen zonder dat er (in principe) een uitbreiding op de draadboom hoeft te komen.
 
je kunt een canbus systeem ook omzeilen met b.v. een directe plus vanaf je accu met een (inductie)relais op je startmotorkabel, die geactiveerd wordt en zichzelf bekrachtigd na activering
 
Terug
Bovenaan Onderaan