Power boost van 6 naar 12 volt.

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.171
73.103
Vraagje voor de heren met de juiste kennis: mijn oude Norton heeft een 6 volt dynamo en heeft plus aan massa.
Het starten bevalt me nog steeds maar matig, dat deed ie 57 jaar geleden een stuk beter met de goed werkende magneto, welke nu twee keer gereviseerd is, maar nu in een doosje ligt en hij loopt met een defecte magneto waarvan alleen de contactpuntjes worden gebruikt om een dubbele bobine aan te sturen van een lelijke eend.

Nou heb ik van Rob RD een Velleman kitje gekregen, maar dat werkt met 12 volt en min aan massa. Daarmee heb je een betere vonk en het gebruikt ook minder stroom.

Ik zag op het www dat er boosters zijn die van 6 volt 12 volt maken en 10 Ampere aankunnen. Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn? Wat denken jullie?

6V-Naar-12V-Power-Boost-Module-Auto-Step-Up-Dc-Dc-Converter-6A-8A-10A-Voltage.jpg_.webp


https://nl.aliexpress.com/item/1005...list.product.mainProduct&gatewayAdapt=glo2nld
 
Zomaar dit aan het bestaande systeem knopen, gaat niet hetzelfde effect hebben als dat kitje. Als dat is waar je naar benieuwd was in ieder geval. Vermogen wat er niet is, zal het niet zomaar uit de lucht komen vallen met een extra kastje.
 
Begrijp ik het dus goed dat de Norton geen accu aan boord heeft?

Ik heb even Gegoogeld en er bestaan veel van dit soort kastjes alleen allemaal aangesloten op een 6 Volt accu, vandaar (denk ik) de
maximale uitgangsstroom van 10A.
Met alleen een magneetspoel van 6V ga je het niet redden, lijkt mij dan.

Edit;
de polarisatie zal misschien ook een probleem geven.
 
Die 6 volt bobine heeft een gelijkstroomweerstand van rond de 2 Ohm en ik heb wel eens gemeten met draaiende motor en toen trok hij rond 1.5 Ampere. Ik verwacht dus dat de ontsteking met die Velleman kit weinig vermogen van het elektrische systeem zal nodig hebben en 60 watt bij 6 volt is 10 Ampere.

Die booster kost iets meer dan 10 euro en ik kan het gewoon proberen of het werkt. Het alternatief is een elektronische ontsteking van Thorspark van 150 pond plus verzendkosten uit Engeland, of de motor ombouwen met een 12 volt wisselstroomdynamo van 400 euro.

Maar ik wil er vaker mee rijden en dan moet hij wel betrouwbaar starten want dat is echt een ontstekingkwestie.
 
Begrijp ik het dus goed dat de Norton geen accu aan boord heeft?

Ik heb even Gegoogeld en er bestaan veel van dit soort kastjes alleen allemaal aangesloten op een 6 Volt accu, vandaar (denk ik) de
maximale uitgangsstroom van 10A.
Met alleen een magneetspoel van 6V ga je het niet redden, lijkt mij dan.

Edit;
de polarisatie zal misschien ook een probleem geven.
Hij heeft wel een accu en ik zal die booster alleen gebuiken om dat Velleman ontstekingskitje te kunnen laten werken. De verlichting blijft gewoon 6 volt en de polariteit maakt ook niet uit voor wat er voorbij die booster wordt aangesloten.
En bedoel je met magneetspoel de bobine? Er komt een dubbele 12 volt bobine aan als het goed is en ik wil alleen uitvogelen of het goed werkt.
 
Hij heeft wel een accu en ik zal die booster alleen gebuiken om dat Velleman ontstekingskitje te kunnen laten werken. De verlichting blijft gewoon 6 volt en de polariteit maakt ook niet uit voor wat er voorbij die booster wordt aangesloten.
En bedoel je met magneetspoel de bobine? Er komt een dubbele 12 volt bobine aan als het goed is en ik wil alleen uitvogelen of het goed werkt.
Ik bedoel dan de lichtspoel van vroeger een Zundapp of een Kreidler, die leverde ook 6V.
Als ik de beschrijvingen van zulke kastjes goed begrijp zou het op een accu wel werken, deze heeft voldoend Ampere's om er bv een
autoradio, navigatie en soms zelfs een koelkast (geen compressor kk) op aan te sluiten.
Maar let wel, Electra is niet mijn sterkste kant, duurt vaak even voor ik het begrijp.
 
Het berekenen is simpel hoor: U=I X R en P=U X I en voor wie het niet weetL U staat voor spanning/voltage. R staat voor weerstand/Ohm, I staat voor stroomsterkte/Amperage en P staat voor vermogen/wattage.

Een ontsteking met contactpunten en bobine gebruikt veel stroom omdat de contactpunten relatief lang gesloten blijven. De elektronische ontsteking heeft een veel kortere periode waarbij de bobine spanning krijgt en zal dus veel minder gebruiken.

Thorspark claimt dat je met de motor een hele dag kunt rijden op vier AA batterijtjes.
 
Ik heb er niet veel mee maar dacht waarom niet alles naar 12v , hier kwam google mee aan , mischien is het wat of kom je er nog een tip uithalen?

6V to 12V Alternator Conversion | Norton Owners Club
Dat moet ik ff goed lezen en onderzoeken. Ik heb een 6 volt gelijkstroomdynamo welke aan de voorkant van het blok zit en wordt aangedreven via de nokkenas en ik heb ergens gelezen dat die dynamo ook 12 volt kan leveren, maar dat moet ik nog even opzoeken.
 
Ik heb er niet veel mee maar dacht waarom niet alles naar 12v , hier kwam google mee aan , mischien is het wat of kom je er nog een tip uithalen?

6V to 12V Alternator Conversion | Norton Owners Club
Bedankt, ik heb het gelezen maar het gaat hier over de oude wisselstroomdynamo's welke in het begin werden gecombineerd met een ingewikkelde schakelaar die bij verlichting meerdere spoelen bijschakelde. Later ging men over naar eenvoud en met een zenerdiode op een koelplaat.

Mijn Norton heeft nog de gelijkstroomdynamo met de mechanische spanningregelaar en oorspronkelijk heeft hij magneetontsteking. Het probleem met die magneto's is dat de condensator niet meer verkrijgbaar is en een ander probleem is volgens mij dat de mensen die hem goed konden reviseren niet meer leven, of er mee zijn gestopt.

Een probleem met zo'n magneto is dat hij met het aantrappen de helft van het krukastoerental maakt en dus nauwelijks rond gaat. Het ankertje is een centimeter of vijf in diameter en dat draait binnen het magnetisch veld.

Bij de ouderwetse motortjes als Villiers, Puch etc heb je een vliegwiel met magneten welke langs de onstekingspoel draaien. Die draait met het krukastoerental en de magneten zitten in de buitenkant van het vliegwiel en komen met flinke snelheid langs de ontstekingspoel.

Ik heb er ook wel eens aan gedacht om een kleine supersterke magneet in de bestaande magneto te beunen. Er zijn kleine magneetjes die als je hem tegen een stalen balk hangt, dan krijg je hem er allen met zeer veel kracht weer van af en hoe sterker het magnetisme, hoe sterker de vonk.

Misschien denk ik teveel.
 
Hans Beck heeft veel nuttige foefjes.

Maar ik lag er vannacht over na te denken en ik vrees dat wat ik wil helemaal niet kan. De bobine krijgt via een schakelaar 6 volt op de ene kant van de primaire wikkeling en op de andere kant krijgt hij massa via de contactpuntjes en die massa is positief, dus de pluskant van de accu.

Als ik via een booster 12 volt maak, zal de 12 volt bobine nog steeds massa moeten krijgen via de contactpuntjes en ik vrees dat de booster dat niet grappig gaat vinden.

Ik ga het bedradingschema opzoeken en kijken of het mogelijk is om de minpool van de accu aan massa te krijgen.
 
gewoon bobijn isoleren van de massa, en van de booster-uitgang niks aan de massa leggen, maar de draden enkel aansluiten waar het nodig is.
Ik ben er mee bezig, maar de contactpuntjes zitten in de magneto en die heeft een massa borstel en het probleem is dat er over die borstel, de contactpuntjes en de borstel op de einddeksel een grote stroom loopt en met de Velleman kit wordt dat een heel klein stroompje.

Maar die Velleman kit werkt niet met plus aan massa en via een booster kan ik die kit wel 12 volt geven, maar het aansturen gaat nog steeds via die magneto en isoleren gaat dus niet lukken.

Ik ben nu aan het onderzoeken of ik bij die Norton de boel kan veranderen mat plus massa naar min massa en als dat kan is er geen probleem.
 
Pak een losse alarmaccu of iets om te tetsen, die kan je met de min aan massa / het frame hangen, de plus kan naar de punten (via de bombine / ontsteking ) alleen wel het stekkertje lostrekken als je contact uitzet. Als je met de contactpunten die ontsteking aanstuurt ben je al los van de plus 6v aan massa
 
Als ik het goed voor heb zitten er bij die zelfbouw Velleman kit weerstanden zodat die of op 6 of op 12 volt kan werken. Eenmaal het printplaatje opgebouwd is kan die enkel op die spanning werken. Dus misschien eens zoeken op deze kit en aan de slag gaan. Voor zover ik kan herinneren is die niet zo duur, is het proberen waard.
 
Uit jouw post lijkt of jij denkt dat @Han S dat setje nog niet heeft

  • Hints
    • For use on a 6V system replace next parts :
      • R1 and R2 : 150 ohm / 1W
      • R3 : 68 ohm 1/4W
      • R5, R6 and R7 : 68 ohm / 1W
  • Velleman vs. Whadda SKU

Die weerstanden zotten er gewoon bij
 
Terug
Bovenaan Onderaan