MV Agusta - bestaat er een mooiere?? Deel 6

'
Vandaag ben ik weer MV rijder, na 7 jaar als ik me niet vergis kon ik de verleiding niet weerstaan en heb een SPR gekocht.

Ik was al eerder eigenaar van een SPR, maar die heb ik ingeruild op een Brutale, toen ik er na 2500km achterkwam dat deze Brutale toch niet mijn ding was.
Ik wilde toen mijn SPR weer terug kopen, maar deze was van eigenaar verwisseld en inmiddels total loss gereden, RIP SPR #021.

De SPR die ik nu gekocht heb komt uit een collectie en heeft nog niet gelopen, dus moet nog op kenteken worden gezet en even worden nagelopen, ook de banden zijn van 2004 dus die zullen tzt ook vernieuwd moeten worden.

Er was rond de tijd dat ik mijn eerste SPR had een (Nederlands) filmpje met een testrit van de SPR, ik dacht van Motormaniacs, maar ik kan deze nergen meer vinden, weet iemand waar dit filmpje te vinden is ?


[afbeelding]

Fantastisch zo'n SPR!!
Dat filmpje weet ik nog wel, maar waar die staat niet helaas.
Had die testrijder later niet een ongeluk gehad? Geen idee hoe het met hem afgelopen is...
 
of hij een ongeluk heeft gehad weet ik niet, wel dat hij racete in ONK oid.

Ik heb heel youtube al afgezocht maar kan het daar niet vinden, en de Motormaniacs site is niet meer online.

De chip die bij de RG3 uitlaat hoort is er niet meer bij, zijn deze nog verkrijgbaar of zijn er tegenwoordig betere methoden om de ECU aan te passen ?

ik kwam nog wel een vergelijkingstest tegen tussen de Benelli Tornado en MV F4 SPR

Motorfreaks
 
of hij een ongeluk heeft gehad weet ik niet, wel dat hij racete in ONK oid.

Ik heb heel youtube al afgezocht maar kan het daar niet vinden, en de Motormaniacs site is niet meer online.

De chip die bij de RG3 uitlaat hoort is er niet meer bij, zijn deze nog verkrijgbaar of zijn er tegenwoordig betere methoden om de ECU aan te passen ?

ik kwam nog wel een vergelijkingstest tegen tussen de Benelli Tornado en MV F4 SPR

Motorfreaks

Ja er zijn betere alternatieven.
Op mvagusta.net zit een kerel met de nick merc07 en die kan de chips perfect programeren. Ook dat de koelvin eerder aangaat.
 
Hoi allen,

Na 10 jaar lang alleen maar sport en supersport te hebben gereden heb ik besloten over te stappen op een naked bike. Vier weken geleden mijn ZX12R verkocht, leuke motor voor heel hard rechtuit, maar nou niet bepaald "speels" te noemen voor het leuke bochtenwerk.

Nu wil ik iets moois qua design, beetje meer exclusief en karakteristiek kwa rijgedrag.. en zodoende kwam ik bij MV agusta en Moto Morini uit. Uiteindelijk op de MM gereden...maar dat 2 cylinder karakter kan ik toch geen vriendjes mee worden. Afgelopen weekend op een Brutale 750 gereden, daar was ik meer van onder de indruk. Vooral het geluid in het lage en midden gebied klinkt verschrikkelijk mooi.
Het design is prachtig...en de vermogensopbouw naar de 12.000 toeren toe is heel gaaf. Stiekum een beetje verliefd, dus.

Nu had dit exemplaar wel 2 dingen die mij opvielen:

1) Hij viel uit bij een flinke dot gas bij stationair draaien, ook toen hij warm was

2) De reactie bij op het gas gaan is alles behalve "smooth" / vloeiend. Bij het draaien aan de gashendel na overschakelen of bij gas los/gas op gebeurd er even niets, waarna de motor abrupt tot leven komt. Je krijgt er een soort whiplash van zeg maar ;) Ik vond het erg irritant...net alsof de ECU gewoon niet mooi geprogrammeerd is.

Zijn bovenstaande punten bekende problemen met de Brutale?

Verder ben ik vooral nog verder op zoek naar de verschillen met de 910. Die zou ik ook nog graag willen rijden om te kijken hoe dat aanvoelt.
 
Hoi allen,

Na 10 jaar lang alleen maar sport en supersport te hebben gereden heb ik besloten over te stappen op een naked bike. Vier weken geleden mijn ZX12R verkocht, leuke motor voor heel hard rechtuit, maar nou niet bepaald "speels" te noemen voor het leuke bochtenwerk.

Nu wil ik iets moois qua design, beetje meer exclusief en karakteristiek kwa rijgedrag.. en zodoende kwam ik bij MV agusta en Moto Morini uit. Uiteindelijk op de MM gereden...maar dat 2 cylinder karakter kan ik toch geen vriendjes mee worden. Afgelopen weekend op een Brutale 750 gereden, daar was ik meer van onder de indruk. Vooral het geluid in het lage en midden gebied klinkt verschrikkelijk mooi.
Het design is prachtig...en de vermogensopbouw naar de 12.000 toeren toe is heel gaaf. Stiekum een beetje verliefd, dus.

Nu had dit exemplaar wel 2 dingen die mij opvielen:

1) Hij viel uit bij een flinke dot gas bij stationair draaien, ook toen hij warm was

2) De reactie bij op het gas gaan is alles behalve "smooth" / vloeiend. Bij het draaien aan de gashendel na overschakelen of bij gas los/gas op gebeurd er even niets, waarna de motor abrupt tot leven komt. Je krijgt er een soort whiplash van zeg maar ;) Ik vond het erg irritant...net alsof de ECU gewoon niet mooi geprogrammeerd is.

Zijn bovenstaande punten bekende problemen met de Brutale?

Verder ben ik vooral nog verder op zoek naar de verschillen met de 910. Die zou ik ook nog graag willen rijden om te kijken hoe dat aanvoelt.

Het uitvallen en gas happen is een bekend probleem. Laten afstellen op de bank is een oplossing en zoals ik hier al heel vaak heb gezegd: www.madracing.nl
Die hebben de ervaring en draaien je geen poot uit.

Verder altijd de achterhub (laten) reviseren. Als je een adresje nodig hebt hoor ik het wel.

De 910 is in de basis dezelfde fiets met iets meer koppel

Als je de koning van de Brutales wilt dan moet je eens een B4 1078 RR proberen.
Als je het heel speels wilt: B3 800 RR

Succes :)
 
Hoi allen,

Na 10 jaar lang alleen maar sport en supersport te hebben gereden heb ik besloten over te stappen op een naked bike. Vier weken geleden mijn ZX12R verkocht, leuke motor voor heel hard rechtuit, maar nou niet bepaald "speels" te noemen voor het leuke bochtenwerk.

Nu wil ik iets moois qua design, beetje meer exclusief en karakteristiek kwa rijgedrag.. en zodoende kwam ik bij MV agusta en Moto Morini uit. Uiteindelijk op de MM gereden...maar dat 2 cylinder karakter kan ik toch geen vriendjes mee worden. Afgelopen weekend op een Brutale 750 gereden, daar was ik meer van onder de indruk. Vooral het geluid in het lage en midden gebied klinkt verschrikkelijk mooi.
Het design is prachtig...en de vermogensopbouw naar de 12.000 toeren toe is heel gaaf. Stiekum een beetje verliefd, dus.

Nu had dit exemplaar wel 2 dingen die mij opvielen:

1) Hij viel uit bij een flinke dot gas bij stationair draaien, ook toen hij warm was

2) De reactie bij op het gas gaan is alles behalve "smooth" / vloeiend. Bij het draaien aan de gashendel na overschakelen of bij gas los/gas op gebeurd er even niets, waarna de motor abrupt tot leven komt. Je krijgt er een soort whiplash van zeg maar ;) Ik vond het erg irritant...net alsof de ECU gewoon niet mooi geprogrammeerd is.

Zijn bovenstaande punten bekende problemen met de Brutale?

Verder ben ik vooral nog verder op zoek naar de verschillen met de 910. Die zou ik ook nog graag willen rijden om te kijken hoe dat aanvoelt.


Ik heb dezelfde motor, zou je altijd adviseren hem af te laten stellen bij madracing, was mij een enkeltje van 130km waard!! Je brutale hangt veel lekkerder aan het gas! En je kan daarna ook rustig rijden zonder dat hij bokt, of hij je er af wilt gooien zodra je in goed toerengebied komt
 
Hoi allen,

Na 10 jaar lang alleen maar sport en supersport te hebben gereden heb ik besloten over te stappen op een naked bike. Vier weken geleden mijn ZX12R verkocht, leuke motor voor heel hard rechtuit, maar nou niet bepaald "speels" te noemen voor het leuke bochtenwerk.

Nu wil ik iets moois qua design, beetje meer exclusief en karakteristiek kwa rijgedrag.. en zodoende kwam ik bij MV agusta en Moto Morini uit. Uiteindelijk op de MM gereden...maar dat 2 cylinder karakter kan ik toch geen vriendjes mee worden. Afgelopen weekend op een Brutale 750 gereden, daar was ik meer van onder de indruk. Vooral het geluid in het lage en midden gebied klinkt verschrikkelijk mooi.
Het design is prachtig...en de vermogensopbouw naar de 12.000 toeren toe is heel gaaf. Stiekum een beetje verliefd, dus.

Nu had dit exemplaar wel 2 dingen die mij opvielen:

1) Hij viel uit bij een flinke dot gas bij stationair draaien, ook toen hij warm was

2) De reactie bij op het gas gaan is alles behalve "smooth" / vloeiend. Bij het draaien aan de gashendel na overschakelen of bij gas los/gas op gebeurd er even niets, waarna de motor abrupt tot leven komt. Je krijgt er een soort whiplash van zeg maar ;) Ik vond het erg irritant...net alsof de ECU gewoon niet mooi geprogrammeerd is.

Zijn bovenstaande punten bekende problemen met de Brutale?

Verder ben ik vooral nog verder op zoek naar de verschillen met de 910. Die zou ik ook nog graag willen rijden om te kijken hoe dat aanvoelt.

Hoewel ik al een tijdje geen Mv Agusta meer heb wil ik toch even reageren op punt 2 uit je verhaal...

Ik heb anderhalf jaar rondgereden op een MV Agusta Brutale 750. Het "probleem" met de gasreactie dat jij beschrijft was voor mij de belangrijkste reden om de motor te verkopen. Ik kon er niet aan wennen. Een half jaar na aankoop heb ik de motor, op advies van een aantal topic-leden, laten afstellen bij Madracing. Destijds is er een Rapidbike-module geplaatst met als resultaat een soepelere gasreactie. Hierbij moet ik wel opmerken dat het in mijn beleving nooit op hetzelfde niveau is gekomen van mijn huidige en eerdere motoren. Op dit moment heb ik een ZX10R uit 2005 en een CBR600RR en de gasreactie van deze motoren is veel mooier.

Het bovengenoemde neemt niet weg dat het een schitterende motor is. Zeker uit de beginjaren (na de herstart) is de afwerking van een heel hoog niveau. Daarnaast was ik erg te spreken over de actieve en tegelijkertijd comfortabele zithouding.

Succes met je keuze!
 
Bedankt voor jullie reacties, goed om te weten dat dit geen reden hoeft te zijn om een motor te laten staan.

Ja de 1078 RR...prachtige motor..maar ik zal de scope op een 750 of een 910 houden denk ik. Ik vind de 910R prachtig..alleen erg lastig te vinden. Er staat er 1 op tweedehands.net voor maar €5.000, maar daar liep ik tegen een raar verhaal van de verkoper per email aan. Wilde de motor wel versturen vanuit Duitsland met transport enzo... jaja - ruikt naar Nigeriaanse praktijken.

Gelukkig heb ik de tijd. Ik zou graag een 910R in het wild zien, dus mocht iemand er 1 weten te staan :-)

Verder maar rustig oriënteren en proefrijden tot de juiste zich voordoet.

EDIT: @Dani: bedankt voor je reactie - dus toch een punt van aandacht.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit jaar mijn 910R ingeruild voor een KTM Super Duke GT. Mijn 910R is netjes onderhouden, heeft bij de laatste grote beurt nieuw lager gekregen in het hub maar dat was geheel uit voorzorg.

Km stand is denk iets van 18.000 en hij staat bij KOBO motoren in Drachten. (of stond, heb er niet echt op gelet de laatste tijd)

Heb verder geen aandelen o.i.d. en geef ook geen garanties want dan had ik hem beter privé kunnen verkopen.

***** Ik denk laat ik even kijken op de site en..... te laat, hij staat er niet meer op. Iemand anders is er gelukkig mee geworden. *****
 
Laatst bewerkt:
Oef.. dat zijn prijzen richting de 1078 bij Joppen voor de 989. Ik moet maar eens goed gaan rijden en kijken of het het extra geld het waard is voor mij.

@napalm: toch bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hoewel ik al een tijdje geen Mv Agusta meer heb wil ik toch even reageren op punt 2 uit je verhaal...

Ik heb anderhalf jaar rondgereden op een MV Agusta Brutale 750. Het "probleem" met de gasreactie dat jij beschrijft was voor mij de belangrijkste reden om de motor te verkopen. Ik kon er niet aan wennen. Een half jaar na aankoop heb ik de motor, op advies van een aantal topic-leden, laten afstellen bij Madracing. Destijds is er een Rapidbike-module geplaatst met als resultaat een soepelere gasreactie. Hierbij moet ik wel opmerken dat het in mijn beleving nooit op hetzelfde niveau is gekomen van mijn huidige en eerdere motoren. Op dit moment heb ik een ZX10R uit 2005 en een CBR600RR en de gasreactie van deze motoren is veel mooier.

Het bovengenoemde neemt niet weg dat het een schitterende motor is. Zeker uit de beginjaren (na de herstart) is de afwerking van een heel hoog niveau. Daarnaast was ik erg te spreken over de actieve en tegelijkertijd comfortabele zithouding.

Succes met je keuze!

Ik wil hier iets aan toevoegen, de tps potentiometer kan problemen hebben. Dat op of afbouw van de weerstand in het begin niet lineair is. Dit los je niet op met een andere chip of rapid bike of power commander.
Enige en goedkope oplossing is potmeter te verdraaien zodat deze iets verder begint en de tps setting in computer aan te passen als begin waarde. Dan kan zelfs bij deze euro 2 modellen mooi reageren op gas hendel!
 
Ik wil hier iets aan toevoegen, de tps potentiometer kan problemen hebben. Dat op of afbouw van de weerstand in het begin niet lineair is. Dit los je niet op met een andere chip of rapid bike of power commander.
Enige en goedkope oplossing is potmeter te verdraaien zodat deze iets verder begint en de tps setting in computer aan te passen als begin waarde. Dan kan zelfs bij deze euro 2 modellen mooi reageren op gas hendel!

:^

Dat had de mijne ook. Alles staat nu weer goed afgesteld en dan reageert een mv prima op het gas. :]
Ritzen in Weert en Biggelaar in Oisterwijk zijn ook hele goede adressen om je italiaan af te laten stellen.
 
Laatst bewerkt:
Mannen bedankt weer voor het nuttige commentaar. Om mijn keuze voor MV nog maar eens te bevestigen heb ik vrijdag op een Triumph speed triple uit 2008 gereden. Schijnt een "must do" te zijn als je naar nakeds aan het kijken bent, vaak gekroond als de beste allrounder. Nou..dat zal het waarschijnlijk ook wel zijn, een goede allrounder. De Speed triple voelt een stukje groter aan en de 1050cc 3 cylinder maakt een hoop koppel onderin waar de 750s dat niet heeft..logisch natuurlijk.

Echter voelt de Triumph niet als uitdaging, het is die makkelijke chick die in bed precies doet wat je zegt en nooit met een verassing zal komen. Betrouwbaar, voorspelbaar en wat ze doet dat doet ze goed.



...daar heb ik er al teveel van gehad ;-)
 
Mannen bedankt weer voor het nuttige commentaar. Om mijn keuze voor MV nog maar eens te bevestigen heb ik vrijdag op een Triumph speed triple uit 2008 gereden. Schijnt een "must do" te zijn als je naar nakeds aan het kijken bent, vaak gekroond als de beste allrounder. Nou..dat zal het waarschijnlijk ook wel zijn, een goede allrounder. De Speed triple voelt een stukje groter aan en de 1050cc 3 cylinder maakt een hoop koppel onderin waar de 750s dat niet heeft..logisch natuurlijk.

Echter voelt de Triumph niet als uitdaging, het is die makkelijke chick die in bed precies doet wat je zegt en nooit met een verassing zal komen. Betrouwbaar, voorspelbaar en wat ze doet dat doet ze goed.



...daar heb ik er al teveel van gehad ;-)

Stop dan maar met zoeken naar een MV :') De 1050 3 cilinder van triumph heeft heel wat meer karakter en punch dan de 750 en 1000cc MV blokken. Ooit is er een hype gecreëerd dat een MV moeilijk te rijden is of bruut vermogen heeft. Dit zijn echt media praatjes.
Een MV rijden is iets aparts maar zeker niet moeilijk, bruut of een uitdaging. Een 500cc tweetakt is een uitdaging....
 
Vandaag ben ik weer MV rijder, na 7 jaar als ik me niet vergis, kon ik de verleiding niet weerstaan en heb een SPR gekocht.

Ik was al eerder eigenaar van een SPR, maar die heb ik ingeruild op een Brutale, toen ik er na 2500km achterkwam dat deze Brutale toch niet mijn ding was.
Ik wilde toen mijn SPR weer terug kopen, maar deze was van eigenaar verwisseld en inmiddels total loss gereden, RIP SPR #021.

De SPR die ik nu gekocht heb komt uit een collectie en heeft nog niet gelopen, dus moet nog op kenteken worden gezet en even worden nagelopen, ook de banden zijn van 2004 dus die zullen tzt ook vernieuwd moeten worden.

Er was rond de tijd dat ik mijn eerste SPR had een (Nederlands) filmpje met een testrit van de SPR, ik dacht van Motormaniacs, maar ik kan deze nergen meer vinden, weet iemand waar dit filmpje te vinden is ?


[afbeelding]

Gaaf :Y heb nog een test hier liggen van het blad motor magazine, maar weer eens gelezen ;)
full
 
Ja klopt dat ie gestolen was, dat staat ook in de test in de Kickstart (die ik weer gevonden heb) ze hadden hem bij Kickstart toen op de redactie tussen de Bureau's vastgezet.

Als het goed is is hij morgen klaar en kan ik erom :)
 
Het is wel duidelijk dat het winter is, Bij het plaatsen van dit bericht komt er een oma in beeld..

Ook al kunnen we niet rijden we kunnen natuurlijk wel bezig zijn met een MV!
Afgelopen maand maar eens een grote beurt gedaan aan mijn Brutale, en tot mijn verassing kwam ik een BMC luchtfilter tegen! :D
En omdat het winter is heb ik mijn MV laten verwennen met een Protech behandeling. en ik vind hem weer prachtig geworden!! Ik zal jullie beeldscherm dan ook maar even vol spammen met foto's })

Nu weer tijd om te genieten en te bedenken wat het volgende is wat ik ga aanpassen, suggesties??

Edit: foto's staan op een beetje rare volgorde(en slechte kwaliteit) maar geen idee hoe ik dat makkelijk kan aanpassen..


full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan