Startkabels > rookpluim

26 mrt 2014
17
0
Barneveld
Vanochtend heb ik de motor moeten starten met de startkabel via mijn eigen auto(, de accu van mijn motor werd al wat zwak en was aan vervanging toe). De motor gelukkig aan het rijden gekregen, waarna ik hem vol heb gegooid bij het benzinestation.
Je raad het al.. Bij het benzinestation kreeg ik hem niet meer gestart.

Gelukkig iemand kunnen regelen met een auto en startkabels. De startkabels op mijn motor had ik goed aangesloten, ik was in de veronderstelling dat die op de ook auto goed waren aangesloten door de eigenaar van de auto.
Lampen, verwarming, achteruit verwarming, radio en alles aan laten zetten in de auto om piekspanning tegen te gaan. Bij het starten van de auto kwam er helaas een mooie witte rookpluim van mijn motor af.
Snel de min en de plus er afgehaald, maar dit was al te laat; er zat geen teken van leven meer in de motor.

2 mogelijke scenario's:
- De startkabels zijn goed aangesloten. Wat kan er door zijn gebrand?
- De startkabels zijn verkeerd aangesloten. Wat kan hier door kapot zijn gegaan?

Mvg,
 
Laatst bewerkt:
Als jij nou ook nog een hoop van die onwaarheden gaat plaatsen omdat je daar ooit iemand iets over hebt horen zeggen word het er allemaal niet duidelijker op.
Of zie ik dat verkeerd?
Ligt eraan op welk gedeelte dat je bedoelt....
Was al iemand jou voor m.b.t. het verschil tussen een spanningsregelaar en een gelijkrichter.... (dus de 1 met en de ander zonder condensatoren)
 
De spanningsregelaar zie ikzelf als een diodebrug i.c.m. wat condensatoren erachter, om van wisselspanning (wat van de dyname/alternator afkomt) om te zetten naar gelijkspanning (wat er in de accu zit)

in wat iedereen simpelweg een spanningsregelaar noemt, zitten eigenlijk 2 dingen :
- een gelijkrichter, die de wisselsstroom omzet in gelijke
- de echte regelaar, die de hoogte van de spanning beperkt

wat jij beschrijft als spanningsregelaar als zijnde een diodebrug is eigenlijk de gelijkrichter ;)
 
Ligt eraan op welk gedeelte dat je bedoelt....
Was al iemand jou voor m.b.t. het verschil tussen een spanningsregelaar en een gelijkrichter.... (dus de 1 met en de ander zonder condensatoren)

Tegenwoordig makende meeste generatoren wisselspanning, en deze kun je terugbrengen naar een gelijkspanning, door met een diodebrug te werken ..
Maar alleen een diodebrug zorgt er voor dat de spanning elke keer weer van 0 naar max en weer naar 0 gaat....
Dus eigenlijk doet hij niet meer dan het deel wat bij wisselspanning onder de 0 komt te liggen, boven de 0 brengen...
Maar een hoop electronica vindt dat niet fijn, dat pulserende...

DAN kun je met condensatoren deze fluctuerende spanning mooi af gaan vlakken, een condensator houd spanning even vast , en als de spanning te ver zakt, geeft hij deze weer af.....

maar dat maakt er nog geen spanningsregelaar van, , alleen maar een meer stabielere gelijkrichter
 
Tegenwoordig makende meeste generatoren wisselspanning, en deze kun je terugbrengen naar een gelijkspanning, door met een diodebrug te werken ..
Maar alleen een diodebrug zorgt er voor dat de spanning elke keer weer van 0 naar max en weer naar 0 gaat....
Dus eigenlijk doet hij niet meer dan het deel wat bij wisselspanning onder de 0 komt te liggen, boven de 0 brengen...
Dat klopt helemaal :Y
Maar een hoop electronica vindt dat niet fijn, dat pulserende...
Dan hebben we het wel over de consumentenelectronica, en niet die in de voertuigtechniek.
Hier speelt de accu de functie van buffer, oftewel de "condensator".
 
Tegenwoordig makende meeste generatoren wisselspanning, en deze kun je terugbrengen naar een gelijkspanning, door met een diodebrug te werken ..
Maar alleen een diodebrug zorgt er voor dat de spanning elke keer weer van 0 naar max en weer naar 0 gaat....
Dus eigenlijk doet hij niet meer dan het deel wat bij wisselspanning onder de 0 komt te liggen, boven de 0 brengen...
Maar een hoop electronica vindt dat niet fijn, dat pulserende...

DAN kun je met condensatoren deze fluctuerende spanning mooi af gaan vlakken, een condensator houd spanning even vast , en als de spanning te ver zakt, geeft hij deze weer af.....

maar dat maakt er nog geen spanningsregelaar van, , alleen maar een meer stabielere gelijkrichter
Een condenstor is hier niet nodig omdat de accu deze functie beter vervuld dan een condensator kan.
Verder gaat de spanning nergens naar nul omdat het hier een 3fase generator betreft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de duidelijkheid
full
 
Dat is dus het hele eieren eten. Puur en alleen omdat nog niemand het "echte antwoord" kan geven, gaan mensen die eigenlijk zelf ook maar een gokje wagen iets roepen en als de waarheid verkondigen. Da's destijds ook gebeurd met dat god-figuur en kijk eens waar we nog steeds gezeik mee hebben.Hoe dan? De auto spuugt er niet meer dan 14,5V oid uit, en wat de spanningsregelaar doet is overspanning naar de aarde kortsluiten. 1. Zonder overspanning gebeurt er niks en 2. aangezien je de aardes gelijk hebt getrokken toen je het zwarte kabeltje vastmaakte, zou het voor zover ik weet nog gewoon werken ook. Overigens pakken veel spanningsregelaars pas bij draaiende (eigen) motor hun werk op omdat ze de spanning over de dynamo meten en niet die op het systeem zelf.

Hoe dan ook, 't zou geen bal uit mogen maken al is de consensus dat de auto helemaal niet hoeft te lopen.

Je geeft zelf exact het goede antwoord. Ik citeer: wat de spanningsregelaar doet is overspanning naar de aarde kortsluiten. Als de aangesloten automotor draait bestaat wel degelijk de mogelijkheid dat de spanning 14,7 Volt of zelfs nog iets hoger bedraagt. Nu start jij je motorfiets en de spanningsregelaar ziet plotseling ook de hoge spanning van de auto en zal deze dan proberen naar beneden weg te regelen. De stroombron vanuit de auto is vele malen te groot voor de spanningsregelaar van de motor en zal daarom de geest geven. Je was dus al een heel eind in de goede richting. Het is de eerste maal dat ik op dit forum een reactie heb gegeven en tevens ook de laatste maal. Ik heb de indruk dat hier een mentaliteit heerst van; diegene die het hardst schreeuwt ook automatisch gelijk heeft" Dit is niet mijn manier van discussie voeren.
Het was mijn bedoeling om diegene met een probleem mogelijk een oplossing aan te kunnen reiken en niet om volledig te worden afgezeken en uitgescholden door deze en gene. Ik heb nooit beweerd dat ik een deskundige ben op het gebied van motoren. Ik houd mezelf al wel 40 jaar bezig met het restaureren van motoren, dus enige kennis op dit gebied heb ik wel.
 
Je geeft zelf exact het goede antwoord. Ik citeer: wat de spanningsregelaar doet is overspanning naar de aarde kortsluiten. Als de aangesloten automotor draait bestaat wel degelijk de mogelijkheid dat de spanning 14,7 Volt of zelfs nog iets hoger bedraagt. Nu start jij je motorfiets en de spanningsregelaar ziet plotseling ook de hoge spanning van de auto en zal deze dan proberen naar beneden weg te regelen. De stroombron vanuit de auto is vele malen te groot voor de spanningsregelaar van de motor en zal daarom de geest geven. Je was dus al een heel eind in de goede richting. Het is de eerste maal dat ik op dit forum een reactie heb gegeven en tevens ook de laatste maal. Ik heb de indruk dat hier een mentaliteit heerst van; diegene die het hardst schreeuwt ook automatisch gelijk heeft" Dit is niet mijn manier van discussie voeren.
Het was mijn bedoeling om diegene met een probleem mogelijk een oplossing aan te kunnen reiken en niet om volledig te worden afgezeken en uitgescholden door deze en gene. Ik heb nooit beweerd dat ik een deskundige ben op het gebied van motoren. Ik houd mezelf al wel 40 jaar bezig met het restaureren van motoren, dus enige kennis op dit gebied heb ik wel.


Ik weet niet wie er nu gelijk heeft, maakt ook niet uit.

Ik had het idee dat je iets te veel probeerde je gelijk te halen.
Je zegt zelf al dat het je eerste post was. Net als in het echte leven moet je wel eerst je plaats verdienen, ook al heb je misschien wel gelijk.
Dat duurt altijd even.
 
full


spanningsregelaar zit dus tussen dynamo en batterij.
wat doet deze ? het voltage dat de dynamo levert afregelen op een geschikte waarde voor de batterij.
Een spannigsregelaar zal nooit of te nooit de batterijspanning regelen. Hij werkt maar in 1 richting : van dynamo naar batterij. Wat er achter hem gebeurt interesseert hem niet en weet hij zelfs niet.
Leg nu eens exakt uit hoe hij de eventuele piekspanning van het donorvoertuig zou willen bijregelen ? Of om het simpeler te houden : een motorfiets wordt gestart met behulp van een batterij met te hoog voltage , hoe gaat de spanningsregelaar die te hoge batterijspanning omlaag brengen ?
 
Aan de hand van het plaatje hierboven toch maar eens mijn verhaal.

Er kunnen zich 2 situatie voordoen:
- automotor draait niet, accuspanning van de auto is 12,8 Volt
- automotor draait wel, accuspanning van de auto is ca, 13,4 Volt.

Op het moment dat de tweede startkabel (de zwarte) aangesloten wordt loopt er in beide gevallen een vereffeningsstroom naar de motoraccu. De grootte van deze stroom is afhankelijk van het spanningsverschil tussen de beide accu's, de inwendige weerstand van de motoraccu en de weerstand van de startkabels, maar zal maar kort een hoge waarde hebben. Het regelsysteem van de motor doet helemaal niets. De accuspanning van de motoraccu zal iets lager zijn dan de autoaccu (spanningsverlies over de startkabels en klemmen).

Als de motorfiets gestart wordt zal de spanningsregelaar van de motor afregelen op zijn ingestelde waarde die zeer waarschijnlijk net wat hoger zal liggen dan de actuele motoraccuspanning.

Het verhaal dat de automotor moet draaien zal alleen geldig zijn als er een andere auto mee geholpen moet worden, dit in verband met de veel hogere startstroom van een auto. Bij het helpen van een motor is het gewoon verstandig de auto niet te starten en alleen de capaciteit van de accu te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

spanningsregelaar zit dus tussen dynamo en batterij.
wat doet deze ? het voltage dat de dynamo levert afregelen op een geschikte waarde voor de batterij.
Een spannigsregelaar zal nooit of te nooit de batterijspanning regelen. Hij werkt maar in 1 richting : van dynamo naar batterij. Wat er achter hem gebeurt interesseert hem niet en weet hij zelfs niet.
Leg nu eens exakt uit hoe hij de eventuele piekspanning van het donorvoertuig zou willen bijregelen ? Of om het simpeler te houden : een motorfiets wordt gestart met behulp van een batterij met te hoog voltage , hoe gaat de spanningsregelaar die te hoge batterijspanning omlaag brengen ?
:^
het is ook nog eens hoogst uitzonderlijk dat een laadsysteem van een auto meer spanning geeft dan een motorsysteem.
 
Je geeft zelf exact het goede antwoord. Ik citeer: wat de spanningsregelaar doet is overspanning naar de aarde kortsluiten. Als de aangesloten automotor draait bestaat wel degelijk de mogelijkheid dat de spanning 14,7 Volt of zelfs nog iets hoger bedraagt. Nu start jij je motorfiets en de spanningsregelaar ziet plotseling ook de hoge spanning van de auto en zal deze dan proberen naar beneden weg te regelen. De stroombron vanuit de auto is vele malen te groot voor de spanningsregelaar van de motor en zal daarom de geest geven. Je was dus al een heel eind in de goede richting. Het is de eerste maal dat ik op dit forum een reactie heb gegeven en tevens ook de laatste maal. Ik heb de indruk dat hier een mentaliteit heerst van; diegene die het hardst schreeuwt ook automatisch gelijk heeft" Dit is niet mijn manier van discussie voeren.
Het was mijn bedoeling om diegene met een probleem mogelijk een oplossing aan te kunnen reiken en niet om volledig te worden afgezeken en uitgescholden door deze en gene. Ik heb nooit beweerd dat ik een deskundige ben op het gebied van motoren. Ik houd mezelf al wel 40 jaar bezig met het restaureren van motoren, dus enige kennis op dit gebied heb ik wel.



naar mijn idee ben je in de war met de laadstroom en de laadspanning,
de 14,7 volt die de auto zou leveren verschilt maar een paar tienden met wat de motoraccu normaal als laadspanning krijgt.

ik heb het al eens gezegd , maar je leest waarschijnlijk niet,
het zou met de laadstroom misschien mis kunnen gaan, de autodynamo zou zomaar 3 maal zoveel stroom kunnen leveren als de motordynamo.
verder als de accu zal die laadstroom niet komen, dus die zal het even ervaren alsof ie aan de snellader hangt.

edit;
de laadstroom/laadspanning zal dus niet ook nog een keer door de regelaar van de motorfiets gaan,
daar zitten namelijk allemaal dingetjes in die dat voorkomen. :+
 
Laatst bewerkt:
naar mijn idee ben je in de war met de laadstroom en de laadspanning,
de 14,7 volt die de auto zou leveren verschilt maar een paar tienden met wat de motoraccu normaal als laadspanning krijgt.

ik heb het al eens gezegd , maar je leest waarschijnlijk niet,
het zou met de laadstroom misschien mis kunnen gaan, de autodynamo zou zomaar 3 maal zoveel stroom kunnen leveren als de motordynamo.
verder als de accu zal die laadstroom niet komen, dus die zal het even ervaren alsof ie aan de snellader hangt.
De laadstroom is niet afhankelijk van wat de dynamo aan stroom kan leveren.
De laadstroom is afhankelijk van de hoogte van de laadspanning en hoever de accu is ontladen.
Dit zal bij 14,7 volt en een lege accu max 5A zijn.
Naarmate de accu voller raakt zal de laadstroom snel teruglopen naar zo'n 1A
De meeste dynamo's leveren zo'n 20A maar dat maakt eigenlijk niet uit, zolang het maar meer is dan de accu zal trekken.
Het maakt ook niet uit of die 14,7 volt van de dynamo van de motor of van de auto komt.
 
De laadstroom is niet afhankelijk van wat de dynamo aan stroom kan leveren.
De laadstroom is afhankelijk van de hoogte van de laadspanning en hoever de accu is ontladen.
Dit zal bij 14,7 volt en een lege accu max 5A zijn.
Naarmate de accu voller raakt zal de laadstroom snel teruglopen naar zo'n 1A
De meeste dynamo's leveren zo'n 20A maar dat maakt eigenlijk niet uit, zolang het maar meer is dan de accu zal trekken.
Het maakt ook niet uit of die 14,7 volt van de dynamo van de motor of van de auto komt.

ik bedoel te zeggen dat de auto ook een regelaar heeft,
die "ziet" een accu [2 aan elkaar gekoppelde] die een "tekort"[een ontladen accu] heeft , dan gaat ie bijladen met de bekende 14,2/14,7 volt maar ook met in het begin een hoge laadstroom, die na enige tijd langzaam afneemt.

in een moderne auto lijkt het mij niet vreemd dat een dynamo/regelaar zomaar eens 60/70 A afgeeft direkt na het starten/ voor een kort moment.
 
ik bedoel te zeggen dat de auto ook een regelaar heeft,
die "ziet" een accu [2 aan elkaar gekoppelde] die een "tekort"[een ontladen accu] heeft , dan gaat ie bijladen met de bekende 14,2/14,7 volt maar ook met in het begin een hoge laadstroom, die na enige tijd langzaam afneemt.

in een moderne auto lijkt het mij niet vreemd dat een dynamo/regelaar zomaar eens 60/70 A afgeeft direkt na het starten/ voor een kort moment.
Maar ook dan zal er nooit meer laadstroom zijn dan max 5A.
Wat die dynamo aan stroom kan leveren doet er niet toe.
 
Maar ook dan zal er nooit meer laadstroom zijn dan max 5A.
Wat die dynamo aan stroom kan leveren doet er niet toe.

het is niet echt mijn specialiteit [zoals je misschien wel doorhebt] maar ik heb altijd gedacht
dat de laadstroom na het "leegtrekken" van de accu door te lang doorstarten na het aanslaan hoog is en dan weer terugzakt naar lage waardes.

b.v. na het gloeien en starten van de bootmotor zie ik op mijn A-meter ronde 30 A "naar" de accu gaan.
na een minuut of 10 staat de meter op rond de 2-3 Amp. en blijft rond die waardes staan gedurende de reis.
 
het is niet echt mijn specialiteit [zoals je misschien wel doorhebt] maar ik heb altijd gedacht
dat de laadstroom na het "leegtrekken" van de accu door te lang doorstarten na het aanslaan hoog is en dan weer terugzakt naar lage waardes.

b.v. na het gloeien en starten van de bootmotor zie ik op mijn A-meter ronde 30 A "naar" de accu gaan.
na een minuut of 10 staat de meter op rond de 2-3 Amp. en blijft rond die waardes staan gedurende de reis.
Dat kan maar dat is afhankelijk van de capaciteit van de accu en de laadspanning.
Een accu van 80Ah zal laadstroom hebben die 6 a 7 x zo groot is dan die van een 12Ah
 
Beste allemaal,

Na weer een beetje afgekoeld te zijn en een beetje na gedacht te hebben, kan ik enkel en alleen tot de conclusie komen, dat ik mijn excuses verschuldigd ben aan jullie :$

Ik heb als een malle lopen bléren hier en daarmee wellicht bepaalde mensen beledigd. Mijn excuses daarvoor. Met name aan Zot in deze...

En aan kantoormensen heb ik echt geen hekel, ook al gaf ik die indruk misschien wel. Sorry voor de mensen die zich hierdoor aangesproken voelden door mijn ontactische manier van aanpakken.

Ik ergerde mij gewoon aan het feit waardoor er in mijn ogen bepaalde mensen werden afgezeken in mijn ogen, en daar probeerde ik even aandacht voor te vragen.
Dan komen de reactie's (wat logisch is) en daar reageer ik dan weer op en zo wordt t van kwaad tot erger. Bij mij gaat er dan een soort knop om en heb ik het even niet meer in de hand. Is mijn probleem, weet ik, en geef ik toe.

Dus nogmaals excuses aan iedereen die hierin betrokken is, en zal voortaan niet meer zo hard tekeer gaan en allerlei dingen roepen die kant noch wal raken.
Zal voortaan beter nadenken en me niet meer in zaken mengen waar ik in feite niets mee te maken heb.

Mvg

Jeroen
 
Terug
Bovenaan Onderaan