Starten met startkabels, met een losse auto accu

LeDen

MF'er
19 jan 2015
64
0
Hoe kan je het best een motorfiets starten met een losstaande auto accu met startkabels?

- Moeten de draadjes van de accu losgeschroefd worden en dan de startkabels op de draadjes vastmaken? Of moet dit juist direct op de accu vastgezet worden (dan wel met vastgeschroefde draadjes natuurlijk)?

- Tevens lees ik dat de - pool op een stuk ijzer gezet moet worden op de motor, dus dan is alleen de de rode + kabel verbonden aan de accu?

Dus als ik de draadjes niet van de motorfiets moet loshalen:

1. rode kabel op de + pool van de motorfiets
2. rode kabel op de + pool van de losstaande auto accu
3. zwarte kabel op de - pool van de losstaande auto accu
4. zwarte kabel op de - pool van de losstaande auto accu of juist een metalen deel?

En als de draadjes wel losgeschroefd worden van de accu dan is het hetzelfde (wel goed kijken welk draadje + is en welke -).

Vervolgens de startkabels vastmaken aan de draadjes.

Oja, en welke volgorde moet je aanhouden met het eraf halen?
 
Laatst bewerkt:
Nee he. niet nog een |(
Als je een lege accu aan een volle accu hangt zal de laadstroom niet groot zijn omdat de laadspanning daar veel te laag voor is.
De startkabels zijn zo dik omdat daar de startstroom doorheen moet en er anders teveel spanning over valt. De startstroom is ongeveer 100A.
Als de spanning van een inductieve belasting haalt zal er een spanningspiek optreden met tegengestelde polariteit (wet van Lenz) maar ik kan zo geen inductieve belasting bedenken in een auto anders dan misschien een relais maar dat is verwaarloosbaar klein.

Geef anders even een voorbeeld.
De stroompiek is afhankelijk van het spannings-niveau van de goede accu en de inwendige weerstand van beide accu's tezamen. Wet van Ohm weet je nog. Dit kan resulteren in een aanzienlijke stroom overdracht van de volle naar de lege accu omdat de inwendige weerstand van een accu laag is. Het bevorderd niet de levensduur van de accu's maar waarschijnlijk overleven ze het wel. Groet Jan :W
 
Hoe gebruik je startkabels?


Over broodjes aap dus. Ik heb mijn informatie van een baas van de wegenwacht, dus ik zuig het niet uit mijn linkerduim.

Maar ga gerust je gang hoor, het is jouw motor met jouw electronica.

Het probleem, een baas die zegt iets van de werkvloer weet, met name details..

Nooit te vertrouwen die informatie


Btw, vrachtwagens starten we altijd over met draaiende voedende vrachtwagen.
( of, liever, een startkar als we die hebben )

Boord elektronica gaat nogal raar doen als ie een erg lege accu probeert bij te laden & de dynamo die niet meehelpt.

Met dunne kabels wel grappig effect * halfords kabelsetje *

Die gaan gewoon roken :)
 
Laatst bewerkt:
De stroompiek is afhankelijk van het spannings-niveau van de goede accu en de inwendige weerstand van beide accu's tezamen. Wet van Ohm weet je nog. Dit kan resulteren in een aanzienlijke stroom overdracht van de volle naar de lege accu omdat de inwendige weerstand van een accu laag is. Het bevorderd niet de levensduur van de accu's maar waarschijnlijk overleven ze het wel. Groet Jan :W
Hebben we nou ook al een stroompiek?
Als je een volle autoaccu aansluit op een lege autoaccu dan zal de laadstroom de eerste minuten maximaal 5A bedragen en daarna snel verminderen.
Sluit een labvoeding aan op een lege auto accu en houd de laadstroom in de gaten terwijl je de spanning op schroeft.
Ik heb dit meerdere keren gedaan en de stroom bij een bijna lege accu is ongeveer 1A
 
Doe wat Martell schreef, dus kabels eerst bij de motor accu netjes bevestigen, daarna de losse accu aansluiten.

Let wel op dat je de losse klemmen niet tegen elkaar aan houdt, dan kan je wel wat vonken trekken.
Verder is het geen rocket science ofzo, aansluiten en starten.

Als je motor eenmaal loopt de kabels van de motor accu eerst losnemen, zodat je ook dan niet per ongeluk klemmen tegen elkaar aan laat komen.

Zorg uiteraard wel dat de klem van de plus niet tegen het frame aan komt.
 
Het probleem, een baas die zegt iets van de werkvloer weet, met name details..

Nooit te vertrouwen die informatie


Btw, vrachtwagens starten we altijd over met draaiende voedende vrachtwagen.
( of, liever, een startkar als we die hebben )

Boord elektronica gaat nogal raar doen als ie een erg lege accu probeert bij te laden & de dynamo die niet meehelpt.

Met dunne kabels wel grappig effect * halfords kabelsetje *

Die gaan gewoon roken :)

Heb ervaring met die dunne kabels :), dat ging maar net goed _O- .
Had laatst startkabels nodig maar kon ze niet meer vinden. Hoogstwaarschijnlijk heb ik ze toen al weggeflikkerd :+
 
Hoe gebruik je startkabels?

Let op:
Bij het losnemen van de startkabels kan er een piekspanning ontstaan.
Schakel na het starten van het hulpvoertuig (tijdelijk) de achterruitverwarming en de kachel aan zodat de hoge laadstroom kan worden opgevangen.


Over broodjes aap dus. Ik heb mijn informatie van een baas van de wegenwacht, dus ik zuig het niet uit mijn linkerduim.

Maar ga gerust je gang hoor, het is jouw motor met jouw electronica.


Een baas moet je zowiezo nooit geloven.
De meesten hebben nergens verstand van maar kunnen leuk delegeren.
 
Wat kunnen we toch een hoop schrijven over het gebruiken van startkabels. Ik heb dat vroeger in pakweg 3 zinnen geleerd toen ik mijn mijn 8e handsje met een lege accu stond.

"Jonguh, pak die startkabels maar uit mijn kofferbak. Doe de plus op de plus en de min op de min. Efkes wachten en dan starten". En toen werd mij nog nageroepen: de rooie is veur de plus, en zorg da ze elkaar nie rakuh, dan kriegde vonken.
Was voor mij duidelijk genoeg. :Y Doe al 30 jaar niet anders.

En de electronica kon niet naar de kloten gaan want die zat er nie op. :+
 
Laatst bewerkt:
Nee he. niet nog een |(
Als je een lege accu aan een volle accu hangt zal de laadstroom niet groot zijn omdat de laadspanning daar veel te laag voor is.

1. De dynamo van de hulpauto zal stroom leveren net zo lang tot dat "de zaak" op 14.x volt staat. Dat alleen kan al 100 ampere zijn.
2. De spanning van een accu zakt alleen maar in onder belasting a.k.a. veel stroom leveren.


Als de spanning van een inductieve belasting haalt zal er een spanningspiek optreden met tegengestelde polariteit (wet van Lenz) maar ik kan zo geen inductieve belasting bedenken in een auto anders dan misschien een relais maar dat is verwaarloosbaar klein.

Geen last...maar wel een spoel waar stroom doorheen loopt....een dynamo...die in sommige gevallen wel 100 ampere stroom staat te leveren. Piekspanningen als gevolg van onderbroken stroom in startkabels is zeker geen fabeltje.

@ LeDen. Doe wat hier al veelvuldig is gezegd en heb een beetje geduld. Sluit de zaak aan, laat het hulpvoertuig eerst de accu een beetje opladen. Ga dan pas starten en laat hem even lopen.

Jump starten is een andere benaming voor: met grof geweld een accu opladen.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een motor met een ontladen accu en die moet gestart worden met een losse auto accu. Daar kan weinig mee mis gaan, maar ik zou de motor starten met behulp van die accu het spul een tijdje laten lopen en zeker de kabels nog niet loshalen. Dat doe ik pas als de motor niet meer loopt.

Met een klassieker gebeurt niets, maar een moderne motor of auto met electronica kan er schade ontstaan als gevolg van een spanningspiek.
 
Het maakt allemaal niet zoveel uit in welke volgorde je de klemmen aansluit, als je maar als laatste één van de minklemmen aansluit zodat je het minste risico hebt dat je een vonk trekt door je klem te dicht bij een carosserie- of framedeel te houden.

Dat je een spanningspiek krijgt met het loshalen van een klem lijkt me erg sterk. Een accu heeft een erg kleine inwendige weerstand, daar krijg je geen spanningspiek op.
 
Google maar eens op 'startkabels en spanningspiek'.

Toch wordt het vaak gemeld, maar ik ben geen deskundige op dat gebied.
 
Laatst bewerkt:
Even een volle accu aan een lage accu hangen.....de laadstroom kan wel tot ruim over de 100 ampere zijn, waarom denk je dat die kabels zo dik zijn?

dat moet nogal vonken geven de moment dat je de laatste aansluiting maakt, met 100A ben ja al serieus aan het lassen.

wacht eens ... dat gebeurt niet :?

het gebeurt al eens dat klanten de batterij van hun elektrische heftruck zo diep ontladen, dat de lader niet eens meer opspringt omdat de spanning te laag is. oplossing (als klant nog een heftruck heeft met hetzelfde voltage) is een andere batterij er parralel opzetten zodat de lader die ziet en wel opspringt, en dan gewoon de "hulp-batterij" losmaken. hoeveel amperes zouden dat wel niet zijn volgens jouw ? en toch nog nooit aan het lassen geslagen. in een batterij-lader zitten anders wel genoeg wikkelingen, en de stroom die een grote 80V batterij kan leveren is "beduidend" hoger dan uw 100A.
de lader zelf pompt al snel 100A ( is zowat het vermogen van gemiddelde lader voor een iets-of-wat deftige heftruck) binnen enkele seconden na het starten in de batterijen, en toch geen supervonken bij het losmaken van de "hulp batterij" ondanks de massieve spoelen in de lader ???

kabel van alternator naar batterij is trouwens lang zo dik niet als die van batterij naar startmotor, waar wel 100A of meer door moet ...

mijn mening : + of - als eerste aansluiten maakt niet uit, stroom begint te lopen van de moment dat de kring gesloten is en de volgorde verandert daar niets aan. je hebt wel het minste kans op ongelukken als je eerst de + kabel aansluit en dan pas de min. doe je het omgekeerd, heb je meer kans dat je per ongeluk met de + kabel massa raakt (terwijl de massa al is aangesloten) dan dat je met de minkabel de pluspool raakt (als de + reeds is aangesloten).
en als laatste sluit je de - aan aan de massa, en liefst niet in de buurt van de batterij, dus niet op de -pool zelf. gebruik je enkel een hulpbatterij, dan sluit je eerst de - aan aan de hulpbatterij en dan pas de - ergens aan het chassis van je motor (en idd zoals Martel zegt : ergens waar er sowieso een vaste verbinding is met de batterij (de achterbrug gaat via lagers, dat is dus geen vaste verbinding). En waarom als laatste weg van de batterij ? er kunnen altijd kleine vonkjes ontstaan en vonkjes vlak bij een batterij zijn altijd gevaarlijk. al wie al ooit een batterij heeft weten ontploffen zal dat geen 2de keer meer willen meemaken ;)
 
Laatst bewerkt:
Google maar eens op 'startkabels en spanningspiek'.

Een spanningspiek kan ontstaan als je een accu wilt opladen die geheel leeg is, die dus eigenlijk al kapot is. Dat gebeurt niet als de accu van je motor of auto leeg is, dat gebeurt alleen als je een lege accu kortgesloten laat staan. En dan, de opladende auto (of motor) heeft een goed functionerende accu, dus die heeft geen last van spanningspieken.
 
ehh.. nee :)

Men neme een lege accu , en een volle accu..

Men verbind de lege aan de volle accu..

na een tijdje (afhankelijk van de dikte van de kabels, en nog wat interne factoren van de accu)

Hou je 2 half volle accu's over ( minus wat verlies die relatief verwaarloosbaar is )
 
Laatst bewerkt:
Mocht je dit thuis willen proberen, kan gewoon..

Neem lege accu ( 12V , auto )
Neem volle accu ( 12V , auto )

Maak eerst een verbinding met 0,75 draad.. gewoon.. omdat het kan..
+ op + , - op -

( wel geïsoleerde tang bij de hand hebben, je mocht deze wel willen gebruiken om de inmiddels, roodgloeiende draad los te trekken )

Verwijder de smeulende restanten , en doe hetzelfde nu met een paar goeie ( dikke ) startkabels..
 
1. De dynamo van de hulpauto zal stroom leveren net zo lang tot dat "de zaak" op 14.x volt staat. Dat alleen kan al 100 ampere zijn.
2. De spanning van een accu zakt alleen maar in onder belasting a.k.a. veel stroom leveren.Geen last...maar wel een spoel waar stroom doorheen loopt....een dynamo...die in sommige gevallen wel 100 ampere stroom staat te leveren. Piekspanningen als gevolg van onderbroken stroom in startkabels is zeker geen fabeltje.

@ LeDen. Doe wat hier al veelvuldig is gezegd en heb een beetje geduld. Sluit de zaak aan, laat het hulpvoertuig eerst de accu een beetje opladen. Ga dan pas starten en laat hem even lopen.

Jump starten is een andere benaming voor: met grof geweld een accu opladen.
Jump starten is een motor starten die een lege accu heeft en de rest klopt ook niet.
 
Jump starten is een motor starten die een lege accu heeft en de rest klopt ook niet.

Dat je er elke keer nog op ingaat in die onzin.

Hoe de boel aangesloten dient te worden is al lang gezegd, voor TS staan er nu zoveel onkruit tussen dat ie het bos niet meer ziet.
Hopelijk leest ie al een tijdje mee op het forum, dan kan ie zelf wel inzien wie borrelpraat verkondigd en wie niet.
 
Hoe kan je het best een motorfiets starten met een losstaande auto accu met startkabels?

- Moeten de draadjes van de accu losgeschroefd worden en dan de startkabels op de draadjes vastmaken? Of moet dit juist direct op de accu vastgezet worden (dan wel met vastgeschroefde draadjes natuurlijk)?

- Tevens lees ik dat de - pool op een stuk ijzer gezet moet worden op de motor, dus dan is alleen de de rode + kabel verbonden aan de accu?

Dus als ik de draadjes niet van de motorfiets moet loshalen:

1. rode kabel op de + pool van de motorfiets
2. rode kabel op de + pool van de losstaande auto accu
3. zwarte kabel op de - pool van de losstaande auto accu
4. zwarte kabel op de - pool van de losstaande auto accu of juist een metalen deel?

En als de draadjes wel losgeschroefd worden van de accu dan is het hetzelfde (wel goed kijken welk draadje + is en welke -).

Vervolgens de startkabels vastmaken aan de draadjes.

Oja, en welke volgorde moet je aanhouden met het eraf halen?
Is het een beetje gelukt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan