Startkabels > rookpluim

26 mrt 2014
17
0
Barneveld
Vanochtend heb ik de motor moeten starten met de startkabel via mijn eigen auto(, de accu van mijn motor werd al wat zwak en was aan vervanging toe). De motor gelukkig aan het rijden gekregen, waarna ik hem vol heb gegooid bij het benzinestation.
Je raad het al.. Bij het benzinestation kreeg ik hem niet meer gestart.

Gelukkig iemand kunnen regelen met een auto en startkabels. De startkabels op mijn motor had ik goed aangesloten, ik was in de veronderstelling dat die op de ook auto goed waren aangesloten door de eigenaar van de auto.
Lampen, verwarming, achteruit verwarming, radio en alles aan laten zetten in de auto om piekspanning tegen te gaan. Bij het starten van de auto kwam er helaas een mooie witte rookpluim van mijn motor af.
Snel de min en de plus er afgehaald, maar dit was al te laat; er zat geen teken van leven meer in de motor.

2 mogelijke scenario's:
- De startkabels zijn goed aangesloten. Wat kan er door zijn gebrand?
- De startkabels zijn verkeerd aangesloten. Wat kan hier door kapot zijn gegaan?

Mvg,
 
Laatst bewerkt:
En betreft die opmerking van Zot: Ach... Eerst reageren met een quote van mij met daaronder de tekst "ik rij zelf geen motort" en dat snel weer weghalen, en dan de hele avond op het forum spitten in een topic van een half jaar oud (typisch gevalletje van een no-lifer :r ), waar notabene hij begon te schijten uit zijn nek over allerlei lariekoek en ik met mijn onderbouwde theorie het in 1 keer bij het juiste eind had.
Je geeft wel weer welke vakmanschap er bij snelmotoren heerst, tenzij jij natuurlijk gemachtigd bent om dat hier te vertegenwoordigen.
Al zou dat de laatste motorzaak zijn in de wereld, zou ik daar nog niet om advies vragen. Misschien dat ze daar goed zijn in het tijdelijk oplappen van oude teringzooi, maar van moderne techniek is er -volgens jou uitspraken- weinig kennis in huis :+

Jammer dat je in Utrecht werkt (kom er zelf ook vandaan), altijd gedacht dat het volk daar wel met beide benen op de grond stond, maar blijkbaar zijn ook daar de tijden veranderd. :/

jah, je laat hem in zijn waarde, dus zo ziet dat eruit...
 
heb je mijn reacties gelezen?
daar waar ik zei dat niemand je spel zou spelen.
of daar waar ik een opmerking maakte over tig dinges?

Enige wat is blijven hangen is hoe de hond heet.. Nou, dat is Missy, een volbloed Engelse stafford, die er heel schattig uitziet, maar (zoals nu blijkt) een net zo explosief karakter blijkt te hebben als ik O-)
 
Dan nu de vraag voor de echte techneuten hier (en dan ga ik echt ff met mijn eigen ding bezig):

Je hebt een motor die niet start. Je sluit startkabels aan en start de motor, dan ineens, haal je die kabels er af.
rara.... Wat doet de spanningsregelaar? Die mist ineens 1 van de 2 accu's <--- en dit is een hint ;)

Speculeer er maar op los met zijn allen.. Ik kom hier binnenkort op terug.... Dan zul je zien dat de elektricien voor een heel groot deel wel gelijk had ;)

Hopelijk wordt er nu net zo fanatiek gereageerd als eerder deze avond, zo filter ik de kantoor-Klerks er wel uit :Y
Ik heb het al eerder uitgelegt maar als jij denkt dat het anders is laat dan even weten wat.
Hier heb je alvast een schema van de regelaar.
Succes

full
 
Dan nu de vraag voor de echte techneuten hier (en dan ga ik echt ff met mijn eigen ding bezig):

Je hebt een motor die niet start. Je sluit startkabels aan en start de motor, dan ineens, haal je die kabels er af.
rara.... Wat doet de spanningsregelaar? Die mist ineens 1 van de 2 accu's <--- en dit is een hint ;)

Speculeer er maar op los met zijn allen.. Ik kom hier binnenkort op terug.... Dan zul je zien dat de elektricien voor een heel groot deel wel gelijk had ;)

Hopelijk wordt er nu net zo fanatiek gereageerd als eerder deze avond, zo filter ik de kantoor-Klerks er wel uit :Y


Het is een simpele paralel schakeling van de accu's (zonder scheidingsdiode), waarmee je dus eigenlijk 1 accupack maakt waarbij de capaciteit van deze 2 worden opgeteld maar het voltage gelijk blijft.
Deze zullen zich gedragen als 1 accu, waarbij de volste accu lading zal afstaan aan de mindere.
Op het moment dat de motor van het gestarte voertuig (motor) op zichzelf zal gaan draaien heeft elektriciteit de nare gewoonte de weg te gaan kiezen van de minste weerstand. De eigen accu die gedeeltelijk ontladen is heeft een grotere weerstand dan de vollere accu, en dus zal de motor de accu via de startkabels die van de auto kiezen om te laden.
De spanningsregelaar zorgt dat de ingestelde waarde (+-13,8v) niet word overschreden.
Op het moment dat je 1 van de startkabels wegneemt is het circuit geopend en valt de hulp accu weg.
Wat betekend dat de weg van de minste weerstand weer de motor accu is.
Wat ook betekend dat de spannings regelaar nog steeds hetzelfde afregelt alleen nu naar de eigen accu en evt enige gebruikers die de (bijna) lege accu nog niet aankan...
Waarbij ik dus ook zeg, dat als je de auto zal starten voor het starten van de motor, de spanningsregelaar van de auto ook voorziet in de lading van de accu van de auto, daar deze de minste weerstand bied, terwijl de auto accu lading afstaat aan de mindere accu.
Met als resultaat dat de mindere accu niet of nauwelijks geladen zal worden en de accu's samen niet het volledige vermogen zullen leveren.

Waarbij het antwoord op je vraag is: De spanningsregelaar zal voor de eigen accu gaan werken en gaan leveren waar hij voor is afgeregeld, 13,8volt.

Of moet ik er dieper op ingaan?
 
Als het bij dynamo->regelaar-> accu al mis gaat qua kennis, dan is het niet hoopvol voor de moeilijke dingen.
:^
De spanningsregelaar zie ikzelf als een diodebrug i.c.m. wat condensatoren erachter, om van wisselspanning (wat van de dyname/alternator afkomt) om te zetten naar gelijkspanning (wat er in de accu zit)

Voor diegene die dit niet snappen.... Google is je vriend :+
Wel triest zoals alles wordt ge-quote en daarmee wordt getracht mensen in de zeik te zetten.
Naar mijn idee probeert iedereen hier de TS te helpen en doet daarvoor zijn/haar best. Meningen verschillen aanzienlijk, maar daar is het een forum voor, toch?
Als iemand er faliekant naast zit, kun je dat ook op een andere manier brengen lijkt me.
En, ik weet 't, ik maak met deze opmerking geen vrienden, maar neem geen blad voor mijn mond in deze.

Mensen in het algemeen moeten -naar mijns inziens- eens proberen wat verdraagzamer naar elkaar toe te zijn. Niet proberen elkaar te pakken op elk woordje/zinnetje dat wordt gezegd. Ik dacht serieus bezig te zijn met deze hobby, omdat de mede-rijders samen een bepaalde band vormen -in vergelijking tot autorijders die enkel aan zichzelf denken-, maar door dit soort grappen, zit ik nu dus serieus te overwegen om mijn MF-sticker eraf te halen, want ik voel hier geen toegevoegde waarde bij.

Ik zal jullie eerlijk zeggen, dat op dit moment de enige reden is dat ik mijn MF sticker er nog op heb zitten is, doordat er hier in de regio (Scheveningen/Den Haag/Zoetermeer) mensen zijn die ik via hier heb leren kennen, die in 'real life' heel aardig en geïnteresseerd zijn.

Alles waar je energie insteekt, groeit. En... Wie met 1 vinger naar een ander wijst, wijst nog altijd met 3 naar zichzelf.
Mensen in hun waarde laten, is ook een vorm van sociaal gedrag.. Als zelfs motor-rijdend volk zo naar elkaar gaan doen, is er toch geen plezier meer aan?

Aldus mijn mening, respecteer het of niet, het is en blijft mijn mening. Hopelijk worden er meer 'wakker' nu en anders ben ik waarschijnlijk de sjaak :X
:^
Helemaal mee eens.
En fouten maken maakt niet uit, maar ze durven toe te geven is aan veel mensen niet besteed...
M.b.t. "iemand afzeiken" is dit afhankelijk van hoe die persoon zich soms "voorstelt" m.b.t. (werk)ervaring/titel/opleiding/...
Niemand heeft zich hier zo vaak bewezen als zot.
Als ik jouw verhaal lees is het meteen duidelijk waarom jij dat niet ziet.
Vermoed dat dit een beetje neerkomt op iemand aanprijzen...
Ikzelf ga echter na de persoon toe die ik dit toe vertrouw, dat hij er van verstand heeft als mijn eigen kennis hiertoe te kort schiet...

Vermoed dat dit voor veel mensen geldt, dat "vertrouwen"...

Als dat men hier zomaar dingen gaat aan nemen, is men al niet echt slim bezig vind ik.
Iets vragen en er een middenweg in proberen te vinden op alle antwoorden die je krijgt, snap ik (men kan namelijk niet alles weten), maar probeer het daarna desnoods wat te "verfijnen" en verdiep je er desnoods in (al is dit soort geduld en/of tijdsduur niet voor iedereen weggelegd uiteraard)
 
Dan nu de vraag voor de echte techneuten hier (en dan ga ik echt ff met mijn eigen ding bezig):

Je hebt een motor die niet start. Je sluit startkabels aan en start de motor, dan ineens, haal je die kabels er af.
rara.... Wat doet de spanningsregelaar? Die mist ineens 1 van de 2 accu's <--- en dit is een hint ;)

Speculeer er maar op los met zijn allen.. Ik kom hier binnenkort op terug.... Dan zul je zien dat de elektricien voor een heel groot deel wel gelijk had ;)

Hopelijk wordt er nu net zo fanatiek gereageerd als eerder deze avond, zo filter ik de kantoor-Klerks er wel uit :Y
En daar gaat het vaak het 1e fout, het loshalen van de startkabels (verkeerde volgorde) of te dunne startkabels (wat soms kan resulteren in het beschadigen van de fijngevoelige elektronica)
Men moet de plus namelijk als 1e aansluiten, en daarna pas de min, als dat men de plus als 2e aansluit, kan men kortsluiting veroorzaken als dat je de massa/min/frame aanraakt.
Bij het loskoppelen, eerst de min, dan de plus.
Bij het loshalen wordt uiteraard afgeraden om grote stroom verbruikers uit te schakelen vanwege piek spanning... (maar dit is eerder relevant bij auto's dan bij motoren.... of hebben jullie een motor met airco??)
Piekspanning kan namelijk een oorzaak zijn om fijngevoelige elektronica te beschadigen, met alle gevolgen nadien...

Tevens heeft een motor geen accu nodig om te kunnen lopen (in mijn ogen althans, kijk maar naar de cross motoren e.d.), deze dient puur en alleen om te starten.
Dit doordat de dynamo genoeg vermogen moet leveren om de motor draaiende te kunnen houden, en tevens de accu te kunnen opladen.

M.b.t. jou vraag voor de spanningsregelaar, naar mijn weten, kan dit te maken hebben met 2 dingen.
1.
Dit kan te maken hebben met het "rimpel effect" (elektronica term, voor zover mij bekend is en is bij blijven hangen sinds de schooltijd...)
Echter is dit weer afhankelijk van het aantal condensatoren in je gelijkrichter (beter bekend als spanningsregelaar) en het toerental van je dynamo/alternator (hoe harder die ronddraait, hoe hoger de frequentie van de wisselspanning die eruit komt, en dit kan weer type afhankelijk zijn...)
2.
Nadat men 1 van de 2 accu's loskoppeld (die samen 1 groten accu vormen in mijn ogen, voordat men ze loskoppelt) zal de spanning die teveel is gevraagd worden door de "lege" accu, waardoor de spanningsregelaar meer te verduren krijgt, omdat de lege spanningaccu opgeladen wil worden.
Echter dient deze hier (normaliter toch) gewoon tegen te moeten kunnen.
Of je dynamo/alternator is te groot/levert te veel, maar dat is dan weer een ander iets...

M.a.w..... een beetje een lastig antwoord (i know) op een gekke vraag (als ik zo vrij mag zijn om het zo te noemen)
 
Laatst bewerkt:
De spanningsregelaar zie ikzelf als een diodebrug i.c.m. wat condensatoren erachter, om van wisselspanning (wat van de dyname/alternator afkomt) om te zetten naar gelijkspanning (wat er in de accu zit)
Wat je hier beschrijft is de gelijkrichter en niet de spanningsregelaar. Er zitten geen condensatoren in die schakeling dus de accu krijgt een niet afgevlakte rimpelspanning voor zijn platen maar zorgt zelf voor de bufferende werking. De accu heeft hier dus de functie van "condensator" voor de rest van het elektrische circuit.
 
Wat je hier beschrijft is de gelijkrichter en niet de spanningsregelaar. Er zitten geen condensatoren in die schakeling dus de accu krijgt een niet afgevlakte rimpelspanning voor zijn platen maar zorgt zelf voor de bufferende werking. De accu heeft hier dus de functie van "condensator" voor de rest van het elektrische circuit.

Ook een puntje van kritiek vind ik de opmerking dat een motor zonder accu kan. Als deze eenmaal loopt.
Ik ken geen motot die geen buffer nodig heeft om fatsoenlijk soepel te draaien zonder accu.
 
Overigens kom ik net wat tegen... Zo kan Zot dus ook zijn :P


Zot in "Knutselen aan motor"


Just putting it in perspective :P

Alleen jammer dat hij zichzelf weer neersabelt in de post erna. :+

Zot in "Knutselen aan motor"

Power commander met 2 maps ingeleerd check.....
Rizoma's compleet... check....
K&N filter geïnstalleerd.... check....


Antwoord van de techneuten hier (die het allemaal zo goed weten) over die starthulp, ontbreekt nog helaas :+
Nog geen enkele sterveling die zich daaraan durft te wagen? Zo moeilijk is het toch niet :?

Dus omdat jij dit even alleen met je HBO gemonteerd en ingeleerd hebt,ben jij een alwetende op starthulp/accu/dynamo gebied? :')
Je loopt nogal te blaten over iedereen in z`n waarde laten,maar je bent eigenlijk heel MF(op tigujan na) aan het afzeiken. :/

Maar over het hele starthulp verhaal zijn nu ondertussen al een paar reacties geweest(waarvan 1 wel heel uitgebreid en netjes),maar ik heb jouw theorie nog niet gelezen. :?
 
Ook een puntje van kritiek vind ik de opmerking dat een motor zonder accu kan. Als deze eenmaal loopt.
Ik ken geen motot die geen buffer nodig heeft om fatsoenlijk soepel te draaien zonder accu.

Zonder dynamo is geen probleem in ieder geval.
Paar jaar zonder geraced,alleen een beetje irritant dat je hem na elke sessie/race aan de lader moest hangen. ;)
Nu gewoon met dynamo en dat ene peekaatje mis ik niet. :+
 
Wat je hier beschrijft is de gelijkrichter en niet de spanningsregelaar. Er zitten geen condensatoren in die schakeling dus de accu krijgt een niet afgevlakte rimpelspanning voor zijn platen maar zorgt zelf voor de bufferende werking. De accu heeft hier dus de functie van "condensator" voor de rest van het elektrische circuit.
Misschien weer wat geleerd...
Zal er eens wat dieper op ingaan om het uit te zoeken hoe dat de spanningsregelaar van de motor precies is opgebouwd kwa componenten.

Ook een puntje van kritiek vind ik de opmerking dat een motor zonder accu kan. Als deze eenmaal loopt.
Ik ken geen motot die geen buffer nodig heeft om fatsoenlijk soepel te draaien zonder accu.
:^
 
:^
De spanningsregelaar zie ikzelf als een diodebrug i.c.m. wat condensatoren erachter, om van wisselspanning (wat van de dyname/alternator afkomt) om te zetten naar gelijkspanning (wat er in de accu zit)

Voor diegene die dit niet snappen.... Google is je vriend :+:^
Helemaal mee eens.
En fouten maken maakt niet uit, maar ze durven toe te geven is aan veel mensen niet besteed...
M.b.t. "iemand afzeiken" is dit afhankelijk van hoe die persoon zich soms "voorstelt" m.b.t. (werk)ervaring/titel/opleiding/...Vermoed dat dit een beetje neerkomt op iemand aanprijzen...
Ikzelf ga echter na de persoon toe die ik dit toe vertrouw, dat hij er van verstand heeft als mijn eigen kennis hiertoe te kort schiet...

Vermoed dat dit voor veel mensen geldt, dat "vertrouwen"...

Als dat men hier zomaar dingen gaat aan nemen, is men al niet echt slim bezig vind ik.
Iets vragen en er een middenweg in proberen te vinden op alle antwoorden die je krijgt, snap ik (men kan namelijk niet alles weten), maar probeer het daarna desnoods wat te "verfijnen" en verdiep je er desnoods in (al is dit soort geduld en/of tijdsduur niet voor iedereen weggelegd uiteraard)
Als jij nou ook nog een hoop van die onwaarheden gaat plaatsen omdat je daar ooit iemand iets over hebt horen zeggen word het er allemaal niet duidelijker op.
Of zie ik dat verkeerd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan