Knutselen aan motor

Thij_Apd

Rookie
26 dec 2014
23
1
Apeldoorn
Beste mede motorliefhebbers,

Ik zal alvast beginnen met vertellen dat ik waarschijnlijk een veel jongere leeftijd heb dan jullie.
Ik ben namelijk pas 14. Zelf ben ik erg geïnteresseerd in motoren en ben van plan om als ik de goede leeftijd heb meteen te starten met rijslessen (ben zelf al aan het sparen, ben aardig opweg, me ouders willen niet (mee)betalen)!

Ik ben van plan om zelf een erg goedkope motor te kopen, en die binnen mijn (erg kleine) budget op te knappen. Mijn vader is geen voorstander van het idee en zegt dat we niet de ruimte er voor hebben. En dat we niet de juiste gereedschap hebben. (zelf denk ik daar anders over) Op dit moment heb ik een aanbieding in het oog waarbij er een honda cbr 600 f2 wordt aangeboden, waaraan de startmotor en accu kapot zijn. Ik wilde hem als ik hem eenmaal aan de praat heb gekregen ombouwen tot streetfighter, man van wie ik hem zou kopen heeft hier de eerste stappen al voor genomen, plexiglas verwijderen etc.

Zelf ben ik optimistisch en denk ik dat ik hem wel weer aan de praat kan krijgen, maar me pa denkt anders... Wat denken jullie, is het mogelijk voor een 14 jarige zonder erg veel kennis met een werkplaatshandboek een motor weer tot leven te brengen?

En welke tools zou ik daar voor nodig hebben? (binnen een klein budget)

Met vriendelijke groet,

Thij
 
respect :}die van mij ook niet en daar schamen ze zich al jaren voor. Vooral omdat ik mijzelf al jaren onderhoudt met van alles met motorfietsen.Waar komt je technische knobbel vandaan? Moeders kant? Opa? Oom? Ga daar eens mee praten. Mijn vader snapte ook niets van mijn technische interesse, maar we wisten wel waar die vandaan kwam (moeders kant) en heeft die wel gerespecteerd ondanks een veel te hoog IQ voor een technische opleiding.Koop geen motor waar al van alles aan verprutst is, maar begin idd met een brommer. Je kunt zelf nog geen motorfiets kenteken om je naam schrijven en je mag die cbr pas rijden als je 22 bent. Dat is over 8 jaar. Een Honda CB125 uit 1978 mag je over 4 jaar rijden en is een stuk makkelijker aan je ouders te verkopen.

[afbeelding]Ja.https://www.gereedschapland.nl/product/952/gereedschapkoffer,-aluminium,-197-delig?categoryid=0Groet terug van een vader met een zoon van bijna 13 die zijn eigen kraftwerk koffer heeft, zijn eigen makita boormachine en binnenkort een mig las apparaat.

[afbeelding]

Bedankt voor je inbreng! Ik zal zeker weten goed naar kleine motoren / brommers lijken... en met me vader rond de tafel gaan zitten
 
~
respect :}die van mij ook niet en daar schamen ze zich al jaren voor. Vooral omdat ik mijzelf al jaren onderhoudt met van alles met motorfietsen.Waar komt je technische knobbel vandaan? Moeders kant? Opa? Oom? Ga daar eens mee praten. Mijn vader snapte ook niets van mijn technische interesse, maar we wisten wel waar die vandaan kwam (moeders kant) en heeft die wel gerespecteerd ondanks een veel te hoog IQ voor een techn
 
Laatst bewerkt:
Hij zegt zelf dat je niets moet aantrekken wat We hier gezegd wordt haha. Naar je vader luisteren Is wel verstandig je kan de motor immers nog niet op je naam zetten
 
Ik zal je zeker onthouden! Is het opknappen denk je goed te doen voor een beginner? en welke model precies?
Opkanppen is juist ideaal voor beginner.
Geen defecten bij op stalling zetten.

Dus schoonmaken, controleren etc.

Ik stuur je verder een pb, beter dan hier alles over één motortje bespreken.
 
Trek je niets van je vader aan. En ook niets van wat hier gezegd wordt.
:^
Zonder wrijving geen glans.

Ik zou voor een heel slechte 125 gaan kijken. Heel veel werk om de komende zes jaar door te komen, en dan mag je er ook met 18 op rijden. Nog 8 jaar tegen een glimmend gepoetste 550 op kijken lijkt me enorm frustrerend.
 
Beste mede motorliefhebbers,

Ik zal alvast beginnen met vertellen dat ik waarschijnlijk een veel jongere leeftijd heb dan jullie.
Ik ben namelijk pas 14. Zelf ben ik erg geïnteresseerd in motoren en ben van plan om als ik de goede leeftijd heb meteen te starten met rijslessen (ben zelf al aan het sparen, ben aardig opweg, me ouders willen niet (mee)betalen)!

Ik ben van plan om zelf een erg goedkope motor te kopen, en die binnen mijn (erg kleine) budget op te knappen. Mijn vader is geen voorstander van het idee en zegt dat we niet de ruimte er voor hebben. En dat we niet de juiste gereedschap hebben. (zelf denk ik daar anders over) Op dit moment heb ik een aanbieding in het oog waarbij er een honda cbr 600 f2 wordt aangeboden, waaraan de startmotor en accu kapot zijn. Ik wilde hem als ik hem eenmaal aan de praat heb gekregen ombouwen tot streetfighter, man van wie ik hem zou kopen heeft hier de eerste stappen al voor genomen, plexiglas verwijderen etc.

Zelf ben ik optimistisch en denk ik dat ik hem wel weer aan de praat kan krijgen, maar me pa denkt anders... Wat denken jullie, is het mogelijk voor een 14 jarige zonder erg veel kennis met een werkplaatshandboek een motor weer tot leven te brengen?

En welke tools zou ik daar voor nodig hebben? (binnen een klein budget)

Met vriendelijke groet,

Thij


Toen ik 13 a14 was begon ik ook met sleutelen, kocht oude puchjes en tomos automaatjes om mee te crossen op een terreintje in de buurt.
In de praktijk betekende dat ongeveer 1 uur crossen en daarna weer 1 dag sleutelen om die dingen weer heel te krijgen :+
Later kwamen de schakelbrommers, vooral veel honda mb/mt en scooters, op mijn 16de repareerde ik ook veel brommers voor anderen.
Op mijn 21ste kocht ik mijn eerste motor pas.
Wat ik je als advies wil geven is om met een simpel brommertje te beginnen, vooral puch en tomos zijn erg geschikt om te leren sleutelen en de onderdelen zijn heel goedkoop, en ook die kan je hard laten lopen ;)

Beetje basisgereedschap heb je wel nodig, maar ik weet uit ervaring dat je met weinig spullen wel heel erg creatief wordt. ;)

Succes en veel plezier met deze mooie hobby.
 
Tof om te lezen dat je er al zo'n zin in hebt!!

Ik was 12 toen ik mijn eerste brommertje kreeg (Puch), sindsdien heeft er altijd wat gemotoriseerd in de schuur gestaan.
Mijn advies is om klein en goedkoop te beginnen. Koop een oud brommertje en knap deze op.
De 2takt motortjes zijn simpel qua techniek en daarvoor ook goedkoper in onderdelen.

Leuk is bijvoorbeeld een honda mt-5 oid...
Ze zijn goedkoop te vinden op marktplaats. Toch, als ze netjes zijn, best nog geld kunnen opbrengen.

Dus; koop goedkoop, knap op en verkoop door!
Zo leer je, verdien je en heb je veel lol!!
 
Endenk je als je hem aan het lopen hebt, dat je hem kunt laten staan zo'n 6 jaar...

Nee dan moet er gereden worden, dus die honda is geen goed idee vind ik....

Niet verzekerd, geen rijbewijs, en dan 90 pk zonder enige ervaring.....

Jeugdvriend van me had hetzelfde met een (cross)auto, rijdt een jong meisje dood, die is er nooit overheen gekomen, dus denk goed na wat je wilt....

Als je toch leuk wilt knutselen, probeer een quad of zo zonder kenteken
 
Niks van me vader aantrekken lijkt me geen goede, het is zijn huis en alles. En zijn hulp en tijd zijn ook nodig...

poeh, wijze woorden. Ik kwam daar veel later pas achter.

Mijn ouders hadden liever dat ik eerst autorijbewijs haalde en daarom betaalden ze de eerste 5 lessen. Dat heb ik gedaan, was toch winter en die 5 lessen weer verdient.
Slaagde in het voorjaar en kreeg het roze papiertje donderdags binnen. Zaterdags een cb 400 f gekocht en op maandag een oefenvergunning gehaald *O*

verbaasde blikken alom :?

maar on topic, goed bezig om met wat kleiner, goedkoper en simpeler te beginnen.
het grotere werk komt straks vanzelf.
 
Ik ga denk ik maar naar jullie tips luisteren, misschien kijken naar een tomos of een andere scooter... of misschien toch een oude 125cc met weinig fouten? enige tips betreft beide opties? heb ongeveer een budget van 600 om alles weer te laten werken.

Nee! Niet doen joh zo'n automaat (zeker als je t.z.t. motor wilt gaan rijden), er zijn tegenwoordig zoveel leuke schakelbrommers die je geschikt kan kopen.

Kijk bv. eens naar MX/SM brommers als een Rieju RR, Yamaha DT, Aprilia MX, Motorhispania RYZ of Derbi Senda, met een beetje geluk kan je zo'n ding dan volgend najaar al een keer rijden bij een boer op het bouwland als het mais er af is (moet toch te vinden zijn bij jouw in de buurt als ik zie waar je vandaan komt).

Of als je liever een wegracer hebt een Derbi GPR, Rieju RS2, Motorhispania RX, Aprillia RS of Yamaha TZR oid.

Of als je voorkeur uitgaat naar een chopper dan een Aprilia Red Rose (meer keuze is er geloof ik niet)


Al het bovengenoemde is wel zo'n beetje te koop binnen je budget mits je rustig rond kijkt.

Sowieso zou ik persoonlijk in jouw situatie tussen m'n 16e en 20e brommer blijven rijden en dan op gaan voor A2 motorrijbewijs, want het A1 motorrijbewijs dat je mag halen vanaf je 18e is een aanfluiting :X

Endenk je als je hem aan het lopen hebt, dat je hem kunt laten staan zo'n 6 jaar... 8 jaar!!!!

Nee dan moet er gereden worden, dus die honda is geen goed idee vind ik....

Niet verzekerd, geen rijbewijs, en dan 90 pk 100 pk zonder enige ervaring.....
 
Laatst bewerkt:
Ik zou (als je niet veel gereedschap hebt) eerst een brommertje kopen, beste is 4 takt schakel, want later kan je dan ook kleppen stellen etc...
Ik heb een dop en ringsteeksleutelset van m'n pa genomen (dus niet gekregen :')), en daarmee heb ik een cilinder-en kop kunnen vervangen. Veel gereedschap heb je daar dus niet voor nodig.
Handig moet je wel zijn.
Je bent 14, en het duurt dan nog 4 jaar tot je een 125cc mag rijden, en 6 jaar voor A2, maar met een CBR600 mag je alleen met een A rijden (zo lang zou ik het zelf niet volhouden met zo'n machine die vraagt om bereden te worden ;))
Wel leuk dat je technisch ingesteld bent, en zeker op zo'n jonge leeftijd.

Ik heb zelf gewacht tussen m'n 18de en 20ste levensjaar om geen 125cc te rijden.
De vonk was overgesprongen toen ik een crossbrommertje had gekocht voor 50 euro :P, alleen was deze niet straatlegaal. Had zin om op straat te rijden dus had ik op m'n 19de een brommertje gekocht (xmotos xb33 50w) en geupgrade naar een 72cc. Toen ik 20 werd brommer verkocht en nu heb ik een XF650 voor A2 rijbewijs. (ik ben 20 btw :))

Eenmaal dat je er aan bezig bent kan je je ogen er niet meer van afhouden :')
 
Laatst bewerkt:
Tof om te lezen dat je er al zo'n zin in hebt!!

Ik was 12 toen ik mijn eerste brommertje kreeg (Puch), sindsdien heeft er altijd wat gemotoriseerd in de schuur gestaan.
Mijn advies is om klein en goedkoop te beginnen. Koop een oud brommertje en knap deze op.
De 2takt motortjes zijn simpel qua techniek en daarvoor ook goedkoper in onderdelen.

Leuk is bijvoorbeeld een honda mt-5 oid...
Ze zijn goedkoop te vinden op marktplaats. Toch, als ze netjes zijn, best nog geld kunnen opbrengen.

Dus; koop goedkoop, knap op en verkoop door!
Zo leer je, verdien je en heb je veel lol!!

Dat is zeker een goede, en dan zou ik er ook voor kunnen kiezen om voor een motor te gaan!
Ik ga even kijken, of een motor of een brommer... denk dat brommer verstandiger is, maar hou meer van motors....
 
Oke, die cbr 600 is van tafel. Te veel gedoe en veel aan te doen.

Ik twijfel nu tussen een scooter die beetje werk en onderhoud nodig heeft (misschien opvoeren weet nog niet, leer je ook dingen van) of een motor (die al redelijke goed onderhouden is, en dan alles schoon te maken en te bekijken etc)

Mijn budget voor een motor is 600 euro alles bij elkaar!
Als iemand een goede motor voor een goed prijsje heeft graag!

Voor een scooter zou ik niet zoveel uit willen geven. Ik denk iets van 300 euro incl opknappen.
Nogmaals, iemand die er een te koop heeft?

Allebei zou ik ze na een betaalde tijd verkopen, moet nog te lang wachten, en om ze dan de hele tijd stil te laten staan is ook een beetje zonde.

Ik heb ook een beetje met me vader gepraat, maar hij is nog niet 100% overtuigd.
Hij wil sowieso dat ik met een rijdend/enorm weinig aan te doen motor of scooter begin. dus geen wrak zeg maar, of met een scooter.

Groetjes,

Thij Steeghs
 
Ik zou (als je niet veel gereedschap hebt) eerst een brommertje kopen, beste is 4 takt schakel, want later kan je dan ook kleppen stellen etc...

De meeste 4takt brommers hebben naar mijn ervaring hele andere klepbediening dan een motor en kleppen stellen is vaak ook compleet anders, dus dat lijkt me niet echt een reden om een 4t brommer te kopen. Daarbij kan je regelmatig gratis stukgelopen blokken ophalen hier op het forum om bv. te oefenen met kleppen stellen.

En 4takt brommers zijn meestal toch wel érg saai naar mijn mening (en Chinees of antiek, of ik moet me sterk vergissen) :X


Dat is zeker een goede, en dan zou ik er ook voor kunnen kiezen om voor een motor te gaan!
Ik ga even kijken, of een motor of een brommer... denk dat brommer verstandiger is, maar hou meer van motors....

Ik zou me in jouw geval eerst eens verdiepen in de -tegenwoordig helaas erg complexe- motorrijbewijsregels, hier een link wat het hopelijk wat duidelijker voor je maakt:
Startersmotor.nl - Wetgeving en regels 11kW en 35kW

Als je direct op je 18e motor wilt rijden zou ik kijken naar een leuke 2takt racer (maar daarbij dus goed uitkijken dat deze wel A1 geschikt is).
 
Oke, die cbr 600 is van tafel. Te veel gedoe en veel aan te doen.

Ik twijfel nu tussen een scooter die beetje werk en onderhoud nodig heeft (misschien opvoeren weet nog niet, leer je ook dingen van) of een motor (die al redelijke goed onderhouden is, en dan alles schoon te maken en te bekijken etc)

Mijn budget voor een motor is 600 euro alles bij elkaar!
Als iemand een goede motor voor een goed prijsje heeft graag!

Voor een scooter zou ik niet zoveel uit willen geven. Ik denk iets van 300 euro incl opknappen.
Nogmaals, iemand die er een te koop heeft?

Allebei zou ik ze na een betaalde tijd verkopen, moet nog te lang wachten, en om ze dan de hele tijd stil te laten staan is ook een beetje zonde.

Ik heb ook een beetje met me vader gepraat, maar hij is nog niet 100% overtuigd.
Hij wil sowieso dat ik met een rijdend/enorm weinig aan te doen motor of scooter begin. dus geen wrak zeg maar, of met een scooter.

Groetjes,

Thij Steeghs


Als je de motor/brommer toch weer verkoopt is de motor die Martell je aanbood ook wel een goede optie denk ik.
Scooters zijn niet echt leuk om aan te sleutelen over het algemeen.
 
Oke, die cbr 600 is van tafel. Te veel gedoe en veel aan te doen.

Ik twijfel nu tussen een scooter die beetje werk en onderhoud nodig heeft (misschien opvoeren weet nog niet, leer je ook dingen van) of een motor (die al redelijke goed onderhouden is, en dan alles schoon te maken en te bekijken etc)

Mijn budget voor een motor is 600 euro alles bij elkaar!
Als iemand een goede motor voor een goed prijsje heeft graag!

Voor een scooter zou ik niet zoveel uit willen geven. Ik denk iets van 300 euro incl opknappen.
Nogmaals, iemand die er een te koop heeft?

Allebei zou ik ze na een betaalde tijd verkopen, moet nog te lang wachten, en om ze dan de hele tijd stil te laten staan is ook een beetje zonde.

Ik heb ook een beetje met me vader gepraat, maar hij is nog niet 100% overtuigd.
Hij wil sowieso dat ik met een rijdend/enorm weinig aan te doen motor of scooter begin. dus geen wrak zeg maar, of met een scooter.

Groetjes,

Thij Steeghs

Waarom per se een scooter i.p.v. bv. zoiets:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Uiteraard jouw keuze, maar met oog op sleutelen aan motoren in de toekomst leer je van zo'n ding veel meer dan van sleutelen aan een scooter.
 
Laatst bewerkt:
Als je de motor/brommer toch weer verkoopt is de motor die Martell je aanbood ook wel een goede optie denk ik.
Scooters zijn niet echt leuk om aan te sleutelen over het algemeen.

Het is niet zo dat ik perse voor de winst ga, wil voor ervaringen en kennis opdoen.
Mijn vader heeft toen hij jong was zijn rijbewijs gehaald, en als ik een rijdende motor heb zou ik als hij eenmaal weer 'ophaal' lessen heeft gekregen met hem kunnen gaan touren.

Ben ook erg blij met Martell's aanbod! Heb me vader over het aanbod geïnformeerd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan