Lange afstanden aan hoge toeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefaan2830

Rookie
3 feb 2015
5
0
Goedenavond,

Binnen een week vertrek ik op wintersport vakantie met een bmw 318i (129 pk)
Mijn gezelschap staat er om bekend de autobahn meestal rustig af te werken aan 160/170km/u op cruisecontrol. Deze rijden met een vw transporter 2.5tdi en A4 2.0tdi. Mijn bmw doet aan 140 echter al 4000rpm. Is het verstandig om dit ook voor enkele uren aan te houden of is dit een aanslag op mijn motor? De auto is beladen met 4 personen en een skikoffer.
 
Er is een reden dat in duitsland bijna niemand met een 318 rijdt, omdat je er geen kut mee kan als de weg ineens niet zo vlak als een biljarttafel is.

Wat een dom geleuter. Hellingen van snelwegen (en ook andere wegen) zijn dusdanig aangelegd dat al het gemotoriseerd verkeer het aan kan. Met 1300kg en 130 pk kom je overal waar je wil zijn. Beladen vrachtwagens komen ook boven en die hebben een veel slechte pk/kg gewichtsverhouding dan dat bmw'tje.
De meeste snelwegen zijn aangelegd in een tijd dat de gemiddelde auto niet eens 130pk had.
 
Laatst bewerkt:
Echter vergeet je wel te vermelden dat vrachtwagens die in die gebieden rijden speciale berg versnellingen hebben.

TS: Ik ben vorig jaar in een E46 320i geweest, is dan wel een 6 cilinder maar ook die heeft 4000 toeren @ 140km/h, op de heenreis gewoon de cruise op 180 gehad (5500 toeren), en nergens last van (behalve de bankrekening).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan