Verschillende motor eigenschappen

mlf84

Rookie
29 dec 2014
7
0
venray
Hoi Motorliefhebbers,

Ik ben op zoek naar een document of leuk boekje waarin alle verschillende eigenschappen van motoren worden uitgelegd. Denk hierbij aan de verschillen tussen 2 of 4 takt of het de eigenschappen van 1 cilinders, lijn of V opstelling enz.

Heeft iemand een goed tip. Met google kom ik niet bij wat ik zoek.

Gr Marc
 
Lekker up to date :')

The British Triple
Eventually, the British responded to the Japanese invasion and introduced a new engine
design, the inline triple. In many respects, this was just a Speed Twin with an
extra cylinder grafted on, but it featured some unique characteristics, notably its compactness.
British twins gained their reputation for being fine-handling motorcycles in
large part because their compact engines allowed designers to tuck everything in,
leaving very few hard parts to scrape the pavement
during high-speed antics. With the triples, designers
went to great lengths to retain that compactness.
Although promising, these bikes had too many
problems to save the British motorcycle industry.
Anyone who wants to learn how not to conduct
business would do well to study the development
of the Triumph Trident and BSA Rocket 3. A design
firm with no experience in motorcycles was hired
to style the bikes, resulting in bizarre-looking machines.
Mechanically, the new bikes also failed.
Although the engines were powerful, they proved
unreliable in service, victims of underdevelopment.
After the styling of the new bikes was universally
rejected by motorcycle buyers, Triumph redesigned
the Trident (BSA had gone out of business by that
time) and gradually worked out the mechanical
bugs, but it was a waste of time. By then, Honda
had already introduced its CB750 four-cylinder
bike, and in doing so, effectively stripped the
British of any influence in the motorcycle market.

Mij mening met de huidige gang van zaken : 3 inline (triumph daytona 675),het beste van 2 werelden :9
Altijd bruikbaar koppel/vermogen,zeer lineaire vermogens opbouw,betrouwbaar en meer vermogen per cc t.o.v. een twin.
Weleens waar minder als een 4 inline maar onderin sterker :]
 
Laatst bewerkt:
Iets up-to-date-ers heb je denk ik niet, of iemand moet even 5 alinea's willen schrijven.
Eigenschappen verschillen ook nog weer per motor, een Diversion en een FZR zijn beide 4-cylinders, maar toch rijdt het compleet anders
 
Iets verouderd, maar zeker nog erg goed om te lezen. Kost niet veel, en de schrijver weet waar hij over praat.

full
 
Iets up-to-date-ers heb je denk ik niet, of iemand moet even 5 alinea's willen schrijven.
Eigenschappen verschillen ook nog weer per motor, een Diversion en een FZR zijn beide 4-cylinders, maar toch rijdt het compleet anders

Is ook niet persoonlijk :) ,meer kritiek op het schrijven (2002)
Geeft,in dit,geen realistisch beeld van de huiden daagse stand van zaken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gister begonnen in "The complete idiot's guide to motorcycle's". Daar kan ik voorlopig wel even mee vooruit. Het lijkt erop dat de basis principes hier wel redelijk beschreven staan, al lijkt het een beetje gedateerd. Bedankt voor de tip!
 
Als je het echt beknopt wilt hebben:

Bij eenzelfde totale inhoud geeft een blok met meer cylinders:
- Meer PK
- Hogere topsnelheid
- Powerband zit hoger
- Hogere redline
- Minder trillingen

Minder cylinders geven:
- Meer koppel bij lagere toerentallen
- Betere acceleratie in het lage- en middengebied
- Meer afremmen op de motor
- Meer trillingen (dus ook meer karakter :P )

Tweetakt:
- Ga d'r voor als je liefhebber bent
- Veel onderhoudsgevoeliger
- Meer PK's met dezelfde cylinderinhoud
- Wordt niet meer gemaakt (paar uitzonderingen), reserveonderdelen zijn schaarser


Is er ook een reden dat je dit vraagt TS?
Als het voor aanschaf van een motor is kun je beter naar het model vragen. Met alle techniek van tegenwoordig kun je een blok niet alleen op configuratie meer beoordelen. :N
 
Laatst bewerkt:
Minder cylinders geven:
- Meer koppel
- Betere acceleratie in het lage- en middengebied
Dat wordt inderdaad vaak zo gezegd. Is dat ook zo? Ik heb eens de vermogenskrommes van twee 650 cc motoren en een 600 erbij gepakt:
SV 650 ca 42 pk bij 6000 toeren, top ca 68 pk bij 9000 toeren.
GSF 650 ca 43 pk bij 6000 toeren, top ca 73 pk bij 10500 toeren.
GSX-R600 ca 40 pk bij 6000, top ca 105 bij 14.000 toeren (en rond de 80 bij 10K)
En ook nog lager in de toeren ontloopt dat elkaar niet zo dramatisch veel (hoewel de GSX-R weinig over houd bij 4K).

Zou het niet zo zijn dat cilinderinhoud en het ontwerp van het blok veel meer invloed hebben dan puur het aantal cilinders?
 
Dat wordt inderdaad vaak zo gezegd. Is dat ook zo? Ik heb eens de vermogenskrommes van twee 650 cc motoren en een 600 erbij gepakt:
SV 650 ca 42 pk bij 6000 toeren, top ca 68 pk bij 9000 toeren.
GSF 650 ca 43 pk bij 6000 toeren, top ca 73 pk bij 10500 toeren.
GSX-R600 ca 40 pk bij 6000, top ca 105 bij 14.000 toeren (en rond de 80 bij 10K)
En ook nog lager in de toeren ontloopt dat elkaar niet zo dramatisch veel (hoewel de GSX-R weinig over houd bij 4K).

Zou het niet zo zijn dat cilinderinhoud en het ontwerp van het blok veel meer invloed hebben dan puur het aantal cilinders?
Hij heeft het over het koppel :)

Er zijn al een hoop topics over gemaakt ,een 1000 cc twin heeft niet meer koppel dan een 1000 cc inline 4 :N
Het wordt alleen bij een lager toerental afgegeven :Y
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt inderdaad vaak zo gezegd. Is dat ook zo? Ik heb eens de vermogenskrommes van twee 650 cc motoren en een 600 erbij gepakt:
SV 650 ca 42 pk bij 6000 toeren, top ca 68 pk bij 9000 toeren.
GSF 650 ca 43 pk bij 6000 toeren, top ca 73 pk bij 10500 toeren.
GSX-R600 ca 40 pk bij 6000, top ca 105 bij 14.000 toeren (en rond de 80 bij 10K)
En ook nog lager in de toeren ontloopt dat elkaar niet zo dramatisch veel (hoewel de GSX-R weinig over houd bij 4K).

Zou het niet zo zijn dat cilinderinhoud en het ontwerp van het blok veel meer invloed hebben dan puur het aantal cilinders?

Klopt helemaal, geef ik ook toe.
Een V-twin van een HD met 1000CC en een blok uit een Suzuki SV1000 hebben dezelfde cylinderinhoud en configuratie, maar verschillen enorm. De GSF en GSXR hebben AFAIK ook hetzelfde blok, maar een beetje re-tunen kan het hele andere eigenschappen geven. B|

Daarom zet ik er ook bij:

"Bij eenzelfde totale inhoud geeft een blok met meer cylinders:"
"Met alle techniek van tegenwoordig kun je een blok niet alleen op configuratie meer beoordelen. :N "

Als je het hele plaatje wilt moet je ook nog rekening gaan houding met boring/slag, kleppen per cylinder, compressieverhouding e.d.

Om het voor TS een beetje overzichtelijk te houden beantwoorde ik alleen de vraag die hij stelde, zo algemeen mogelijk.
 
Is er ook een reden dat je dit vraagt TS?
Als het voor aanschaf van een motor is kun je beter naar het model vragen. Met alle techniek van tegenwoordig kun je een blok niet alleen op configuratie meer beoordelen. :N

Ik was op zoek naar deze informatie omdat ik het leuk vind om te lezen over de techniek en de gevolgen daarvan. Daarnaast ben ik aan het sparen voor een nieuwe motor alleen weet ik nog niet welke motor het gaat worden. Deze info help me wel beter te begrijpen wat voor iets ik wil. Ik rij al heel wat jaartjes een Honda Hornet omdat deze niet te duur was, ik het naked uiterlijk wel leuk vond en hij redelijk allround leek. Nu wat jaartjes later en ook in het bezit van een auto kan ik een motor uitzoeken die alleen voor de lol is, en ook het budget is ietsje ruimer. Het meeste zal ik de motor gebruiken voor kleine tochtjes in de omgeving en om naar het werk te rijden als het mooi weer is. Hiervoor zoek ik motor die vooral een hoge funfactor heeft. Maar omdat ik ook nog steeds droom van een motorvakantie naar de Alpen of Wales zoek ik toch ook iets meer comfort. Tot nu toe kom ik uit op de KTM SMT. Voor de fun lijkt mijn de 690 van KTM al erg leuk, maar die lijkt mij te kort doen op de langere afstanden. Mijn broertje heeft laatst een tweedehands BMW1200GS gekocht en alhoewel ik dat een mooie motor vind lijkt mij die iets minder fun voor een klein blokje om.
 
Ik was op zoek naar deze informatie omdat ik het leuk vind om te lezen over de techniek en de gevolgen daarvan. Daarnaast ben ik aan het sparen voor een nieuwe motor alleen weet ik nog niet welke motor het gaat worden. Deze info help me wel beter te begrijpen wat voor iets ik wil. Ik rij al heel wat jaartjes een Honda Hornet omdat deze niet te duur was, ik het naked uiterlijk wel leuk vond en hij redelijk allround leek. Nu wat jaartjes later en ook in het bezit van een auto kan ik een motor uitzoeken die alleen voor de lol is, en ook het budget is ietsje ruimer. Het meeste zal ik de motor gebruiken voor kleine tochtjes in de omgeving en om naar het werk te rijden als het mooi weer is. Hiervoor zoek ik motor die vooral een hoge funfactor heeft. Maar omdat ik ook nog steeds droom van een motorvakantie naar de Alpen of Wales zoek ik toch ook iets meer comfort. Tot nu toe kom ik uit op de KTM SMT. Voor de fun lijkt mijn de 690 van KTM al erg leuk, maar die lijkt mij te kort doen op de langere afstanden. Mijn broertje heeft laatst een tweedehands BMW1200GS gekocht en alhoewel ik dat een mooie motor vind lijkt mij die iets minder fun voor een klein blokje om.


Het eerste wat mij te binnen schiet wanneer ik dit lees is een Ducati multistrada :]

Of een Yamaha BT 1100 :]
 
Laatst bewerkt:
Is dat zo ?

zrx 1200 (4 in lijn)

122 pk en 112 nm :]

En wat is het verbruik?
(We vinden altijd wel weer een puntje om over zeiken *D )

Mijn broertje heeft laatst een tweedehands BMW1200GS gekocht en alhoewel ik dat een mooie motor vind lijkt mij die iets minder fun voor een klein blokje om.

Als het puur om rijplezier gaat adviseer ik als V-Twin rijder: Een V-twin :o

Als ik jou was zou ik begin dit jaar eens lekker gaan proefrijden op verschillende typen motoren :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan