Imbus & locktide

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.244
Assen
Dag mensen,
de remschijf van mijn jawa 350 is aan vervanging toe.
Deze zit vast met imbussen, welke ook nog eens met loctite vast zitten..
met een slechte kwaliteit sleutel heb ik al bijna 1 verprutst.

..wat te doen.. helpt verhitten om de loctite 'los' te maken?
 
Ik begrijp niet hoe hier flex inzit, dit is toch een vrij star geheel. En de rekgrens van het metaal ga je niet bereiken handmatig. Dus over flex of voorspanning kun je niet echt spreken volgens mij :?

Ik begrijp soms ook iets niet van dingen die ik nog nooit in mijn handen heb gehad. Maar dat betekent niet dat ik mensen tegen ga spreken die het wél in de praktijk in handen hebben.
 
Ik begrijp niet hoe hier flex inzit, dit is toch een vrij star geheel. En de rekgrens van het metaal ga je niet bereiken handmatig. Dus over flex of voorspanning kun je niet echt spreken volgens mij :?


Een wringijzer heeft een vrij lange steel, die buigt een klein beetje door als je er veel kracht op zet, dit fenomeen wordt ook wel flex genoemd. ;)
Tevens duwt de steel de lippen van de kop soms iets uit elkaar wat een vergelijkbaar effect geeft.

Dit is een wringijzer voor het geval dat niet duidelijk was.

Foto-LJOLCFUJ-D.jpg
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens een zwaardere hamer, met die hamertje tik dingen wil het niet.
:)
In mijn geval was dat omdat ik mijn motor niet van het bokje wou timmeren. In de ene hand het wringijzer, in de andere hand de hamer. Geen hand meer over om de motor op zijn plaats te houden. Daarom beheerst timmeren.
 
..verhitten en goede inbussleutel.. :Y

Voor een volgende keer: mocht je de beschikking hebben over een TIG lasapperaat dan kun je daarmee de bout goed heetstoken door de toorts op de bodem van de inbusbout te richten. Niet te veel amp's, rustig oranje stoken en je draait het spul zo los.
Linkse tappen werken ook prima als de kop naar de haaien is, gaatje boren, heet stoken en draaien maar ;)
Ik heb er nog nooit een gebroken :P
 
Een wringijzer heeft een vrij lange steel, die buigt een klein beetje door als je er veel kracht op zet, dit fenomeen wordt ook wel flex genoemd. ;)
Tevens duwt de steel de lippen van de kop soms iets uit elkaar wat een vergelijkbaar effect geeft.

Dit is een wringijzer voor het geval dat niet duidelijk was.

[afbeelding]

Ben blij dat je het zegt, want ik zat dus te denken aan een heel ander wringijzer...
Om daar nu een inbusdop in te klemmen vond ik een beetje vreemd over komen.
Het kan natuurlijk wel....


full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al zeer vele onwillige bouten ( en ook verzonken schroeven en afgebroken tapeinden )los gekregen met het volgende paarde middel ( is altijd nog gelukt ).
Ik weet niet in hoever deze mogelijkheid je kan gebruiken.
Neem een strip van ongeveer 20 m.m. breed en van een lengte dat je deze als sleutel kan gebruiken 20 tot 30 c.m. en ongeveer 1,5 tot 2,5 m.m. dik.
Boor hier op ongeveer 10 m.m. van het einde een gat ongeveer zo groot als de boutkop.
Leg deze strip op de weerbarstige boutkop met het gat op de bout kop.
Leg in het nu ontstane pot gat een miglas en las de strip gewoon op de kop vast.
Gebruik nu de strip gewoon als sleutel en draai de bout los.
Dat gaat altijd gemakkelijk omdat op dat moment de bout heet is en wat langer wordt en de lijm is nu zachter .
Let wel op de naaf ( van welk materiaal is die ) zodat deze niet beschadicht
Als je niet op de hoogte bent probeer het eerst uit op een tapeind in een stuk materiaal.
Deze manier is mij altijd gelukt ook bij afgebroke3n tapeinden in aluminium en van staal.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
Na veel verschillende meningen te hebben gelezen , vandaag bij de Yamaha verdeler langsgeweest om de inbus boutjes van de Yamaha FJR remschijven te vernieuwen ( en die inderdaad,vastzaten met Loctite Bleu ) deze boutjes die erop zaten waren wat aangetast door occidatie ( vorige eigenaar beweerde nochtans nooit gereden te hebben met deze motor bij slecht weer ) en de garagist bevestigde dat die boutjes heel vlug stuk gedraaid worden door de zachte metaalsoort indien men geen goed gereedschap gebruikt , ik geef eerlijk toe dat ikzelf het gereedschap dat hij gebruikte niet in mijn bezit heb , het kopje dat hij op het inbus boutje stak zag eruit als een trapboor maar dan met schuine gleuven naar de punt toe , en op dit stuk plaatste hij dan een soort slagschroevendraaier , na zo'n klein half uurtje had hij de hele klus klaar en had hij 12 nieuwe boutjes op de remschijven vooraan geplaatst en 6 op de remschijf achteraan , hij beweerde dat hij door de jaren ervaring geen inbus sleutel meer gebruikte voor dit probleem , want dat je toch maar de kopjes verwringt en dan met extra werk komt te zitten om deze uit te halen , toch blij dat ik even afgewacht heb en vele meningen heb gelezen , en de juiste beslissing nam om dit te laten doen bij de Yamaha dealer hier in de buurt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan