Voorvork - imbus losmaken - Yamaha YBR 125

K_Memphis

Rookie
3 jun 2012
1
0
Hallo,

Ik was vandaag bezig met het vervangen van de oliekeerring van mijn voorvork.

Ik heb How-to: Keerringen en veren vervangen op een Sevenfifty als handleiding gebruikt.
Alles liep heel goed, tot ik onderin de vork de inbus wou los draaien.
Ik kan echter blijven draaien aan de inbus, en de bovenpoot komt niet los.
Het lijkt of het tegendeel waar de schroef in zit mee draait.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem?
Hoe krijg ik deze inbus los?
is er een bepaalde techniek? of een tool hiervoor nodig?
 
Laatst bewerkt:
Onderste inbus is niet altijd makkelijk los te krijgen . Soms is er een luchtsleutel of een hulpstuk (bv een M10 draadeind met 2 moeren of een bezemsteel) wat in de demperstang past voor nodig

Verder in de handleiding staat hoe je deze moet behandelen.
 
Bij mijn Suzuki's zit er in de poot een grote maat inbus, de maat weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Ik weet wel dat ik 3 lange verlengstukken + een inbusdop op de ratel nodig had om er bij te komen.
Ik ga er zomaar vanuit dat er bij jou ook een grote maat inbus in je poot zit.
Klinkt lullig, maar kijk maar eens met een zaklamp oid in die poot.
 
Hallo,

Ik was vandaag bezig met het vervangen van de oliekeerring van mijn voorvork.

Ik heb How-to: Keerringen en veren vervangen op een Sevenfifty als handleiding gebruikt.
Alles liep heel goed, tot ik onderin de vork de inbus wou los draaien.
Ik kan echter blijven draaien aan de inbus, en de bovenpoot komt niet los.
Het lijkt of het tegendeel waar de schroef in zit mee draait.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem?
Hoe krijg ik deze inbus los?
is er een bepaalde techniek? of een tool hiervoor nodig?

Wellicht dat je een tool nodig hebt om de tegenmoer aan de binnenkant mee vast te houden, als je de inbus losdraait?

Een werkplaatshandboek is meer waar dan 1000 tutorials (of die tuto moet al voor precies dat type motor geschreven zijn, door iemand die precies weet wat hij doet).

Meestal zal het WPH handboek toch wat secuurder zijn.....
 
1 poot van mijn xtz 750 wilde ook niet los met de luchttol.. Ik heb de poot in een gietijzeren parasolvoet geduwd met wat doeken er omheen en vervolgens een spanband gepakt om de boel flink in te drukken. Potentieel gevaarlijk klusje dus je moet goed opletten en vooral niet met je hoofd er boven gaan hangen, spreekt voor zich lijkt me. :')

Imbus ging er toen vrij gemakkelijk uit.

Vervolgens de spanning er af gehaald door met een koevoet bij de spanner te wrikken. Moet er niet aan denken om daar met je vingers te pielen. :N
 
Laatst bewerkt:
Ik had dit ook. 1 kreeg ik zelf los, door iemand de voorvork poot in te laten duwen, en met de benodigde vloeken, zweet en tranen brak ik de loctite.
Met de ander moest ik even naar de motorboer, die deed het kosteloos voor me.
 
Ik trok met een sjorband de vork zover mogelijk in de veren.
Er komt dan meer druk op de bus waardoor deze niet zo snle meer meedraait.
 
stupid.gif
:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan