Koelvloeistoftankje: de eissen....

Thoisz

MF'er
16 jan 2013
98
0
Utrecht
Hallo allen,

Aangezien ik bezig ben om mijn motor compleet om te bouwen ben ik opzoek naar een alternatief voor het koelvloeistofreservoir... Nu zat ik te denken om dit enorme lompe ding te vervangen voor een koelvloeistofreservoir welke eigenlijk op een minibike behoort.
Deze tankjes zijn vrij klein en dus goed weg te werken.
zie hier een voorbeeld:

polini_PMB-143.330.002.jpg


Nu vroeg ik me dus af of dit zomaar kan.... Of moet er bijvoorbeeld minimaal een liter o.i.d. in kunnen? ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen!

Alvast bedankt!
Grtz
 
Wat voor reservoir zit er nu op?
Een expansievat of overloop vat?

Op motoren zit meestal een overloop vaatje.
Afhankelijk van de grootte van het koelsysteem zet de vloeistof een hoeveelheid uit en wordt geloosd in het vaatje en bij afkoelen weer terug gezogen.

Een minibike heeft sowieso een heel klein koelsysteem dus de kans dat je aan dat kleine vaatje genoeg hebt is klein.
 
Hallo allen,

Aangezien ik bezig ben om mijn motor compleet om te bouwen ben ik opzoek naar een alternatief voor het koelvloeistofreservoir... Nu zat ik te denken om dit enorme lompe ding te vervangen voor een koelvloeistofreservoir welke eigenlijk op een minibike behoort.
Deze tankjes zijn vrij klein en dus goed weg te werken.
zie hier een voorbeeld:

[afbeelding]

Nu vroeg ik me dus af of dit zomaar kan.... Of moet er bijvoorbeeld minimaal een liter o.i.d. in kunnen? ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen!

Alvast bedankt!
Grtz

Dat tankje is niet voor niets groot en lomp.
De vloeistof in je motor zet uit tijdens het opwarmen. Dus je hebt hiervoor een expansievat nodig om het volume op te vangen. Het volume hangt af van de hoeveelheid koelvloeistof er vanuit gaande dat de temp.stijging min of meer gelijk is motoren.

Dus hoeveel liter gaat er in en is de temp. stijging pakweg 100 graden en je weet de uitzettingscoëfficiënt (water) dan hoef je alleen die drie getallen te vermenigvuldigen en je hebt het volume dat het tankje aan moet kunnen.
 
Zoveel zet dat water niet uit. Het is zo groot om een buffer te hebben om koelvloeistof verlies te compenseren. Ik zie bij een warme of koude motor amper verschil.

agree.
als het buiten op zijn warmst is (gedurende het seizoen dat je rijdt) en het blok koud is, mag dat vat zelfs leeg zijn.

en anders gebruik je een mooi vat dat in het zicht mag staan
full
 
Zoveel zet dat water niet uit. Het is zo groot om een buffer te hebben om koelvloeistof verlies te compenseren. Ik zie bij een warme of koude motor amper verschil.

Dan heb je nog nooit gekeken wanneer je motor echt flink warm was denk ik.
Bij koude motor hoeft er niet veel in te zitten, zolang hij maar geen lucht pakt. Bij een echt warme motor kan hij flink stijgen.
 
Heb ff zitten rekenen...als ik het goed heb dan veranderd het volume bij 80 graden verschil met 5 liter water.... 0,085 liter. Is dus ongeveer een half glaasje bier. Haha.
Aangezien de meeste motoren geen vijf liter aan boord hebben, zal het nog minder zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heb ff zitten rekenen...als ik het goed heb dan veranderd het volume bij 80 graden verschil met 5 liter water.... 0,085 liter. Is dus ongeveer een half glaasje bier. Haha.
Aangezien de meeste motoren geen vijf liter aan boord hebben, zal het nog minder zijn.

Ik reken met een temp.verschil van 110 graden en dan is het 115 cc.
Je moet ook rekenen met wat overcapp. zodat het niveau bij -5 bijv. niet ergens in de slang staat want dan kan je niet zien of er genoeg koelvloeistof in zit. En als de motor op temp. is dan moet het niveau ook niet net onder de stop staan.
Dus 150-200 cc is genoeg lijkt mij.
Met de woorden van Ballbetween is dat het volume van een carnavalsbiertje of een echt bierglas , een Hollands fluitje bijv.
 
Dat halve bierglas klinkt aannemelijk.


Wat veel meer van belang is, is een overdrukventiel.
Als de kvs al het volume in beslag neemt en nog steeds warmer wordt, als de koppakking een beetje lek is....
Een sissende overdrukklep zal minder heftige gevolgen hebben dan een openbarstende leiding die koelvloeistof bevat van dik 100 graden.
 
Ik heb voor mijn FZR1000 Exup..
Een 300cc rvs drinkflesje genomen, en een ventiel onderin gezet (aanvoer) en een in de dop voor retour.
Werkt prima, en is nog nooit over gelopen.

Maar zet het niet te dicht bij de uitlaatbochten!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een 300cc bedoeld.
Edit: Heb je al veranderd zie ik.
Ik heb voor mijn FZR1000 Exup..
Een 300cc rvs drinkflesje genomen, en een ventiel onderin gezet (aanvoer) en een in de dop voor retour.
Werkt prima, en is nog nooit over gelopen.

Maar zet het niet te dicht bij de uitlaatbochten!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties mensen, helemaal top!

@Ruudje01, mijn motor betreft toevallig ook een FZR1000 exup, denk dat ik het zekere voor het onzekere neem en ook een zelfbouw fles/bidon/reservoir ga bouwen!

Tanks allen :)
 
Bedankt voor alle reacties mensen, helemaal top!

@Ruudje01, mijn motor betreft toevallig ook een FZR1000 exup, denk dat ik het zekere voor het onzekere neem en ook een zelfbouw fles/bidon/reservoir ga bouwen!

Tanks allen :)

Ik heb ff gekeken, en ik heb zelf een Blafre rvs drinkflesje van 300cc.
Is erg dun-wandig, en heb daar een ventiel huis in de bodem gemaakt voor aanvoer naar/van radiateur. Dat heb ik ook in de dubbelwandige dop gedaan voor de overloop...
Er was rechts er weinig plaats dus heb ik deze links achter/naast de radiateur zitten.
Daarbij heb ik het aanvoer slangetje op volle lengte gebruikt zodat de vloeistof ook wat afkoelt als het naar het tankje gaat en terug.
Als de motor koud is zoals nu, staat er net 2cm koelvloeistof in, bij warme/hete motor komt het nog niet tot de helft van het flesje.
Dit heb ik ook gecontroleerd met de motor net uitgezet, daar ik hier ergens gelezen had dat het dan nog kon overlopen..
Het flesje is ook nog niet warmer geworden dan handwarm, als ik net ga rijden.. Rij ik verder koelt het weer af.
In het slangetje zit gemeten ook 52cc koelvloeistof....

Ik heb veel problemen gelezen over overlopen, en dat had ik in het begin ook...
Ik heb niet meer gedaan dan slangetje verlengen (was eerst 35cm) en flesje verder van de uitlaatbochten verplaatsen, en het was over..

Sorry vergeten: De dop zit net onder mn frame, en kan er net af...
Ik heb de hoogte aangehouden van het oude reservoir dat achterin zat...
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met een ventiel in de slang naar de radiateur?, de kvs moet beide kanten op kunnen.
Ik heb ff gekeken, en ik heb zelf een Blafre rvs drinkflesje van 300cc.
Is erg dun-wandig, en heb daar een ventiel huis in de bodem gemaakt voor aanvoer naar/van radiateur. Dat heb ik ook in de dubbelwandige dop gedaan voor de overloop...
Er was rechts er weinig plaats dus heb ik deze links achter/naast de radiateur zitten.
Daarbij heb ik het aanvoer slangetje op volle lengte gebruikt zodat de vloeistof ook wat afkoelt als het naar het tankje gaat en terug.
Als de motor koud is zoals nu, staat er net 2cm koelvloeistof in, bij warme/hete motor komt het nog niet tot de helft van het flesje.
Dit heb ik ook gecontroleerd met de motor net uitgezet, daar ik hier ergens gelezen had dat het dan nog kon overlopen..
Het flesje is ook nog niet warmer geworden dan handwarm, als ik net ga rijden.. Rij ik verder koelt het weer af.
In het slangetje zit gemeten ook 52cc koelvloeistof....

Ik heb veel problemen gelezen over overlopen, en dat had ik in het begin ook...
Ik heb niet meer gedaan dan slangetje verlengen (was eerst 35cm) en flesje verder van de uitlaatbochten verplaatsen, en het was over..
 
Laatst bewerkt:
Mijn oplossing om bij de R6 het tankje niet voor het tandwiel te hebben
full

Een overdruk ventiel heb je alleen nodig als je een systeem hebt zonder radiateur dop met druk regel ventiel. Voor zover ik weet hebben de meeste motoren dat nog wel. Dan heb je alleen een overloop tankje nodig. Maar ik kan me vergissen want ik ken lang niet alle motoren op dit gebiedIn de auto's zie je tegenwoordig dat de tankjes deel zijn van het totale systeem en dus op druk komen.
Met mijn berekening met 80 graden verschil ging ik uit van een racemotor, en het idee was om een indruk te hebben van waar we over praten.
 
Laatst bewerkt:
Vindt ik ook een hele chique oplossing voor een custom brommer...klein nadeeltje is dat je het niveau niet ziet. Maar voor een racertje veel te mooi. Haha.
Mijn flesje vindt ik eigenlijk nog te groot, maar deze vond ik op mijn werk...voorlopig moet het maar ff
 
Terug
Bovenaan Onderaan