Kan ik doorrijden of niet? Hard geluid tijdens rijden

no-mind

Rookie
26 jun 2008
26
0
Hallo,

Ik ben de trotse bezitter van een Pan European waar ik gisteren een probleem mee kreeg; bij het starten viel het me al op dat de motor veel meer geluid maakt dan ik gewend ben.

Ik weet vrijwel niets van techniek maar het geluid deed me denken aan een lek in de uitlaat. Aangezien de motor binnenkort toch voor onderhoud naar de motorzaak moet zou dit niet direct een probleem zijn en kan ik van de week met een gerust hart naar die motorzaak rijden (35km).

Ik vraag me echter af of er nog andere mogelijke oorzaken zijn die voor eenzelfde soort geluid zorgen maar waarbij het niet verstandig is om nog met de motor te rijden vanwege verdere schade aan de motor.

Zoals ik al zei ben k geen techneut maar ik kan me voorstellen dat een kapotte koppakking ongeveer zorgt voor hetzelfde harde motorgeluid.

Mijn vragen zijn dus: zou het een kapotte koppakking kunnen zijn en is het dan onverstandig om er nog mee te rijden?

Zijn er andere mogelijke oorzaken van dit harde motorgeluid waardoor ik er niet meer mee moet rijden tot het gerepareerd is?

Ik hoop dat iemand me van een beetje inzicht wil voorzien.

Alvast bedankt!
 
Ik zou er iemand naar laten kijken en luisteren die er verstand van heeft. Zo op een afstand kan het een mankement zijn waar je 1000 den kilometers mee zou kunnen rijden maar evengoed kan het iets zijn waarbij je motor accuut vastloopt.
 
Misschien handig een filmpje van het geluid te maken en dan wat rond de motor te lopen zodat men in kan schatten waar het met welk volume vandaan komt. Klunk Klunk Klunk is iets anders dan tiktiktik maar in tekst blijft het allemaal erg moeilijk uitdrukken :+
 
6a00e54f10a0988834017ee8c44ce5970d-pi
 
De motor is ondertussen opgehaald; het blijkt inderdaad een lekkende uitlaat te zijn (1 van de 2 zwakke punten van dit type motor).

Bedankt voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan