TomTom Rider 40 en 400

Status
Niet open voor verdere reacties.
De Early Adopters zijn over het algemeen goede testpersonen omdat ze een merk fouten willen vergeven en tevens waardevolle input geven aan een bedrijf.

Klopt. En persoonlijk kan ik daar wel mee leven; die early adopters geven bredere feedback dan je van een betatest team krijgt. Vervolgens gaat het er om hoe en hoe snel de fabrikant die signalen oppakt. Wat dat betreft ligt de bal nu bij TT.
 
Klopt. En persoonlijk kan ik daar wel mee leven; die early adopters geven bredere feedback dan je van een betatest team krijgt. Vervolgens gaat het er om hoe en hoe snel de fabrikant die signalen oppakt. Wat dat betreft ligt de bal nu bij TT.

Persoonlijk zou ik de functionaliteit ten aanzien van de routes / tracks graag als volgt zien:

Alle formaten imports
  • Voor alle route’s en tracks geldt dat deze op een willekeurige plek op de route op te pakken moeten zijn.
  • Idealiter is het ook mogelijk de routes / tracks in tegengestelde richting te rijden.

ITN - route
  • Mogelijkheid harde en zachte viapunten op te geven.
  • Mogelijkheid een hard viapunt te selecteren en te markeren als ‘Negeren’ (bijvoorbeeld als je een nog leukere lunchgelegenheid hebt gevonden of je besluit toch het pontje dat hard in de route zit te omzeilen.

GPX - route
  • Behandel deze bij import als de ITN variant; onthoudt de (harde en zachte) viaducten en maak er geen track van.
  • De overige wensen zoals bij de ITN.

GPX - track
  • Mogelijkheid (harde en zachte) viapunten toe te voegen (of is dit een heel rare wens voor een track?)

Is dat ook zoals jullie dit zien? Aanvullingen of suggesties welkom.
 
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Rider 400 geen problemen heeft om een route/track uit GPX tegen de gemaakte richting in te rijden.

Een track bestaat uit alleen maar punten, verder geen informatie over Waypoints. Overige info wordt 'm dus niet.
Bij import wordt een GPX route op dezelfde manier behandeld als een GPX track. Ik verwacht niet dat TomTom hier extra informatie zal gaan verwerken. Dat betekent namelijk dat TT de gehele GPX import op de kop moet gaan gooien.

In ITN zal dit wel kunnen gaan werken. Bij oudere Riders zaten hier ook mogelijkheden. Harde en zachte punten in een ITN zou ik best een goed idee vinden. Weet alleen niet of dit tegen TT's visie ingaat

Een punt op negeren zetten zou niet nodig moeten zijn. Bijv een kilometer domweg het terugrijden negeren moet voldoende zijn voor de rider om aan te nemen dat het gemiste punt als bezocht beschouwd kan worden. Een punt passeren binnen een straal van 300 meter zou ook voldoende moeten zijn om het punt als bezocht te beshouwen
 
Dat dekt de lading wel denk ik :} , misschien voor sommigen nog de telefoonfetisch :P .... Oh ja, en het kreng mag niet uitvallen onderweg !!!! |( ;) :)
 
TomTom heeft inderdaad nog veel werk te verzetten. Ik heb ondertussen ook het idee gekregen dat het toestel op het onderdeel "Rijden van externe routes" eigenlijk nog niet af is. Ze hebben gezorgd dat de "Spannende route" naar behoren werkt en hebben het toestel onder deze noemer aan het begin van het seizoen op de markt gezet zodat dat de verkopen mooi op gang kunnen komen.
De Early Adopters zijn over het algemeen goede testpersonen omdat ze een merk fouten willen vergeven en tevens waardevolle input geven aan een bedrijf.
Dat is misschien bij TomTom zo, maar bij Garmin is het niet anders. Zoals de indeling bij de Zumo550 van snelwegen ingedeeld werd door een update naar Autobahn en snelwegen.... En ook met de laatste nieuwe toestellen van Garmin is het niet anders.

Wel zie je dat elke fabrikant zijn eigen specifieke problemen kent.... ;)
 
Laatst bewerkt:
Bij import wordt een GPX route op dezelfde manier behandeld als een GPX track. Ik verwacht niet dat TomTom hier extra informatie zal gaan verwerken. Dat betekent namelijk dat TT de gehele GPX import op de kop moet gaan gooien.
TomTom hoeft geen extra informatie te verwerken; een route in een GPX-bestand is (als je de Garmin-specifieke uitbreidingen buiten beschouwing laat) in wezen niet anders dan een route in een ITN-bestand: een serie viapunten.
Het punt is alleen dat ze bij TomTom het idee opgevat hebben dat ITN = routes en GPX = tracks (dat laatste is natuurlijk onzin zoals de ingewijden weten), en daar zullen ze zich niet gauw van af laten brengen...
 
Ik lees al vanaf het begin mee in dit topic (en ook op forum van gps.nl) en heb sinds n paar weken ook de TT400.
Eerste ervaringen zijn positief. Met name route op het toestel zelf (ik ben dus zo iemand die niet van te voren nadenkt waar ie naar toe gaat :)), ik dacht dat ik de omgeving toch goed kende en toch weet ie me over paadjes te sturen die ik niet eens kende.... Maar vreemd genoeg nu ook al een paar keer meegemaakt dat ie me over een fietspad of busbaan wilt sturen.
Van resetten heb ik (nog) geen last gehad, wel iedere keer ruzie met BT :(

Mijn achtergrond is ook met TT (begonnen met iPAQ, diverse in auto) dus vandaar de 'logische' keuze... En een maatje van mij met een Zumo660 die ons altijd de verkeerde kant op stuurt :).

Ben benieuwd welke verbeteringen er binnenkort komen.
 
.... Het punt is alleen dat ze bij TomTom het idee opgevat hebben dat ITN = routes en GPX = tracks (dat laatste is natuurlijk onzin zoals de ingewijden weten), en daar zullen ze zich niet gauw van af laten brengen...

Hoe zou dat laatste nu komen ...? Misschien door de al jaren aanhoudende opmerkingen van de Garmin-liefhebbers dat de TomTom Riders geen tracks (lees: gpx-bestanden met trackpunten en/of zeer veel routepunten) als routebasis voor een route over de weg konden gebruiken?

Het generieke *.gpx bestand kan (zoals ingewijden weten :) ) in één bestand zowel waypoints, routes met routepunten als tracks met trackpunten bevatten. Als voorbeeld beschouw ik een willekeurig bestand met een totale grootte van 533 kB. Het totaal aantal routepunten is in dit geval iets meer dan 500, het totaal aantal trackpunten is ruim 7000 (geproduceerd door Garmin BaseCamp uit een *.gdb bestand). M.i. hanteert Garmin daarbij een brute force benadering om fouten en onvolkomenheden die door een routesamensteller gemaakt kunnen worden op te vangen.

TomTom hanteert vanouds een simpel en weinig geheugen vergend bestandsformaat voor Reisplanroutes. Voor exact dezelfde route als in het hierboven genoemde gpx-bestand is de grootte van het TomTom itn-bestand slechts 2kB en het totaal aantal routepunten 48, waardoor de benadering van TomTom een stuk eleganter is dan die van Garmin. Inderdaad, deze benadering vereist wel meer zorg, nauwkeurigheid en tijd van een routesamensteller (de noodzakelijke inspanningen zijn echter in de loop van de tijd echter sterk verminderd door het verhogen van het maximaal aantal routepunten van 48 via 100 naar 255). En ja, in sommige gevallen kunnen er mogelijk afwijkingen blijven bestaan als gevolg van verschillen in het kaartmateriaal en in de gebruikte algoritmes. Dat kun je TomTom moeilijk kwalijk nemen ...

Met andere woorden, het 'track-issue' dat TomTom vanuit het verleden door Garmin-liefhebbers verweten wordt, is misschien wel meer het gevolg van gemakzucht onder degenen die graag gpx-bestanden die door anderen zijn gemaakt of door hen real time zijn opgeslagen, willen gebruiken om exact dezelfde route te rijden, en daarbij ook nog eens voorbijgaan aan de feiten dat het kaartmateriaal en de in de software gebruikte algoritmes kunnen verschillen en er in real time opgeslagen tracks punten kunnen voorkomen waarvan de posities te grote meetfouten bevatten.

Een goede navigatie vereist een goede navigatievoorbereiding (weet ik beroepshalve ;) ).
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Nog even een simpele vraag misschien.
Maar TT trafic en Flitsers krijg je via BT connectie met je telefoon.
Worden de vasten flitsers ook via deze BT connectie door gegeven of staan de vaste flitspalen in de tomtom?

En de TT 40 heeft geen realtime flitsers, en ook geen vasten flitsers?

Greetz
 
en daarbij ook nog eens voorbijgaan aan de feiten dat het kaartmateriaal en de in de software gebruikte algoritmes kunnen verschillen

Ik knip deze er even uit, want dat is nu juist wat zowel garmin als TT door het gebruiken van de track proberen op te lossen. Zie ook de toelichting op TomTom Rider 400 - routeimport — MrGPS

Ik persoonlijk vind het juist 'elegant' als een route onveranderd in het toestel geïmporteerd wordt. Of dat bestand dan 40Kb of 400Kb groot is maakt me weinig uit.
 
... Ik persoonlijk vind het juist 'elegant' als een route onveranderd in het toestel geïmporteerd wordt.

Toch nog even een reactie op bovenstaand citaat. Ik vind de formulering niet juist omdat deze verkeerd begrepen kan worden: er worden - zoals je weet - geen routes geïmporteerd, maar een verzameling van punten. In het apparaat en afhankelijk van kaart en software wordt daar een route over de weg van gebrouwen.
 
Hallo

Nog even een simpele vraag misschien.
Maar TT trafic en Flitsers krijg je via BT connectie met je telefoon.
Worden de vasten flitsers ook via deze BT connectie door gegeven of staan de vaste flitspalen in de tomtom?

En de TT 40 heeft geen realtime flitsers, en ook geen vasten flitsers?

Greetz

Klopt, je gebruikt je smartphone als hotspot.
Vaste fliters staan in de TomTom.

TT40 heeft geen mobiele flitsers wel vaste fliters en traffic (3 maanden geldig, daarna te verlengen tegen kosten).
 
Laatst bewerkt:
Dat is een syntactische discussie. Immers: wat is een route? Je zou kunnen zeggen dat een route datgene is dat precies laat zien welke wegen gebruikt worden. En dan is een track eerder een 'route' dan een set van viapunten, zoals in een ITN. Bij de laatste heb je immers de routeringsalgoritmes als variabele, bij de eerste niet.

Waar het mij om gaat is of de route die je op je computer hebt staan na import in het toestel 1op1 hetzelfde is.
 
TT40 heeft geen mobiele flitsers wel vaste fliters en traffic (3 maanden geldig, daarna te verlengen tegen kosten).

Ook de Rider40 heeft lifetime traffic (ergo: niet slechts drie maanden geldig).

Verschil met de 400 is, naast kaartdekking, dat hij geen speedcams heeft; de 400 heeft ook lifetime speedcams - dat zijn ook de mobiele controles zoals die door gebruikers gemeld worden.

Ik dacht niet (maar weet niet zeker) dat de 40 wèl vaste camera's heeft - volgens mij is dat tegenwoordig voorvast en mobiel één database (die de 40 dus niet kent).
 
En dan is een track eerder een 'route' dan een set van viapunten, zoals in een ITN. Bij de laatste heb je immers de routeringsalgoritmes als variabele, bij de eerste niet.

Waar het mij om gaat is of de route die je op je computer hebt staan na import in het toestel 1op1 hetzelfde is.

Afgelopen zondag reed ik een rit m.b.v. de TT Rider (het vorige model). Het oorspronkelijke gdb-bestand had ik nauwkeurig omgezet in een overeenkomstig itn-bestand en visueel geheel gecheckt tussen Basecamp (met OSM-kaart) en Tyre (met Google Maps), en tussen Basecamp en TomTom. De route van het oorspronkelijke bestand ging in werkelijkheid via een met een vervaarlijke piramide, die 50 cm de weg uitrees, afgesloten wegdeel (in andere gevallen had dit bijvoorbeeld ook een kort stukje fietspad kunnen zijn). Zowel Tyre (met Google Maps) als TomTom (met de TomTom-kaart) pogen dit wegdeel te vermijden. Als je 1 op 1 overeenkomst van de routelijn wil, dan zou je dus alle kaartinformatie moeten negeren (afgesloten wegdelen, eenrichtingswegen, op de kaart ontbrekende weggetjes etc.). Dat betekent m.i. dat je 100% zou moeten vertrouwen op de samensteller van het bestand. Voor mij is dat teveel gevraagd, gezien de kwaliteit van veel gpx-bestanden die ik tot nu toe onder ogen heb gehad.
 
Laatst bewerkt:
Foutje: drukte op citatieknop i.p.v. bewerkknop...
 
Laatst bewerkt:
Toch nog even een reactie op bovenstaand citaat. Ik vind de formulering niet juist omdat deze verkeerd begrepen kan worden: er worden - zoals je weet - geen routes geïmporteerd, maar een verzameling van punten. In het apparaat en afhankelijk van kaart en software wordt daar een route over de weg van gebrouwen.

Precies. Dus:

1. ITN vergeten (zat programma;s om van een itn een gpx te maken
2. Gebruiker vertellen dat ie genoeg punten moet toevoegen om de routye 1 op 1 te laten zijn. Tyre zou dat bijvoorbeeld makkelijk kunnen automatiseren. Javawa doet het zelfs denk ik

Vergeet Waypoint, Harde en Zachte punten, routes, Tracks.... etc ... Veel te comlex, veel te gezeur. Mag, maar dan Garmin kopen. Maakt dat er wat te kiezen valt.

Bugs oplossen:

1. Overal in een route in kunnen steken
2. Op zwart gaan = kloten, dus error melding maken (Iets Van: De GPX file is nie goed nie, punt 56 ligt in een meer).
3. BT fixen

-> wereld nav. :P

Ik weet het: kort door de bocht, maar soms helpt dat.
 
Als je 1 op 1 overeenkomst van de routelijn wil, dan zou je dus alle kaartinformatie moeten negeren (afgesloten wegdelen, eenrichtingswegen, op de kaart ontbrekende weggetjes etc.).

Klopt. Maar dàt kan de Rider niet en zal dat vermoedelijk ook nooit kunnen. In jouw geval zou je het best die gdb in basecamp kunnen vertalen naar een track en die naar de rider zetten.

Echter: dat vereist inderdaad wel dat die hele track gaat over wegen die de rider kent en toegankelijk heeft. Meestal zal dat zou zijn, maar soms ook niet. In dat laatste geval zal de Rider zoeken naar bruikbare wegen en kunen er dus afwijkingen ontstaan.

Dat is wel een verschil met de Garmin: mits de afwijking voldoende groot is zal de Zumo op zo'n moment een stukje 'offroad' inlassen.

Duss: je hebt gelijk dat in die zin ook de track import nog geen 100% ideale oplossing is - mijn ervaring is echter dat bovenstaande probleem zich slechts nu en dan voordoet.
 
Ik verwacht ook niet dat je 100% exact dezelfde route krijgt, dat maakt mij ook niet zo zeer uit.
Zolang de route maar grotendeels overeen komt :)

En wel de bezienswaardigheden van de route meeneemt die je ergens vandaan haalt O-)
 
Klopt. Maar dàt kan de Rider niet en zal dat vermoedelijk ook nooit kunnen.
De vraag die ik mezelf stel is nu juist: zou je dat negeren van kaartinformatie wel moeten willen :? ?

In jouw geval zou je het best die gdb in basecamp kunnen vertalen naar een track en die naar de rider zetten.
Dat had ik natuurlijk - als eerste omzetstap - zo gedaan.
 
Laatst bewerkt:
De vraag die ik mezelf stel is nu juist: zou je dat negeren van kaartinformatie wel moeten willen :? ?

Ja en nee:

Enerzijds is het logisch en goed dat een route getoetst wordt naar de beschikbare kaarten. Zeker als het een oudere route is kan het immers zijn dat een websituatie veranderd is en zal het toestel dit dus tevoren 'uitfilteren'.

Echter: daar kunnen ook wel vreemde situaties door ontstaan die in de praktijk verwarrender zijn dan wanneer de route 1op1 overgenomen was. Is per situatie verschillend.
Ander nadeel is dat men bij motorroutes soms bewust kiest voor kleine 'doorsteekjes' die je met de auto niet, maar met de motor wel, kunt nemen. Ook die zal de TT dan niet accepteren. Zelfde geldt voor als het een stukje echt offroad gaat.

Dat laatste gaat bij de garmin ook niet 100% goed overigens: als er bijvoorbeeld ene weg parallel loopt aan het offroad deel zal de zumo je toch graag op die weg zetten. Dat is ook wel functioneel - want een track is nu eenmaal niet altijd even nauwkeurig.
 
.....
1. ITN vergeten (zat programma's om van een itn een gpx te maken
2. Gebruiker vertellen dat ie genoeg punten moet toevoegen om de routye 1 op 1 te laten zijn. ..... Vergeet Waypoint, Harde en Zachte punten, routes, Tracks.... etc ... Veel te comlex, veel te gezeur. ......

Mee eens, dit lijkt me een goed uitgangspunt. Bovendien gaat het niet volledig voorbij aan het echte verschil tussen routes en tracks, te weten: een route is een traject dat je wilt gaan volgen (gedefinieerd met een aantal routepunten in de vorm van geografische posities), en een track is een verzameling van geografische posities die is opgeslagen tijdens het afleggen van een bepaald traject.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een syntactische discussie. Immers: wat is een route? Je zou kunnen zeggen dat een route datgene is dat precies laat zien welke wegen gebruikt worden. En dan is een track eerder een 'route' dan een set van viapunten, zoals in een ITN. Bij de laatste heb je immers de routeringsalgoritmes als variabele, bij de eerste niet.

Waar het mij om gaat is of de route die je op je computer hebt staan na import in het toestel 1op1 hetzelfde is.

Kun je dit met een Zumo 340 bereiken door een track te gebruiken? :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan