Levensduur Tandriemen

Echo

BMW K1200S
26 jan 2014
70
9
Gorinchem
Hallo M-F'ers,

Waarom kan een distributie tandriem op een motorfiets maar 10.000 km aan terwijl het bij een auto 100.000 km aan betrouwbaarheid geeft?

De tandriem wordt door Harley Davidson als eindoverbrenging gebruikt. Vele Newtonmeters aan trekkrachten worden weerstaan. Het schijnt dat deze riemen een levensduur van 50.000 km hebben. De logica ontbreekt mij.

Bij de 10.000km ga ik uit van een Ducati. Er zullen ongetwijfeld meerdere merken zijn.


full
 
Laatst bewerkt:
Heb je het over distributieriemen, die bij een auto slechts 1/2 nokkenas(sen) en een brandstofpomp aandrijven en in sommige gevallen een waterpomp?

Zit nog al een verschil in namelijk met het aandrijven van een achterwiel :)
 
Laatst bewerkt:
Een halve nokkenas aandrijven? Bij de Ducati worden twee nokkenassen aangedreven bij een tweeklepper toch? Elk een eigen riem. Maar dan alsnog, een achterwiel aandrijven lijkt mij een stuk rukkiger/heviger.
 
Wat bedoel je nou, distributieriemen aandrijf riemen? En anderhalve nokkenas? Je weet wel wat ik bedoel. En dan je zelf ook nog quoten?

Ga op bed, het is laat ;)
 
het antwoord is simpel.
not all belts are created equal!
in een motor blok als bij een Ducati worden veel krappe bochten gemaakt en er is weinig ruimte beschikbaar vanwege uiterlijke beperkingen. voor draaien over krappe poelies heb je een soepelere riem nodig maar hij mag niet rekken want dan gaat de timing verkeert lopen. verder zullen de marges ruimer zijn bij een motorblok als bij een eindaandrijving. als de distributieriem op een motor breekt is de schade meestal duurder als de hele motorfiets. als een eindaandrijving breekt moet een monteur een nieuwe riem er op zetten. rekt de distributie riem gaat de timing verkeert lopen met motorschade als gevolg. rekt de eindaandrijving zet je het wiel iets verder weg.
de vergelijking tussen eindaandrijving en distributieriem is dus appels en peren vergelijken.
blijf over de vergelijking met de auto. bij een auto kunnen de poelies makkelijk wat groter zijn en de riem wat breder zodat hij minder slijt van scherpe hoeken om dat het uiterlijk onder een motorkap veel minder belangrijk is. het zit toch ingeblikt en omsloten door kunststof kappen en andere rommel dus je ziet het niet. zet je dat soort maten op een motor en dan ook nog keer 2 vanwege het ontwerp van het blok dan heb je de hele motorwereld over je heen omdat het geen gezicht is en was daar geen mooiere oplossing voor.
het komt er dus op neer dat wie mooi wil zijn meer moet betalen.
 
Laatst bewerkt:
Daar valt geen spelt tussen te krijgen. Ik gebruikte de tandriem van de Harley als voorbeeld van wat er mogelijk is. Het is inderdaad belangrijk dat een motorblok er mooi uit ziet en mooi geluid geeft!
Alleen was het handig geweest als er een tandriem gemaakt kon worden die het tot de eerstvolgende klepstel kilometrage zou weten vol te houden. Scheelt weer een kostenpost. Maar daar zal de markt nog geen vraag naar hebben. Anders was het er al.
 
Hallo M-F'ers,

Waarom kan een distributie tandriem op een motorfiets maar 10.000 km aan terwijl het bij een auto 100.000 km aan betrouwbaarheid geeft?

De tandriem wordt door Harley Davidson als eindoverbrenging gebruikt. Vele Newtonmeters aan trekkrachten worden weerstaan. Het schijnt dat deze riemen een levensduur van 50.000 km hebben. De logica ontbreekt mij.

Bij de 10.000km ga ik uit van een Ducati. Er zullen ongetwijfeld meerdere merken zijn.


[afbeelding]
Onderhoud is preventief.
De kosten van niet vervangen en toch een probleem, overstijgen de periodieke kosten van onderhoud.

Een dikke veiligheidsmarge dus.
 
Daar valt geen spelt tussen te krijgen. Ik gebruikte de tandriem van de Harley als voorbeeld van wat er mogelijk is. Het is inderdaad belangrijk dat een motorblok er mooi uit ziet en mooi geluid geeft!
Alleen was het handig geweest als er een tandriem gemaakt kon worden die het tot de eerstvolgende klepstel kilometrage zou weten vol te houden. Scheelt weer een kostenpost. Maar daar zal de markt nog geen vraag naar hebben. Anders was het er al.
die kan best gemaakt worden maar dan wordt hij waarschijnlijk 10 keer zo duur. en dan loopt iedereen weer te klagen dat de onderdelen zo duur zijn. hoe ze het ook doen het is nooit goed. misschien moet je op zoek gaan naar een oude Ducati met koningsassen dan hoef je die riemen nooit meer te vervangen.
 
Ongetwijfeld wordt er een kosten/baten plaatje gemaakt door de fabrikant. Maar er zit een technische reden achter en dat is waar ik benieuwd naar was. Koningsassen is en prachtige techniek. Jammer dat ze daar mee gestopt zijn. Dat had vast ook zijn redenen :-)
 
Ik vind het sowieso altijd interessante discussies waarom een constructeur voor een bepaalde techniek kiest boven die van een ander.

Alleen bij de tandriem heb ik een beetje het gevoel dat de fabrikant niet genoeg vertrouwen heeft in dít stukje techniek en daarom een enorme veiligheidsmarge inbouwd. De tandriem is te onvoorspelbaar...
 
Ongetwijfeld wordt er een kosten/baten plaatje gemaakt door de fabrikant. Maar er zit een technische reden achter en dat is waar ik benieuwd naar was. Koningsassen is en prachtige techniek. Jammer dat ze daar mee gestopt zijn. Dat had vast ook zijn redenen :-)
Tandwielen.
Stoterstangen.
 
En de distributieketting? Rammelt wel wat maar is zodanig te construeren dat hij de motor overleeft.

Het "probleem" lijkt mij simpel. Je wil geen breuk met een distributieriem, bij moderne motoren betekent dat vaak dat de kleppen de zuigers aantikken en dan heb je veel schade. Voor de aandrijving is het hooguit ernstig vervelend als de riem breekt.
Toch, in tegenstelling tot wat hier gesuggereerd wordt, fabrikanten kunnen vrij nauwkeurig de levensduur van een distributieriem inschatten. Er zijn automotoren bekend waar je met slechts een kleine overschrijding van de vervangingstermijn al een groot risico loopt.

Voor de aandrijving is de levensduur lastiger in te schatten, deze riemen hebben te maken met een sterker wisselende belasting, vervuiling, schoonmaakmiddelen en zonlicht.
En als toetje een enkele gebruiker die er "een middeltje" aan smeert om allerlei duistere redenen.
 
En de distributieketting? Rammelt wel wat maar is zodanig te construeren dat hij de motor overleeft.

Het "probleem" lijkt mij simpel. Je wil geen breuk met een distributieriem, bij moderne motoren betekent dat vaak dat de kleppen de zuigers aantikken en dan heb je veel schade. Voor de aandrijving is het hooguit ernstig vervelend als de riem breekt.
Toch, in tegenstelling tot wat hier gesuggereerd wordt, fabrikanten kunnen vrij nauwkeurig de levensduur van een distributieriem inschatten. Er zijn automotoren bekend waar je met slechts een kleine overschrijding van de vervangingstermijn al een groot risico loopt.

Voor de aandrijving is de levensduur lastiger in te schatten, deze riemen hebben te maken met een sterker wisselende belasting, vervuiling, schoonmaakmiddelen en zonlicht.
En als toetje een enkele gebruiker die er "een middeltje" aan smeert om allerlei duistere redenen.

nou die van m'n s40 2.0D moet om de 240.000 gedaan worden, vind ik toch best veel kilometers, heb hem bij 228 gewisseld maar zag er net zo uit als de nieuwe.
 
Bij een koude motor staat de tandriem op minder spanning. En bij een warme motor, het uitzetten van het metaal, komt de tandriem op hogere spanning te staan. Dit elastische effect gaat op ten duur verloren, denk ik. De rek is er uit.
Bij de Ducati wordt de achterste luchtgekoelde cilinder warmer dan de voorste. Hiervoor wordt gecompenseerd door de tandriem 1 mm minder op spanning te zetten t.o.v. de beter te koelen voorste cilinder.

Mocht je ooit nog een keer een oude en nieuwe naast elkaar kunnen leggen. Dan ben ik benieuwd of er een verschil in lengte is ondanks dat de tandriemen er nog goed uitzien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan