GSX-R 600 K7 rijdend uitgevallen, accu leeg

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Hey,

Ik heb al wat gezocht naar spanningsregelaar problemen maar dat waren meer mensen die een dag later een lege accu hadden.

Gisteren een rondje naar Duitsland gedaan. Zo n rit van 400km. Op de terugweg toen we net Nederland binnenkwamen viel mijn xenon weg. Ik bleef nog even doorrijden tot ik een veilige plek kon vinden om even te stoppen. Nog niet eens 3 minuten later kapte de ontsteking ermee en zag ik mijn dashboard uitgaan en weer aangaan met zwak dashboardlicht en ik rolde naar de vluchtstrook toe. Motor deed niets meer. Accu was dus rijdend leegelopen en werd niet bijgeladen.

Na heel wat gekut met wegtakelen was ik uiteindelijk bij de garage van mijn neef. We zetten even 12v stroom op mijn accu en mijn motor liep weer. Accu laadt dus niet bij.

Ik heb de spanningsregelaar gedemonteerd en heb hem nu voor me liggen. Kan ik dit met een multimeter opmeten om te kijken of hij daadwerkelijk stuk is?

Ik zie ook 2 strepen van verbrand plastic:
28h2b14.jpg
 
Laatst bewerkt:
En als je pech hebt ook je accu en stator.

meet die twee ook maar grondig na. Hoe dat moet staat in je werkplaatshandboek.
Heb er even naar gezocht en de diodes opgemeten van de kapotte regelaar. Er zijn 2 pinnen die in welke combinatie dan ook de waarde 0 aangeven.

Morgenavond heb ik mijn nieuwe regelaar en ga ik de stator en accu checken
 
En als je pech hebt ook je accu en stator.

meet die twee ook maar grondig na. Hoe dat moet staat in je werkplaatshandboek.

:^

Bij mij ook gebeurd. Precies hetzelfde bij een 750 K6. Accu was ook dood gekookt. Merkte het ook op tijdens een rit en nog voor ik stil stond op de vluchtstrook was die dood.

Bij de vriendin van een maat bij een 600 K7 was zowel de accu als dynamo als spanningsregelaar defect geraakt.

Een dingetje bij deze generatie GSXR net zoals de haperende exup klep en gear indicator sensor.

Overigens kan je als je de cover van de dynamo er af haalt meestal al wel zien of die spoelen verbrand zijn of niet. Maar goed, meten is weten.

Ik had een tweedehands OEM spanningsregelaar gekocht. Mijn maat een after market variant. Zelf zou ik daar ook voor gaan als ik nu de keuze moest maken.
 
Laatst bewerkt:
:^

Bij mij ook gebeurd. Precies hetzelfde bij een 750 K6. Accu was ook dood gekookt. Merkte het ook op tijdens een rit en nog voor ik stil stond op de vluchtstrook was die dood.

Bij de vriendin van een maat bij een 600 K7 was zowel de accu als dynamo als spanningsregelaar defect geraakt.

Een dingetje bij deze generatie GSXR net zoals de haperende exup klep en gear indicator sensor.

Overigens kan je als je de cover van de dynamo er af haalt meestal al wel zien of die spoelen verbrand zijn of niet. Maar goed, meten is weten.

Ik had een tweedehands OEM spanningsregelaar gekocht. Mijn maat een after market variant. Zelf zou ik daar ook voor gaan als ik nu de keuze moest maken.

Bij de honda VFR moet je eerst de olie aftappen en de rotor verwijderen.
 
Ik hoef geen olie af te tappen als ik de dynamodeksel loshaal toch?

Mn spanningsregelaar zou vandaag komen, is ie per ongeluk naar drachten verstuurd :( komt morgen.
 
Een EXUP klep zit in een Yamaha, als je de SET valve bedoelt, vrijwel alle problemen daarmee worden door de gebruiker of slecht afstellen veroorzaakt. Een goed afgestelde klep is probleemloos.

Ik bedoel de SET valve inderdaad.

En dat kan best zo zijn maar dat ding veroorzaakt veel problemen bij deze generatie GSXR. Vaak stoppen ze er mee en gaan ze niet meer open of dicht wat zorgt voor een FI melding.

Voor zover ik weet is dit niet het geval bij de K8 generatie en nieuwer. Dat het schijnbaar zo gevoelig is voor de gebruiker vind ik alsnog een slechte zaak van Suzuki.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoef geen olie af te tappen als ik de dynamodeksel loshaal toch?

Mn spanningsregelaar zou vandaag komen, is ie per ongeluk naar drachten verstuurd :( komt morgen.

Nee maar als je de deksel er af haalt dan kan er wel wat uit lekken dus wel een doek ofzo er onder leggen.


En als je hem van de paddock stand afhaalt zonder deksel bestaat de kans dat je wel een oliespoor creëert kan ik je meegeven. O-)
 
Laatst bewerkt:
set valve of exup klep, zelfde ding ander naampje. nutteloze discussie over benamingen van onderdelen als het verhaal/context duidelijk is. :')


Heb ook nog een paar mooie foto's mocht je interesse hebben hoe de verbrande wikkeling eruit ziet.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren motor gefixt.

Dynamo heb ik niet losgehaald om te kijken maar alleen gemeten. Ik had geen pakking. Spanning vanuit dynamo was in orde.
Nieuwe spanningsregelaar aangesloten en nogmaals getest. Volgens de handleiding moet je dit testen op 5000 toeren. Hij gaf netjes 14.8 aan. Marge was 14 tot 15 ofzo.

Ik ga hem nog wel relocaten.
 
Waarden van je stator waren goed?
Was in orde. Alle 3 de pins gemeten. Spanning bleef stabiel op 5000 toeren. Weerstand van de stator was ook in bereik.(0.8 ohm uit mijn hoofd). Weerstand is gemeten met motor uit.

Ik ga de deksel van de stator vervangen. Vanmiddag even een pakking scoren en dan kan ik het ook nog eens controleren.
Het is dat de motor gisteren in de autogarage stond en ik geen nieuwe pakking had.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan