Rare vaststellingen bij onderhoud

gumball4000

MF'er
31 okt 2011
236
0
België
Nadat mijn voorvork voor de tweede maal lek is (na nog geen 10.000km tussen beide vervangingen -motorfiets heeft 28.000km gelopen-), heb ik ook ineens de bougies laten vervangen door nieuwe.
Deze bougies hebben ook 10.000km gelopen.

Motorfiets: CBF 600N 2005 ABS

Nu 2 bizarre constataties:
  • één van mijn vier bougies is zwaar geoxideerd
  • Een kopper ringetje van mijn voorvork is door mijn dichting gegaan, waardoor het lekt. Hoe kan dit gebeuren?

hskqqu.jpg
 
Laatst bewerkt:
Van dat ringetje snap ik even niet wat je bedoeld.

Bij die ene bougie heeft wat vocht gezeten.
Kan net puur toeval zijn, kan ook zijn dat de afdichtingen van de bougiedop net niet lekker in het kleppendeksel hebben gezeten.
 
Oxidatie zou kunnen doordat de rubberen dop het bougiegat niet goed heeft afgedicht en dat er (stilstaand) water bij is gekomen. HEt zit aan de buitenkant, dus ik zou me er niet te druk over maken.

Wat betreft lekkende voorvorken, daar heb ik wat ervaring mee, ik heb gemerkt dat er kwaliteitsverschil zit tussen de verschillende merken voorvorkkeerringen. Keerring van japparts/roukema was snel weer lek bij de linkerpoot. Een keerring vervangen met een van Louis.de, kort daarna ging de rechterkeerring lek, die ook weer vervangen met een van Louis.de pffft. Driedubbel werk, als ik het in een keer met de goede keerringen had gedaan, had ik er maar een keer werk aan gehad, nu drie keer!

Wat voor ringetje bedoel je? Heb je een foto? IS het chroom van je voorvork misschien aangetast? Miniscuul kleine roestpuntjes die je met het blote oog nauwelijks kunt zien kunnen al een probleem zijn voor je keerringen.
 
Laatst bewerkt:
34jbo1v.jpg



Dit zou de kopere ring zijn. Is een afbeelding die persoon mij heeft doorgestuurd (is ook diegene die het nu aan het herstellen is)
Die kopere ring zou helemaal afgesleten zijn. Van putjes in het voorvork zou geen sprake zijn.
 
Laatst bewerkt:
Die ring is niet door de keerring gegaan. Dat is een van de geleidebussen van de binnenpoot. Die is blijkbaar zover versleten dat er speling op je binnenpoot zit, waardoor je keerring lekt. En een nieuwe na korte tijd weer gaat lekken.
 
[afbeelding]


Dit zou de kopere ring zijn. Is een afbeelding die persoon mij heeft doorgestuurd (is ook diegene die het nu aan het herstellen is)
Die kopere ring zou helemaal afgesleten zijn. Van putjes in het voorvork zou geen sprake zijn.
Das dan knap, want die glijbus moet eerst door die dikke stalen ring die er op de foto net links nog op zit.

Iets is niet goed gemonteerd, of die glijbus is zo erg versleten, dattie flinterdun is geworden en vrijelijk langs diverse andere onderdelen kon bewegen, en niet op de plek bleef zitten. Lijkt mij dat je die speling ook wel gevoeld kan hebben in de vorkpoot.
 
Die ring is niet door de keerring gegaan. Dat is een van de geleidebussen van de binnenpoot. Die is blijkbaar zover versleten dat er speling op je binnenpoot zit, waardoor je keerring lekt. En een nieuwe na korte tijd weer gaat lekken.


Wat zou jij dan doen in dit geval? Motorfiets heeft juist 28.000km gereden. Dit hoort toch niet op zulke Km-stand?

@Martell: Ik heb eigenlijk zelf nooit iets gevoeld.. :/
En het is trouwens altijd dezelfde kant die lekt.
 
Das dan knap, want die glijbus moet eerst door die dikke stalen ring die er op de foto net links nog op zit.

De glijbus gaat niet door de keerring, als dat zo is komt de hele poot los en houdt niets het zooitje bij elkaar. Maar wanneer de glijbussen versleten zijn (zoals aangegeven wordt door diegene die de poten aan het repareren is) dan kan de binnenpoot iets kantelen, dit is funest voor de keerringen .

(net als een kromme poot)

Wat zou jij dan doen in dit geval? Motorfiets heeft juist 28.000km gereden. Dit hoort toch niet op zulke Km-stand?

@Martell: Ik heb eigenlijk zelf nooit iets gevoeld.. :/
En het is trouwens altijd dezelfde kant die lekt.

Het is altijd dezelfde kant die lekt en het chroom is nog goed? dan zijn de glijbussen versleten (waar het op lijkt aan de hand van je verhaal) of de binnenpoot is krom (dus even naar kijken).

Een km-stand zegt niet veel bij voorvorkkeerringen en glijbussen. Met een iets kromme poot slijten ze beide erg snel. Keerringen kun je binnen 1 km al slopen als er verder in de poot iets niet goed zit.

Glijbussen kosten trouwens niet veel, dus bij tswijfel vervang ik ze altijd.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft lekkende voorvorken, daar heb ik wat ervaring mee, ik heb gemerkt dat er kwaliteitsverschil zit tussen de verschillende merken voorvorkkeerringen. Keerring van japparts/roukema was snel weer lek bij de linkerpoot. Een keerring vervangen met een van Louis.de, kort daarna ging de rechterkeerring lek, die ook weer vervangen met een van Louis.de pffft. Driedubbel werk, als ik het in een keer met de goede keerringen had gedaan, had ik er maar een keer werk aan gehad, nu drie keer!

En daarom neem ik alleen nog maar de originele, kost wat meer, maar scheelt gesodemetier. Zelfde gezeik gehad. Imitatie keerringen komen er bij mij niet meer in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan