Motorband

Xasuntox

Die hard MF'er
24 feb 2014
353
2
Dag allemaal,

Ik zit hier met 2 velgen met nog oude banden op. Nu zou ik deze eerst willen spuiten voor ik ze naar de bandenboer doe voor een nieuw setje. Nu hoe haal ik die banden er het best af? Ik heb niets van materiaal daarvoor, ik had al gedacht aan de banden gewoon kapot te zagen? Gaat dit?

Er komen sowieso nieuwe banden op.
 
Dag allemaal,

Ik zit hier met 2 velgen met nog oude banden op. Nu zou ik deze eerst willen spuiten voor ik ze naar de bandenboer doe voor een nieuw setje. Nu hoe haal ik die banden er het best af? Ik heb niets van materiaal daarvoor, ik had al gedacht aan de banden gewoon kapot te zagen? Gaat dit?

Er komen sowieso nieuwe banden op.

Kan je niet beter eraf laten halen door de bandenboer?
Als je er geen materiaal voor hebt zou ik liever naar de bandenboer gaan in plaats van stukzagen
 
Ja, op zich maken de banden die er nu opzitten mij niet veel uit. Dus als zagen zou lukken dan doe ik dat? Naar de bandenboer gaan zie ik niet goed zitten.
 
Ja, (dwars) doorzagen gaat gemakkelijk met fijn vertande zaag. (ijzerzaag)
Dicht bij de velg kom je in het rubber "ijzer" tegen.

Je kunt de band óók op het gehele loopvlak met een Stanley mes doorsnijden.
De twee ontstane "schijven" laten zich dan gemakkelijk van de velg verwijderen.

Ga desnoods even op YOUTUBE zoeken. Je vindt er honderden filmpjes over motor banden wisselen. (zien = doen) :)
 
Laatst bewerkt:
vrijdagmiddag topic is vroeg vandaag :+ - doormidden zagen in de lengterichting met een decoupeerzaag. :9
Kan het filmpje op youtube niet zo snel vinden.
Maar met een decoupeerzaag is een beproefde methode. :Y
(hoe gek het ook klinkt)
In dat zelfde filmpje wordt de band van de velg losgemaakt met behulp van een spade.
Het is wel een "redneck" methode.


(edit: met spade
)
 
Laatst bewerkt:
En wat als ik de velg zo spuit met de oude band erop? Gaat met de nieuwe band erop denken jullie een stuk terug zichtbaar worden van de oude kleur?
 
Nog veel gemakkelijker is demontage bij de bandenboer doen, eventueel het totale montage/demontage bedrag vooruit betalen. Je komt er toch weer terug voor nieuwe banden?
 
Zeker als je toch al naar een bandenboer gaat voor de nieuwe bandjes, zou ik bij die bandenboer even langs gaan en de oude er af laten halen. Scheelt je een hoop gedoe, met risico van beschadigingen aan je eigen vingers/handen/velgen. Maar leef je vooral uit op youtube filmpjes met "remove motorcycle tyre". Ik zou die zip tie methode nemen
En zo gooi je ze er dan weer op.
Die rode schoentjes en de tatoos horen er bij, is verplicht. :+
Is het al vrijdag?
 
Laatst bewerkt:
Nog veel gemakkelijker is demontage bij de bandenboer doen, eventueel het totale montage/demontage bedrag vooruit betalen. Je komt er toch weer terug voor nieuwe banden?

:^

Volgende topic zie ik al aankomen.


"Ik heb in mijn velg lopen zagen. Hoe kan ik dit zelf fixen?" :+
 
Laatst bewerkt:
Of je laat je banden eerst wisselen en dan spuit je je wielen mbv een set speelkaarten:
Plastidip01.jpg
 
Dag allemaal,

Ik zit hier met 2 velgen met nog oude banden op. Nu zou ik deze eerst willen spuiten voor ik ze naar de bandenboer doe voor een nieuw setje. Nu hoe haal ik die banden er het best af? Ik heb niets van materiaal daarvoor, ik had al gedacht aan de banden gewoon kapot te zagen? Gaat dit?

Er komen sowieso nieuwe banden op.
Waarom zou je jouw banden willen spuiten? :+

En ja, dat heb je echt zo geschreven.....

Maar geen enkele bandenboer zal hier moeilijk over doen (als je bij hem de banden koopt). Je bent er dan zeker van dat je niet nog eens extra beschadigingen die je eerst moet bijwerken krijgt.
Ga je zelf spuiten? Dat valt niet mee op velgen, en zeker niet als het goed moet blijven zitten. Denk er ook aan dat de velgen minimaal 1 week moeten drogen voordat je de banden er weer omlegt.
Laat je poedercoaten, dan moeten de lagers er ook uit.
Zowel met spuiten als met poedercoaten moet je de pasvlakken goed afplakken!
 
Gewoon met een Stanleymes door het midden stuk snijden zoals al gezegd, gaat prima en zonder risico op beschadigingen (aan je wiel in ieder geval, je kan jezelf wel verwonden als je uitschiet met het mes uiteraard).

Heb zo al vele tientallen banden gedaan, gaat perfect. Ik zou er nooit voor naar een motorboer rijden in ieder geval.
 
Ik gebruik altijd de schep-methode (spade)
Ook handig voor onderweg.
Niet dat je nou een schep moet meenemen, maar er is altijd wel iemand die je zo'n ding kan lenen bij je B&B of camping.

Oppompen kan dan met een fietspompje en verloopnippel(die ik wél altijd bij me heb)
 
Ik gebruik altijd de schep-methode (spade)
Ook handig voor onderweg.
Niet dat je nou een schep moet meenemen, maar er is altijd wel iemand die je zo'n ding kan lenen bij je B&B of camping.

Oppompen kan dan met een fietspompje en verloopnippel(die ik wél altijd bij me heb)
Ik gebruik meestal een bijl. Daarmee sla ik eerst het wiel uit de motor en daarna de band van de velg. De rest laat ik over aan de dealer. O-)
 
Is het niet veel verstandiger om de wielen te laten poedercoaten. Blijft het tenminste altijd zitten ook met steenslag. En zo heel duur is dat ook niet. Bedrijf hier in de buurt doet 2 motorwielen voor minder dan 100 euro. Afhankelijk van de kleur die je wil natuurlijk en of je wel of geen blanke lak erop wil.

Geef ik altijd de voorkeur aan omdat dat kwalitatief toch een stuk beter is. Maar dan zal de band en remschijf toch echt verwijderd moeten worden. En na het poedercoaten de lagers waarschijnlijk ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan