Te laag topvermogen +-15pk kwijt?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.603
36.122
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goooooed, even inleiden:

Suzuki GSX-R 750 uit 2004 (k4)
Circuitfiets
Einde vorige seizoen 5e versnelling kapot gelopen
Complete blok uit elkaar geweest (laten doen)
"Nieuwe" versnellingsbak as erin (laten doen)
Kop geflowd (laten doen)
Synchroon gesteld (bij geweest/zelf gedaan)
Klepspeling gemeten (laten doen)
Zit al sinds aanschaf compleet Leovince systeem op
Eerste racedag slippende koppeling (Slippende koppeling door verkeerde volgorde platen?)
Ondanks slippende platen en dit lage vermogen reed ik alsnog 1.55ers op Assen die ik vorig jaar ook reed.

Volgens Suzuki zou ik 148pk bij 12.800 tpm moeten hebben (aan de krukas natuurlijk)

Ik heb in 2005 mijn 1 jaar oude (andere) 750 k4 bij Hoegee op de testbank gehad en gooide er zo'n 133pk uit met afstelling dmv de Yoshibox.

Vandaag ben ik bij de Valkenier in Barneveld geweest om deze 750 k4 af te laten stellen dmv de Yoshibox en deze gooide er slechts 117pk uit en al bij 10.743 tpm.
(Voor mij een 600k4 die op 123 pk met PC kwam)
Hij zei al dat het niet lukte om hem armer te zetten in het eind gebied.
full

En nog een run door de versnellingen heen.
full



Gecheckt:
Brandstofpomp checken - Meer dan genoeg levert hij
Brandstofdruk / inspuitdruk checken - Goed, netjes 3 bar
Kleur bougies checken - Goed
Compressie meting:
Cil 1: 13.5 cil 2: 13.0 cil 3: 12.50 cil 4: 13.5. Minimaal 11-15 bar en mag max 2 bar verschil zijn. Goed dus.

Opmerkelijk meetwaarden sensoren: (Géén foutmeldingen!)
1. Throttle position sensor - 2.22 ohms (+-1.10 ohms volgens opgave) bij gas dicht en 5.76 ohms open (+-4.30 ohms volgens opgave). Echter in volts gaf hij 0V aan ipv +-1.1V bij gas dicht en 0V ipv +-4.3V bij gas open.
2. Secondary throttle valve servo - Normaal van volledig open, eerst helemaal dicht, dan 95% open. Bij mij staan ze op 95% gaan naar 100% en terug naar 95%. Indien ik de secondaire kleppen met de hand sluit en weer contact aan zet gaat hij van volledig dicht naar 100% en dan naar 95% (ook niet volgens boek dus) maar daarna blijft hij weer open staan.
De weerstand tussen de aansluitingen klopt. (+-7 ohms)

3. Secondary throttle valve sensor - Weerstand moet 0.6 ohms gesloten (met afstellen laagste en hoogste waarde: 1.16 - 1.80) en 4.5 ohms geopend (met afstellen laagste en hoogste waarde: 5.11 - 5.70) zijn. Is 1.47 ohms dicht en 5.43 ohms geopend. Beide te hoog, ook na afstellen.


Nog te doen:
Nokkenas timing dubbel checken
Injectoren niet versleten
Weerstand gasstand sensoren lineair omhoog?
Andere testbank ter vergelijk
Aanzuigkelken uit airbox aanpassen voor meer lucht






De vragen:
1. Hij zal altijd al te weinig vermogen hebben gehad want ik had wss niet die 1.55ers gereden als ik ineens 15pk minder heb?

2. Om het meeste effect van het flowen te hebben zou de kleptiming verandert moeten worden, echter zonder kleptiming te veranderen zal het niet zo snel een negatief effect hebben toch?

3. Waar zou het eventueel aan kunnen liggen?????
(Of heb ik pech en een maandagmorgen fiets?)
 
Laatst bewerkt:
Is de timing nou al gecheckt? Als er aan de timing geschroefd wordt wordt dat met de tandwielen t.o.v. de nokkenas gedaan, de merktekens veranderen niet van positie en moeten dus nog steeds op tijd staan alsof er niets met de timing gedaan is.
 
Je A/F ratio ziet er hier idd erg rommelig uit en duikt te rijk naar 1:11
O ja, weliswaar een onderbuik gevoel, maar toch.
Als je ca 15 pk verliest door gebrekkige flow, dan moet ie wel heel verrot zijn uitgevoerd.
Vandaar dat ik dit ook niet geloof
:/


Zo denk ik er ook over, flowen is zo'n beetje het laatste wat je doet , en daar kun je wel wat Pk's mee verdienen, maar 15 Pk verliezen gaat er bij mij niet in...
Net als dat geroeptoeter over bougie's aflezen.... zegt alleen maar iets over volgas en verbranding op dat moment, dus je moet volgas en op toeren je ontsteking uitzetten, al het andere is bullshit, en dan nog moet je heel goed weten waar je naar moet kijken, anders trek je de verkeerde conclusie's.....
 
Lekker bezig geweest, volgende week verder:

Gecheckt:
Brandstofpomp checken - Meer dan genoeg levert hij
Brandstofdruk checken - Goed, netjes 3 bar
Inspuitdruk meten - Drukregelaar niet te testen, maar zit in de benzine pomp en is dus gemeten en goed.
Kleur bougies checken - Goed
Compressie meting:
Cil 1: 13.5 cil 2: 13.0 cil 3: 12.50 cil 4: 13.5. Minimaal 11-15 bar en mag max 2 bar verschil zijn. Goed dus.

Opmerkelijk meetwaarden sensoren: (Géén foutmeldingen!)
1. Throttle position sensor - 2.22 ohms (+-1.10 ohms volgens opgave) bij gas dicht en 5.76 ohms open (+-4.30 ohms volgens opgave). Echter in volts gaf hij 0V aan ipv +-1.1V bij gas dicht en 0V ipv +-4.3V bij gas open.
2. Engine coolant temperature sensor - 1.73 ohms (2.3 - 2.6 ohms volgens opgave bij 20graden. Motor nog heel klein beetje warmte. Weerstand is lager bij warme motor.
3. Intake air temperature - 1.60 ohms gemeten bij 25.4 graden op sensor gemeten ipv 2.45 ohms bij 20 graden volgens opgave. Hogere temperatuur = lagere weerstand.
4. Secondary throttle valve servo - Normaal van volledig open, eerst helemaal dicht, dan 95% open. Bij mij staan ze op 95% gaan naar 100% en terug naar 95%. Indien ik de secondaire kleppen met de hand sluit en weer contact aan zet gaat hij van volledig dicht naar 100% en dan naar 95% (ook niet volgens boek dus) maar daarna blijft hij weer open staan.
De weerstand tussen de aansluitingen klopt. (+-7 ohms)

5. Secondary throttle valve sensor - Weerstand moet 0.6 ohms gesloten (met afstellen laagste en hoogste waarde: 1.16 - 1.80) en 4.5 ohms geopend (met afstellen laagste en hoogste waarde: 5.11 - 5.70) zijn. Is 1.47 ohms dicht en 5.43 ohms geopend. Beide te hoog, ook na afstellen.


Nog te doen:
STV info vergelijken tussen beide WPHB die ik heb
Nokkenas timing dubbel checken
Injectoren niet versleten
Andere testbank ter vergelijk
Aanzuigkelken uit airbox aanpassen voor meer lucht
 
Laatst bewerkt:
Die Throttle position sensor meten is en blijft een lastig iets Roy.Ik heb het ook wel eens gedaan nu kijk ik gewoon of dat het streepje in het midden staat.Je zou natuurlijk er een nieuwe op kunnen zetten dan is het zeker goed.

Toen jij je STVA terugplaatste heb je toen goed erop gelet aan de andere zijden van de trottle body hoe dat streepje stond ?



Mr.Bean schreef o.a erover.
Kijk aan de andere kant van de motor tussen tank en frame door, de as hoort zo te zitten:
2n0tjq.jpg



Steek een middelkleine schroevendraaier in de as-opname van de STVA en draai deze
met de klok mee tegen de aanslag:

2qxcpav.jpg
 
Die Throttle position sensor meten is en blijft een lastig iets Roy.Ik heb het ook wel eens gedaan nu kijk ik gewoon of dat het streepje in het midden staat.Je zou natuurlijk er een nieuwe op kunnen zetten dan is het zeker goed.

Toen jij je STVA terugplaatste heb je toen goed erop gelet aan de andere zijden van de trottle body hoe dat streepje stond ?



Mr.Bean schreef o.a erover.
Kijk aan de andere kant van de motor tussen tank en frame door, de as hoort zo te zitten:
[afbeelding]


Steek een middelkleine schroevendraaier in de as-opname van de STVA en draai deze
met de klok mee tegen de aanslag:

[afbeelding]

Streepje van de throttle position sensor staat goed, alleen de waardes kloppen niet. -C00 staat hij netjes op.

En ja zo is de STVA terug geplaatst, maar hij blijft de opstart volgorde al niet goed doen.
 
Dat is natuurlijk altijd de vraag, maar Hoegee staat wel bekend als tuning expert dus ik mag hopen dat hun bank wel klopt.
En voor mij was er een 600 k4 op de bank geweest en die had al 123pk (met PC erop).

Ik zal je uit de droom helpen. Een tuning expert is niet automatisch een expert op het gebied van meettechniek.

Die banken zijn doorgaan zeer onnauwkeurig en aangezien er bij wet niks vastligt aangaande de kosten versus prestatie is er geen druk om je testbank op orde te hebben.

Laat ik het anders zeggen: voedsel wordt verkocht op basis van gewicht. Alles wat op gewicht wordt verkocht moet met geijkte apparatuur worden gewogen.
Daar kun je op vertrouwen. Dat wordt gecontroleerd door geautoriseerde instanties etc...

Bij testbanken ligt niks vast en een gemiddelde gebruiker/eigenaar weet amper iets van de fundamenten van de meettechniek die er achter zit.
Oftewel, tussen de diverse banken zitten grote verschillen in de resultaten van een run.

Ik ben 2x bij hoegee geweest met mijn fiets. Als ik vragen ging stellen over de meettechniek kwam ik er al snel achter dat ze niet veel kennis van meettechniek hebben.
Ja ze kunnen aan knoppen draaien etc... maar de basics over de meetketen beheersten hun ook niet. En zo is het bij de anderen ook.
In de regel is het geen probleem omdat je een relatieve meting uitvoert en naar het "voor" en "na" kijkt van een optimalisatie/tuning. Die paar uur die tussen voor en na zitten kan er weinig veranderen in die testbank.

Oftewel hecht geen waarde aan de absolute verschillen in waarden tussen de diverse banken. (of er moet 50pk verschil zijn, dan klopt er echt iets niet :) )

De volgende keer dat je gaat vraag je maar eens of ze weten wat een "rekstrook" is en hoe die werkt, als ze dat niet weten, kennen ze het meetprincipe van de bank niet. :Y
 
Laatst bewerkt:
Leuk allemaal, maar als er een 600 k4 voor mij van de bank komt met 122pk en ik met mijn 750 k4 (incl compleet systeem en geflowde kop) eraf kom met 117 klopt er iets niet. Ik mis minimaal 15pk ook daar is geen discussie over mogelijk.

Maar dat terzijde hoor ik nu graag hulp/info mbt mijn gemeten waardes en vooral de STVA waarom die niet dat doet wat hij hoort te doen. Ik denk dat die de boosdoener is namelijk!
 
Is niet gepolijst, wel bewerkt.Das mooi, maar ik weet zo niet wat en 600 k4 volgens Suzuki heeft en wat je dan aan het wiel over zou houden, maar als die verder standaard fiets er 123 op dezelfde testbank heeft en ik maar 117 klopt er toch echt iets niet.Oh, en nog een compleet Leovince systeem die er bij aanschaf al op zat.
Dat denk ik idd ook, nu alleen kijken wát! :)

Mijn 600 K5 is getuned door Hoegee en perst er 125 uit op de bank.. en dat is VEEL..
Je 750 moet dat sws halen, maar voor een 600 van dat jaartal is het veel.

Verder kan ik je niet helpen wbt je technische vragen :$
 
Laatst bewerkt:
Mijn 600 K5 is getuned door Hoegee en perst er 125 uit op de bank.. en dat is VEEL..
Je 750 moet dat sws halen, maar voor een 600 van dat jaartal is het veel.

Verder kan ik je niet helpen wbt je technische vragen :$

Het zou best kunnen dat die 600 er veel had, maar dan zou het een positieve bank moeten zijn. En dan zou ik er dus ook veel moeten hebben!?
 
Nee, ik vroeg Que?

Als in wat bedoel je daarmee te zeggen?
Dit bedoelde 'ie er mee denk ik:

Is de timing nou al gecheckt? Als er aan de timing geschroefd wordt wordt dat met de tandwielen t.o.v. de nokkenas gedaan, de merktekens veranderen niet van positie en moeten dus nog steeds op tijd staan alsof er niets met de timing gedaan is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan