Te laag topvermogen +-15pk kwijt?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.600
36.120
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goooooed, even inleiden:

Suzuki GSX-R 750 uit 2004 (k4)
Circuitfiets
Einde vorige seizoen 5e versnelling kapot gelopen
Complete blok uit elkaar geweest (laten doen)
"Nieuwe" versnellingsbak as erin (laten doen)
Kop geflowd (laten doen)
Synchroon gesteld (bij geweest/zelf gedaan)
Klepspeling gemeten (laten doen)
Zit al sinds aanschaf compleet Leovince systeem op
Eerste racedag slippende koppeling (Slippende koppeling door verkeerde volgorde platen?)
Ondanks slippende platen en dit lage vermogen reed ik alsnog 1.55ers op Assen die ik vorig jaar ook reed.

Volgens Suzuki zou ik 148pk bij 12.800 tpm moeten hebben (aan de krukas natuurlijk)

Ik heb in 2005 mijn 1 jaar oude (andere) 750 k4 bij Hoegee op de testbank gehad en gooide er zo'n 133pk uit met afstelling dmv de Yoshibox.

Vandaag ben ik bij de Valkenier in Barneveld geweest om deze 750 k4 af te laten stellen dmv de Yoshibox en deze gooide er slechts 117pk uit en al bij 10.743 tpm.
(Voor mij een 600k4 die op 123 pk met PC kwam)
Hij zei al dat het niet lukte om hem armer te zetten in het eind gebied.
full

En nog een run door de versnellingen heen.
full



Gecheckt:
Brandstofpomp checken - Meer dan genoeg levert hij
Brandstofdruk / inspuitdruk checken - Goed, netjes 3 bar
Kleur bougies checken - Goed
Compressie meting:
Cil 1: 13.5 cil 2: 13.0 cil 3: 12.50 cil 4: 13.5. Minimaal 11-15 bar en mag max 2 bar verschil zijn. Goed dus.

Opmerkelijk meetwaarden sensoren: (Géén foutmeldingen!)
1. Throttle position sensor - 2.22 ohms (+-1.10 ohms volgens opgave) bij gas dicht en 5.76 ohms open (+-4.30 ohms volgens opgave). Echter in volts gaf hij 0V aan ipv +-1.1V bij gas dicht en 0V ipv +-4.3V bij gas open.
2. Secondary throttle valve servo - Normaal van volledig open, eerst helemaal dicht, dan 95% open. Bij mij staan ze op 95% gaan naar 100% en terug naar 95%. Indien ik de secondaire kleppen met de hand sluit en weer contact aan zet gaat hij van volledig dicht naar 100% en dan naar 95% (ook niet volgens boek dus) maar daarna blijft hij weer open staan.
De weerstand tussen de aansluitingen klopt. (+-7 ohms)

3. Secondary throttle valve sensor - Weerstand moet 0.6 ohms gesloten (met afstellen laagste en hoogste waarde: 1.16 - 1.80) en 4.5 ohms geopend (met afstellen laagste en hoogste waarde: 5.11 - 5.70) zijn. Is 1.47 ohms dicht en 5.43 ohms geopend. Beide te hoog, ook na afstellen.


Nog te doen:
Nokkenas timing dubbel checken
Injectoren niet versleten
Weerstand gasstand sensoren lineair omhoog?
Andere testbank ter vergelijk
Aanzuigkelken uit airbox aanpassen voor meer lucht






De vragen:
1. Hij zal altijd al te weinig vermogen hebben gehad want ik had wss niet die 1.55ers gereden als ik ineens 15pk minder heb?

2. Om het meeste effect van het flowen te hebben zou de kleptiming verandert moeten worden, echter zonder kleptiming te veranderen zal het niet zo snel een negatief effect hebben toch?

3. Waar zou het eventueel aan kunnen liggen?????
(Of heb ik pech en een maandagmorgen fiets?)
 
Laatst bewerkt:
Een instantie waar kinderen tegenwoordig worden gedumpt om opgevoed te worden,en waar ouders 's avonds verhaal komen halen omdat het in hun ogen niet goed is gedaan


Jij hebt hem he-le-maal door ;) Jij zat in de klas voor mij :+

Ik kreeg nog klappen in de jaren 60 op school en lange oren ook :+ Dat was ook een opvoeding.Daarna thuis gekomen kreeg ik met de mattenklopper als toetje na ;) _O-

Was wel een leuke tijd toen *D Je was als kind nog kind wat heel belangrijk is en was.
 
Laatst bewerkt:
Brandstofpomp checken - Meer dan genoeg levert hij
Brandstofdruk / inspuitdruk checken - Goed, netjes 3 bar
Kleur bougies checken - Goed
Compressie meting:
Cil 1: 13.5 cil 2: 13.0 cil 3: 12.50 cil 4: 13.5. Minimaal 11-15 bar en mag max 2 bar verschil zijn. Goed dus.

Opmerkelijk meetwaarden sensoren: (Géén foutmeldingen!)
1. Throttle position sensor - 2.22 ohms (+-1.10 ohms volgens opgave) bij gas dicht en 5.76 ohms open (+-4.30 ohms volgens opgave). Echter in volts gaf hij 0V aan ipv +-1.1V bij gas dicht en 0V ipv +-4.3V bij gas open.
2. Secondary throttle valve servo - Normaal van volledig open, eerst helemaal dicht, dan 95% open. Bij mij staan ze op 95% gaan naar 100% en terug naar 95%. Indien ik de secondaire kleppen met de hand sluit en weer contact aan zet gaat hij van volledig dicht naar 100% en dan naar 95% (ook niet volgens boek dus) maar daarna blijft hij weer open staan.
De weerstand tussen de aansluitingen klopt. (+-7 ohms)
3. Secondary throttle valve sensor - Weerstand moet 0.6 ohms gesloten (met afstellen laagste en hoogste waarde: 1.16 - 1.80) en 4.5 ohms geopend (met afstellen laagste en hoogste waarde: 5.11 - 5.70) zijn. Is 1.47 ohms dicht en 5.43 ohms geopend. Beide te hoog, ook na afstellen.


Nog te doen:
Nokkenas timing dubbel checken
Injectoren niet versleten
Andere testbank ter vergelijk
Aanzuigkelken uit airbox aanpassen voor meer lucht
 
Haynes zegt dat hij een andere cyclus doorloopt als in mijn digi wphb, Willem. Zou jij op jouw 750 eens willen kijken wat hij doet?
Airbox eraf en op contact, gaat hij dan iets open en weer iets dicht? Of echt een keer helemaal open en dicht?
 
Ik vind die ohmse waardes niet zo boeiend van de tps sensoren eigenlijk. Als je de spanning van de signaaluitgang meet, loopt ie dan lineair met de hoekverdraaing op?

Zo ja, niks aan de hand. Zo nee, vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind die ohmse waardes niet zo boeiend van de tps sensoren eigenlijk. Als je de spanning van de signaaluitgang meet, loopt ie dan lineair met de hoekverdraaing op?

Zo ja, niks aan de hand. Zo nee, vervangen.

Moet ik van het weekend ff testen. Maar wel opvallend dat ik op de primaire 0V meet.
 
Moet ik van het weekend ff testen. Maar wel opvallend dat ik op de primaire 0V meet.

Je bent hoogst waarschijnlijk op de verkeerde draad aan het meten geweest.

Sensor met 3 draden kun je bijna altijd vanuit gaan dat je een voeding, een massa en een signaal draad hebt.

Sensoren van het motor management zitten vaak op 5 volt voeding. Voor de diagnose functie werkt het signaal dan tussen 0.5 en 4.5 volt. Zou hij daar onder of boven zitten ziet hij dus een sluiting naar massa of de voeding en creëer hij er een storings melding op.

Wat erg belangrijk is is dat je aan belaste circuits meet als het om voltage gaan. En los gekoppelde circuits als het om weerstand meting gaat.

Meet je in de basis een lagere voeding spanning over de sensor als over de bron spanning (accu-12v en ecu-5v) kun je met een v4 meting uitzoeken waar dit in zit.
Een spanning verschil meting is vele malen betrouwbaarder als een weerstand meting omdat bij een weerstand meting de gebruikte stroom voor de meting erg klein is. Een slecht contact kan bijvoorbeeld 0.5 ohm weerstand geven. Dan denk je oh dat is bijna niks. Maar onder belasting wel een spanning verlies van enkele volt geven. (en ook de stroomsterkte natuurlijk)

Hoop dat het nog een beetje te begrijpen is zo vanaf de telefoon getypt :P
 
Maar nu heb je het over input? In die meet ik wél op 5 volt. Alleen de uitgaande dus 0V en op álle andere sensoren heb ik ook gewoon goed gemeten. Dus ik verdenk slechte sensoren.

Maar er woont iemand met een 600k4 in de buurt. Ff opzoeken of de sensoren dezelfde zijn en dan nog eens checken.
 
Je hebt 3 of 4 draden op een TPS zitten op een motor. Een massa, een 5V voeding, en een of twee signaaldraden. Als je er twee hebt is de tweede vaak een spiegeling van de eerste, zodat fouten in het signaalverloop meteen 'gezien' worden door de ECU en er afhankelijk van de functie van de sensor meteen een passende reactie gegeven kan worden. Doorgaans geeft de signaaldraad 1.4 volt in rust en 4.5V bij 90gr gasklephoek (= volgas). De tweede signaaldraad (indien van toepassing) geeft dezelfde, gespiegelde of anderzinds afwijkende -maar wel parallel met het andere signaal lopende- waarde.
 
-knip-

Opmerkelijk meetwaarden sensoren: (Géén foutmeldingen!)
1. Throttle position sensor - 2.22 ohms (+-1.10 ohms volgens opgave) bij gas dicht en 5.76 ohms open (+-4.30 ohms volgens opgave). Echter in volts gaf hij 0V aan ipv +-1.1V bij gas dicht en 0V ipv +-4.3V bij gas open.
Dat lijkt me niet goed. Over de juiste draden gemeten?

2. Secondary throttle valve servo - Normaal van volledig open, eerst helemaal dicht, dan 95% open. Bij mij staan ze op 95% gaan naar 100% en terug naar 95%. Indien ik de secondaire kleppen met de hand sluit en weer contact aan zet gaat hij van volledig dicht naar 100% en dan naar 95% (ook niet volgens boek dus) maar daarna blijft hij weer open staan.
De weerstand tussen de aansluitingen klopt. (+-7 ohms)
Zie filmpje Willem

3. Secondary throttle valve sensor - Weerstand moet 0.6 ohms gesloten (met afstellen laagste en hoogste waarde: 1.16 - 1.80) en 4.5 ohms geopend (met afstellen laagste en hoogste waarde: 5.11 - 5.70) zijn. Is 1.47 ohms dicht en 5.43 ohms geopend. Beide te hoog, ook na afstellen.
Deze lijken me prima, ook in de marges na afstellen. Of heb je daarna weer hogere waardes gemeten?

Nog te doen:
Nokkenas timing dubbel checken
Injectoren niet versleten
Andere testbank ter vergelijk
Aanzuigkelken uit airbox aanpassen voor meer lucht
En met de airbox eraf?
Of is dat heel rigoureus?
 
Dat lijkt me niet goed. Over de juiste draden gemeten?
Ik ga voor de zekerheid nog eens meten maar ben 99% zeker.Zie filmpje WillemDeze lijken me prima, ook in de marges na afstellen. Of heb je daarna weer hogere waardes gemeten?
De waardes zijn dus te hoog, die waardes van hoogste en laagste zijn de uiterste waardes die ik kan halen en dus ook te hoog.En met de airbox eraf?
Of is dat heel rigoureus?

Airbox / lucht toevoer moeten we nog mee spelen. Maar wat zouden we daarmee bereiken?
 
Laatst bewerkt:
Met de air box eraf zie je meer maar denk wel dat Roy die ook eraf heeft liggen hem kennende ;)

Mijn digitale manual op contact dan 3/4 open het boek heeft het over 95 % tja ik vind 3/4 duidelijker.

[afbeelding]

Ja bij het kijken naar die stva had ik hem eraf.

Ook bij jou is het geen kwart wat hij verdraaid bij het op contact zetten. Die 5% klopt wel. Het ging er mij puur om of hij puur bij het op contact zetten ook nog eens dicht ging of alleen die 5% wat hij dus idd maar doet. Alleen nog eens kijken of mijn stva ook beweegt zoals de jouwe als ik wat gas geef.
 
Terug
Bovenaan Onderaan