How-to: GPS Tracker in je motor bouwen

DaffieDaffie

MF'er
27 jul 2012
92
0
Ik werd zo verdrietig van al die mooie fietsen die als gestolen staan in het 'gestolen motoren' topic, dat ik maar een HOW-TO heb gemaakt hoe je je eigen GPS tracker in je motor bouwt.

1. Inhoudsopgave
  1. Inhoudsopgave
  2. Wat kan het
  3. Wat heb ik nodig
  4. Wat kost het
  5. Hoe maak ik dat

2. Wat kan het
Vooropgesteld, hangt het er van af welke GPS tracker je precies hebt. Ik zal mij in deze HOW-TO beperken tot de GPS Tracker die ik heb gebruikt. Deze GPS tracker kan verschillende dingen:
- Heeft een batterij waar hij even op kan werken (geen idee hoe lang);
- Met GPS óf GPRS zijn locatie bepalen;
- Alles is met SMS commando's in te stellen:
- Na het versturen van een SMS, stuurt hij een SMSje terug met de locatie en snelheid, en nog wat dingen;
- De tracker is in te stellen dat hij een SMS stuurt naar een bepaald nummer als hij zich buiten x meter van zijn oorspronkelijke locatie begeeft (GeoFence);
- Je kunt ook een SMS commando sturen dat de tracker gedurende X minuten, elke Y seconden de positie moet sturen;

Er zijn nog wel meer opties, maar daarvoor verwijs ik je naar het boekje wat je bij de GPS tracker krijgt.


3. Wat heb ik nodig
Als allereerst natuurlijk een GPS Tracker. Zoals gezegd zijn er gigantisch veel verschillende trackers beschikbaar. Verschillende soorten, maten, functionaliteit, en dan is er ook nog verschil in hoe 'compleet' een advertentie is. Ik heb een paar verschillende besteld, gewoon om het eens te proberen, en wat me opviel is dat erg veel trackers alleen op GPRS werken. De R is van Roaming, wat betekend dat er ook gebruik gemaakt wordt van de internet verbinding die je hebt met je SIM kaart. Dit is iets wat je vaak niet wilt hebben want je wil je niet scheel betalen aan datakosten. Uiteindelijk kwam ik er bij een terecht die wat dat betreft voldeed aan die eis (dus ook gewoon met GPS werkt), maar wel iets meer werk vereist qua inbouwen. Want sommige trackers worden geleverd met een stroomdraadje die je zelf kunt solderen aan je accu of wat dan ook en dan ben je meteen klaar. Maar bij deze moet je daar zelf wat handigs voor verzinnen.



Daarnaast is er (althans voor deze tracker) nog het een en ander nodig. De gekozen tracker werkt met een USB kabel, dus 5 volt. De accu van de motor levert 12 volt, daar moet dus iets voor komen. Gelukkig kun je o.a. op eBay erg goedkoop adapters kopen.



Niet heel onbelangrijk is dat er ook een SIM kaart in moet voor de verbinding met de buitenwereld. Ik heb verschillende opties bekeken en kwam uiteindelijk uit bij Pre-paid van Simyo. De reden hiervoor is dat zij op het KPN netwerk zitten, wat qua telefoonbereik nog altijd het beste is van alle netwerk operators. Daarnaast zijn ze relatief goedkoop qua SMS kosten (dat is hetgene wat je eigenlijk uitsluitend gaat doen), is je tegoed onbeperkt houdbaar (mits je per half jaar minstens 1x belt of 1x een SMS stuurt), hebben ze een fijne website, goede app, kun je je tegoed makkelijk online upgraden zonder daarvoor iets met je SIM kaart te hoeven doen, en krijg je een beetje voordeel als je de SIM kaart besteld. Bestel je bijvoorbeeld het €15,- pakket dan krijg je meteen €22,50 tegoed. Als je er dan vanuit gaat dat een SMSje (wat je nogmaals uitsluitend gaat gebruiken) €0,10 kost kun je dus 225 SMSjes sturen met je initiele bundel.



Verder is er nog wat kleinmateriaal nodig en uiteraard wat gereedschap.
Hieronder een complete lijst van wat er nodig is:

Onderdelen
- GPS Tracker;


- 12 Volt naar 5 Volt adapter;


- SIMkaart;


- Kabel waar stroom doorheen kan. Speakerkabel kan ook. Deed ik ook;
lsp-010%20luidsprekerkabel%20rood%20-%20zwart.jpg


- 2 kabeloogjes waarmee je de kabels op je accu kunt aansluiten;
fyoxx.jpg


- Krimpkous van ~5mm en ~2,5mm om de gesoldeerde delen te isoleren.
3pka-krimpkous-tbv-kabelschoenen-b.jpg




Gereedschap
- Gereedschap om je motor uit elkaar te halen voor zover nodig;
- Soldeerbout;
- Tin, bij voorkeur met harskern;
- Combinatietang;
- Striptang of stanleymes;
- Aansteker.


4. Wat kost het

- De GPS tracker die ik heb is er in verschillende smaken. Allemaal zijn ze op eBay verkrijgbaar. Sommige zijn erg uitgebreid en krijg je 2 batterijen, een lader, USB kabeltje, etc. Sommigen zijn een stuk kariger waarbij je alleen de unit, een batterij en een kabel krijgt.
In principe is dat laatste ook al voldoende, dus zou zoiets als dit al volstaan:
http://www.ebay.com/itm/SPY-Vehicle...880?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58be4d7738
$19,99 met gratis verzending.

- Maar dan ben je er nog niet, om hem ook op de motor aan te sluiten moeten we nog wat dingen hebben. Het belangrijkste is misschien nog wel de SIM kaart.
Zoals gezegd heb ik voor Simyo gekozen, afhankelijk van welk 'pakket' je kies kost dat tussen de €5 en €25, waarbij hoe meer je betaalt hoe meer bonus tegoed je krijgt.

- De 12 volt naar 5 volt adapter heb je ook in verschillende vormen en maten maar degene die ik had was deze:
DC DC Step Down Converter Buck 12V to 5V 3A 15W output voltage regulator 751195400150 | eBay
$2,60 met gratis verzending.

- Kabeloogjes kosten €4,50 bij Brezan, of je moet ze al hebben liggen da's mooi meegenomen
- Een (stroom)kabel kost ook wat maar ik heb geen idee wat. Ik heb gewoon speakerkabel gebruikt wat ik nog had liggen :)

Totaal:
- ~€18,60 voor de tracker
- ~€2,40 voor de adapter
- €5,- voor de SIM kaart
- €(geen idee) voor de kabel
- €4,50 voor kabeloogjes
- €4,50 voor krimpkous 4,8 - 2,4 mm, 2 meter lang
- €3,85 voor krimpkous 2,4 - 1,2 mm, 2 meter lang
------------------------------------------------------------------ +
€ 38,85



5. Hoe maak ik dat

En nu het leukste deel! Het in elkaar zetten.

Stap 1
SIMkaart voorbereiden en GPS tracker opladen
Gooi de GPS tracker met de meegeleverde kabel aan je laptop/PC of als je een adaptertje hebt aan het stopcontact. Het gaat er maar om dat het ding stroom krijgt.


De SIMkaart moet eerst voorbereid worden. Zodra je je SIMkaart binnen hebt en alle benodigde stappen hebt doorlopen om hem te 'activeren' (welke stappen dat precies zijn is per TelCo verschillend maar zo lastig is het niet), moet je de PIN code van de SIMkaart verwijderen. Dit is een vereiste van het apparaatje. Het beste kun je de SIMkaart in je eigen toestel doen, hem opstarten (kun je gelijk checken of hij ook daadwerkelijk is geactiveert en werkt door even te bellen naar een ander nummer), en via je toestel de SIM PINcode verwijderen.
Op een iPhone kun je dit doen door naar Instellingen > Telefoon > Simpincode te gaan, en daar de slider uit te zetten.
Op Android (4.4) ga je naar Instellingen > Onder het kopje 'Persoonlijk' > Beveiliging > Onder het kopje 'SIMkaart vergrendeling' > SIMkaart vergrendeling instellen > Vinkje uitzetten
Let er overigens wel op dat als je dit op een smartphone doet en je hebt geen WiFi dat je telefoon dan wel eens data zou kunnen gaan verbruiken. Dus bij voorkeur eerst tel opstarten, Airplane modus aanzetten, en dan SIMkaart erin.
Als dit is gelukt en de SIMkaart werkt verder naar behoren, kun je je eigen SIMkaart terugdoen.

Stap 2
GPS tracker in elkaar zetten
Klinkt groots maar dat is het niet. Haal even de kabel uit de GPS tracker, verwijder het kapje (heeft wat kracht nodig, maar je moet hem gewoon horizontaal naar achteren kunnen schuiven), verwijder de batterij en doe het SIM laatje omhoog.




Stop de SIMkaart er op de juiste manier in, klap het klepje weer dicht en shuif de SIM tray een stukje omhoog zodat deze 'lockt'. Dan kun je de batterij er weer in doen en het kapje dichtdoen. Doe de stroom er weer op, en druk op het ON/OFF knopje. Het blauwe LEDje wat er in zit brand héél flauw, dus je moet echt goed kijken, maar als het goed is zie je deze nu langzaam knipperen. Leg de GPS tracker nu bij voorkeur bij een raam of in ieder geval op een plek met goed GPS ontvangst. Deze kun je nu hier laten liggen terwijl je aan de motor bezig bent.






Stap 3
'Custom' lader fixen voor de GPS tracker
Pak de 12Volt naar 5Volt adapter erbij. Meet in je motor op hoeveel afstand je ongeveer wilt overbruggen, waar je de adapter wilt laten, en waar je de GPS tracker wilt laten. Ook hiervoor geld dat je deze het beste ergens langs de kappen kan wegwerken met zo weinig mogelijk ijzerwerk in de buurt wat het GPS signaal kan verstoren.

Als eerst gaan we het stukje kabel wat tussen de accu en de adapter zit maken. Ik heb zoals gezegd hier speakerkabel voor gebruikt wat veel dikker is dan nodig, maargoed dit had ik liggen dus zonde om nieuw spul te kopen :P
Voor mij was er niet superveel afstand nodig, dus ik kwam op zo'n stukje uit. Strip van beide einden een stukje kabel, en vertin één kant van beide kabels. De andere kant stop je in de kabeloogjes en knijp je vast met een tang. Ik heb er voor de zekerheid ook nog wat krimpkous overheen gedaan.





Strip nu ook van de 12v/5v adapter een stuk van de 12 Volt-kabels af. Dit is de zwarte en gele kabel. Vertin deze ook. Schuif nu een stuk krimpkous alvast er overheen, en soldeer de uiteinden van deze kabel met de kabel die je net hebt gemaakt waar de kabeloogjes aan vast zitten. Als dit netjes gesoldeerd is, schuif je de krimpkous er overheen en verhit je deze zodat het vastkrimpt.





Pak nu de kabel die je bij de GPS tracker hebt gekregen erbij. Dat betekend dat je GPS tracker niet meer kan opladen, tenzij je nog zo'n kabel had. Knip nu aan de kant van de USB-aansluiting de kabel in twee. Je ziet hier nu 4 dunne draadjes. Wij gaan alleen de rode en de zwarte gebruiken. Strip deze een stuk en vertin ze.



Pak nu van de 12V/5V adapter de andere twee kabels (de zwarte/rode). Hier weer hetzelfde truucje; stukje strippen en vertinnen. Schuif nu weer een stuk krimpkous erover heen, en soldeer de GPS tracker USB kabel aan de 12v/5v adapter kabel. Als dit netjes is gelukt schuif je het krimpkous erover heen en verhit je deze zodat de aansluitingen mooi dicht zitten. Wat je eventueel ook kan doen is vóórdat je het vast soldeert niet alleen de dunne krimpkous maar ook de dikke er overheen schuiven, zodat je ook de twee niet gebruikte aders van de USB kabel kunt wegwerken. Ik kwam hier iets te laat achter dus heb het met isolatietape gedaan.


Het geheel ziet er dan zo uit:



Stap 4
Spulletjes inbouwen!
Dan nu naar de motor. Verschaf je zelf op de een of andere manier toegang tot je accu. Bij mijn Z1000 moest ik de buddy seat en driver seat losmaken, één kapje verwijderen en daarna kon ik een stuk ijzer losmaken wat de accu op z'n plek houdt. Nadat je toegang hebt tot je accu, schroef je de bouten los die op je + en - pool zitten. Doe de kabelogen om de boutjes heen en schroef het weer terug. Uiteraard opletten dat je de plus kabel op de + pool aansluit en andersom

Nu kun je de 12V/5V adapter ergens wegwerken, de GPS tracker pakken en deze aansluiten op de USB kabel. Met een beetje geluk heb je nu ook al GPS ontvangst.





Als je de alles hebt kunnen wegwerken in je motor ben je in principe klaar!




Stap 5
testen!
Nu gaan we testen of het geheel werkt. Pak je telefoon erbij, en sla het telefoonnummer van je GPS tracker op in je telefoon zodat je hier later makkelijk een SMS naar kunt sturen.
Zoals gezegd is de GPS tracker geheel met SMS commands te beheren. Je kunt de GPS tracker zodanig instellen dat deze allen SMSjes terugstuurt naar bepaalde nummers. In het boekje wat je bij de GPS tracker krijgt staat uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat. Ik zal me hier dan ook beperken tot de standaard functionaliteit.

GPS tracker initialiseren
SMS: "#begin#123456#" naar je GPS tracker, zonder de aanhalingstekens.
Je krijgt als het goed is antwoord: "begin ok!". Dit commando 'reset' de GPS tracker naar standaard waarden.

Locatie opvragen
SMS: "#smslink#123456#" naar je GPS tracker, zonder de aanhalingstekens.
Je krijgt als het goed is antwoord met informatie.
Indien je GPS tracker nog geen GPS signaal heeft krijg je zo'n antwoord:



Maar zodra je signaal hebt, krijg je een antwoord zoals dit:




Gefeliciteerd, je hebt nu een werkende GPS tracker waarmee je je motor altijd kunt tracken! Tenzij je GPS tracker stuk gaat. Of de batterij leeg is, of de bekabeling stuk is, of de accu van je motor leeg is, of je geen ontvangst hebt, of je beltegoed op is, of....
Punt is duidelijk lijkt me, het werkt op zich heel prima maar dit is geen garantie dat je je motor terugvind als hij weg is.

Als je vragen hebt dan stel ze gerust in dit topic, ik zal proberen z.s.m. te reageren. Misschien dat ik uiteindelijk een FAQ maak en in de OT zet.
 
Je weet dat er GPS "jammers" zijn welke dat signaal (simpel) kunnen verstoren? Dat soort apparatuur is wettelijk niet toegestaan..... Maar dat is het stelen van spullen óók niet dus "netto" gezien maakt 't niks uit.
 
Laatst bewerkt:
Een bontkraagje dat een motor steelt en er vervolgens één van zijn gprs jammers bij legt. Hahaha ja vast.
Voor die 4 tientjes en een middagje klussen is het toch een stukje extra zekerheid. De echte professionelere dieven zullen zo'n jammer wel hebben, maar met die tracker kun je in ieder geval de "schoffies" het leven zuur maken.

Lijkt me de moeite waard!
 
Je weet dat er GPS "jammers" zijn welke dat signaal (simpel) kunnen verstoren? Dat soort apparatuur is wettelijk niet toegestaan..... Maar dat is het stelen van spullen óók niet dus "netto" gezien maakt 't niks uit.

Zal best. Maar dat geld voor alles. Je kunt je motor nog wel met een 25cm dikke ketting aan een mega-verankerde paal vastleggen, maar er bestaan vást dieven die zelfs dat nog gestolen krijgen.

Het is zoals conducteur en V-Twin-Kevin al zeggen, je legt in ieder geval de lat wat hoger voor de huis-tuin-en keukenboefjes. Als je echt zo'n mooie fiets hebt dan is alleen zo'n redelijk goedkope GPS oplossing natuurlijk niet toereikend.

Mooi gedaan, misschien een zekering er nog tussen?

Is zeker een idee ja. Heb alleen geen idee welke. Maar misschien dat ik dat alsnog even uitzoek en wat foto's toevoeg :)
 
Mooie uitleg en bedankt voor de ebay linkjes, zo wordt het inbouwen van een tracker prijstechnisch wel heel interessant, heb ze dus ook meteen besteld 8-)

Enige wat ik mij nog afvroeg is of je die adapter gewoon rechtstreeks op de accu hebt aangesloten, dus geen geschakelde plus. Wat is dan je lekstroom, en loop je dan niet het risico dat je accu na een maand leeg is?
En hoe lang levert de interne batterij spanning als er geen stroom op de kabel staat? Dus zou het mogelijk zijn om de laadkabel via het contactslot te laten lopen en op die manier de interne batterij te laden?

Wanneer je de interne batterij continu vaan laadstroom voorziet, denk ik dat die ook snel overladen zal worden.

Maar nogmaals dank voor de heldere uitleg :}
 
Jeroen4300,

Ik heb hem inderdaad direct aangesloten op de accu. Het klopt inderdaad dat je dan het risico loopt dat je je accu helemaal leegtrekt maar daarvoor moet je inderdaad je motor al gauw een paar weken niet aanraken. Ik zou dan sowieso al aanraden om er een druppellader aan te hangen.

De accu van de GPS tracker zelf houd het niet lang vol, ik geloof hoogstens een dag. Ik denk dus niet dat het handig is als je hem op het contact zet, want als je de batterij van de tracker leeg is en daarna laadt je hem weer op, moet je wel zelf even op het ON/OFF knopje drukken en dat kan afhankelijk van waar je 'm wegwerkt wel lastig zijn.


Het is dus inderdaad een afweging of je hem op contact aansluit, daarmee zorg je ervoor dat je motor accu nooit leeg kan raken, en dan de batterij van de GPS tracker in betere conditie blijft. Nadeel is dan dat je waarschijnlijk niet langer dan een dag de tijd hebt voordat je de batterij van de GPS tracker weer moet bijladen.
De andere kant is ook waar, als je hem direct aan je accu hangt dan zal de GPS tracker altijd blijven werken (mits je motor accu niet leeg is). Je loopt dan wel het risico dat als je je motor enkele weken niet gebruikt dat dan je motor accu leeg is, en de batterij van de GPS tracker zal uiteindelijk wel lam worden.

In mijn geval heb ik dus voor de tweede optie gekozen, want zeker in deze periode van 't jaar staat mijn motor niet langer dan een week stil. Doet hij dat wel dan hangt hij aan de druppellader. Dat de batterij van de GPS tracker lam word is daarbij voor mij van ondergeschikt belang.
 
Bedankt weer Daffie 8-)

Dan zet ik em ook rechtstreeks er op. Want een dag is wel erg kort en schiet zo'n project zijn doel voorbij. Ik las dat de omvormer 15 watt is, dat zou neerkomen op 700-800 mA, maar of die dat continu trekt, zal moeten blijken. Ik zal dan voor de zekerheid even de lekstroom moeten meten wanneer het ding erop zit.

Wederom weer bedankt. Heb em vanmorgen besteld, dus met een maand ofzo zal ik em wel zien verschijnen....
 
Heel gaaf gedaan. Werkt elke GPS tracker op deze manier? ik bedoel qua sms instellingen? Ik heb wel is vaker goedkope GPS trackers voorbij zien komen wat al snel de moeite waard is om het een keer te proberen. (Miniinthebox bijv).
 
Zal best. Maar dat geld voor alles. Je kunt je motor nog wel met een 25cm dikke ketting aan een mega-verankerde paal vastleggen, maar er bestaan vást dieven die zelfs dat nog gestolen krijgen.

Het is zoals conducteur en V-Twin-Kevin al zeggen, je legt in ieder geval de lat wat hoger voor de huis-tuin-en keukenboefjes. Als je echt zo'n mooie fiets hebt dan is alleen zo'n redelijk goedkope GPS oplossing natuurlijk niet toereikend.Is zeker een idee ja. Heb alleen geen idee welke. Maar misschien dat ik dat alsnog even uitzoek en wat foto's toevoeg :)


Doodsimpel.
Pak een 1Ampere steekzekering. Knip de plus kabel door en knijp aan beide uiteinden een geisoleerd (blauw) vrouwtje. Die schuif je aan de zekering; klaar!
 
Hel mooie uitleg toruwens!

Hartelijk dank daarvoor want ik heb er ook wel eens aan gedacht. M'n Passat had gelukkig een klasse III alarm wat de boefjes in kwestie even niet hadden verwacht....

Een tracker is trouwens alleen leuk als je kaal WA verzekerd bent. Kun je proberen de popo te activeren, of je gaat zelf met een paar maatjes zoeken.
Ik heb een tijdje geleden bij de verzekering geinformeerd wat te doen als mijn voertuig gestolen zou zijn, en ik dan toch kan aantonen waar ie is? Dat maakt niets uit. Ik krijg gewoon tzt m'n geld. (mits WA extra of beter verzekerd natuurlijk) Inderdaad, ondanks dat ik aan zou kunnen tonen waar ie staat.
 
Wellicht heb ik nog wel een mooi idee voor de spanningvoorziening van die tracker. Een powerbank, soort externe accu die je kunt gebruiken om een apparaat op te laden via USB.
Ik heb er nog 1 liggen, die heeft een capaciteit van 5200mAh. Die bouw je ergens diep weg en zorgt ervoor dat die spanning krijgt van de door TS toegepaste voeding en daardoor dus oplaad.
Afhankelijk van hoe lang die tracker het op 5200mAh uithoudt, zou je zelfs een geschakelde plus kunnen gebruiken, zodat je geen lekstroom creëert.
Bijkomend voordeel is dan ook, mocht de persoon die de motor pikt, de accu loskoppelen, de tracker gewoon voorzien blijft van stroom en dan maar hopen dat je em terugvind, voordat het dievengilde de tracker ondekt 8-)

Ik denk dat ik -als ik t spul binnen heb- gewoon eens ga experimenteren hoe lang die tracker blijft werken op de interne batterij icm die powerbank. Leuk project dit! ;)
 
Hel mooie uitleg toruwens!

Hartelijk dank daarvoor want ik heb er ook wel eens aan gedacht. M'n Passat had gelukkig een klasse III alarm wat de boefjes in kwestie even niet hadden verwacht....

Een tracker is trouwens alleen leuk als je kaal WA verzekerd bent. Kun je proberen de popo te activeren, of je gaat zelf met een paar maatjes zoeken.
Ik heb een tijdje geleden bij de verzekering geinformeerd wat te doen als mijn voertuig gestolen zou zijn, en ik dan toch kan aantonen waar ie is? Dat maakt niets uit. Ik krijg gewoon tzt m'n geld. (mits WA extra of beter verzekerd natuurlijk) Inderdaad, ondanks dat ik aan zou kunnen tonen waar ie staat.


Nou hij lijkt mij anders ook 'leuk' om te weten dat door jou systeem er weer een boef minder op straat staat. Het feit dat ze hierdoor de dief te pakken krijgen moet ook een voldaan gevoel geven lijkt me.
 
Je vergelijkt GPS met GPRS maar deze twee zaken hebben helemaal niks met elkaar te maken. GPS is Global Positioning System en GPRS is General Packet Radio Service. de eerste doet positie bepaling en de tweede is een uitbreiding op de GSM standaard waarmee eenvoudiger data kan worden uitgewisseld. Jouw systeem gebruikt alleen SMS waarvoor dus geen GPRS nodig is. Ik zou echter altijd een module MET GPRS nemen omdat deze vaak ook als optie het gebruik van SMS toestaan.

Wat jij bedoelt is A-GPS oftewel Assisted GPS, een systeem waarmee die triangulaire verbindingen met GSM zenders mee te nemen de gebreken of eventuele gebrekkige ontvangst van je GPS. Dat kot idd data en is meestal uitschakelbaar.

Verder een goeie en behulpzame tutorial!
 
Wellicht een leuke aanvulling... Je kunt voor je smartphone een app kopen van €3,99 waarmee je deze tracker kunt bedienen ipv sms codes. Zie iPhone app for GPS Tracker TK102, TK103, TK104, TK105, TK106

Verder heb ik nog wat zitten google-en op dat ding, en zo wordt beweerd dat de interne batterij in standby modus tot 96 uur mee gaat. Er worden geen uitspraken over gedaan of de batterij gaar kookt wanneer deze continu middels de usb kabel van voeding wordt voorzien.
Ook de move functie klinkt in mijn oren veelbelovend, als je die activeert, stuurt de tracker een bericht met locatie zodra er beweging wordt waargenomen.
Zoiets is voor mij wel rustgevend wanneer ik ergens ben, waar ik de motor niet in het zicht heb staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan