Motoraanhanger bouwen

bassj

Ron Jeremy's stuntman
Donateur
2 mrt 2012
3.207
6.697
Uden
Hallo,

In 2024 ga ik deelnemen aan de SAM Evo 400 klasse met een Yamaha FZR400RR. Ik ben hier en daar al wat spulletjes aan het verzamelen zodat ik zonder al teveel gedoe aan het seizoen kan beginnen.
Onlangs heb ik een onderstel van een aanhanger(tje) gekocht die ik wil gaan ombouwen/aanpassen naar een motoraanhanger voor één motor.
Het onderstel is gegalvaniseerd, voorzien van splinternieuwe remmen, schokbrekertjes, banden, koppeling en is technisch verder 100%. Ook zit er een gegalvaniseerde rij-goot bij.
Ik ben eigenlijk op zoek naar ideeën voor een vloertje. Ik wil de aanhanger vooral compact en licht houden qua gewicht. Heeft er iemand (prijsvriendelijke) tips voor welk materiaal ik zou kunnen gebruiken. Dacht zelf aan 3mm traanplaat. De motor weegt zelf tegen de 160kg.

De afmetingen zijn:

1699715359727.png


IMG_20231111_155637.jpg


IMG_20231111_155629.jpg


IMG_20231111_155620.jpg


IMG_20231111_150844.jpg
 
Zorg dat je alle spullen die je mee wilt nemen (liefst droog) kwijt kunt, met de motor op z’n plek en bepaal kogeldruk. Dit gaat je tijd kosten maar is het comfort (en de veiligheid) echt waard. Dit advies geld voor alle aanhangers/caravans…

Persoonlijk wil ik geen open aanhangers meer. Liefst huif, maar gesloten kan soms ook interessant zijn. Er bestaan ‘vierkante steigerbuis koppelingen’ van 40x40mm waarmee je eenvoudig een huif kunt opbouwen met gegalvaniseerde koker. Zeiltje bestellen en je bent de man.

Foto’s toegevoegd van mijn aanhanger die ik vorige week heb verkocht, nieuwe word binnen een paar weken geleverd, en krijgt een vergelijkbare huif.
 

Bijlagen

  • IMG_0308.jpeg
    IMG_0308.jpeg
    139,4 KB · Weergaven: 2
  • IMG_0304.jpeg
    IMG_0304.jpeg
    179,7 KB · Weergaven: 2
Ik ga juist voor een open aanhanger. Sowieso om eerst eens low-budget te kijken of ik dat racen iets vindt en daarna kijk ik wel verder.
Ik heb ook geen plaats voor een dergelijke aanhanger met huif.
Alle spullen die ik mee wil nemen passen in de auto. Klein disselbakje zou mooi zijn en een beugel voor de jerrycan en dan kan ik voldoende kwijt.
Voor de rest wil ik nog een fatsoenlijk tentje kopen en dan kan ik vooruit.
Ben alleen op zoek naar wat opties om eens te onderzoeken wat voor vloertje ik op de aanhanger kan maken.
 
18mm watervast betonplex antislip
Dit is eigenlijk de enige juiste optie. Doe er een disselbak bij en inrij klem en bevestigingsmateriaal en het is ineens niet low budget meer. Verkopen van een dergelijke zelfbouw kon ook wel eens tegenvallen. Ik zou dan eerder voor een gunstig geprijsde kant en klare gaan, die je ook weer zo kwijt kunt als het niks voor je is
 
Ik ga juist voor een open aanhanger. Sowieso om eerst eens low-budget te kijken of ik dat racen iets vindt en daarna kijk ik wel verder.
Ik heb ook geen plaats voor een dergelijke aanhanger met huif.
Alle spullen die ik mee wil nemen passen in de auto. Klein disselbakje zou mooi zijn en een beugel voor de jerrycan en dan kan ik voldoende kwijt.
Voor de rest wil ik nog een fatsoenlijk tentje kopen en dan kan ik vooruit.
Ben alleen op zoek naar wat opties om eens te onderzoeken wat voor vloertje ik op de aanhanger kan maken.

Is alleen een goot dan voldoende als vloer?
En aan de voorkant een koker dwars t.b.v. de spanbanden.
 
Ik heb ervaring met racen, en ik kan je vertellen dat je het gauw zat bent om alles steeds in en uit de auto te laden (een Fiat Panda?!), met het risico dat je iets vergeet.
Het is maar 4 à 5x per jaar.
En ik ga dan inderdaad met het Panda'tje van mijn vriendin.
Misschien ben ik het inderdaad snel beu maar ik moet ergens beginnen.
 
Dit is eigenlijk de enige juiste optie. Doe er een disselbak bij en inrij klem en bevestigingsmateriaal en het is ineens niet low budget meer. Verkopen van een dergelijke zelfbouw kon ook wel eens tegenvallen. Ik zou dan eerder voor een gunstig geprijsde kant en klare gaan, die je ook weer zo kwijt kunt als het niks voor je is
Het mooie is dat het een project wordt voor leerlingen bij ROC en dat mijn kameraad daar docent is.
Kost mij verder dus niets, kan maatwerk worden en de leerlingen kunnen ervan leren.
Ze kunnen daar zetten (disselbakje en inrijgootje) en lassen etc. En mijn aanhanger kan in het lokaal blijven staan.
Kant en klaar kan ook maar veel te duur en het is ook een beetje hobby. Maar wil wel een beetje een duurzaam karretje.
De aanhanger heb ik voor zeer weinig kunnen aanschaffen dus daar kom ik altijd mee uit mocht het niets worden allemaal.
 
Hou er rekening mee dat je naar de keuring moet, tenzij je kan aantonen dat hij ouder is dan 11-2012.
Neem even een kijkje bij het rdw.nl

Beste kan je een profielen monteren waar een betonplex plaat in komt.
Zo zit het bij fabrieksaanhangers.
IMG_0200.jpeg
 
Hou er rekening mee dat je naar de keuring moet, tenzij je kan aantonen dat hij ouder is dan 11-2012.
Neem even een kijkje bij het rdw.nl

Beste kan je een profielen monteren waar een betonplex plaat in komt.
Zo zit het bij fabrieksaanhangers.
Bekijk bijlage 1943358

Moet je zelf aantonen dat hij van voor 2012 is?
Dat lijkt me sterk, maar goed een bouwjaar is er zo ingeslagen met slagletters.
 
Moet je zelf aantonen dat hij van voor 2012 is?
Dat lijkt me sterk, maar goed een bouwjaar is er zo ingeslagen met slagletters.
Ja, middels een aankoopbon.

Hoeft ook niet gekeurd te worden. Hij komt never nooit boven de 750kg.
Tenminste zo staat het beschreven bij RDW.

Toelatingseisen aanhanger​

Aanhangwagens met een gewicht to 750 kg:
Aanhangwagens met een gewicht tot 750kg hebben geen eigen kenteken nodig. Sinds 2012 moeten deze aanhangwagens wel voorzien zijn van een typegoedkeuring. De fabrikanten hebben dit altijd Europees geregeld. De gegevens van de typegoedkeuring staan op een plaatje vermeld op de dissel of voorzijde chassis. Bij controle door de douane of politie dient u deze te kunnen tonen.
Op het typegoedkeurings plaatje horen de volgende gegevens te staan:
- Naam fabrikant
- Goedkeuringsnummer met voertuigidentificatienummer
- Technisch toegestane maximum massa en aslasten

Controleer dit goed, u riskeert namelijk een boete van € 90!

U ontvangt bij aanschaf van uw aanhangwagen ook een CoC (Certificate Of Conformity). Deze is standaard gekoppeld aan de typegoedkeuring van het model aanhangwagen.

Ongeremde aanhangwagens tot 750kg van voor 29-10-2012:
Wanneer uw aanhanger een toelatingsdatum van voor 29 oktober 2012 heeft dan is een typegoedkeuring niet verplicht. Het blijft daarnaast natuurlijk wel uw eigen verantwoordelijkheid om veilig met de aanhanger de weg op te gaan.

Aanhangwagens zwaarder dan 750kg:
Aanhangwagens met een bruto laadvermogen van meer dan 750kg moeten altijd een typegoedkeuring hebben en zijn daarnaast ook altijd voorzien van een eigen kenteken. Wat betekent dat hier ook een eigen kentekenbewijs bij hoort. De werking is hetzelfde als met een auto, deze heeft u nodig bij het overschrijven van de aanhangwagen naar een nieuwe eigenaar.
 
Ja, middels een aankoopbon.


Toelatingseisen aanhanger​

Aanhangwagens met een gewicht to 750 kg:
Aanhangwagens met een gewicht tot 750kg hebben geen eigen kenteken nodig. Sinds 2012 moeten deze aanhangwagens wel voorzien zijn van een typegoedkeuring. De fabrikanten hebben dit altijd Europees geregeld. De gegevens van de typegoedkeuring staan op een plaatje vermeld op de dissel of voorzijde chassis. Bij controle door de douane of politie dient u deze te kunnen tonen.
Op het typegoedkeurings plaatje horen de volgende gegevens te staan:
- Naam fabrikant
- Goedkeuringsnummer met voertuigidentificatienummer
- Technisch toegestane maximum massa en aslasten

Controleer dit goed, u riskeert namelijk een boete van € 90!

U ontvangt bij aanschaf van uw aanhangwagen ook een CoC (Certificate Of Conformity). Deze is standaard gekoppeld aan de typegoedkeuring van het model aanhangwagen.

Ongeremde aanhangwagens tot 750kg van voor 29-10-2012:
Wanneer uw aanhanger een toelatingsdatum van voor 29 oktober 2012 heeft dan is een typegoedkeuring niet verplicht. Het blijft daarnaast natuurlijk wel uw eigen verantwoordelijkheid om veilig met de aanhanger de weg op te gaan.

Aanhangwagens zwaarder dan 750kg:
Aanhangwagens met een bruto laadvermogen van meer dan 750kg moeten altijd een typegoedkeuring hebben en zijn daarnaast ook altijd voorzien van een eigen kenteken. Wat betekent dat hier ook een eigen kentekenbewijs bij hoort. De werking is hetzelfde als met een auto, deze heeft u nodig bij het overschrijven van de aanhangwagen naar een nieuwe eigenaar.

Je hoeft het dus niet aan te tonen als hij van voor 2012 is.
Ik vond het al gek.
 
Dat is het typeplaatje van de oplooprem.


Jawel, dat mag je aantonen.
Buiten die van de oplooprem zit deze er ook op. Deze zit op de as.
Achter het reservewiel, op het chassis, zit het plaatje van de typegoedkeuring en daarboven een nummer gestanst.
Het is het onderstel van een bagagewagen. Origineel zat er ook nog een bak bij maar die heb ik niet overgenomen.
Soort van halve vouwwagen was het. Duits merk.

11.jpg
 
heb mijn aanhanger ook zelf gebouwd watervast betonplex erg duur en niet helemaal rot vrij alternatief Underlayment heb ik gebruikt geschuurd grond verf kleur verf en als afsluiting polyester hars voor waterdichtheid totaal goed koper dan betonplex
en vrijheid van kleuren :) vond ik ook wat hebben vlokken gestrood op de hars als anti slip
 

Bijlagen

  • DSCN4408.JPG
    DSCN4408.JPG
    254,5 KB · Weergaven: 1
  • DSCN4409.JPG
    DSCN4409.JPG
    224,7 KB · Weergaven: 1
  • DSCN4415.JPG
    DSCN4415.JPG
    227,7 KB · Weergaven: 1
  • DSCN4417.JPG
    DSCN4417.JPG
    235,2 KB · Weergaven: 1
  • DSCN4418.JPG
    DSCN4418.JPG
    273,8 KB · Weergaven: 1
  • DSCN4422.JPG
    DSCN4422.JPG
    352,7 KB · Weergaven: 1
Buiten die van de oplooprem zit deze er ook op. Deze zit op de as.
Achter het reservewiel, op het chassis, zit het plaatje van de typegoedkeuring en daarboven een nummer gestanst.
Het is het onderstel van een bagagewagen. Origineel zat er ook nog een bak bij maar die heb ik niet overgenomen.
Soort van halve vouwwagen was het. Duits merk.

Bekijk bijlage 1943404
Dat is het typeplaatje van de as.
Asdruk mag 450kg zijn, voor 1 motor zou dat prima zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan