Rem/koppelings pomp stuur vt1100 verplaatsen

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo mensen.

Ik ben mijn vt1100 aan het verhobbyen.. De voorkant is aan de beurt en het stuur moet lekker clean. Dus de twee grote rem/koppelings pompen en reservoirs zijn de grootste doorn in mijn ogen. Nu las ik vandaag op een ander forum dat de rempompen van de gsx en cbr te gebruiken zijn. Dat zijn alleen de cilinders/pompen met een extern reservoir.

En dus makkelijk ergens in het frame weg te werken. Heb ik alleen nog twee levers met kabels naar de pompen.

Iemand zoiets weleens geprobeerd ? Of tips of iedeeen ?

Alles is welkom.
full
 
Kabels naar je pompen? Van de sensoren of wat bedoel je?

En je reservoir wegwerken op een lager punt in het frame gaat niet werken, dan heb je namelijk geen reservoir... Het kan wel maar dan moet je dus clip ons erg laag op je voorvork zetten en dat zal niet de bedoeling zijn bij een VT1100...

En wat heeft die foto er mee te maken? Dat is een voetrempomp...?
 
D'r zijn racerts die in plaats van een potje een slangetje op de pomp hebben, dit is er wel eentje die je veel in de gaten moet houden omdat je anders snel lucht in je remmen gaat pompen en dan geen functionerende rem meer hebt.

db
 
Dat is mis id een voetrempomp. Was ook meer voor het visuele plaatje. Maar het word dan een voorrempomp, althans dat is mijn idee. De pomp word in het frame gemonteerd, met het reservoir daar ergens boven. De hydraulliek leiding gaat dan naar mijn voorrem, enkele schijf. Op het stuur komt een lever met een kabel naar de pomp die die dan ook bedient. Al dan niet met een hevel of iets als dat nodig is, dat is technisch geen probleem. (Ik weet niet of dergelijke pompjes ook ingeduwd moeten worden of juist uit) ik ben cnc programmeur dus een setup om te duwen is geen probleem. Hetzelfde verhaal voor de koppeling. Dus twee mooie handeltjes aan het stuur, kabel door het stuur, naar de weggewerkte pompen, met daarboven het reservoir.
 
D'r zijn racerts die in plaats van een potje een slangetje op de pomp hebben, dit is er wel eentje die je veel in de gaten moet houden omdat je anders snel lucht in je remmen gaat pompen en dan geen functionerende rem meer hebt.

db


Ik kan het slangetje kort mogelijk maken of zelf een potjevdraaien die direct op de pomp komt of iets.
 
Dat is mis id een voetrempomp. Was ook meer voor het visuele plaatje. Maar het word dan een voorrempomp, althans dat is mijn idee. De pomp word in het frame gemonteerd, met het reservoir daar ergens boven. De hydraulliek leiding gaat dan naar mijn voorrem, enkele schijf. Op het stuur komt een lever met een kabel naar de pomp die die dan ook bedient. Al dan niet met een hevel of iets als dat nodig is, dat is technisch geen probleem. (Ik weet niet of dergelijke pompjes ook ingeduwd moeten worden of juist uit) ik ben cnc programmeur dus een setup om te duwen is geen probleem. Hetzelfde verhaal voor de koppeling. Dus twee mooie handeltjes aan het stuur, kabel door het stuur, naar de weggewerkte pompen, met daarboven het reservoir.

Dat dus. Als je genoeg ruimte hebt kun je daarvoor best de originele pompen gebruiken, waarom zou je ze met extern reservoir moeten hebben voor deze toepassing?
 
Origineel is 1 groot stuk alu. Dat gaat simpelweg niet passen. Iig niet op een manier wat "mooi" word. En die racer pompjes zijn zeer compact en veel flexibeler qua inbouwen/ wegwerken.
 
Op zo'n manier, ja dat moet technisch wel kunnen.

Ik zou de rem alleen persoonlijk nooit op het frame bouwen, en zeker niet met de kabels door het stuur. Dan zit je 2 keer om je balhoofd heen te knoeien en heb je kans dat ie in de bochten vanzelf gaat remmen ofzo als de kabel niet lekker loopt of een remslang klem raakt. En je zou de hoofdremcilinder dan waarschijnlijk pal naast een grote warmtebron plaatsen (het blok), ook niet handig.

Ik zou eerder kijken of je de voorrempomp dan niet onder je kroonplaat kunt maken, als CNC-man moet je wel een nette kroonplaat kunnen maken :Y Dan zit je niet met dat draaipunt, is veel makkelijker (goed) werkend te krijgen en je kan de bekabeling/remslangen veel netter wegwerken omdat je minder extra lengte nodig hebt.

En het lijkt me ook stukken handiger als je de boel een keer wilt ontluchten/bijvullen.

Edit: word trouwens wel vaker zo gedaan bij de minder nette ombouwen van motorfietsblokken in 4 wielers, als je in onderstaande filmpje goed kijkt rond een seconde of 4 zie je de hydraulische koppelingspomp zitten met een kabel erdoor die dan dus in de motorruimte weer naar het koppelingspedaal loopt.


Ik heb zelf ook een bij elkaar geraapte buggy met CBR600 blok en daar hebben ze de rem ook zo gemaakt. Maar dat zijn allemaal wel vaste opstellingen, zonder scharnierpunten en alles.
 
Laatst bewerkt:
Zover had ik nog niet nagedacht, maar je hebt gelijk. Ik heb ook achter de stuurpen wat ruimte. Maar onder de kroonplaten zou ook strak zijn. Die dingen staan toch ook nog op mijn to do list. Eerst maar s kijken hoe groot die pompjes zijn.
 
Als je de stuurbeweging er maar uit haalt, dan word het veel makkelijker om goed werkend te krijgen.

Ik zou me trouwens niet enkel blindstaren op motorfietsrempompen. Bijvoorbeeld in de kartsport hebben ze ook hele mooie rempompjes, die zijn al zo gemaakt dat je ze direct ergens tegenaan kan bouten (i.p.v. dat je ze om een stuur vastzet), hebben tevens al een hevel zodat je hem direct kabel bedient kan maken en zijn relatief betaalbaar.

Hieronder een foto van de remmerij van mijn kart (met een bougiedoosje als referentie voor de grootte).

full


Zorg alleen wel dat je een nieuwere pomp krijgt mét reservoir (of maak dat er zelf op), en dus niet zoals de mijne zonder :X Ik moet de remvloeistof bijvullen via dat inbus boutje aan de bovenkant. Het ding loopt maar 180km/u dus het is niet zo'n probleem als de remdruk een keer wegvalt :+
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een voorbeeld van een handrempomp van een kart, deze zit normaal aan het stuur en heeft wel een reservoir.

Kan je zo tegen de onderkant van een kroonplaat aanbouten, ik zou alleen de hefboom een kwart slag draaien en integreren in je kroonplaatontwerp i.v.m. inbouwhoogte.

full
 
Je moet kijken naar het totale oppervlak van de remzuigers en het oppervlak van de zuiger van de rempomp. En dat moet in verhouding staan, ga je een Fireblade pomp oid. pakken dan klopt daar waarschijnlijk nog maar weinig meer van, ik gok dat je VT een enkele klauw heeft?

In jouw geval komt dit overigens minder kritisch omdat je bij de overgang van mechanisch/hydraulisch met je hefboom een 2e overbrengingsverhouding hebt dus daarmee zou je dit deels kunnen compenseren.
 
Ik zie het probleem niet in van aan het frame monteren. Elke motorfiets heeft bedieningskabels van stuur naar frame lopen. En motoren met hydraulische koppeling ook een remleiding van stuur naar frame.

Een slang (zeker staalomvlochten) geeft natuurlijk veel minder problemen dan een kabel.
En ik heb een hele hoop motoren (met kabelbediende koppeling) gehad waarbij je bij max. stuuruitslag toch merkt dat de koppelingshendel opeens iets verplaatst (zowel lelijke pekelhokken als nette fietsen).
Daarbij wil hij de kabels zoveel mogelijk weg werken (binnen het stuur), dus krijg je erg scherpe bochten en slechts hele korte lengtes om de verdraaiing op te vangen, dat gaat gegarandeerd niet optimaal lopen.
 
Laatst bewerkt:
Elk systeem waarbij je een extra overbrenging aanbrengt zal er voor zorgen dat je remkwaliteit daalt.

Als je met een kabel een hydraulische cilinder gaat bedienen zal het remgevoel dalen tot het gevoel alsof je zak aardappels bedient.

Wat ook een mogelijkheid is is door je voetrem ook je voorrem te laten bedienen. Het zal eveneens kut rijden maar je hebt dan de mogelijkheid om de handrem thuis te laten.

Anders gewoon op zoek gaan naar een rem die je mooi genoeg vindt en die een diameter heeft die voldoet voor je motor.

db
 
Bmw heeft zoiets gehad, ergens in de jaren 70/80. Kabel vanaf het stuur die een hydraulische pomp bediende die onder de tank zat. Informeer maar eens bij 'de hobbyist'. Dat is een bedrijf in oudere bmw onderdelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan