Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

het guzziframe is uit 85 en staat nog in de fabriekslak....

poedercoat is kwetsbaar, als er 1 keer een beschadiging inzit gaat het vocht eronder kruipen en word de plasticlaag letterlijk door de roest losgedrukt van het staal..

zijspan frame is overigens ook niet echt jong, de ezs is van 97, dat is maar 12 jaar nieuwer als de motorfiets..
 
Zo langzamerhand ga ik inzien dat poedercoating niet zaligmakend is. Het rot gewoon door onder de coating. Ik zou inderdaad voor Hammerite gaan, of de boel laten stralen en er een fatsoenlijk verfsysteem op zetten.

Ik was er al eerder van op de hoogte. Poeder is prachtig, maar wel op een gegalvaniseerde ondergrond.
 
Staat ook altijd buiten toch? Hoe oud is dat frame? Herken dat zeker niet. Maandag morgen coating.
 
Lees laatste pag nu pas. Na 20jr een keer stralen en coaten voor 200 euri is redelijk verwaarloosbaar.
 
Laatst bewerkt:
Lees laatste pag nu pas. Na 20jr een keer stralen en coaten voor 200 euri is redelijk verwaarloosbaar.

Motor frame is gespoten en in betere staat... Dus ik ben niet helemaal met je eens... Is welliswaar prijstechnisch verwaarloosbaar maar ik vind het raar dat iets volledig uitelkaar zou moeten omdat bijtippen niet kan.
Maar dat is een persoonlijke mening.
 
Er worden ook chassisbalken van vrachtwagens mee gecoat, en het tuinhek van mijn ouders staat ook altijd buiten en is 20 jaar oud. Niks aan te zien buiten dat het iets dof word. Ligt ook wel aan de coater, en of er idd een grondlaag onder zit.
 
Er worden ook chassisbalken van vrachtwagens mee gecoat, en het tuinhek van mijn ouders staat ook altijd buiten en is 20 jaar oud. Niks aan te zien buiten dat het iets dof word. Ligt ook wel aan de coater, en of er idd een grondlaag onder zit.

Dat zeg ik: eerst galvaniseren. Poeder doet niks anders dan de ondergrond afsluiten en passief beschermen. Als er dan ook maar een klei
n haarscheurtje of beschadiging in de poeder komt gaat de ondergrond vrolijk aan het roesten. En omdat de poeder wel heel goed aan zichzelf hecht lijkt het altijd mee te vallen. Totdat je er mee aan het werk komt.
 
Laatst bewerkt:
Als de poeder er in plakaten af komt dan is de hechting op de ondergrond niet voldoende en is dus de voorbehandeling niet goed geweest.
Waar ik werk hebben we 2 verschillende poederbanen met verschillende laksystemen en het verschil in kwaliteit is echt wel te merken.
Ik laat zelf bijna nooit iets poederen, meestal wil ik op termijn iets toch weer veranderen en poeder is veel lastiger te verwijderen.
 
Staat ook altijd buiten toch? Hoe oud is dat frame? Herken dat zeker niet. Maandag morgen coating.
Jouw frame komt van dezelfde leverancier. Het grote verschil is dat jouw frame weinig slecht weer en vrijwel nooit pekel ziet.
Met zink als basis gaat het natuurlijk wel goed, maar dat kost extra.
 
Klopt, maar niet door EZS gecoat. Moet zeggen trouwens dat het coatwerk van EZS er degelijk uit ziet, maar dat kan je pas na 20 jaar echt zeggen ;)
 
Vroeger gebruikte het bedrijf waar ik heenga ook altijd 1-laags poedercoat. Tegenwoordig 2 laags. Als er dan een beschadiging is (door steenslag o.i.d.) blijft de onderlaag zitten en kan je de bovenlaag gewoon aantippen met verf om het weer zwart te krijgen.
 
Scoperen is toch gewoon vlamverzinken? Dat je van die grappige vlekjes krijgt? Volgens mij is dat de standaard methode bij Tripteq.
Duitsers worden daar heel zenuwachtig van, de TuV heeft berekend dat theoretisch de materiaalsterkte wordt aangetast door de hogere temperatuur.
 
Materiaal wordt niet zo warm als normaal verzinken, wodrt voornamelijk gebruikt als het niet mag vervormen
Schooperen tegen roest
Bij schooperen wordt een draad van zink en aluminium in een vlam gesmolten. Dit vloeibare metaal wordt neergeslagen op de oppervlakte van het product. Deze laag heeft een zeer grote dichtheid, waardoor het onderliggende staal wordt afgesloten van de buitenlucht. Daardoor is het optimaal beschermd tegen roest. Deze techniek is vernoemd naar zijn uitvinder, de Zwitserse heer Schoop.
 
Zou het beschadigen van de coating ook kunnen komen doordat een zijspanframe wat meer op zijn donder krijgt en dus meer vervormt dan een vrachtwagenonderstel, en dat daardoor zeg maar eerder barstjes in de coating ontstaan?

Ik heb het frame van mijn vorige BMW ook ooit gecoat en er daarna nog een paar jaar vrolijk mee door weer en wind gereden, maar nooit een probleem met de coating gehad. 8-)

Ben wel benieuwd naar die voorste blokbout, je had het er over dat het blokdeel waar die in vastgerot zit in zijn geheel vervangen kan worden? Ben wel benieuwd hoe dat zit dan? :)
 
Nee dat lijkt me niet.
Wij poederen ook spiraalveren en daar gebeurd niks mee.
Zelfs niet als ze over hun nek getrokken worden (dus plastisch vervormen)
 
Nee dat lijkt me niet.
Wij poederen ook spiraalveren en daar gebeurd niks mee.
Zelfs niet als ze over hun nek getrokken worden (dus plastisch vervormen)
Om de een of andere reden denk ik dat jullie een andere kwaliteit leveren als de gemiddelde hekjes sproeier.
 
Dat zou ik niet weten. Er wordt ook best vaak spul afgekeurd, meestal is het dan niet goed voorbehandeld of te kort in de oven geweest.
Als we capaciteit te kort hebben laten we het poederen bij 2 bedrijven in de omgeving en die kwaliteit is vergelijkbaar. Ik denk niet dat die speciaal voor ons hun proces aanpassen.
 
Als het frame van 3wheel bv verzinkt was geweest, had het dan misschien ook niet zo hard geroest onder de poedercoatlaag? Dus gevalletje slechte ondergrond?

Wel interessant om de kennis van DAF400 hier te hebben! *D
 
Ben wel benieuwd naar die voorste blokbout, je had het er over dat het blokdeel waar die in vastgerot zit in zijn geheel vervangen kan worden? Ben wel benieuwd hoe dat zit dan? :)

Voortse blokbout loopt door een los "deksel" deze is ca 5cm dik en bedekt aan de blokzijde de nokkenastandwielen en ketting, deksel bevat verder de voorste krukaskeerring want aan de "buitenzijde" van dit deksel zit de droog draaiende dynamo die verder alleen nog maar word afgedekt door een kunsstofkap.
Deksel heeft dus wel een dragende functie maar bevat verder behalve 1 keerring en de aansluiting van de toerenteller geen spannende zaken en is gewoon los vervangbaar (als je er aan kunt komen tenminste........)

Van het poedercoat verhaal heb ik verder geen verstand en de diagnose laat ik aan de 7 wijze mannen over, zoals het frame onder de coating vandaan komt zou mijn indruk zijn als leek dat er gecoat is over het kale onbehandelde staal.

Frame ga ik gewoon op mijn gemakkie ontroesten/ontcoaten en dan spuit ik de boel met hamerite

grt
 
Als het frame van 3wheel bv verzinkt was geweest, had het dan misschien ook niet zo hard geroest onder de poedercoatlaag? Dus gevalletje slechte ondergrond?

Wel interessant om de kennis van DAF400 hier te hebben! *D

Om het wat te verduidelijken: een poederlaag met een haarscheurtje is net zo nuttig tegen roesten van de ondergrond als een gescheurd condoom tegen zwangerschap!
 
Laatst bewerkt:
Is dat deksel niet in lijn geboord met de krukas? Of heeft de dynamo geen lager en kan alleen de keerring excentrisch worden?
Volgens mij is het toch eenvoudiger om de bout er uit te boren/slaan/branden.
 
Als het frame van 3wheel bv verzinkt was geweest, had het dan misschien ook niet zo hard geroest onder de poedercoatlaag? Dus gevalletje slechte ondergrond?

Wel interessant om de kennis van DAF400 hier te hebben! *D

Ik heb geen ervaring met of verstand van poederen op zinklaag. Ik kan me voorstellen dat de poeder er niet zo lekker op hecht. Maar roesten zal het dan niet zo snel doen. Dan heb je wel kans dat er vellen los komen als er eenmaal een begin is. Als je toch voor verzinken kiest dan zou ik zelf eerder lakken dan poederen.

Normaal gezien als je een kras in poeder maakt tot op het staal dan zal de roest niet onder de poeder mogen kruipen. Dus alleen de kras gaat roesten. Als er plakaten/ vellen los komen dan heeft de poeder niet goed gehecht. Dus niet goed voorbehandeld of niet warm genoeg geweest in de oven. Als er bij ons in een product op bepaalde plekken geen poeder mag zitten omdat het een passing is dan roest het ook tot aan de poeder en niet verder.

Ik vind dus dat de vergelijking met de condoom niet op gaat.
 
whoehaaa.... weer een reden erbij dat je zo'n oud blok eigenlijk gewoon met rust moet laten....

uitlaattapeind afgebroken, restant lekker vast in de kop....

nou ja, kan ik eindelijk mijn kapotte bouten en schroeven verwijdersetje een keertje uit proberen...

maar eerst een nieuwe kunststof hamer halen... mijn huidige heeft de strijd tegen de voorste blokbout (die overigens nog steeds op zijn plaats zit) niet overleefd...

en een ps'je aan halflife; nee, het deksel is niet in lijn geboord, er zit alleen een keerring in.

de enige lijnboring voor de krukaslagering zit in het carter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan