Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Leuke kadootjes! Als je nog een tube keramisch vet in je schoentje krijgt zou ik daar die blokbouten mee insmeren *O* .
 
Om de boel even on-topic te jagen ook weer een update van het werk aan het span.....

De oude dame is tenslotte slechts de suffe trekker.......

De bovenkant is inmiddels kaal
full


Maar de onderkant is in net zo'n fijne staat
full


Even van dichtbij:
full


maar na een uurtje of wat boenen ziet het er al weer een stuk beter uit.... je moet alleen af en toe een ander standje proberen;-)
full


en van de andere kant...
full


nu blijven alleen de kleine rothoekjes over, dus dat wordt hand en dremelwerk, maar het einde is in zicht.......
"when it comes to be that the soothing light at the end of the tunnel.........
is just a freight train coming your way........"

laters
 
Och, dit soort schaaltjes zijn eenvoudig vervangbaar.. Vind ik na dik 250.000km niet raar.

Maar inderdaad zijn het rare plekken.

Kan zijn dat er gietgallen in het witmetaal hebben gezeten.

krukaslagers zijn netjes, Kruktap is goed, op dit soort projecten kosten een paar lagerschaaltjes je de kop niet.


Blok liep er nog goed mee? Geeft toch hoop voor mijn 2006 Breva 1100.
 
Blok liep er nog goed mee? Geeft toch hoop voor mijn 2006 Breva 1100.

Blok liep als een zonnetje... bij Lamers staat nu een Magni Le Mans in de showroom met 4ton op de klok.. de originele grote blokken van guzzi hebben heel veel potentie.. Alles is echt fors overgedimensioneerd.. 60-70pk uit 1000cc is ook niet veel dus het wordt ook niet heel hoog belast.
Enige waar je rekening mee moet houden is toerental:
Een Guzzi nodigt uit tot laag in de toeren rijden door het hoge koppel onderin. Maar technisch is dat minder gunstig, het blok loopt onder de 3000-3500toeren nog niet echt mooi rond en dat is op de lange termijn slecht voor alle lagers en je bak.
 
Laatst bewerkt:
Doe ik dat goed. In 6de zit je daaraan op de snelweg.

Ook buiten de snelweg doe je er goed aan om minimaal 4000 toeren aan te houden, gewoon een versnelling lager rijden. Met de oude dame zat ik op de snelweg rond de 5000, maar die heeft een laag cardan en geen 6e versnelling.
In de nieuwe opzet gaat het toerental zelfs nog iets omhoog omdat het achterwiel kleiner wordt. Maar dat is alleen maar gunstig; in de 5e versnelling heeft een Guzzi toch wat moeite met een zijspan en de vlotheid is er wel een beetje uit dan (in ieder geval wel met het originele 18 inch achterwiel, dan is de top in 4 hoger als in 5).
 
Klaar voor het volgende slachtoffer........
full


Wat er zelfs onder alle vuil nog prima uitziet en flink wat minder roestschade heeft als het zijspanframe.
De lak is nog fabrieks-origineel........
full


Enige pijnpunt in dit frame (en de reden destijds voor de aanschaf van een reserveframe) is deze schade, boven water gekomen nadat ik destijds enige tijd na de aanschaf ben over gegaan op andere carburateurs en het luchtfilter verwijderd heb. Had wel eerder gezien dat er altijd wat olie op de versnellingbak stond maar nooit begrepen waar het vandaan kwam.
Er heeft daar iets gelast gezeten wat op de lassen is los gekomen en uiteindelijk volledig is verdwenen (waarschijnlijk heb ik er met het verwijderen van het originele luchtfilterhuis tegen gestoten ofzo en was dat de druppel. Enige tijd hierna werd namelijk de olielekkage behoorlijk en dat bleek uit dit gat te komen (carter-ontluchting grote Guzz's na bouwjaar weet ik veel loopt via de bovenste framebuis, de retour is het pijpje naast het gat)
Gat heb ik toen dichtgemaakt door er een plaatje tegenaan te lijmen.
full

Nu is het gat bereikbaar en kan het gelast worden; weet alleen nog niet of ik dat zelf durf, als ik het gat groter maak zit ik wel heel dicht bij de aanhechting van de bovenste buis en heb je kans dat ik het frame toch verzwak.
Misschien beter laten doen........

maar anyways waar nodig is het frame ontdaan van verf en roest....... en daarna mag de oude dame relaxen met haar voeten in een lekker badje.......
full

Motorframe hoeft gelukkig niet helemaal kaal, dat staat gewoon in de lak en schoonmaken en schuren is dus voldoende om het netjes te kunnen spuiten.

Weer lekker bezig geweest :9
 
Ook buiten de snelweg doe je er goed aan om minimaal 4000 toeren aan te houden, gewoon een versnelling lager rijden. Met de oude dame zat ik op de snelweg rond de 5000, maar die heeft een laag cardan en geen 6e versnelling.
In de nieuwe opzet gaat het toerental zelfs nog iets omhoog omdat het achterwiel kleiner wordt. Maar dat is alleen maar gunstig; in de 5e versnelling heeft een Guzzi toch wat moeite met een zijspan en de vlotheid is er wel een beetje uit dan (in ieder geval wel met het originele 18 inch achterwiel, dan is de top in 4 hoger als in 5).

Je voelt het wel, niet laten zwoegen. Het zijn aparte motoren. Love it or hate it.
full
 
Dat gaatje is er niet zomaar gekomen, dus waarschijnlijk is de buis over een veel groter stuk rottig dan alleen dat gaatje.
Roest en rottigheid is niet te lassen, dus je hebt best kans dat t veel verstandiger is om dat hele stukje buis te vernieuwen
 
Vergeet niet dat de carterontluchting ook heel veel waterdamp uitblaast dus het is inderdaad heel waarschijnlijk dat dat buisje verder verrot is dan dat ene gaatje
 
Vergeet niet dat de carterontluchting ook heel veel waterdamp uitblaast dus het is inderdaad heel waarschijnlijk dat dat buisje verder verrot is dan dat ene gaatje

daar was ik in eerste instantie ook bang van.. maar het gat ziet er niet uit als doorgerot, de randen zijn schoon en volle buisdikte.. maar als iemand met verstand van staal e.d. er naar wil kijken dan mag dat uiteraard. De koffie staat hier altijd klaar en anders gooi ik het frame achterin de auto.

Ben best handig enzo maar aan serieuze reparaties van frames begin ik niet.. je moet weten wat je wel en niet zelf kunt..

hulp is dus welkom.
 
aanvullende info: gat is ca. 100.000km geleden ontdekt, dicht geplakt met kit en een plaatje aluminium en niet gegroeid o.i.d
 
Maak het staal van dat buisje even helemaal verf vrij, pak een ronde vijl en maak het gat dan helemaal roest vrij.
Als het rot is wordt het gat vanzelf heel veel groter met de vijl, valt het mee dan heb je rondom het gaatje al heel snel blank staal.

Misschien valt het mee. Voordeel van carterontluchtingssysteem is dat het niet alleen vocht bevat, maar ook veel vettigheid :)
Maar ik zou het wel even checken nu.
Het kost nu veel minder werk om een buisje er tussenheen te zagen en te vervangen, dan straks over een paar jaar als die net helemaal klaar is
 
Randen gat zijn blank staal, is alleen op de foto slecht te zien.
Zal het inderdaad vandeweek verder schoonmaken. De troep die je ziet zitten zit binnenin de buis; achter het gat.
Als het verder schoon is maak ik nieuwe foto's

alvast bedankt voor de input
 
voor je het laat lassen dan ook even de buis zo goed mogelijk vetvrij van de binnenkant proberen te maken (spuit er even een busje remmenreiniger doorheen bv) anders wordt het geen feestje om het te lassen
 
Schoongemaakt en geprobeerd close-upjes te maken

Hier kun je goed zien wat ik al eerder schreef; er heeft hier iets bevestigd gezeten en dat is met las en al losgekomen.
full


Van wat dichterbij is goed te zien dat de randen niet rot of dun zijn en er geen sprake lijkt te zijn van een roestgat; ik heb alleen de buis schoongemaakt de randen van het gat zien er nog uit zoals ze uit de kit komen waarmee het gat was dichtgestopt.
full


Uiteraard zie je wel rommel aan de binnenkant van de buis, Guzzi heeft duidelijk niet de moeite genomen om hier iets in aan te brengen.
full


Zelf ga ik het frame van het zijspan intern behandelen met een oude binnenvaart oplossing....... gekookte lijnolie, dat trekt lekker in de roest en hard dan uiteindelijk uit.
Met deze framebuis kan dat helaas niet, ben bang dat dat door de langssijpelende motorolie deels oplost en met de retour in het carter terecht komt....... En restanten van een hardende olie in een blok met leuke dunne oliekanaaltjes??? lijkt me niet handig.

Maar wat denken we? is hier een plaatje in (of op) te lassen?

De 2 kleine gaatjes die zichtbaar zijn zijn van het aluminium plaatje wat op de kit geplakt en geschroefd zat.

alle input welkom.
 
Daar moet zonder al te veel problemen wel een plaatje op te bakken zijn, dat lijkt me niet zo n hele grote uitdaging om dat weer dicht te krijgen. Het valt inderdaad niet tegen.

Maar komt de olie via deze buis echt weer terug in je blok?... Dat zou ik dan toch echt anders maken als ik jouw was, want dit geeft een heleboel zooi lijkt me
 
Daar moet zonder al te veel problemen wel een plaatje op te bakken zijn, dat lijkt me niet zo n hele grote uitdaging om dat weer dicht te krijgen. Het valt inderdaad niet tegen.

Maar komt de olie via deze buis echt weer terug in je blok?... Dat zou ik dan toch echt anders maken als ik jouw was, want dit geeft een heleboel zooi lijkt me

Zit wel filter tussen enzo en je hebt kans dat het er rotter uitziet als normaal omdat de motor al een paar jaar niet meer gelopen heeft, de buis staat dus droog.
Kan wel kiezen voor andere carterontluchting inderdaad, dan kan ik de buis van binnen wel conserveren en daarna de aansluitnippels dichtkitten.....

Volgens mij heb ik zelfs nog een ontluchtingspot van een oudere guzzi..... die had ik op mijn V50 zitten.

Zou jij me kunnen en willen helpen met het lassen?

grt
Steven
 
Rotterdam - Vasse is niet echt iets wat je snel tussendoor doet, maar als je niemand dichter bij huis kan vinden om er een plaatje op te lassen, dan mag je daar best voor langs komen hoor. Zal ik mijn vrouw lief aankijken of zij ondertussen een bak koffie zet :)
 
Vasse is inderdaad niet echt naast de deur.. Aan de andere kant is het altijd leuk om de mensen achter de nick te ontmoeten.

Kijk wel even wat handig is.

in ieder geval bedankt voor je input
 
Heb je al aan leootje gedacht?
Die zit wel meer in jouw richting dacht ik
 
Die zit richting Den Haag.
Aardig dichterbij dan Vasse.
Je bent ook welkom in Standdaarbuiten maar ik moet daar wel bij vermelden dat ik dit jaar bijzonder weinig tijd meer heb.
 
Leo is met mijn rijwieldeel bezig dus dat kan inderdaad ook, inmiddels heb ik ook weer de mogelijkheid om autogeen te gebruiken... en dan kan ik het zonder problemen zelf.. Alleen electrisch durf ik het niet aan, dan is de kans te groot dat ik de gaten erin laat vallen.

allemaal bedankt voor het meedenken
 
Terug
Bovenaan Onderaan