Suzuki RF600R laadt de accu niet

RobDeMan

MF'er
24 mei 2011
52
0
Den Haag
Beste allemaal,

Ik ben momenteel bezig met mijn Suzuki RF600R. De motor heeft altijd fijn haar dienst gedaan.
Echter is er sinds kort een probleem. De accu laadt niet meer op. De motor zelf loopt als een zonnetje, echter ze laadt de accu niet op. ;(

Ik heb al verscheidene fora bekeken en gelezen, maar wellicht dat iemand mij hier iets meer kan helpen.

Wat ik op dit moment weet:

- alle draden goed doorgemeten om te kijken of er breuken waren (geen breuken)
- nieuwe goede accu geplaatst (was niet het probleem)
- spanningsregelaar, die 'in'de dynamo zit, vervangen (was niet het probleem)
- 2de hands dynamo (incl spanningsregelaar) gekocht en geplaatst (was niet het probleem)

Eerlijk gezegd dacht ik dus echt dat het aan de spanningsregelaar of aan de dynamo zelf lag, maar dat was dus niet zo.

- Als ik meet krijg ik 12,8V bij de accu met draaiende motor op 4000 toeren.
- Als ik het contact uitzet meet ik ook rond die waarde op de accu.
- Als ik tijdens draaiende motor de kabel van de dynamo lostrek gebeurd er erg weinig (spanning gaat ietsje omhoog naar 13V)

Iets wat mij opviel was dat ik dacht te zien dat de dynamo wel draaide (bij lopende motor) maar heel af en toe stilstond. Kan dit? Ik neem aan dat dit gewoon aangedreven wordt door tandwielen en deze zagen er nog goed uit (zowel in het motorblok zover ik kon zien, als het tandwiel op de dynamo).

Maar kan een dynamo stilstaan met draaiende motor? Of draaide de dynamo zo snel dat het 'leek'of hij stil stond?

Excuses voor het misschien wat warrige verhaal. Maar hopelijk kan iemand mij wat verder op weg helpen.

De dynamo welke in de RF zit is dit model:
MBJN55GSXR75032.JPG


Vriendelijke groeten
 
volgens mij is dit type dynamo gelijk als van een auto, klopt dit?
dan zou er, om spanning te leveren, eerst op een bepaald punt in de dynamo spanning gezet moeten worden.
gebeurt dit ook?
maw, er moet eerst een magnetisch veld gemaakt worden, en als er geen spanning naar toe gaat of op komt komt er ook geen spanning uit.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Dankzij de link van @gassen (hierboven) ben ik erachter gekomen wat het was. Ik zag al een kleine snippertjes zwart rubber wat ik niet kon thuisbrengen. (dacht dat het nog achtergebleven was van de vorige dynamo ofzo). Maar dit bleek het dus wel te zijn. Het rubber van het binnentandwiel was gewoon helemaal door. De dynamo kon dus gewoon amper ronddraaien.

Hier wat foto's van de demontage:
Foto-RX3ILB3H-D.jpg


Foto-OCRY7PXC-D.jpg


Foto-UQKJJM6Q-D.jpg


Foto-7FGXJDM3-D.jpg


Echter ben ik (en vriend van me) MEGA dom geweest en hebben een klein rubber ringetje (wat bij een asje zat) in het motorblok laten vallen....GRRRRRRRRRRRRR. Uur geprobeerd om het rubberen ringetje eruit te krijgen, maar helaas zonder resultaat.

Ik kan niet anders dan het rubbertje laten zitten. Goed voor het blok is het niet.....maar volgens mij kan het ook niet echt mega veel schade aanrichten en zal het verpulverd worden als het ergens tussen de tandwielen komt.

Baal wel als een stekker :( :( :(

Maar ja. We hebben het probleem van het opladen van de accu dus gevonden. Hoop dat iemand anders hier in het vervolg ook wat aan heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan