Kornfed's garage

Vandaag de weerstand van de bobine proberen te meten maar ik meet niets.
Zal wel iets niet goed doen.
Het rode draadje gaat naar de contactpuntjes, Het blauwe draadje heeft 5.8 volt spanning.
w55WfgD.jpg

Weerstand in de bougiekabel geeft ook niets.
Hoe meet ik nu de weerstand?
 
Vandaag de weerstand van de bobine proberen te meten maar ik meet niets.
Zal wel iets niet goed doen.
Het rode draadje gaat naar de contactpuntjes, Het blauwe draadje heeft 5.8 volt spanning.
[afbeelding]
Weerstand in de bougiekabel geeft ook niets.
Hoe meet ik nu de weerstand?
Je weet neem ik aan dat je weerstand altijd spanningsloos meet? En dat nu hopelijk je multimeter niet toast is omdat je dat misschien hebt gedaan? Goede test is gewoon een stukje kabel nemen, met de meetpennen in de lucht zou hij een oneindige (of toch zeker gigantische hoge) weerstand moeten meten. Als je dan het kabeltje van de ene naar de andere kant uitmeet, dan zou dat een heel lage weerstandsmeting moeten geven. Is dat niet het geval, dan zou ik eens kijken naar een andere multimeter ;)

Ohja, je hebt je kabels toch op de juiste poorten van de multimeter? En de multimeter in de juiste stand?
 
multimeter is goed, accu naar een willekeurige plek op het motorblok geeft 0 weerstand.
 
Vandaag nog eens alles nagelopen. Draden opnieuw aan de bobine gesoldeerd want dat zag er niet uit. Ik dacht heel even het probleem gevonden te hebben omdat de bougiekabels vrij los in de bobine zaten maar na een stukje inkorten en goed vast zetten nog geen vonkjes.

Contactpuntjes maar weer eens bekeken en ook daar niks geks.
iW75jQg.jpg


Ik ben nu wel door alle mogelijkheden heen dus dan zit er niks anders op dan op zoek te gaan naar een nieuwe bobine, zal er voor de zekerheid ook maar nieuwe contactpuntjes in zetten en dan maar hopen dat het probleem daar mee opgelost is.
Blijft natuurlijk raar dat een bobine van het ene op het andere moment kapot gaat.
 
IK mis in dit plaatje een heel essentieel onderdeel namelijk de condensator. Als die er niet in zit werkt de ontsteking niet.
Mocht de condensator in de bobine verwerkt zitten dan is het logisch dat hij van het ene op het andere moment stuk gaat. Zeker als je, zonder dat de motor loopt, spanning op de ontsteking hebt staan met bv het slot op contact.
 
DE condensator zit los van de bobine en is aangesloten samen met de draad die van de ontsteking komt op de bobine, Hier net te zien:
w55WfgD.jpg

Ik dacht dat een condensator niet persé nodig was en er alleen voor dient om hoge spanning op te vangen zodat de contactpuntjes niet inbranden.

Wel een goede tip nog dus die ook maar eens bekijken. Hoe kan ik de condensator controleren?
 
Voor zover ik weet is de condensator ook bedoeld om het magnetisch veld zo snel mogelijk af te bouwen (spanning 'wegzuigen') om zo een sterke vonk te maken. Valt volgens mij niet echt te controleren behalve dat je zeker weet dat ie kapot is als inderdaad je punten sterk gaan vonken. Ik zou hem gewoon even vervangen om zeker te zijn van een goede werking.
 
Heb net een nieuwe besteld in de VS dus even wachten tot die binnen is. Ga voor de zekerheid ook voor nieuwe contactpunten.
En als laatste een nieuwe bobine.
 
Dit is van de jou welbekende XS, maar volgens mij zou meetmethode en ordegrootte van de resultaten hetzelfde moeten zijn (5 Ohm en 10 KiloOhm. ff loshalen en doormeten dus.

bobinecheck.JPG


Tevens nog een ook wel interessant algemeen document van Honda om erbij te hebben.
 
Een condensator is natuurlijk ook nodig om elektrische lading op te slaan die de gegenereerd wordt, totdat die vrijgegeven wordt door de puntjes.
Als die niet aanwezig zijn, of niet goed werken, kan dat in zekere mate soortgelijke problemen geven als bij een slechte bobine, omdat de vonk onvoldoende kracht heeft, maar het zou ook raar zijn als die van het ene op het andere moment stuk zou zijn...
Ik heb zelf ook een tijd geklooid met een slecht ontstekende motor, liep wel, maar niet goed genoeg, en nieuwe condensators maakten een wereld van verschil.
Ik vermoed niet dat daar de hoofdoorzaak van je probleem in zit, maar het zou wel goed zijn om uit te sluiten. Je weet het maar nooit!
 
Laatst bewerkt:
Zonder condensator werkt een contactpunten ontsteking nauwelijks tot niet.
Als de condensator intern doorgeslagen is naar massa dan gaan de punten wel open maar gebeurt er dus niets.
Geen idee hoe je een condensator test maar vervangen kost de wereld ook niet.
Ik doe het iig bij elk koekblik of motorfiets waar een puntenontsteking op zit als eerste.
 
Ben benieuwd of het daar aan ligt dus even wachten tot die binnen is. Zal wel een week of iets duren vanuit de VS.
 
Als er sluiting in je condensator zit heb je geen vonk omdat de spanning op de bobine niet wordt onderbroken. In dat geval zijn de contactpuntjes simpelweg kortgesloten, door de defecte condensator.
Dit kun je meten met je ohm meter.
Groet Jan
 
Waarom bestel je zo'n ding in de USA ? Op een prijs van een paar euro zal het niet veel goedkoper zijn toch ?
 
Waarom bestel je zo'n ding in de USA ? Op een prijs van een paar euro zal het niet veel goedkoper zijn toch ?
hij heeft de bobine daar besteld, niet de condensators..

bobine zal je niet hebben voor een paar euro... en anders hoor ik graag waar dan haha.
 
DE condensator zit los van de bobine en is aangesloten samen met de draad die van de ontsteking komt op de bobine, Hier net te zien:
[afbeelding]
Ik dacht dat een condensator niet persé nodig was en er alleen voor dient om hoge spanning op te vangen zodat de contactpuntjes niet inbranden.

Wel een goede tip nog dus die ook maar eens bekijken. Hoe kan ik de condensator controleren?


Recht onder het punt waar de zwarte kabel de bobine in gaat, daar zie ik een horizontaal scheurtje zitten?

Ik heb nog een hele oude Zwaluw 2T buitenboordmotor, en daar hebben we jaren aan staan te trekken en af en toe gaf ie een klap. Daar bleek de bougiekabel in de bobine gebroken te zijn.
Opengevijld op goed geluk en toen vond ik het, opnieuw gesoldeerd, afgedekt met iets plakkerigs, trekken en lopen!
 
Condensator bij cmsnl 22 euro ex btw en 8 euro verzenden.
Bij Partzilla.com 12.95 dollar plus 6.95 verzenden en dan is het waarschijnlijk ook nog sneller binnen.
Vond ik wel de moeite waard.
Overigens een bobine op ebay.co.uk kost 43 euro en 7 euro verzenden. Is alleen aftermarket.
Ook originele contactpuntjes gekocht in thailand voor 16 euro inclusief verzenden. 37 euro bij cmsnl ex alles!
Ik struin altijd heel ebay af en dat scheelt best veel.
 
Nog aan het wachten op onderdelen voor de CD175 maar vervelen doe ik me niet.
De Sofa Helix is zowat klaar. Vandaag het zadel binnen gekregen dus een eerste testrit gemaakt.
Alles doet het perfect. Alleen nog nieuwe variorollen en riem. Denk dat ik voor Dr, Pulley ga, wel een stuk duurder maar gaan erg lang mee.
wBVBI2t.jpg

47t2R9U.jpg

E4Av3WF.jpg

O7YG1rI.jpg

N3dhVz5.jpg

y0MbjfE.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog aan het wachten op onderdelen voor de CD175 maar vervelen doe ik me niet.
De Sofa Helix is zowat klaar. Vandaag het zadel binnen gekregen dus een eerste testrit gemaakt.
Alles doet het perfect. Alleen nog nieuwe variorollen en riem. Denk dat ik voor Dr, Pulley ga, wel een stuk duurder maar gaan erg lang mee.
En dan snel verkopen !
 
Godzamme,wat heb jij nu gekocht??????????? :X

Tja wat zal ik er van zeggen.
Behalve dat het fantastich rijdt en uhh "bijzonder" uit ziet blijft het een raar geval en daar houd ik van dus of ie snel verkocht wordt week nog niet. Ik heb er eerder een gehad en die heeft het ook lang volgehouden.

Maar er komt vast wel weer een nieuw projectje in de garage.
 
Vandaag is de condensator binnen gekomen. Origineel Honda. direct gemonteerd maar helaas nog steeds geen vonk -O-
blijven over contactpuntjes en bobine.
 
Als je 6 volt op de + van de bobine zet en je monteert een draadje op de andere aansluiting en tikt die tegen het frame dan moet die vonken. Zoniet bobine stuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan