Bout afgebroken uitlaatbocht manchet

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.409
382
Noord-Holland
Hoe krijg ik dat draadeind heel uit de cilinder?
Iemand in omgeving zaanstad die morgen een uurtje tijd heeft?

full
 
- kruipolie
- moer oplassen en nogmaals proberen
- linkse tap
- uitboren

Alternatief: druppeltje vloeibaar staal, terug plakken en motor snel ergens inruilen, afwachten tot hij opduikt in 'sleutelblunders van derden topic'.
 
- kruipolie
- moer oplassen en nogmaals proberen
- linkse tap
- uitboren

Alternatief: druppeltje vloeibaar staal, terug plakken en motor snel ergens inruilen, afwachten tot hij opduikt in 'sleutelblunders van derden topic'.
Leuk voor een bout waarvan de kop er tijdens het vastdraaien afknapt maar niet voor een bout die knapt tijdens het losdraaien.
Tap is hard en breekt zonder waarschuwing. Dat maakt het probleem erger. Tap uitboren is geen lolletje.
 
"in het kader van informatie delen, ik moet mijn bochten op binnenkort eens loshalen.
hoe had ts (en ik kan dat later) dit kunnen voorkomen ?


Ik zou die tapeinden al een paar keer in de kruipolie zetten zodat het wat warm en koud kan worden (tijdens een paar ritten). En dan vervolgens niet met koude motor los draaien. Lijkt mij het beste. Maar garanties krijg je nooit. Ook belangrijk om weer met het juiste moment vast te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Altijd leuk die draadeinden die in het blok dikker zijn als het gedeelte waarmee je de uitlaat vast zet..
Ik hoop dat ze ooit eens een ontwerper hiervoor de opdracht geven om zo'n afgebroken stukje zonder nevenschade, iets te laten ontwerpen om dat te verwijderen.. Daarna moet de ontwerper dat natuurlijk wel eventjes in de praktijk demonstreren dat het werkelijk effectief werkt..
 
En mocht je het hebben: koude-spray met kruipolie in één, op de bout.

Laten schrikken met temperatuur werkt behoorlijk goed, en is non-destructief.
 
"in het kader van informatie delen, ik moet mijn bochten op binnenkort eens loshalen.
hoe had ts (en ik kan dat later) dit kunnen voorkomen ?

Moerensplijter
Moer heet stoken en dan wel kersenrood.
Met een slagmoersleutel op een lage stand en dan door het gerammel komt het ook vaak los.
Ruimschoots op tijd beginnen met inweken met kruipolie.
Moertje voorzichtig met een dremel met slijpschijfje er op aan 1 kant weg slijpen.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor dop wil je er op timmeren?
Als de kop er al af breek vraag ik me af welke dop zoveel grip heeft op dat draadend zonder mee te draaien en hem loste krijgen.

Ik had laatst bij een sensor ook een boutje die ik moest uitboren. Op een redelijke k*t plek. Het overgebleven gedeelte van het boutje heb ik los gemaakt door dop 5 er op te timmeren. Daarna kon ik 'em met een ratel gemakkelijk losdraaien.

Een moer er op lassen is het beste. Maar de meeste mensen hebben geen lasapparaat, en willen wel snel oplossen. Een dop opofferen is dan wellicht een goed alternatief.
 
Ik had laatst bij een sensor ook een boutje die ik moest uitboren. Op een redelijke k*t plek. Het overgebleven gedeelte van het boutje heb ik los gemaakt door dop 5 er op te timmeren. Daarna kon ik 'em met een ratel gemakkelijk losdraaien.

Een moer er op lassen is het beste. Maar de meeste mensen hebben geen lasapparaat, en willen wel snel oplossen. Een dop opofferen is dan wellicht een goed alternatief.
Dat zal niet lukken als de bout zo vast zit.
Je draait de dop meteen over de bout.
De originele brak al af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan