Versnellingsbak problemen XTZ 660 (1992)

lucasb

MF'er
5 jun 2012
214
9
Hoi,

De laatste tijd (laatste 5.000 km, en staat nu 62.000 km op de teller) gaat het schakelen wat stroever en minder soepel bij mijn Tenere. Nu heb ik het olie en filter vervangen, wat er allemaal prima uit zag. Hierna met de juiste olie weer gevuld, maar toch blijft het probleem. Koppeling gaat soepel, je moet er toch vanzelf achter komen wanneer dat versleten is?

Ik ben bang dat, en dit is een mogelijkheid, dat het niet slim was om in mijn achterwiel die schokabsorbers (weet niet meer hoe die dingen heten) te vullen met rubber. Misschien heeft de versnellingsbak daardoor teveel te verduren gehad?

Iemand ervaring met dit probleem? Motor rijdt verder uitstekend :D.

gr. Lucas
 
JE moet er eerst achter komen waar het precies zit.

Als bijv je koppelingskabel versleten is, gaat ontkoppelen zwaarder, komt de boel misschien niet helemaal goed vrij, en gaat schakelen ook stroever.

Tis maar een voorbeeld.
 
Ik ben bang dat, en dit is een mogelijkheid, dat het niet slim was om in mijn achterwiel die schokabsorbers (weet niet meer hoe die dingen heten) te vullen met rubber. Misschien heeft de versnellingsbak daardoor teveel te verduren gehad?
Da's op zich niet handig want die rubbers kosten ook de hele wereld niet. Maar daar krijg je hooguit pitting van in de meest gebruikte versnellingen, meestal de 5e.

Wat Martell zegt, draai je koppeling eens strakker, en kijk hoe hij dan schakelt. Is je kabel nog goed? Zit hij niet toevallig geknikt? Ben je onlangs (om)gevallen? Olie gewisseld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan