Inline thermostaat

SGTI16V

Die hard MF'er
13 jun 2015
342
1
Haarlem
Ik heb dus het probleem dat m'n motor (CRF450) veel te koud blijft. Krijg dat ding amper op temperatuur. Vooral stukjes over een 80km/u weg, dan blijft de motor rond de 50 graden hangen.

Nu zat ik dus te denken aan een universele inline thermostaat, dus eentje die tussen de koelslangen kan.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of welke merken gebruiken dit waarvan ik eentje kan vinden?


Alvast bedankt :)


Zoiets dus:
71-00013_Laying.jpg
 
Zit geen thermostaat op zulke motoren.

Normaal komen die makkelijk op temperatuur tijdens het crossen (los zand, hard werkende motor, lage snelheden etc.)

Op straat hoeft deze motor lang niet zo hard te werken en komt deze dan ook bijna niet op bedrijfstemperatuur.
 
stukje karton voor een deel van de radiator plaatsen. Is dat geen optie ? Minder koel oppervlak dus stijgt de temperatuur sneller naar bedrijfstemperatuur.

Karton werkt wel maar is een lapmiddel.

zo'n inline thermostaat werkt prima en dynamisch:
Als je veel koeling nodig hebt staat die thermostaat vol open en heb je maximale flow door de radiateur dus maximale koeling beschikbaar.
Als de buitentemp koel is en het blok rustig rijdend weinig koeling nodig heeft knijpt die thermostaat de flow door de radiateur af en houdt op die manier het blok keurig op temperatuur.
Nog een voordeel: het blok is sneller op bedrijfstemperatuur , je hebt dus minder lang de koudloop verrijking(choke) nodig. Dus wordt íe zuiniger.
Kortom, een prima fit-'n-forget oplossing. Ik zeg: doen.

bij installatie wel goed de flow richting van de kvs in de gaten houden. Het element in die thermostaat moet de temp van de KVS wel steeds goed kunnen 'voelen' om er op te kunnen reageren.
eens met X7, dicht bij de cilinderkop is de beste plek. (bij veel auto's zit de thermostaat ook op/in/aan de cilinderkop)
 
Laatst bewerkt:
Ja nu doet ik het met ducktape voor de radiator :P Niet echt ideaal, maar dat is tijdelijk.

Dus zo'n inline thermostaat werkt erg goed? Mooi! :D

Nog een idee welke merken wel/ niet? Of waar te bestellen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan