Afstellen carburateurs Z1000R (mikuni BS34)

12 mei 2015
22
0
Ede
Hallo,
Onlangs heb ik op mijn Z1000 de cilinders en kop vervangen voor die van een Z1000R. Erg leuk, maar met de 26mm carburateurs liep deze toch nog niet erg lekker, dus een leuk setje Mikuni BS34 gekocht via MP. Deze zijn afkomstig van een GPZ 750 (A1), Dit past dan ook precies. *D
Nu ben ik deze aan het afstellen en proefrijden maar ik kom er nog niet helemaal uit...
De motor trekt goed op, tot 4 a 4.500rpm dat bokt en stotterd het blok tot de 6.000rpm is bereikt en dan spuit ie weer verder.
Als ik het gas (erg) langzaam opbouw heb ik er bijna geen last van, ineens naar vol of 3/4 gas des te meer.
Heeft iemand goede bruikbare tips?
Is deze nu te arm of juist te rijk afgesteld?

De hoofd sproeier iets opgeboord met sproeierruimers, van 120 naar 130 (merk geen verschil in het midden gebied)
Gasnaald streepje omhoog (geen duidelijk verschil)
De benzine in de vlotterbakjes gecontroleerd en staan exact op het zelfde niveau.

Nu weet ik dat de gasnaald niet exact dezelfde is als die van de Z1000R, maar dat scheelt niet veel.

Naald Z1000R: lengte 47mm d1=3.0 d2 t/m d5 =2.738
Naald GPZ 750: lengte 49mm d1=3.0 d2= 2.895 d3 t/m d5 2.647

Doordat de naald iets dunner is heb is de hoofd sproeier ook iets kleiner genomen en de naald is ietst dikker aan het begin en langer dus de clip verplaatst zodat de naald iets hoger ligt.

Iemand nog meer ideeen??
 
Het moeilijkste is het stationair gedeelte, en als je de werking en overgangen weet van de carburateur dan snap je meteen waar ik op doel.
Ik stel eerst stationair af, dan de naald en dan de hoofdsproeier, en ik werk ook veel met het vlotterniveau.
Vergeet ook niet de mengbuizen, dat kan het verschil ook gaan maken.

ik zou echt geen enkele reden kunnen bedenken waarom je van onder zou beginnen. ok, dat je even zorgt dat hij op stationair blijft draaien, maar verder ?

calchart.gif


begin je "van boven" heb je maar 2 variabelen, kans is zeer groot dat je eens de juiste hoofdsproeier hebt, deze niet meer verandert moet worden met al de verdere afstellingen. eens die juist zit kan je de juiste naald gaan zoeken door tussen 3/4 en vol open te blijven. is je afstelling daar juist zal je beide niet meer hoeven te veranderen, hoeveel je aan de rest daarna nog verandert.
vermits naald en hoofdsproeier nu juist zijn, kan je door tussen 1/2 en 3/4 te blijven nu de juiste clip-positie gaan zoeken en wederom zal deze quasi 100% juist zijn. enz ...

werk je "van onder" heb je heel veel variabelen, volgens dit overzicht 4 als je ook maar even de gas beroerd. tegen dat je dan aan gas open komt, en je er niet uitkomt kwa hoofdsproeier, moet je misschien ook weer je naald veranderen, en dan weer op zoek naar de juiste clippositie, en daardoor misschien ook weer ... enz. is gewoon niet logisch volgens mij, maar hey, als het voor jouw omgekeerd werkt geen probleem ;)
 
Het moeilijkste is het stationair gedeelte, en als je de werking en overgangen weet van de carburateur dan snap je meteen waar ik op doel.
Ik stel eerst stationair af, dan de naald en dan de hoofdsproeier, en ik werk ook veel met het vlotterniveau.
Vergeet ook niet de mengbuizen, dat kan het verschil ook gaan maken.

Als je je naald goed hebt staan, en je doet er een andere maat hoodfsproeier in, dan verandert toch ook je mengsel in het midden gebied? Zal wel niet al te veel zijn als je hoofdsproeier in de buurt van de juiste maat zit...
 
Als je je naald goed hebt staan, en je doet er een andere maat hoodfsproeier in, dan verandert toch ook je mengsel in het midden gebied? Zal wel niet al te veel zijn als je hoofdsproeier in de buurt van de juiste maat zit...


Daar zit weinig verandering in, maar we hebben het over de basis afstelling, en ook de finetuning werk ik van laag naar hoog.
 
ik zou echt geen enkele reden kunnen bedenken waarom je van onder zou beginnen. ok, dat je even zorgt dat hij op stationair blijft draaien, maar verder ?

[afbeelding]

begin je "van boven" heb je maar 2 variabelen, kans is zeer groot dat je eens de juiste hoofdsproeier hebt, deze niet meer verandert moet worden met al de verdere afstellingen. eens die juist zit kan je de juiste naald gaan zoeken door tussen 3/4 en vol open te blijven. is je afstelling daar juist zal je beide niet meer hoeven te veranderen, hoeveel je aan de rest daarna nog verandert.
vermits naald en hoofdsproeier nu juist zijn, kan je door tussen 1/2 en 3/4 te blijven nu de juiste clip-positie gaan zoeken en wederom zal deze quasi 100% juist zijn. enz ...

werk je "van onder" heb je heel veel variabelen, volgens dit overzicht 4 als je ook maar even de gas beroerd. tegen dat je dan aan gas open komt, en je er niet uitkomt kwa hoofdsproeier, moet je misschien ook weer je naald veranderen, en dan weer op zoek naar de juiste clippositie, en daardoor misschien ook weer ... enz. is gewoon niet logisch volgens mij, maar hey, als het voor jouw omgekeerd werkt geen probleem ;)




Soms moet je de logica wel eens even opzij zetten, wat ik mis is de vlotterhoogte, ook niet onbelangrijk.
 
Ben ik het niet mee eens, verbrandingsmotor kan imho nooit teveel lucht krijgen, hooguit te weinig brandstof om een goede verhouding te krijgen. O-)

Nja oke.

De simpelste en goedkoopste manier is om het luchtfilter te smoren. Dat word zelfs gedaan door de welbekende firma K&N, doormiddel van een extra schuimpje.
Natuurlijk mag de motor ook gewoon op de testbank als je dat leukvind.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de info en de discussies!
Met een grotere hoofdsproeier veranderd het middengebied maar minimaal en dan is het bij vol gas niet meer zo fijn. Naald verder omhoog gezet met een extra spacer, maar dit heeft ook helaas wijnig effect omdat de naald niet taps loopt.
Smoren van het lucht kan ook, maar dat heeft het meeste effect bij vol gas.
Daardoor denk ik dat ik het toch moet zoeken in in het type naald.
Deze beb in nu vervangen voor aan ander type die wel taps loopt zodat er vooral in het middengebied meer benzine kan worden doorgelaten.
En dan weer spelen het de naald posities... *D
 
Gisteren even gereden met de andere gasnaalden (5CFZ4).... helaas, dit was nog veel beroerder! Naarmate het blok warmer werd ging het zelfs zo mogelijk nog minder, dat zal dan duiden op een te rijk mengsel...
Deze naalden maar eens flink laten zakken om het verschil te ervaren.
Z1R heeft naalden 5B5, 50mm lang, tot 17mm - 3mm, tot 47mm - 2,738mm
Gebruikte naalden 4BC7, 49mm lang, tot 15mm - 3mm, tot 27mm - 2,895 en tot 46mm - 2,647mm
Huidige naalden 5CFZ4, 54mm lang, tot 18mm - 3mm, tot 25mm - 2,908, tot 35,5mm - 2,607mm en tot 51mm - 0,961mm
De huidige heb ik met een extra spacer 2,5mm hoger gezet i.v.m. de extra lengte.
Deze naalden (5CFZ4) geven een iets rijker mengsel af in het midden en bovengebied, dasardoor had ik dus eigenlijk verwacht dat het wat zou zijn verbeterd, maar helaas...
 
Laatst bewerkt:
Beetje offtopic, maar ik lees nu net weer even de openingspost.
Leuk setje gekocht op marktplaats en het past precies.

Maar waar selecteer je nu de beste carburateurs voor de wijzigingen aan je blok op?
Ik neem toch aan dat er belangrijkere factoren zijn dan alleen het past mooi op het luchtfilterhuis en de inlaatpoorten?
Er zal toch wel iets meer bij komen kijken? Of is dat onzin en is alles altijd op te lossen met de correcte sproeiers, naalden enz?
(Ik kan me voorstellen dat het met bepaalde carbs echt nooit gaat lukken omdat ze mijlenver van de configuratie afzitten)
 
Laatst bewerkt:
de grote van de doorgang, daar selecteer je op. groot voor power bovenin, klein voor power onderin. al hetgeen erin zit kan vervangen worden door dingen met andere maten en hebben dus geen belang (tenzij voor de portemonee, want alles vervangen loop aardig op).
 
Deze carburateurs (Mikuni's BS34 )komen van een GPZ 750 (A1). Deze zijn ook gebruikt bij de Kawa's Z1000J2 en J3, Z1000K1 en K2 en de Z1000R.
Ik heb een samengeraapte kawa Z1000. met een Z1000 frame, tank, etc, maar met een z900 blok met Z1000R cilinders en cilinderkop.
De lucht inlaten van deze kop zijn dan ook een stuk groter dan die van de Z1000A1, A2 waar mikuni's VM26ss op zitten.
Zodoende ben ik terrecht gekomen bij deze BS34 carbs van een GPZ750 (A1) omdat de poorten op de zelfde posities zitten. Enige verschil lijkt te zijn dat de gasnaalden iets anders zijn dan bij een Z1000R. Z1000R heeft 5B5-jetneedle en een Y8-needlejet en de GPZ750 heeft 4BC7-jetneedle en een Y8-needlejet
Beiden hebben een stationairsproeier van 0.37.
De verschillen van een 4BC7 met een 5B5 naalden zijn niet erg groot.
5B5 - 0 tot 17mm d= 3mm, 17 tot 47mm d= 2,738mm (lengte = 50mm)
4BC7 - 0 tot 15mm d= 3mm, 15 tot 27mm d= 2,895mm en 27 tot 46mm d= 2,647mm (lengte = 49mm)
Dus de verschillen zijn niet erg groot, maar de 5B5 naalden heb ik nog niet gevonden voor een redelijke prijs... Maar misschien is het anders op te lossen door andere verhoudingen te kiezen met de gasnaald stand, hoofdsproeier, mengsel/luchtschroef etc...
Vandaar...
Met deze carbs trekt ie nu al een stuk beter op en licht de top ook echt iets hoger (trekt harder door bij gas vol open, de topsnelheid ga ik hier niet op rijden, dan waai ik weg ;) )
Alleen bij het toeren tal 4000 tot 6000 rpm hapert ie een paar sec voor het weer weg spuit...
Dus onderin is deze goed, boven is is deze ook goed, maar bij 1/2 tot 3/4 gas niet.
 
Ik heb begrepen dat de gasnaalden niet gemakkelijk meer te verkrijgen zijn... das pech... Gelukkig zijn er dan ook nog van die Dynojet kits! Daar zitten ook gasnaalden in met een beschrijving om dit goed af te stellen! Ik denk dat ik dit mar ga proberen komende winter.
Iemand ervaring met een Dynojet kit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan