GSX-R 1999 inhouden / inhoud tank heeft invloed

lethalB

Rookie
25 jul 2015
14
0
Zuid Limburg
Sinds kort in het bezit van een GSX-R 600 uit 1999 waar weinig mee is gereden. In eerste instantie reed die prima, volledig bereik in alle toerentallen. Nu blijkt echter dat naarmate de benzine tank leger is hij gaat inhouden. Het begint met inhouden op +/- 140 km/u maar naarmate de tank leger raakt doet hij dit op steeds lagere snelheden al en is er uiteindelijk niet mee te rijden. Hij krijgt op deze momenten gewoon te weinig benzine. Zelfs met stilstaan en gas geven geeft hij dan een minder geluid en klinkt het alsof hij bijna uitvalt. Nadat de tank weer helemaal vol is maakt hij een ander geluid en is het haperen en inhouden weer even weg.

Nu heb ik al het een en ander gedaan om tot de oorzaak van het probleem te komen, maar zonder succes.

Mijn eerste gedachten gingen uit naar het vacuüm in de tank, heb hierop de slangen doorgeblazen maar dit heeft niet geholpen. Ook het openen van de tankdop heeft geen invloed op het probleem.

Vervolgens heb ik de luchtfilter bekeken en het luchtfilterhuis geheel schoongemaakt, de filter zelf was nog praktisch nieuw. Ook is de luchttoevoer mooi afgesloten.

De bougies waren allemaal in orde en ook de bobines gaven de juiste weerstand aan bij het doormeten.

Dan de benzinetoevoer zelf: nadat ik de motor liet lopen met de carburateurs op een benzine-infuus en de benzine in een fles liet lopen om de output te meten was de hoeveelheid meer dan in orde, alleen was de straal niet constant, van dikke straal naar dunne straal enz. Hierop heb ik de benzinepomp los gemaakt en gezien dat de binnenkant van de tank vol zat met een witte aanslag van de benzine, je kon precies zien tot waar de benzine heeft gezeten met stilstaan. Verder geen roest en de aanslag was vrij makkelijk te verwijderen door er een liter azijn in te doen en hiermee te schudden. Vervolgens heb ik de tank weer schoongespoeld met benzine en dit proces nog eens herhaald. De tank zag er loepzuiver uit en heb deze nog doorgeblazen met een compressor. De benzinekraan heb ik nog gereviseerd met een revisiekitje, de benzine filter schoongemaakt (deze was echter nog volledig schoon), nieuwe pakking gemonteerd van de benzinepomp en alles terug gezet. Het inhouden was echter nog erg aanwezig, er was niet mee te rijden. Na het afvullen van de tank deed deze het weer prima. De test met het aftappen van benzine heb ik hierop nog eens uitgevoerd: een constante relatief dunne straal waarbij het minimum van 1 liter per minuut nog gehaald werd, maar niet zo overtuigend als bij de eerste test. In de tank zelf was geen vuil meer te zien.

Dit is het punt waar ik op vastloop en aangezien ik elke keer als ik de benzinepomp los haal de pakking vervangen moet worden (van een kleine 30 euro) kan ik niet vrijblijvend blijven proberen.

Iemand een idee waar dit nog aan kan liggen? Er heeft dus een verandering plaatsgevonden na de revisie van de benzinekraan maar het probleem blijft bestaan. Een optie wat nog door mijn hoofd schiet is de benzinepomp zelf, maar weet niet of een defect deze symptomen kan veroorzaken en het is vrij duur om te vervangen wanneer dit de oplossing niet is.


full
 
Wat je nog eens zou kunnen proberen is een benzine additief om het inwendig systeem te reinigen, bijv wurth . Als dat niet helpt en het geen vacuum trekkende tank is, ben ik bang dat je benzinepomp de eerste verdacht is.
 
Als ik het verhaal goed gelezen heb is de benzinetoevoer naar de carburateurs afhankelijk van het niveau in de tank.

We kunnen dat traject in 3 delen opsplitsen:
1- benzinetank naar benzinepomp
2 - benzinepomp zelf
3- van bezinepomp naar carburateurs.

Volgens mij kunnen de delen 2 en 3 afvallen omdat de benzinepomp het niveauverschil in de tank elimineert.

Blijft over deel 1. het traject hier is het filter in de tank, de kraan en de slang naar de benzinepomp. Aangezien jij aangeeft dat je de benzinekraan gerevideert hebt en daarna pas het euvel optrad verdenk ik dat hier de fout gemaakt is. Als de kraan op de conventionele manier samengesteld is zal er tussen de kraanboddy en de kraanhendel een rubber of kurken afsluiting zitten met gaten. Hebben deze gaten wel de gewenste grootte. In dit traject is de benzinestroom afhankelijk van de zwaartekracht en is elke vernauwing een belemmering in de doorstroming.

Controleer eens de gaten in die afsluiting of die groot genoeg zijn of niet dichtgedrukt worden door de kraanhendel.
 
Laatst bewerkt:
Beste Jaap,

Het probleem bestond al voordat ik de benzinekraan gereviseerd heb, het verschil dat dit maakte was dat de output hierna constanter (maar minder) was.

Bij mijn GSX-R zit de benzinepomp in de tank zelf dus heb niet te maken met slangen en dergelijke, ook de filter zit in de tank.
De kraan is technisch gezien geen benzinekraan maar zit aan de buitenkant van de tank en werkt op een vacuümslangetje.
 
De kraan is technisch gezien geen benzinekraan maar zit aan de buitenkant van de tank en werkt op een vacuümslangetje.
Dan gaat een deel van mijn verhaal niet op, maar nu de volgende vragen:

Als eerste: is de opbrengst van de benzinepomp wel voldoende?

Vacuum in het inlaatspruitstuk opent de benzinekraan. Is dit nog allemaal luchtdicht zodat geen valse lucht wordt aangezogen?

Verder wordt het membraam in de kraan door een veer dichtgedrukt als het vacuum wegvalt bij uitstaande motor. Is deze veer niet te sterk of te strak waardoor het membraam niet voldoende doorlaat vrijgeeft?

Zomaar een paar suggesties.

Jaap.
 
Bedankt voor het meedenken.

De opbrengst moet minimaal 1liter per minuut zijn, dit is ook het geval. Echter voordat de kraan gereviseerd en de tank schoongemaakt was, was deze opbrengst hoger (1,5 tot 2 liter p/m terwijl het nu 1,2 is ongeveer)
De vacuümslang heb ik gecontroleerd, het inlaatspruitstuk niet. Maar als hier iets niet in orde zou zijn zou dat niet beïnvloed kunnen worden door het niveau van de benzine in de tank mijn inziens.
De veer in de kraan is vervangen met de het revisiesetje: het probleem deed zich dus voor met 2 verschillende veren.
Omdat het niveau van benzine in de tank zo'n grote invloed heeft, zou het eigenlijk maar aan een paar dingen kunnen liggen (op basis van wat ik al heb uitgesloten).
- vuil in de tank, er is echter geen zichtbaar vuil meer in de tank (kan de neerslag van de benzine nog ergens zitten)
- vestopte benzinefilter, deze heb ik echter schoongemaakt en was ook niet vuil
- iets met de benzinepomp - ik weet niet hoe ik dit 100% zeker kan weten behalve door te vervangen
- defecte benzinekraan (maar deze is gereviseerd)
Keep in mind, dit is mijn eerste motor en ben nieuw met het sleutelen dus ik kan het fout hebben. Vandaar dat ik het hier nog eens vraag.
 
Als je rijdt en het probleem doet zich voor wat gebeurd er dan als je de motor laat afkoelen en daarna weer gaat rijden?
Is het probleem er gelijk weer of rijdt het dan weer even goed?
Tankdop open gehad onder het rijden?
Ik denk toch ook aan je benzinepomp, sloperijen al gevraagd voor tweedehands exemplaar?
Kan de benzine wel goed, gelijkmatig in de pomp komen?
 
Afkoelen van de motor heeft geen effect, hij doet het meteen.
Het openen van de tankdop heb ik ook geprobeerd, ook geen effect.
Of de benine goed in de tank kan komen, dat is een goede vraag. De pomp zit namelijk in de tank dus er zit praktisch niets tussen, de benzinefilter was niet vestopt. Als d benzine er niet goed inkomt heeft dat direct met de benzinepomp zelf te maken. De enige benzinepomp die ik heb kunnen vinden was van een gsxr 750, maar die zag er behoorlijk slecht uit (roest).
 
Update: nieuwe benzinepomp ontvangen, deze werkte niet naar behoren. Wanneer de sleutel gedraaid werd op contact begon de pomp telkens ongeveer 7 seconden te pompen, waarbij de carburateurs verzopen werden en hij nauwelijks meer te starten was. Nadat die wel eindelijk gestart was, had de motor moeite met lage rpms en viel hij zelfs uit. Oude pomp weer teruggezet: deze problemen weg, maar hij houdt wel nog in op hogere snelheden met een minder volle tank. De pomp zal teruggestuurd moeten worden en ik ga dan op zoek naar een tweedehands originele benzinepomp om alsnog uit te sluiten of het hier wel of niet aan ligt.
 
Heb je je vlotternaalden al gecheckt? Het lijkt mij dat je oude pomp gewoon niet genoeg opbrengst geeft. De nieuwe wel maar je vlotternaalden sluiten niet af waardoor ie verzuipt.

bedankt voor de tip, dit ga ik zeker even controleren. Maar als de vlotternaalden niet afsluiten, zou die dan niet ook met de oude pomp moeten afslaan als die langer stationair draait bv?
 
Update: nieuwe benzinepomp ontvangen, deze werkte niet naar behoren. Wanneer de sleutel gedraaid werd op contact begon de pomp telkens ongeveer 7 seconden te pompen, waarbij de carburateurs verzopen werden en hij nauwelijks meer te starten was. Nadat die wel eindelijk gestart was, had de motor moeite met lage rpms en viel hij zelfs uit.
zoals Tommy zegt : eerst je carbu-probleem oplossen (overlopenà voor je een oordeel kan vellen over de nieuwe pomp.
 
De carburateurs zijn nagekeken waarbij de vlotternaalden en pakkingen vervangen zijn en de carbs opnieuw gesynchroniseerd zijn.

Het probleem blijft echter (met de originele pomp: inhouden naarmate de tank leger raakt)

Met de aftermarket pomp die ik besteld heb blijft hij ongeveer 5 seconden pompen nadat ik de motor op contact zet, dit doet hij elke keer. De motor is hierdoor moeilijk te starten omdat de carbs verzuipen. Ook is er niet mee te rijden, hij verzuipt gewoon. Nu heb ik van de leverancier een andere pomp gekregen: zelfde probleem.

Nu ben ik gestuit op een trucje om de originele pomp beter te laten functioneren: vullen met wat olie en dan doorspuiten met een compressor. Na dit gedaan te hebben geeft deze pomp hetzelfde probleem als de andere 2.

Als ik de benzineslang loskoppel van de benzinekraan (vacuümklep, technisch gezien geen kraan) lekt er geen benzine: de klep sluit dus. Met aansluiten benzineslang en op contact zetten van de motor vloeit er benzine: de klep opent dus ook.

De pomp(en) horen geen geluid te maken en doen dit nu wel. De kans dat alle 3 de pompen hetzelfde defect hebben is nihil. Maar omdat de carburateurs zijn nagekeken weet ik niet meer waar ik het nu moet zoeken. Ideeën?

P.S. Tevens is door het vele malen loshalen en bevestigen van de pomp de schroefdraad van 3 openingen voor de schroeven afgesleten, tips hiervoor?
 
uw vlotters (of toch minstens 1 ervan) sluit nog steeds niet af. als de carbu's vol zijn, mag de pomp niet meer opspringen, hooguit 1 "tik". het feit dat ze blijft pompen wil zeggen dat er een opening is langswaar ze de benzine kan wegpompen. vermits je geen lek hebt, moet het dus wel via de vlotters zijn, en daarom verzuipt hij dus ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan